facebook facebook
 
 
ИГРИ » PC
 
   
 
XCOM: Enemy Unknown
Ревю | 14.10.2012 | автор: Владимир Тодоров


оценка:
Производител:
Firaxis Games
Издател:
2K Games
Жанр:
Походова стратегия
Платформа:
PC
сайт на играта »

плюсове

Напрегнати и изключително тактически битки

Страхотна атмосфера

Iron Man режим за по-смелите

Отлична визия и озвучение

минуси

Екшън камерата е малко проблемна

Липсва инвентарна система на бойното поле

Мисия 16. Берлин, 15 май, 22.15 часа. Екип от четирима XCOM войници бе изпратен, за да претърси току-що сваленото НЛО над немската столица. От първостепенна цел е залавянето на жив пришълец. Майор Тодоров, снайпер-специалист, реши да се покатери на близкия микробус , да разузнае ситуацията и да евентуално - да направи някой и друг хедшот. Изведнъж обаче незнаен враг, буквално от нищото, решава да взриви превозното средство...

И в този миг. „Мамка му!", изревавам аз с все сила и тряскам с юмрук по клавиатурата, тъй като моето алтер его току-що бе запратено на ония свят. Завинаги. Е, освен ако не дам Load, може би...

Ето какво усещане създава XCOM: Enemy Unknown -

поредният походов шедьовър от авторите на Civilization

Една игра, която успя там, където мнозина други се провалиха - да улови атмосферата и да пресъздаде и преоткрие геймплея на култовата UFO: Enemy Unknown от далечната 1994-та.

Без да ви губи твърде много от времето, настоящото заглавие директно ви запраща в центъра на събитията - Земята е нападната от враждебни извънземни и вие трябва да оглавите тайния XCOM отряд и да възродите надеждата на човечеството, изпаднало в масова истерия.

Онези от вас, които са имали удоволствието да играят както на UFO: Enemy Unknown, така и на последвалото го продължение XCOM: Terror from the Deep, ще се почувстват веднага в свои води. Всички елементи, които правеха тези две игри толкова зарибяващи, са пренесени и тук. Но до известна степен осъвременени и леко опростени.

От една страна, ваша милост разполага с централна база,

над която имате пълен контрол. Все пак вие сте шефа й. Разположена на удобно място под земята, тя пълна с инженери, учени и военни, както и с всички необходими ресурси, за да се противопостави на надвисналата заплаха. Тук е лабораторията, където изследвате пленената извънземна технология, правите дисекции на труповете или разпитвате пленените пришълци. Отскочете до инженерното и ще може да си произведете готин нов лазерен пистолет, тъй като буквално преди минути вашите учени успяха да анализират събраните от летящата чиния оръжейни фрагменти. Или пък ново оръжия за изтребителите си, А защо не и да построите ново отделение? Например военно училище, което ще предоставя най-разнообразни екстри за вашите войници, като например 50 процента по-бързо възстановяване от получените в боя рани.

Наземните битки обаче са „сърцето" на играта. Те предоставят един изключително зарибяващ и предизвикателен геймплей. Дали да стрелям по скрилия се зад ъгъла Thin Man? Шансът да го улуча е само 35 процента. Заслужава ли си рискът? Дали да не накарам снайперистът ми да обезвреди оръжието на кибердиска?

Да, до голяма степен всичко е въпрос на отлична пресметливост, добра тактика и, разбира се, късмет. Може и да уцелите при 35-процента шанс. Но също така спокойно може и да пропуснете при 85 процента. Това прави поддържането на вашите войници живи изключително трудно. А това е от съществено значение. В XCOM: Enemy Unknown

всеки боец е важен

Играта буквално те кара да се привържеш към отряда си. Позволява ти да промениш имената им както пожелаеш, да оформиш визията им, а по-късно - да избереш и техен прякор. А каквото и да си говорим, далеч по-яко е да поведеш в битка свои колеги, приятели или роднини.

