
Шефът на Valve Гейб Нюел би искал да използва биометрични данни, за да следи реакциите на геймърите на определени сцени в игрите. Безспорно интересна идея, която придава съвсем ново значение на термина “интерактивност”.
До момента игрите се разглеждат като пасивен продукт. Разработчиците създават една игра, след което всеки геймър я играе в удобството на своята стая. Обратната връзка става под формата на постове в официалните форуми, електронни писма с похвали или критика или т.нар. wish lists, които събират мнения от типа на “Какво бихме искали да видим в продължението”.
Въпреки че автори и издатели обичат да се хвалят с това, че в продукта им са взети под внимание всички желания и мнения на феновете (а любимия ни Боби Котик дори стигна до там да заяви, че “феновете пожелаха въвеждането на месечни такси за Modern Warfare 2″), не бива да се заблуждаваме. Създаването на една игра е страхотно комерсиален процес, в който авторите се съобразяват преди всичко със собствените си виждания и с желанията на хората с парите, сиреч издателите. Мястото на геймърите и техните желания е крайно ограничено.
Сега Valve искат да променят това. Нещо повече, тук не става въпрос за традиционните методи за feedback, а нещо съвсем оригинално и непосредствено. Като вашата пот.
Да, Гейб Нюел иска да изпоти своите фенове и да направи игра от това.
Чудовище по поръчка
Всъщност това би било страхотно. Някои жанрове като сървайвъл хорър или шутърите просто си плачат за подобен анализ, който да отчита състоянието на играчите във всеки един момент. Представете си, че играете на поредната част на Silent Hill и последният половин час сте преживели няколко стряскащи момента. Играта “отчита” напрежението, което ви е обхванало, и “подбира” следващите ви противници според състоянието ви. Ако сте по-притеснени, ще получите нещо по-леко, за да си поемете въздух. Ако обаче сте реагирали със спокойствие, играта ви изпраща най-гадното чудовище, продукт на болните кошмари на японските дизайнери. Хитро, нали?
Или пък играете отборен онлайн шутър и сте в състояние да следите сърдечния ритъм на опонента, когото сте приклещили в ъгъла. Полезно и едновременно с това удовлетворяващо.
Да не избързваме
Да бъдем реалисти, на този етап технологиите не изглеждат в състояние да осигурят събирането на данните, от които компания като Valve се нуждае, без това да заприлича на сцена от футуристичен екшън. Все пак, кой геймър би искал да обръсне главата си преди игра на Modern Warfare 2, за да може диодите, по които се предава информацията, да се закрепят по-добре. Действително измерването на показатели като телесна пот и пулс няма да стане по лесен и ненатрапващ се начин.
Но Valve вече са избрали посоката и първата им крачка изглежда обещаваща. Според Гейб Нюел геймърите не обръщат еднакво внимание на всички детайли и образи, които виждат на екрана. За него всеки един пиксел, който не попада във вниманието на играчите, е буквално прахосан. Силни думи, но като че ли основателят на компанията има право. Зрението ни е така устроено, че се фокусираме върху някои полета, които попадат централно в погледа ни, а други оставяме почти без внимание. Това се отнася и за игрите.
Затова компанията вече разработва специална система за следене на погледа. Тя е на стойност 50 000 долара и има за задача да следи върху какво попадат очите ви във всеки един момент, когато сте пред компютъра.
„Очевидно е, че погледът не може да обхване всичко. Това, което ние се опитваме обаче, е да създадем образи, които да са максимално компактни. Ако изобщо не поглеждате последните 5-6 пиксела в долния ляв ъгъл на екрана, значи може би е по-добре там да има нещо друго или пък просто да оставим празно поле“, обяснява Нюел.
Звучи обещаващо, нали?
Подобен подход в крайна сметка ще доведе до създаването на образи и сцени, които изглеждат много по-естествено за човешкото око. Човешката природа прави така, че това, върху което концентрираме погледа си, изглежда по-добре, докато намиращите се в периферията образи стават по-размазани и нефокусирани. Така че ако доразвият идеята си, Valve и другите автори на игри не само ще спестят време и ресурси, но и ще допринесат за това игрите всъщност да изглеждат по-добре по естествен път, отколкото чрез всяка една скъпа технология.
Е, подобни неща изглеждат доста отдалечени във времето. Но идеята за своеобразен биометричен паспорт на геймъра е нещо, което си заслужава да се обмисли и доразвие. Успех на Valve!
Автор: Иво Цеков