World of WarCraft PvP Survival Guide

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Първо на първо, не приемайте този гайд като някаква светая-светих. Много от нещата, описани тук, вероятно вече знаете, с други може да не сте съгласни и това е напълно в реда на нещата. Главното е да се забавлявате, докато водите битки в света на WarCraft. 😉

Какво представлява системата?

В центъра на Honor системата стои идеята, че се награждава всяко убийство на играч, който за вас е поне “зелен” (т.е. цифрата, показваща нивото му до портрета на героя, е зелена) или по-силен – жълт, оранжев или червен. Това означава, че противникът трябва да е на разумна level разлика от вас – най-много десет нива отдолу (пет при по-ниските левъли, но те така или иначе не участват особено активно в PvP битките). При убийството на играч от противниковата фракция, отговарящ на горните условия, получавате един брой Honorable Kill (HK) и определено количество Contribution Points (CP). HK имат горе-долу козметична функция и не се отразяват пряко на нищо. Това, за което трябва да внимавате, са CP-тата. Всеки НК ви носи Contribution Points, но не всеки НК ви носи еднакво количество точки. СР се изчисляват по сравнително сложен начин – взема се предвид вашият level, level-ът на противника, вашият и неговият PvP ранг, колко щета сте му нанесли и най важното – в колко голяма група сте. Практиката показва, че е възможно човек с 800+ НК да има по малко Contribution Points от друг играч с 200+300 убийства, например защото първият е магьосник и чрез няколко пуснати в мелето Area of Effect (АоЕ) магии е закачил за по неколкостотин точки damage двадесетина играчи, които впоследствие са били убити от някой друг; през това време друг играч, например Rogue или Hunter е убил само петима играчи, но сам. Звучи ви сложно? Така е само на пръв поглед, след като поиграете малко, всичко става ясно, но първо трябва да се разсеят

няколко митове за Honor системата

Още в първия ден след пускането на новата система на доста места из Азерот се оформиха “наказателни отряди” от играчи и от двата лагера (дори на някои локации като Hillsbrad Foothills или Stranglethorn Vale, близо до арената, те прераснаха в пълни рейд групи от по 40 човека), чиято цел беше максимален брой убийства на противници за колкото се може по-малко време. В резултат на това нормалната игра на всички останали стана невъзможна – как да играеш, когато още при логина си биваш убит, над тялото ти седят пет-шест противници, често с доста нива над теб, а при опит да се съживиш биваш умъртвяван отново, и отново, и отново…

Така че моят съвет е – не участвайте в подобни мероприятия. На практика не печелите абсолютно нищо. Това е мит номер едно – че в група/рейд печелите СР по-лесно, защото жертвата гушва здравеца много по-безпроблемно. Направете си една проста сметка обаче – ако един играч след смъртта си дава например 200 СР, то тези точки се разделят между близкостоящите участници в рейда. Да речем около вас има само още 9 “съотборници”, това прави 200:10 = само 20 СР за вас. А ако противникът е и от по-ниско ниво, точките падат още повече. Ако обаче убиете противник от вашето ниво сам, ще получите всичките примерни 200 точки, което означава, че в рейд вдигате ранг поне десет пъти по-бавно, отколкото ако не се занимавате с подобни глупости. За щастие тенденцията да се организират такива кървави оргии вече затихва. За добро или лошо, голямо влияние за това оказа и нечовешкият лаг на сървърите, който се получава, когато много играчи се съберат на едно място (понякога latency-то достига до над 10000 милисекунди, или всичко, което виждате, се е случило преди десет секунди).

Мит номер две – ако убивам много врагове с по-нисък level, ще спечеля повече точки, защото ще побеждавам винаги. Това, за съжаление или не, просто не е вярно. Дори и да убиете самостоятелно противника, поради разликата в нивата понякога за него ще получавате едноцифрено число СР. Да не говорим, че този маниер на действие е адски дразнещ за играча отсреща, който, колкото и да не ви се вярва, в реалния живот не е космат орк или висок педя и половина гном, а истински човек, който отгоре на всичко си е платил, за да се забавлява. Не му разваляйте деня, plz!

Мит трети – ще намеря някой нещастник, ще го убия и ще стоя над трупа му, докато се съживи, тогава ще го убия пак, после ще стоя над трупа му докато се съживи, тогава ще го убия пак… и така до посиняване. Не е особено полезна тактика, защото второто убийство на един и същи човек през същия ден се награждава само с 75% СР, третото – с 50%, а четвъртото – с едва 25% contribution точки. Петото и следващите вече не дават нищо. Чиста загуба на време и главно нерви. Трябва да се отбележи, че все още ще получавате съобщения за НК, но точки – не, така че не се заблуждавайте.

