SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Трябва да си призная – първоначално бях доста скептично настроен към XCOM. Още един шутър по една от най-великите ролеви стратегии, създавани някога за PC? Пълна гавра! Бях дори убеден, че името на любимата ми игра ще бъде тотално принизено до едно примитивно ниво на престрелки между малки зелени човечета и моя главен герой, въоръжен до зъби с картечници, помпи и гранатомети.

Е, за мое огромно щастие – колкото по-надълбоко навлизам в света на XCOM и колкото повече информацията издават неговите автори от 2K Marin (отговорни за появата на BioShock 2), толкова по-доволен оставам. Истината е, че този шутър ще запази всички елементи, които направиха X-COM велика. Колкото и странно да звучи това на пръв поглед…

Действието в играта ще се развива през 50-те години на миналия век

Конкретна година няма, а и не ни трябва. 2K Marin искат да уловят идиличната атмосфера на онова време и да я съпоставят рязко с една брутална извънземна инвазия, която тотално преобръща живота на местните жители.

Ваша милост ще влезе в ролята на специален агент Уилям Картър от ФБР. Именно той оглавява наскоро сформирания таен щаб, наречен XCOM – единствената надежда за оцеляване на човечеството. Базата ви е разположена под повърхността на земята. Оттук ще планирате всеки ход и ще преценявате къде най-удачно да предприемете следващия си удар.

Очевадно е – XCOM не е линеен шутър. В един от северните щати е забелязано необичайно поведение сред животните, както и рязка промяна в климатичните условия. Звучи точно като мисия за вашата организация. Качвайте се на федмобила, наречен подобаващо Interceptor в почит на едноименните кораби от легендарната стратегия, взимайте двама от най-добрите си агенти и отивайте да разследвате ситуацията!

Веднъж щом се озовете на мястото на събитието, настава време за

следващия ключов елемент от играта – разследването!

Хващате камерата и започвате да документирате всяко едно доказателство, на което се натъкнете. Колкото повече улики за съществуването на извънземен живот, който представлява реална заплаха за човечеството, толкова по-голямо финансиране ще получавате. Всеки труп, всяка разрушена сграда, всяка черна слуз…

Но какво по дяволите е това? Странна черна субстанция внезапно изскача от ъгъла и се хвърля върху главата на един от агентите ви. Запазвате хладнокръвие – вадите помпата си и се прицелвате. „Чудовището” се разплисква на земята. Човекът е добре. Поемате си дълбоко въздух и му помагате да се изправи… Близката среща от третия вид обаче далеч не е към своя край. Разбитите десетки малки капчици започват да пълзят една към друга, готови да се сформират отново в едно цяло! Очевидно е, че с оръжията, с които разполагате в момента, просто няма как да оцелеете. Но има толкова много останали доказателства на това място… Какво правите? Борите се до последно, за да съберете всички улики или просто хуквате с бясна скорост към автомобила си, който ще ви отведе във вашата база? Това е едно от решенията, пред които ще бъдете изправени почти във всяка една мисия.

За разлика от предишните игри от поредицата, тук

напрежението ще ескалира с всяка една минута

Колкото повече се задържате на едно място, толкова по-голямо внимание ще привличате към себе си. Съответно – извънземните нашественици ще увеличават атаките си към вас, ще ви притискат и всячески ще се опитват да ви остават без дъх. Затова до голяма степен ще допринася и факта, че каквото сте взели със себе си като екипировка – оръжия и муниции – това е! Друго няма да получите по време на мисията си. Поради тази причина ще бъде от ключово значение да пестите всеки един куршум, да премервате добре изстрелите си и да имате трезва преценка за нещата – може ли да останете още пет минути, за да съберете колкото с може повече доказателства, или е време да си плюете на петите.

Както вече стана дума – въпросните улики са от ключово значение. Освен че ще ви снабдяват с допълнително финансиране, те ще ви предоставят и

ценна информация за вашия враг

за който – поне в самото начало – няма да знаете абсолютно нищо. Защо ви атакува, откъде е дошъл, срещу какво е уязвим, как бихте могли да го победите – всичко това ще научавате постепенно и с течение на времето.

Вашите изследователи в базата работят 24 часа в денонощието, за да ви предоставят ценна информация, която ще ви бъде от полза в битка с извънземните нашественици. Постепенно арсеналът ви ще се променя – от чисто човешки оръжия в странни модификации, полезни в битката ви с черната слуз – едно от въплъщенията на пришълците. Така например в определен момент ще получите специални стъклени гранати, пълни с петролоподобна течност и допълнени от ръчно изработена електрическа верига. Рано или късно ще се сдобиете и със своеобразен извънземен детектор – черна течност, побрана в нещо като буркан, която започва да трепти, когато доближите неин „събрат”.

Също така – по време на своите мисии ще търсите и кубоподобния и реещ се във въздуха Елериум. Това е един изключително ценен извънземен материал, необходим ви за производството на нови оръжия, брони и  джаджи. Не очаквайте обаче да е лесна плячка за екипа ви.

Разбира се – играта е все още доста далече от премиерната си дата

– началото на следващата година. До този момент 2K Marin са показали единствено два извънземни вида – черната слуз и Титанът – странен, подобен на необикновен пръстен космически кораб, който засмуква всичко, дръзнало да се доближи до него.

Все още има доста въпросителни като например – дали изкуственият интелект на съотборниците ще бъде достатъчно добре развит. Авторите твърдят, че ще  направят всичко възможно, за да ни накарат да ни пука за тях. Все пак сме инвестирали някакво време и ресурси, за да ги развием и екипираме. Не бихме искали да си умрат просто ей така – за едното нищо, нали?

Общо взето XCOM се движи в правилната посока. Може би решението на 2K Marin да освежат класическия походов геймплей с динамични шутър елементи и битки в реално време е добро. В крайна сметка се нагледахме на посредствени продължения, римейкове и фенски UFO и X-COM проекти. Важно е да отбележим обаче, че Джулиан Голоп – човекът, отговорен за появата на класическия UFO: Enemy Unknown – не участва в разработката на новото заглавие. В момента той е твърде зает с нови и оригинални проекти в софийското подразделение на Ubisoft. 2K Marin обаче се кълнат, че ще направят всичко възможно, за да запазят онези елементи, които направиха поредицата толкова велика, и да ги отведат до едно съвършено друго ниво като геймплей. Дано успеят!

Автор: Владимир Тодоров