С всяка следваща мисия те ще стават все по-добри и по-добри и именно те ще водят новите попълнения, които ще прииждат в базата ви. Първият път, когато качат ниво, играта автоматично ще ги повишава в един от общо четирите възможни класа - Assault, Heavy, Sniper и Support. Всеки един от тях разполага със свое собствено дърво с готини и полезни умения, между които може да избирате. Например в ранг сержант снайперистът трябва да избира между Gunslinger и Damn Good Ground. В първия случай получавате +2 при стрелба с пистолети, а при втория - +10 Aim и +10 Defense срещу противници, намиращи се на по-ниско място от вас. Често ще се замисляте кое е по-правилното за вашия отряд умение? Коя способност ще сработи най-добре с тези на останалите бойци? Всичко е от значение.

За да придадат динамика на иначе походовите сражения, Firaxis умело са прибягнали до услугите на

т.нар. екшън камера

Често действието ще се приближава директно към бойното поле, за да погледнете през рамото на своя войник, който тича към прикритие - досущ като екшън от трето лице. Или пък за да видите как снайперистът ви ще се покаже иззад автомобила и ще нанесе фатален изстрел в главата на поредния пришълец.

Всяко действие на бойците ви е и преувеличено. Разбира се, това е умишлено и по този начин авторите са искали да постигнат специален ефект и мога да ви гарантирам, че никога няма да ви омръзне да гледате как героите ви се хвърлят през прозореца, въпреки че до тях има врата.

Уви, тук не всичко е перфектно и от време на време камерата ще ви показва действието от грешен ъгъл и ще ви попречи да видите как убивате поредния пришълец. Това обаче не е болка за умиране и когато работи, екшън-камерата е наистина страхотна.

Firaxis са нанесли известни промени и по цялостния контрол над войниците

Така например стандартните Time единици, които всеки войник притежаваше и с помощта на които можеше да изпълнява конкретен брой действия, вече ги няма. На тяхно място откриваме възможност за два хода. Да, така геймплеят е значително по-опростен. Това обаче не означава, че въпросите, които ще си задавате при всеки ход по време на сражението, ще са по-малко.

Едно от основните ви задължения например е винаги да позиционирате войниците си на място, на което имат добро прикритие. В противен случай извънземните просто ще ги убият. Внимавайте обаче - светът в XCOM: Enemy Unknown подлежи на унищожение. Т.е. не си мислете, че като сте залегнали зад най-близката, някоя гадина не може да я взриви и да ви разбие прикритието.

За съжаление интерфейсът не е перфектен и често при изпълняването на някакво конкретно действие, играта ще ви иска вашето потвърждение. В самото начало това може и да не ви подразни, но след няколко часа игра ще бленувате за директна активация. За щастие такава е възможна с бутоните за бърз достъп.

Що се отнася до самото действие,

битките протичат на над 80 различни карти

Да, те не се генерират на произволен принцип, но пък бройката им е достатъчно голяма, че да не ви позволи да ги наизустите. Авторите са се погрижили и самите мисии да бъдат до известна степен разнообразни. Не винаги ще имате за цел да избиете всичко по пътя си. Понякога ще трябва да спасите и ескортирате VIP персона, а друг път - да обезвредите бомба.

Друга характерна черта на нивата е, че за разлика от преди, в XCOM: Enemy Unknown вашите войници могат да се катерят и по определени обекти - например каравана, покрив на сграда и т.н. И съответно - да получават по-голямо стратегическо преимущество.

Firaxis са помислили и за онези от вас, които искат допълнително предизвикателство отвъд по-високите нива на трудност. В случай че активирате

Iron Man режима

На практика той ви лишава от възможността за Reload на запазена игра в случаите на неуспешна мисия, което си е истински шамар и ви съветвам да го използвате само ако имате здрави нерви и нямате нищо против да дадете огромен брой жертви по пътя.