Мит номер четири – ако не убивам достатъчно хора, ще загубя точки и ще ме понижат! Не е изцяло вярно. В действителност не се губят точки, но просто в края на всяка седмица процентното ви СР съотношение с останалите играчи може да се промени и вашите точки вече да не са достатъчни за заемания досега ранг. Но все пак помнете, че не е необходимо да изпадате в луд rage, за да запазите мястото си. 🙂
Мит номер пет – да играеш срещу играчи е опасно, затова ще избивам NPC стражи в противниковите градове. Тази тактика е безполезна. Уви, освен живите противници, CР дават само лидерите на вражеска фракция – NPC-та като Thrall, Lady Sylvanass, Tyrande Wisperwind и High Lord Bolivar Fordragon, все окопани дълбоко в столиците си, без желание да излязат оттам.

Шести мит – ще убивам врази, когато пристигат с грифон или когато излизат от instance, защото има голяма вероятност компютрите им да са старички и да ми осигурят няколко секунди лаг, по време на който те няма да могат да реагират. Отново излишен труд. В такива случаи, като долитане с грифон или скорошен log in, противникът струва точно 0 (нула) СР за 30 секунди. Спестете малко нерви на играча от другата страна на мрежата и не си правете излишен труд.
Мит седми  – съотношението Орда:Алианс на моя сървър е 5 към 1. Аз съм от Алианса, следователно съм прецакан. Донякъде е вярно. Ще умирате много по-често, но, от друга страна, ще се съревновавате с много по-малко играчи за PvP ранговете, защото, както знаете, ви се дава процент от всички възможни Honor точки. По малко играчи – по-голям процент. А ако положението стане нетърпимо, отскоро Blizzard въведоха система за трансфер на герои в други сървъри. Резултатът от първия такъв опит е доста спорен – на стария сървър Warsong съотношението Орда:Алианс се промени драстично до почти 3:1 в превес на орките и съюзниците им, а на новия Twilight’s Hammer според някои източници съотношението при high-level играчите е близо 90% в полза на Алианса.

Мит номер осем – аз съм джудже, но няколко приятелчета от квартала решиха да си направят герои от ордата на същия сървър. Ще се разберем да се срещнем някой ден ин-гейм, да свалим броните и да се избием няколко пъти за Honor. Недейте! Първо, както вече сте разбрали, последователните убийства почти не носят Чест. Второ, от Blizzard се заканиха, че системата може да разпознава тези случаи и че участниците ще си изпатят.

Обаче подозирам, че не всички WoW играчи четат PC Mania, и ще продължат да си циклят, както са си циклили досега – опирайки се на горните, че и на много други, митове (пък макар и после да има “А! Ма аз имам 1500 убийства, а съм с ранг скаут!”). Затова, ще се опитам да дам няколко

общи съвети за PvP оцеляване

Не се шашкайте! Вие ЩЕ умрете, рано или късно. Затова няма смисъл да си хабите нервите, а вместо това просто следвайте няколко прости и сравнително ефикасни методи, за да поотложите виртуалната си смърт. 🙂

Като за начало, командата /wave вече не помага, сори. 🙁 Ако се надявате противниковият играч просто да ви подмине, не сте познали – вече всеки ламти за Honor и рядко на някого му пука дали от вас ще спечели хиляда, или само една contribution точка. Така че ставайте партизанин и тръгвайте по шубраците. Забравете за павирания път, същия онзи, по който се разхождат тежко въоръжени групи, тръгнали за Scarlet Monastery например. Срамно е да се бяга от битка, за тази цел е измислено тактическото отстъпление. 😉 Ако врагът ви превъзхожда и не ви се мре за родината, отдалечете се малко от боя и използвайте своя Hearthstone, като предвидливо преди това сте избрали за свой дом някой по-сигурен хан, най-добре този в столицата ви. Ако желаете, можете да си включите чат канала World Defence, който автоматично ви уведомява къде има сблъсъци между враговете и приятелски NPC-та. Ако не искате да си разменяте шамари, избягвайте тези райони и идете да куествате някъде другаде.

Често ще ви се случва да ви нападат, когато крийпвате, тоест когато се биете с някакъв моб (NPC противник). В такива случаи, гледайте първо да се разправите с моба, и чак след това с живия играч. Ако не е възможно, постарайте се да ви убие човекът. Това може да изглежда тъпо, но при по-внимателно вглеждане е по-правилната стратегия, защото ако ви убие животното, губите 10% durability на екипировката си, а ако ви убие играч не губите нищо. Освен това той ще трябва да си раздели СР, получени от вас с моба в зависимост от нанесения демидж, а има и голяма вероятност гадината да се насочи към него след вашата кончина.

