World at Arms

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Със съжаление трябва да призная, че през последните години любимият ми жанр – стратегиите в реално време – западна значително. Като изключим едно-две по-сериозни заглавия, повечето предложения или страдат от изключителна безидейност, или не са чисти RTS-и в класическия им вид. И това е, когато изобщо се появят игри от жанра, което напоследък е все по-сериозна рядкост.

За щастие обаче, където една платформа се излага, друга е готова да поеме щафетата – става въпрос за мобилния гейминг. Android пазарът се оказа пълен с всевъзможни стратегии, някои от които – изненадващо качествени. А когато говорим за добре направени мобилни игри, името Gameloft често изскача.

Тяхната стратегия World at Arms е една от най-добрите мобилни игри, на които съм попадал изобщо. Изпипана е както откъм графика, така и откъм геймплей, а отгоре на всичко е безплатна! Но ето в малко повече подробности за какво става въпрос…

Добре дошли в базата

Действието в играта се развива в неопределен момент от близкото бъдеще, в който Съединените Щати са нападнати от терористична групировка, базирана някъде в далечния изток на Азия. Играчът поема ролята на командир, на когото е поверена една военна база, която трябва да развие и да защитава от вражески нападения. Играта има цяла кампания, в която трябва последователно да отвоювате различни части от света – започвайки от САЩ, преминавате през Южна Америка, Европа, Африка и накрая разбивате враговете на техен собствен терен. Историята се върти около тайно оръжие, разработвано от терористите и вашата задача е те да не успеят да го извадят на бойното поле навреме.

Сега, няма какво да си кривя душата – фабулата в играта няма да ви отвее с уникалност. Историята е леко клиширана, на места плоска и като цяло няма да ви попречи да заспите, само и само за да разберете какво се случва по-нататък. Разказана е между мисиите чрез текстови балони в разговори между различни рисувани персонажи (няма филмчета или кът-сцени), така че спокойно можете да не й обръщате внимание. Но самият факт, че играта има история, по-дълга от няколко реда описание (стандартният подход за много други мобилни джитки) говори много. А и ролята на сюжета в крайна сметка е да ви преведе през основите на геймплея. Там вече има за какво да си поговорим.

Хващайте кирките

Основното ви занимание в играта е строежът на база. Ще трябва да постигнете добър баланс между различните сгради, от които е съставен щабът ви – за добив на ресурси, за производство на бойни единици, за енергия и т.н. Това е особено ключово предвид фактът, че поне в началото мястото ви за строеж е силно ограничено – налични са само няколко квадрата от целия терен, като отключването на други изисква все повече и повече ресурси. Дотук нищо кой-знае колко нестандартно. Хубавото е, че са прескочени някои от изкуствените дразнители, с които често се сблъскваме в мобилните игри – няма енергия, така че можете да извършвате колкото действия искате за една игра, няма и ограничение колко неща можете да строите едновременно в даден момент.

За пари лиии? За много лиии?

Основният ресурс в World at Arms са парите, които ви трябват за всичко, от сгради, през военни единици до различни power-ups. В играта, естествено, има микротранзакции – можете да извършвате всички дейности и със специална валута (нещо като медали), която се купува с истински пари. Трябва обаче специално да похваля разработчиците, че тези микротранзакции никога не пречат на играта и никога не са задължителни, за да продължите – за няколкото месеца, от които я играя, не ми се е налагало да купувам виртуални пари, за да напредна в развитието си. Бизнес моделът е изключително про-геймърски настроен, което заслужава адмирации.

Повечето сгради произвеждат пари, като това се случва на различни интервали. По-малките произвеждат по-малки суми, но за минута-две. Други произвеждат по-крупни суми, но за цял ден. Има и сгради за производство и складиране на петрол, който се използва при атаки срещу други играчи и за изпълнение на мисиите от кампанията. Има също и електроцентрали, които произвеждат енергия, необходима за строежа на нови сгради.

Социална антисоциалност

Говорейки за други играчи, социалният елемент е застъпен в играта по един особено приятен начин за социопатите като мен – има гилдии и приятелства, но те подобно на микротранзакциите не ни се натрапват. Просто се присъединявате към някоя отворена група и това е – не се изисква от вас да тормозите приятелите си да ви пращат неща, нито е задължително да участвате по какъвто и да било начин. Отделно, въпреки че не е особено нова, играта има стабилно комюнити и винаги ще намерите с кого да се сбиете.

Но да се върнем към основното занимание – битките. Те се водят по малко по-различен начин от този в стратегиите за РС, но остават също толкова интересни – подбирате до шест от вашите единици, които да се изправят срещу шест от противниковите. След старта на битката, двете армии тръгват една срещу друга и се обстрелват периодично. От качеството на единиците зависи кой ще излезе победител накрая. Играчът може да се намесва, като събира различи бонуси по нивото, пуска различни power-ups и по още няколко дребни, но ключови начина. Битките могат да се водят по земя, въздух и под вода, а самите единици са доста разнообразни, вариращи от обикновени пехотинци, през екзоскелети, до танкове, гаубици, изтребители и какво ли още не. Единиците могат да се ъпгрейдват по няколко пъти, което ги прави още по-силни в нападение или защита. Когато победите, можете да разграбите базата на противника, но

Развитие

Преди няколко месеца излезе експаншън за играта, в който фокусът е върху битките под водата. В него има изцяло нов ресурс (ториум), който се използва за производството на подводници и специален гигантски робот, с който да газите враговете си. Дори ще трябва да построите отделна подводна база с отделни сгради. Тук напредъкът е доста по-бавен, но експандът показва, че авторите не са зарязали играта на произвола на съдбата, а продължават да я поддържат. Като стана въпрос за авторите задължително трябва да отбележим, че те са не кой друг, а българското подразделение на Gameloft!

Въпреки някои дразнещи недостатъци, World at Arms е една солидна стратегия, напълно способна да задържи вниманието ви със седмици и дори месеци. Мобилните RTS-и като цяло имат да извървят още известен път, преди да се отърсят от ограниченията на платформата си и да се превърнат в наистина стойностни пълнокръвни игри. Въпреки това има изглед това да стане и това може само да ни радва.

Автор: Пламен Димитров