
Dead Rising 2 за РС е приятна игра. Нещо повече, тази версия на зомби екшъна на Capcom е най-евтината от всички и като се има предвид, че е конзолен порт, изглежда и се държи относително добре. Но Dead Rising 2 представлява и още нещо – болезнен пример за това как геймърския капацитет на компютъра става жертва на ограниченията на настоящото поколение конзоли.
До неотдавна това не беше така. Някога РС игрите се считаха за най-добрата версия на едно заглавие, от която конзолите трябваше да копират. Графиката и дизайна на РС игрите несъмнено превъзхождаше малкото RAM, бавните процесори и остарелите графични чипове на конзолите.
След това обаче всичко се промени. Фокусът пада изключително върху конзолите като автори и издатели се оправдават с РС пиратството и нуждата да изстискат колкото се може повече от настоящото поколение конзоли. Нещата дори стигнаха до там, че машини, снабдени с висококачествени и скъпи графични процесори на nVidia и AMD се използват, за да пресъздадат опростени образи и минимални визуални ефекти, които конзолните портове предлагат.
Та да се върнем на Dead Rising 2, която имах възможност да изиграя както на Xbox 360, така и на PC и която колегите от Eurogamer са използвали за сериозен анализ на техническите спецификации на двете платформи. За конзолата на Microsoft играта изглежда много добре. Ясно е, че тя е създадена с идея да се играе на конзола и това е задачата, ръководила разработчиците от самото начало. Задачата пред тях е сериозна – да направят игра, способна да възпроизведе на екрана стотици зомбита, при това на голяма дистанция. На Хbox 360 момчетата от Blue Castle успяват да постигнат това в резолюция 720р, с 2хАА и достатъчните 30 кадъра в секунда.
За 360 това е добре. За РС е загуба на ресурси!
РС версията на Dead Rising 2 веднага прави впечатление с ограничените графични опции, макар и не толкова зле както порта на Bionic Commando. За щастие все пак имаме възможността да променим резолюцията на по-висока, да си поиграем с АА, anisotropic и blur ефектите и… това е. Да, дори и тези мънички подобрения над ограниченията на конзолната версия си заслужават, но истината е, че основата на Dead Rising 2 е създадена за HD телевизор с резолюция 720р. За РС версията на играта това означава, че е способна да работи под много по-високи резолюции, но просто не може да трансформира ограниченията в качествени образи.
Колкото и прилично да изглежда Dead Rising 2 за РС, няма как да не се запитате дали компютърната версия не е могла да изглежда много по-добре. Очевидно е, че ресурсите, които има една модерна геймърска машина многократно превишават хардуерните ограничения на конзолите, но мощните видео карти и процесори стават жертва на целенасочената комерсиализация на конзолния пазар.
2012 – краят на конзолните ограничения?
Немското студио Crytek е известно с изключителния си CriENGINE, който за пореден път бе показан по време на Game Developers Conference China. Там обаче представителите на студиото направиха и още едно интересно изказване – те твърдо подкрепиха теорията, че в момента конзолите дърпат РС-то назад „Няма да видим качествено нова графика, докато PS3 и Xbox 360 все още доминират пазара”, категорични са те.
Нещо повече, студиото Epic, известно както със страхотните си конзолни разработки и енджини си, още преди две години обяви, че пределът на графичните възможности на Хbox 360 ще бъде достигнат през 2010 г. С други думи, технологията може и да се развива, но изкуствените окови гарантират, че скоро няма да има ново революционно графично изобретение.
За съжаление всичко това може да се промени не по-рано от 2012 г., когато евентуално се появи следващото поколение конзоли, а междувременно технологии като EyeFinity и 3D Vision станат по-достъпни. Дотогава една добра карта като GTX 460 със страхотните 768 МВ на приемлива цена от около 300 лв. ще ви даде достатъчно мощност, за да надминете многократно графичните показатели на Dead Rising 2 за Xbox 360.
Автор: Филип Станиславов