XCOM: Enemy Within

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 14 ное. 2013

Възможно ли е да подобриш една почти перфектна игра? Колкото и странно да звучи в днешно време подобно твърдение – да. И Enemy Within на Firaxis е най-доброто доказателство.

Както без съмнение знаете, това е самостоятелен експанжън за XCOM Enemy Unknown. На практика е същата игра, но с адски много подобрения и допълнения. Commander изданието включва Elite Soldier Pack, Second Wave, Slingshot и дори Progeny. Само заради това си струва да си купите новия пакет, макар и Slingshot да не е нещо особено, а Soldier Pack да съдържа само дрехи и прически. Опциите за модифициране на трудността в Second Wave обаче са повече от добри.

Същевременно Enemy Within е нещо много повече от добре познатите ни издания „Игра на годината“. В него откриваме нов ресурс, още една противникова фракция, няколко нови видове мисии, допълнителни местност и редица страховити извънземни. В резултат на това експанжънът не само подобрява историята, но и въвежда нови елементи, които разнообразяват геймплея още повече.

Нивото на трудност е значително увеличено

До известна степен това се дължи на включването на Stalker – стелт-базиран противник, който става невидим, прониква се до войниците ви и ги задушава. За щастие, можете да го контрирате лесно, като поставите някой от екипа в Overwatch. Когато се биете с още няколко типа, като гигантските Muton или зловещите Floater, обаче Stalker определено ще ви създаде не един и два проблема и същевременно ще увеличи напрежението между ходовете.

Основната история е същата. На практика нов сюжет няма. От една страна, ръководите щаб квартирата си, а от друга – управлявате войниците си на бойното поле. И двата аспекта от геймплея обаче са подобрени. По време на сраженията вашият екип трупа медали, които може да раздавате както намерите за добре. Всеки един от тях предоставя малък, но същевременно значителен бъф към производителността. По този начин ще можете с радост да окичите с почести любимия си войник и да страдате допълнително, когато го изгубите.

Не са нанесени промени по развитието на четирите основни класа. В Enemy Within обаче

можете да кустомизирате войниците си по няколко нови начина. В Enemy Unknown имахте възможност да ги пращате за PSI тестове. В Enemy Within можете да построите генетична лаборатория и работилница по кибернетика. Благодарение на тях ще модифицирате и подобрявате екипа си още повече. След като изучите правилния изследователски проект например, можете да пратите някого в работилницата, където той ще бъде превърнат в истински киборг и ще облече един от т.нар. MEC костюми. На практика ще стане своеобразен танк, абсорбиращ голяма част от щетите.

MEC войниците (налични са четири класа, базирани на оригиналната специализация на войника) се движат и действат като всеки друг юнит на бойното поле. Те обаче не могат да се прикриват. Общо взето са незаменими, когато става за някои мисии, като например т.нар. Terror или онези, свързани с отвличания. В останалото време обаче най-добре ги дръжте в базата си, ако искате да ги запазите живи дълго време. Да, те са много по-подвижни и ефективни в битка, но същевременно са и лесна плячка за агресивния и наистина забележителен ИИ на противника.

Всички тези нови ъпгрейди и подобрения са възможно благодарение на 

новия ресурс, наречен MELD

Това е извънземна субстанция (отчасти органична, отчасти нанотехнологична), която позволява на войниците ви да бъдат усъвършенствани по най-различни начини. Например с вече споменатите MEC костюми. Ако искате обаче, имате възможност да заздравите кожата им или да подобрите умението им да се прицелват. А защо не ги превърнете в истински хамелеони, благодарение на което ще стават невидими?

MELD може да бъде открит на най-различни места. Неговата трайност обаче обикновено е само около пет хода. От една страна, ресурсът може да бъде взет от ваш войник. От друга – ако изпълните успешно мисията, преди гореспоменатото ограничение, ще отнесете в базата си всичко, което е останало на полето. Една кутия ви дава обикновено 10 MELD. Нещата, за които ще го харчите, не са чак толкова стъпи. Истинската му цел обаче е да ви накара да мислите по време на всяка среща с извънземните. Когато знаете какво прави и за какво се използва, едва ли ще успеете да му устоите. Ограниченият престой на бойното поле пък често ще ви кара да поемате рискове в желанието си да се докопате до него. 

Да, Enemy Within ви позволява да подобрите войниците си по най-различни нови начини. Имайте предвид обаче, че 

врагът е по-опасен отвсякога

Новите местности пък са създадени, за да тестват вашите умения до краен предел – повечето места за прикриване са разпръснати например. Същото важи и за допълнителните мисии от типа на Site Recon, в които трябва да отидете в цивилен район и да откриете какво е причинило местното клане.

Последното значително нововъведение в Enemy Within е

организацията Exalt

До известна степен тя наподобява The Bureau. В нея участват хора, които споделят технологията на XCOM, но не и тяхната етика. От време на време агенти на Exalt ще се появяват на бойното поле, за да създадат един малко по-различен конфликт. Движат се добре и нанасят силни щети, но са слаби и податливи на критични удари. Именно затова идват и на големи групи.

В определен етап от кампанията ще можете да сканирате света за признаци на Exalt. Впоследствие ще имате възможност да изпратите свой собствен агент под прикритие измежду някой от вашите войници. След няколко дни ще разберете дали мисията му е била успешна или не. В повечето случаи ще трябва да изпратите екип, който да го евакуира.Тези задачи са сред едни от най-добрите нововъведения в Enemy Within –чувството, че отиваш да спасиш твой верен друга от лапите на врага, е наистина готино.

Може би единственото оплакване, което имам от тази игра, доколкото може да се нарече такова, е че дори на Normal Enemy Within е наистина трудна. Играчите, които не са имали вземане-даване с Enemy Unknown, ще намерят експанжъна за значително предизвикателен. Така или иначе обаче геймплеят се доближава почти до самото съвършенство и дори дребните графични проблеми не пречат на страхотното изживяване, което предоставя това заглавие.

Автор: Светлин Бояджиев