В желанието си да опростят геймплея, Firaxis са решили

да премахнат и инвентарната система по време на битките

Да, напълно ясно ми е, че това не е ролева игра. Дразнещо е обаче да не можеш да имаш контрол над мунициите, да можеш да откраднеш оръжие от трупа на извънземното, да вземеш аптечката от вече загинал войник и да я използваш, за да излекуваш раните си и т.н. Сега дори не се налага да прибирате труповете на извънземните и тяхната екипировка. След края на мисията всичко, което не сте унищожили с ракетомет или гранати, се пренася автоматично във вашата база. Мога само да се надявам, че някой и друг мод ще оправят тези недостатъци.

Напрежението от походовите сражения се пренася и в базата

Лидерите на държавите по света са изпаднали в истерия. Често те ще искат помощта ви. Вие обаче няма да можете да бъдете на две места едновременно и ще трябва да избирате. Дали да помогнете на Китай или на Аржентина? Решението ви ще зависи от нивото на паника в конкретната държава. Ако доближава крайната граница, добре е да се притечете на помощ и да го понижите. В противен случай рискувате да загубите ценен инвеститор и съответно - всеки месец да получавате по-малко финансиране за своите операции.

За първи път в историята на поредицата

ще откриете и мултиплейър

Макар и да предлага само един режим, в който от вас се изисква да избиете всичко по пътя си, той е не по-малко увлекателен от сингъла. Два отряда се изправят един срещу друг в своеобразен детмач. Нещо повече - можем да играем и с извънземни.

Всеки един от играчите разполага с фиксиран брой точки, с помощта на които може да закупи до шестима войника. Самият факт, че при началото на играта нямате абсолютно никаква представа срещу какво ще се изправяте, внася допълнителна доза напрежение и изненада и прави мултиплейър игрите изключително непредсказуеми и съответно - интересни.

С други думи - това е играта, която очаквах, откакто превъртях XCOM още през 1996-та, малко преди премиерата на "Денят на независимостта". Една напрегната, зрелищна и изключително дълбока походова стратегия, с която Firaxis могат само да се гордеят. 

 
системни изисквания
2 GHz двуядрен процесор или по-добър, NVIDIA GeForce 8600 GT или ATI Radeon HD 2600 XT, 2 GB RAM, Windows Vista или Windows 7
напиши коментар
 

4179 мнения
профил »
VK_ каза на 15.10.2012, 10:04 ?. :

Спор да няма, това е една от най-добрите игри за годината. Хубавото, е че играта представя възможности за многократно изиграване, което е рядкост в наши дни. Мултито напомня на Фолаут тактикс, само дето там имаше повече от един режим на игра. Х-ком... интересно ще е видим на къде ще поеме тая игра от тук насетне, след такова завръщане ще бъде жалко, ако няма да има още =)

598 мнения
профил »
XENOpz каза на 15.10.2012, 10:27 ?. :

Съгласен съм. Играта е на много високо ниво. Може би дори колкото DeusEx: Human Revolutions. Също така бях леко изненадан, че в момента се разработва (от друго студио) и игра, наречена просто "xcom", която е по-екшън ориентирана (http://en.wikipedia.org/wiki/XCOM). В нея действието ще се развива през 1962 и ще е повече "X-Files", отколкото "Starship Troopers" (отново според wikipedia).

4179 мнения
профил »
VK_ каза на 15.10.2012, 11:53 ?. :

Да, тоя проект изглежда интересно, но за мен духа и силата на поредицата си е в походовият жанр =)

44 мнения
профил »
necris каза на 20.10.2012, 20:40 ?. :

XENOpz, да дори музиката напомня доста на ДЕ:ХР. Като фен на XCOM/UFO серията имам някои забележки, ама то не може без ;) Иначе играта е много добре направена, и като атмосфера и като музика и като графично оформление (стил), екшън камерата е леко загубена ама се преживява. Изобщо, чакаме ново отроче след година-две... Интересно как ще направят лоре-то... Първите X-com/TFTD имаха увлекателна и свързана история...

