Worms Forts: Under Siege!

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Никой не може да отрече, че Team 17 определено имат чувство за хумор. Те са едно от най-свежите геймстудия, което ще остане в историята именно със своята серия Worms. Тази поредица роди един изцяло нов жанр в компютърните игри, който допринесе за развитието на геймките като средства за отмора и забавление. И най-хубавото нещо на Tema 17 и техните творения е, че очевидно не се взимат твърде насериозно.
“Червеите” бяха лесни, бързо усвоими игри, които могат да взривят от смях дори и най-свъсения чичо. Техният чар беше в директните двубои между играчите, които винаги изненадваха опонента с някоя оригинална простотия или дебилия. Оръжията от типа на сърдитата бабичка, магарето, суперовцата, свещената бомба и много други ще останат в историята на гейминга задълго.

За съжаление, всички тези добри думи могат да бъдат казани предимно по адрес на първите игри от серията Worms. Странно защо, авторите на поредицата се опитаха да променят облика на своето отроче и да разгърнат нова страница в историята на подземните гадинки. Те се опитаха да въведат история, кампании, триизмерност и най-накрая се появи Worms Forts: Under Siege!.

Според мен последното творение на Team 17 ще вдигне пушилка из верните общности от фенове на играта и ще промени култовата представа за серията по принцип.

Какво толкова му има на новия Worms?

Първите две игри от серията за червеите спечелиха сърцата на публиката благодарение на директните двубои. Освен това те вкараха доста свежи попълнения в гейминга от гледна точка на хумора и развлечението. Всички изродски оръжия редом с добилото култов статут нинджа-въже успяха за дълго да задържат вниманието на феновете върху серията. Изведнъж Worms 3D прехвърли същата концепция в триизмерното пространство. И отново запалените по играта, останаха верни на Тeam 17 и SEGA. За съжаление през 2004 геймстудиото от Йоркшир решава да направи драстични промени в играта си. Сега вече играта не се казва просто “Червеи”, а Worms Forts. Така че вече ще ви се налага да сторите сгради по триизмерния терен като в началото започвате само с основния си форт. След това ще трябва да разраствате крепостта си, за да можете да ползвате по-хубави и по-силни оръжия. Разбира се, разрушителните машинки отново са направени с много фантазия – за пример ще дам катапулта, с който изстрелвате хладилници, и

летящия, насочван ръчно, хипопотам

За най-голямо съжаление новите червеи са загубили повече, отколкото са спечелили. Най-големите промени в негативна насока, по моему, са неразрушимия терен и адски бавното движение на действието. Пичовете от Team 17 са взели решение, според което вече можете да унищожавате само противникови червеи и сгради, построени от тях. Всичко това, което се постигаше, благодарение на динамичния терен при старите части, е загърбено на бързо. Нима на никой няма да му липса възможността да прокопава тунел под земята и да се врязва зад вражеските линии? Аз лично с носталгия си спомням терените, надупчени като швейцарско сирене от самолетни атаки, и големите кратери в земята, направени от ракетите на базуката.

В разрез със старите традиции, според които нон-стоп трябваше да движите червея си, да играете динамично и активно, сега Тeam 17 са се опитали да убият това усещане. Получава се така, защото хубавите оръжия в Worms Forts са стационарни. Това означава, че ще можете да ги ползвате, само ако сте скочили върху някоя кула, замък или пост. Така, в повечето мисии единственото, което ще ви се налага да правите, ще е да скачате от кулата, да събирате новопристигналите сандъци с екстри и отново да спринтирате към кулата. Поради това сега

всички битки се водят АДСКИ бавно

и на един терен можете да отделите понякога повече от два-три часа. Причината е тази, че стратегията е така балансирана (или по-скоро дебалансирана), че бързи победи просто няма. Условието, при което печелите, вече не е само убийството на всички противникови гадинки. В новата част на Worms можете да постигнете триумф и ако унищожите форта на опонента си. Това обаче е по-трудно, по-бавно и за съжаление – почти невъзможно. Общо взето, за да играете на Worms Forts: Under Siege, ще трябва да се заредите с доста солидна доза търпение: ще губите време да въртите стационарните си оръжия (защото странно защо, но те винаги сочат в грешната посока), ще губите време, докато чакате компютърния противник да достигне до точка Х, (след като скача и се опитва всячески да пребори определени безумни препятствия и прави безсмислени кръгчета около кулите си), ще трябва да губите време, докато чакате падащите сандъци… Общо взето

търпението е майка на червея

Друга основна причина, поради която ще трябва да се въоръжите до зъби с инат, е гледната точка. Това е най-нескопосаната и най-неудобна камера в компютърна игра, която съм виждал напоследък. И за да изместят вината от себе си, програмистите от Team 17 са дали възможност на вас да я управлявате. Това звучи добре, но всъщност хич не е лесна задача. Дори и най-малкото движение на мишката ще кара горката камера да прави 720-градусови лупинги и акробатики около червея ви. Общо взето с нея трябва да се действа фино, нежно и галантно. Не трябва да правите резки движения и не трябва да бързате… ще повторя – въоръжете се с търпение, драги мои.

Технически Worms Forts: Under Siege! изглежда приемливо добре. Признавам го, въпреки че натруфената 3D графика, която на моменти натоварва зрението и произвежда не дотам приятни графични бъгове (като например виждане през стените, влизане в тях и др.). Звуково, поредната част на червеите, разбира се, е на много добро ниво. Дублажът на малките подземни гадинки е много свеж, като всички различни типове реплики могат да ви съборят от стола от смях. Team 17 имат отлични традиции в тази насока и щях да се изненадам, ако бяха развалили и аудиото в новата част на червеите.

Режимите на игра в този Worms не са върха на оригиналността. Естествено, редом с hot-seat типа игра, в която можете да се изправите срещу вашия противник на една клавиатура (този вариант на сблъсък е класика за серията), Team 17 са добавили и Gamespy сървъри за мрежова игра. Ако все пак предпочитате да се сражавате сами, имате възможност да избирате между кампанията, която ще ви преведе през четири времеви епохи (древен Египет, Рим, Китай и Латинска Америка) и режима Trials (изпитания). Той не е нищо друго, освен deathmatch битки срещу компютърно управлявани противници. Когато напредвате в соловите режими, ще се отварят все нови и нови неща (карти, оръжия, нови звуци, знамена и др.), които според мен обаче не си струват загубата на време. Чувството за хумор от предишните части е пресъздадено и тук, като някои от култовите фрази за жалост звучат леко изтъркано, и дори и новите оръжия не могат да освежат обстановката напълно. И както казват Team 17 – “масивните оръжия за масово унищожение ще създадат масова психоза!”

Автор: Орлин Широв