При евентуална смърт и невъзможност да стигнете до тялото си, можете да помолите намиращия се в гробището Spirit Healer да ви съживи. Това обаче трябва да е последен вариант, защото след подобна интервенция предметите ви понасят 25% durability loss, а и за определено време страдате от Resurrection Sickness, която страшно намалява атрибутите ви. Не е препоръчително да прибягвате до Ангела, ако наблизо има още враг. Също много важно е с какъв клас герой играете и от коя раса е той. Плюсовете и минусите на всеки клас ще разгледаме по-долу.

Класова борба

Warlock – силата му се крие освен в магиите и проклятията, които размята наляво-надясно и в демоните, които може да призовава. Сукубуската например е едно истинско бижу – чрез умението си Charm тя може да обездвижи врага, докато заемете удобна позиция за бой. Друго безценно умение е Fear – представете си физиономията на противниковия играч, когато неконтролируемо се засили към група врагове… Не забравяйте обаче, че при достигане на втория PvP ранг (Corporal за Алианса, Grunt за Ордата) играчите имат право да купуват и носят специален trinket – Insignia of the Alliance/Horde, който е в две разновидности в зависимост от класа – един, който премахва всички Charm, Fear и Polymorph ефекти, и друг, който маха всички Immobilizing, Slowing или Stun такива. Враг, въоръжен с първия, в този случай означава много, много болка… 🙂

Paladin – на шега наричан Имбаладин от враговете си (от imbalanced – небалансиран), които просто не могат да преглътнат няколкото магически щита и магии, даряващи играча с неуязвимост, многото точки кръв и броня, както и възможността да се лекува. Паладинът не е класът с най-високо dps (damage per second – щети за секунда), но в група е безценен – може да раздава различни екстри, има аури, действа като втори лечител и втори танк, може да съживява умрели членове на групата. Класът наистина изисква умение от страна на геймъра, и е доста издръжлив в PvP.

Shaman – специалният клас на Ордата, според някои играчи – най-небалансирано силният клас в играта, отвяващ дори Паладини като стой-та-гледай. Наистина комбинацията от магически тотеми, които поставя на земята, приличен melee damage, добра броня и кръв, няколко силни ranged магии в комбинация с лекуващи такива, го правят един от фаворитите в PvP.

Warrior – това е стандартният танк, предназначен да носи на много бой. Експерт в скъсяването на дистанцията и понасянето на много щети. Стремете се да сте възможно най-близо до врага, макар да ви точи много кръв – можете да си го позволите.

Druid – опасен клас. Ако иска, може просто да ви вкорени на място, да се излекува и да избяга от битката след като се превърне в тигър. Ако иска пък може да ви разпарчетоса след като приеме меча форма. Определено интересен клас, предлагащ много възможности на играещия с него.

Rogue (не Rouge, моля ви!) – най-омразния клас в играта от всички останали видове герой, Убиецът е майстор на изненадващите и stun-ващи атаки. Почти е невъзможно да го победите, ако сам не влезе битка, заради солидните си възможности да става невидим. Дори по време на сражение един умело използван Vanish ще обърне ситуацията или ще ви позволи да се измъкнете цял. Пази се главно от ловци, които са известни с уменията си да разкриват невидими противници. Важен е и изборът на раса – немъртвите имат свръхполезното расово умение Will of The Forsaken (WotF), което прекъсва и ви прави имунизиран за Fear, а нощните елфи имат Shadowmeld, което е един допълнителен стелт за напрегнати ситуации.

Mage – основният damage dealer в играта. За секунди може да ви вкара такива щети, че свят да ви се завие. Недостатък е слабата му броня, така че винаги се опитвайте да скъсите разстоянието до него. Дори тогава не забравяйте за уменията Frost Nova (замразява ви на едно място за няколко секунди) и Blink (телепортация на малки разстояния). И естествено една от най-могъщите магии е негов специалитет – Polymorph. Как ще ви хареса да сте овца? 🙂

Priest – доста досаден за враговете си клас. Ако го набиете, може да си пусне щит (абсорбира щети), да се излекува, да използва Psychotic Scream (нещо подобно на Fear) и да ви пусне например Shadow Word: Pain (цоца кръв на секунда). Но все пак, ако играете с поп, по-добре си намерете група. Отново се пазете от undead-ския WotF.
Hunter – силен или слаб в PvP, всичко зависи от играча. Не че с всички класове не е така, но играта с този клас изисква доста умение. Важно е да направите избор между бързите лъкове или мощните пушки, както и между животно-танк или животно-dps машина. Един от най-добрите класове за солова игра, ловецът не отстъпва и в PvP благодарение на капаните си, Feign Death (фалшива смърт) и т.н., стига обаче да не го изненадат в къса дистанция и да направят невъзможно използването на ranged оръжието му.

Автор: Пламен Димитров