524 мнения
профил »
white storm каза на 15.10.2012, 12:20 ?. :

Поиграх няколко часа.Не е лоша,въпреки,че стратегиите определено не са моя жанр.Тактическия подход определено ми хареса и напредването през терена и мисиите.Определено играта не е лесна и изисква наистина мислене и не е за всеки.

659 мнения
профил »
the_presator каза на 15.10.2012, 17:18 ?. :

R.I.P. Майор Тодоров. Сигурен съм, че е отнесъл поне дузина извънземни със себе си в отвъдното :D
Относно ревюто и играта- кефят ме. От това, което съм чел/ видял досега играта предлага интересен и задълбочен геймплей. Ще я пробвам при първа възможност.

122 мнения
профил »
vladdim каза на 15.10.2012, 20:47 ?. :

Играта като цяло е забавна, но някои фенove на походовите стратегии ще останат разочаеовани - стратегическият елемент от XCOM е доста изрязан и по-точно определениe за нея ще е походов тактически екшън - представете си походов Gears of War с екип.
Лошо впечатление правят огромнoтпo количество бъгове - то не е невалиден Line of Sight или пък стрелба през стени, бъгване на perks, обезвредена бомба се взривява и т.н. - ще имат доста работа да я кърпят - явно не са смогнали със сроковете за издаване.

1978 мнения
профил »
DragonSlayer каза на 16.10.2012, 01:46 ?. :
Редактиран на 16.10.2012, 01:47 ?.

Приятно за четене ревю, Майор Тодоров! Как ви е останало време между мисиите да пишете ревю за някаква игра просто не знам!

Между другото, една от наистина малкото игри последно време, при която докато играя, си мисля: "При следващото преиграване ще взема другото умение, да видя с него как е." или "При следващото преиграване ще трябва да планирам малко по-внимателно разположението на сградите." Обикновено в преобладаващата част от игрите рядко ми минават мисли за преиграване докато все още играя самата игра.

*това не трябваше да е отговор, а ново мнение, ама нейсе!

44 мнения
профил »
necris каза на 20.10.2012, 20:41 ?. :

Вече има ъпдейт/пач - 2ГБ

2059 мнения
профил »
Zipy каза на 16.10.2012, 11:00 ?. :

Най-накрая игра, която си заслужава парите.

407 мнения
профил »
Damnation каза на 17.10.2012, 12:11 ?. :

Бях си я изтеглил да видя дали прилича на старата игра, ама от няколко дни отлагах инсталацията...
Та снощи нещо се издразних на хората от гилдията и излезнах рано вечерта от WoW и реших все пак да пробвам новия XCOM.... Някъде към 5 сутринта жената насила ме замъкна в леглото :D

Казано по друг начин, добра е, доста. Има малко недомислици, има бъгове ( макар и, поне в моето пиратско копие - не много ), има малки графични несъвършенства но е много зарибяваща като геймплей. А и недостатъците са наистина малки и пренебрежими.

2 мнения
профил »
Devastator.vGZ каза на 23.10.2012, 14:41 ?. :

Направих си профил в pcmania.bg специално, за да напиша коментар за статията. Първо, браво на майор Тодоров за геройската статия. Започнах да чета списанието преди 17 години и е наистина приятно да видя, че старите кучета все така държат гарда. Само така, Владо, и за напред!
А иначе УФО (както му викахме на времето - "уфото") е една от игрите, пред които сам прекарал най-много време въобще. Цели лета сме отделяли на нея и "двойката" с брат ми навремето. Радвам се, че, съдейки по тона на статията и отзивите след нея, най-накрая се е появил достоен заместник. При първа възможност ще я пробвам, надявайки се да се потопя в добрите стари дни от детството. Леко съм притеснен, че по всичко личи разработчиците са комерсилиализирали проекта, но такива са днешните дни, няма как. За сметка на това пък съм развълнуван да видя как са сработили нововъведенията с добре познатата стара система на играта.
Накратко, браво на Владо за добрата статия, както винаги на ниво и дано играта да има Х-фактора на предшественика си!
Dev

1641 мнения
профил »
=SpeC= каза на 30.10.2012, 12:14 ?. :

ПСМАНИА преди 17 години????????

