X-Beyond the Frontier: X-Tension

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 окт. 2000

Много ми се искаше да започна с увод посветен на космическите симулатори, но тъй като разполагам само с 2 страници, ще карам по същество. Излезе продължението на “X-Beyond the Frontier” “X-Tension”. На тези, който не са чували за “X-BTF” препоръчвам да прочетат статията за него в миналогодишния ноемврийски брой. “X-Tension” все пак е разширение и тук ще прочетете предимно за нововъведенията. От EGOSOFT са решили, че “X-Tension” ще е предназначена само за феновете на “X-BTF”. По този случай “X-Tension” изисква диска на “X-BTF” да е в CD устройството докато играете.

Историята продължава от момента, в който приключи “X-BTF”. От благодарност за това, че изиграхте основна роля в победата над Xenon (не, процесорите на Intell са Xeon), правителството на Argon прибира вашия X -perimental shuttle за да го ремонтира и изследва, и ви дава в замяна един Argon Buster. Надявайки се, че учените ще имат успех в ремонта, вие решавате да си уплътните времето като отново се впуснете в търговия, битки и космически приключения. От този момент нататък съдбата на героя е във ваши ръце. Играта е абсолютно нелинейна и предлага огромни количества разнообразни mimiquests. Авторите дори обещават, че ще пуснат и patch с допълнителни.

“X-Tension” спокойно би могъл да мине за самостоятелна игра. Можете да управлявате около 30 кораба вариращи от леки изтребители до тежки транспорти. Със сигурност ще успеете да намерите кораб точно по вашия вкус. Всеки кораб може да се подобрява до известна степен. Въпреки че можете да купувате всевъзможни подобрения, един изстребител никога няма да може да пренася товар колкото един транспортен кораб, нито пък транспортът ще може да се сравнява с изстребител по огнева мощ и маневреност. Ако не разполагате с нужните парични средства за набавяне на желания кораб, можете да пробвате да си го превземете. Набелязвате си желаната цел и й разбивате щитовете. Винаги съществува и вероятност да взривите кораба, тъй като корабите в света на “X” разчитат предимно на щитовете си и бронята е минимална. След като сте премахнали щитовете се надявате, че на жертвата ви е останал поне малко здрав разум и че ще се предаде и напусне кораба си. Оставяте кораба си на автопилот, навличате скафандъра си и правите разходка в открития космос до другия кораб. Разбира се, такива действия могат лесно да ви превърнат в обществен враг на съответната раса. Ще можете да си изградите цяла флотилия от транспортни и бойни кораби. Ще можете да се сдобиете и с технология за телепортиране, която ще улесни преминаването ви от един в друг кораб под ваше командване. Ако сте решили да си набавяте кораби по легалния път, ще трябва предварително да си заделяте и средства за екипирането им, защото екстрите не се включва в цената на новия кораб. Може да се окаже, че сте си продали стария добре екипиран кораб (вашия кораб се продава в комплект с екстрите) само за да си купите една бляскава черупка, която нямате средства да екипирате.

Над половината от играта минава в търговия. Miniquest-овете доста допринасят за разнообразието, но едва ли ще могат да ви осигурят необходимите финанси. Същото се отнася и до избиването на пирати за парични награди. Така че, ако имате вродена непоносимост към икономическите симулации, можете спокойно да махнете звездичка и половина от оценката геймплей. Играта има напълно действаща икономика и всичко, което вие или компютърно симулираните търговци правят, ще се отразявана цените. Освен със стандартното купувай евтино, продавай скъпо, можете да изкарате добри пари от продажбата на пленени кораби. Другия вариант е да си изградите собствена финансова империя. Механизмът е почти същия като при “X-BTF”, но сега ще трябва да планирате по-внимателно преди да изберете място за нова фабрика. За защита на манифактурите си, освен бойни кораби, вече ще можете да поставяте fighter drones и лазерни установки. Друго нововъведение е, че вече можете да командвате собствеността си без да се налага да сте в същият сектор. За целта ще трябва първо да си купите комуникационен сателит и да го установите в съответната система. Предвидени са и две нови карти. Първата е подробна карта на сектора, от която лесно можете да получите информация, не само за станциите, но и за корабите, който пребивават там в момента. Втората е карта на галактиката, която освен че, ви предоставя основна информация за всеки сектор, е и безценен помощник при пътуванията между секторите, защото авторите са се погрижили да увеличат значимо бройката им. Използването на jumpgates вече не е единствения начин за пътуване между секторите. В по-късните етапи на играта, ще можете да се сдобиете и с jumpdrive за кораба си.

Както и да го погледнете обаче, първото ново нещо, което се забелязва са промените в графиката. Добавени се нови текстури. Космосът вече изглежда много по-добре. Всички обекти са придобили допълнителни детайли (респективно полигони). Добавени са и няколко нови специални ефекта. Всред тях е motion-blur. Той засега се поддържа само от новите свръх скъпи VooDoo 4 и 5, а при останалите карти се изпълнява софтуерно.
Както и да е, този ефект може само да ви подразни в бойни условия, тъй като резултата, който реално ще получите, е леко размазване на бързо движещите се обекти. Звуковите ефекти са на същото ниво. Добавена е нова музика. Изкуствения интелект вече е на по-високо равнище, но има още доста място за подобрение. Това с особена сила важи за вашите управлявани от компютъра wingmen. В случаите, когато врагът е дори леко по-многоброен, започват да мрат като мухи. Транспортните кораби определено се справят със задачите си по-добре, но и техните действия понякога са леко неадекватни. За съжаление, основната бойна тактика на почти всеки противник с щитове по-здрави от вашите е “таран” (ефективно но дразнещо). Броят на заповедите, които можете да давате на корабите си е увеличен. Можете дори, да давате индивидуални имена на корабите си, за да ги разпознавате по-лесно. Като си дадете сметка за всичките нововъведения, ще осъзнаете, че е цяло чудо,  че системните изисквания са се запазили почти същите. Играта върви безпроблемно на всичко в 300 мегахерцовия диапазон (без да броим творенията на Cyrix).

Като цяло, впечатленията ми от “X-Tension” са силно положителни. Длъжен съм да отбележа, че (както предполагам сте се досетили) за съжаление няма мултиплейър. “X-Tension” е задължително заглавие за всички, който са харесали поне малко “X-BTF”.

Автор: Борис Цветков