Wizards & Warriors

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 21 ное. 2000

Забелязвате ли как hardcore RPG-тата стават все по-малко и по-малко? Истина е, че се нароиха множество Diablo-клонинги (някои по-добри, други по-лоши), а те не могат да задоволят напълно потребностите на по-зрелите фенове. Последното добро заглавие беше Might and Magic VIII на 3DO, но и то бе попретупано и повече приличаше на add-on, отколкото на самостоятелна игра. Точно затова с голям интерес очаквах да се появи новата творба на Activision Wizards and Warriors.

Кои са най-важните елементи в едно качествено RPG? Верният отговор не е, че са неговата цена и количеството полуразголени женски персонажи :-). Просто всяка игра от този тип се превръща в боклук без оригинален сюжет и удобен интерфейс. Липсата им може да съсипе и най-добрата идея и нито отличната графика, нито гениалната музика оправят нещата.
Историята трябва да е увлекателна, добре разказана и умело комбинирана с разнообразни куестове, които да я обогатят. Другата съставка от рецептата за идеалното RPG са битките. Те не трябва да са натрапващо много, защото играта може да се превърне в усложнена имитация на Quake. Ако пък сраженията са отегчително малко, RPG-то се изражда в адвенчър (а на нас не ни се занимава с куестове в момента :-)). Черешката на върха на тортата най-често са добре измислените магии, без които иначе добра ролева игра може да се превърне в еднотипно клане. Ако сте забелязали, именно това е формулата, която превръща епизодите от поредицата Might&Magic в хитове.

Първото във Wizards & Warriors, което ще ви напрaви впечатление (за жалост лошо), е интрото. Ехооо, Activision, вече е 2000 год., а не 1998-ма :-)! Качеството на филмчето е на нивото от Warcraft II, но това можеше да се преглътне, ако историята беше поне малко по-интригуваща…

Преди много, много години,

в едно далечно царство живеела една гад

Тя била толкова голяма, че спокойно можем да я наречем гадище. И понеже всяка гад изпада в депресия от скука, нашата решила да тероризира местното население. Но да тормозиш хорицата само с лапи и мръсни помисли не е много болезнено и ефективно. Затова гадището си взело меч, ама мно-о-о-го специален меч. Особеното в него бил не рубинът на ефеса, а острието. Изковано от древни майстори (нали знаете, те древните само това правят – създават разни полезни нещица за бъдещите герои), от едната си страна то носи силата на доброто, а от другата – духа на злото. Двете сили се взаимоуравновесяват, ако оръжието попадне в ръцете на човек с добро сърце. Но нашето гадче определено не е от този тип, още повече дори не е човек. Така че можете да си представите какво настъпва. Настанали кръвопролития и безредици, цялата земя се изпълнила с магически същества, които искали да убиват, грабят, бесят и изяждат. Вашата задача е да се преборите с гадчето, да му свиете меча и да спасите света, ако преди това не сте умрели от коварна стрела или от скука. Както виждате, раздел “сюжет” спокойно може да получи среден 2.50.

Началото

След тежка вечер се събуждате с още по-тежък махмурлук в едно градче. Все още сънени отбелязвате, че по улиците му бродят само старци, деца и жени. С мръсно хихикане се насочвате обратно към кръчмата. Именно там създавате героя си и събирате неговата компания. Имате на разположение 10 раси (елфи, феички, джуджета, слоно-, тигро- и прасоподобни животни, мишки, хора и т.н.), всяка от тях с уникалните си бонуси. Героят може да бъде мъж или жена, които също имат различни способности.

Следва избор на една от четирите професии. Това са класическите воин, маг, крадец и монах. Трябва да изберете и още пет негови придружители.
За начало е добре да направите група от fighter-и, един маг и монах. С нея можете да изкарате цялата игра. Това се дължи предимно на системата за бой. Феновете на Might and Magic ще останат неприятно изненадани от липсата на Turn mode, а Quake-маниаците – че няма базука. Около

90% от играта ще прекарате в безразборно кликане

по екрана и ругаене по адрес на фирмата-производител. Наистина не очаквах такова нещо от създателя на Wizardy – една от най-успешните RPG-серии в геймърската история. Както вероятно знаят по-старите от вас, г-н D. W. Bradley е участвал в изработването на епизодите от IV до VII.

Освен това не знам защо Activision са нарекли играта Wizards and Warriors при положение, че всеки опит за използване на магия води до смъртта на половината ви група. Докато вие се туткате да нагласяте курсора, врагът не спи, а удря, хапе или разказва тъпи вицове. А ако поискате да излекувате някой герой с отвара, то бойното поле се превръща в миниатюрно каре (3 на 5 см) в горния десен ъгъл на екрана и посмъртно разбирате, че онази купчина пиксели е всъщност вълк. AI-то на играта е друг проблем. Ако се разтичате по нивото, скоро след вас се оформя малка потеря и логично се стига до Game Over. Едно от малкото свежи хрумвания е черепчето, което остава след героя ви после.

Като споменах AI, не мога да не се спра и на странните същества, населяващи близката горичка. Например доста комична е реакцията на тролчетата, когато ги оставите на червено. Гадчето промърморва
“Runtrolly, trolly”, но вместо да си плюе на петите, продължавада ви млати, докато евентуално гушнете букета. Пак там (на една полянка, в близката горичка, ама без сърнички и зайчета :-)) се появяват полу-жени – полу-кози (без мръсни асоциации, моля). А-а и да не забравя – създанията са почти голи. Тези същества се залепиха зад мен и просто се смееха истерично и подскачаха насам-натам. Най-накрая ми писна и заклах едната… И добре че героите ми тичат бързо. Всъщност бягането е друг абсурд – героят ви може да прекоси в свински тръст два метра и да се запъхти като депутат, останал без мерцедес и личен шофьор :-).

Градовете във Wizards & Warriors са дразнещо статични. Едно време например ми беше доста приятно да се разхождам по улиците на Celeste в Might and Magic VII и да пия от фонтанчетата. А ако някой ме преследва, да го подмамвам в лапите на градските пазачи, след което да гледам клането от безопасно разстояние. Тук такива работи няма да видите. Всъщност градовете са два и във всеки от тях ще намерите нужните ви магазини и тренировъчни арени. Пропуснах да ви кажа, че след като съберете малко опит и внушително количество пари, ще можете да ъпгрейдвате героите си в по-високи длъжности.

За да подкарате играта, се нуждаете от поне 64 MB Ram (желателни са 128), но наистина графиката си струва. Музиката също е добра, но в сравнение с M&M 7 и 8 тя е кръгла нула. 

Не ме разбирайте погрешно – играта е приятна и няма да се разочаровате, ако си я купите. Критикувам я, защото бях вложил големи надежди за нея. Все пак тя ми отне почти цяла седмица, а това говори много. А и нали трябва да си убием времето до излизането на M&M9.

Автор: Георги Панайотов