2 мнения
профил »
Devastator.vGZ каза на 07.11.2012, 16:10 ?. :

Поправка, 15-16г. ;). Спомням си, че беше 1997-ма, когато за пръв път започнах да чета списанието...

Иначе за играта - признавам си, това е най-добрата версия след оригинала насам. Наистина са опростили геймплея доста, но това не е отнело от фактора "зарибяване". Мисля, че по този показател играта е на нивото на оригинала дори. За това спомага историята, която в тази версия е някак "по-реалистична" - има поток на събитията, има някакво развитие на действието и персонажите в базата (капитанът, инженерът и ученият) са някак по-истински. Също така, битките са по динамични и някак си по-вглъбяващи, като за това плюс е добрата графика и екшън камерата. Да, последната според мен е по-скоро плюс - за 15-тина часа игра сумарно досега, камерата се прояви странно само на няколко пъти - съвсем недостатъчно, за да остави негативно впечатление.
Също така, харесват ми и нововъведенията спрямо оригиналното Уфо що се отнася до начинът, по който развиваш войниците, по който ги управляваш на бойното поле (т.е. например, че нямат тайм юнитс вече, че трябва да се стремиш да зашеметяваш извънземните, което прави геймплея наистина интересен и добавя това така ценно измерение на допълнителен майсторлък, който прави силните игри легендарни, и т.н.). Други нововъведения са свързани разполагането на сателитите, продажбите на материали, намерени по време на мисиите, и бонусите за далновидно построена база.
Мога да продължавам да пиша за играта още много време, но бих предпочел да оставя малко място на сайта и за други фенове, а и всяка минута в писане е минута в неигране ;)

1641 мнения
профил »
=SpeC= каза на 09.11.2012, 02:14 ?. :
Редактиран на 09.11.2012, 02:16 ?.

Току що врътнах играта - уникална е просто! Не съм играл друга такава до сега, всичко е блестящо! Напрежението винаги го има на макс, тревога, притеснение и все така си се радва максимално човек след всеки успешен изтрел!
Още повече се вкарваш във филма когато именуваш всичките войници на свои приятели :) И иди тогава се опитай да ги опазиш всичките, колко пъти съм зареждал стари сейвове...
Мисля и да си я купя, все пак такъв труд заслужава похвала, ама като поевтинее малко, че 100лв са малко мночко.........
напиши коментар
 
ОЩЕ ЗА ИГРАТА
XCOM: Enemy Unknown

Ревю:
Тази великолепна походова стратегия вече е достъпна за Android устройства и трансформацията в мобилен вид отново е направена без грешка.

Превю:
Ще го претупат ли или ще ни предложат един наистина добър режи, в който да тестваме стратегическите си умения срещу истински играчи?

новини:
Ако планирате да ловувате извънземни в XCOM 2, сега е моментът да проверите дали машината ви отговаря на минималните и системните изисквания.
Допълнително съдържание, спин-оф или истинско продължение на XCOM: Enemy Unknown? Не се знае, но продуктът очевидно има версии за двете водещи конзоли и РС.
Steam News обяви, че OS X изданието на XCOM: Enemy Unknown, е вече на разположение за даунлоуд. Ако притежавате Windows версията, значи вече имате и OS X.
ОЩЕ ИГРИ ОТ ЖАНРА
Total War: Shogun 2 31
Hearthstone: Heroes of WarCraft - PCM2.0 30
Napoleon: Total War 28
Disciples III: Renaissance 21
XCOM: Enemy Within 21
King's Bounty: Armored Princess 17
Worms Reloaded 17
King Arthur - The Role-Playing Wargame 12
Fallen Enchantress: Legendary Heroes 12
Shadowrun Returns 11