facebook facebook
 
 
ИГРИ » PC
 
   
 
Warlords III: Darklord Rising
Ревю | 08.09.1998 | автор: Ник Мортимър


оценка:
Производител:
Red Orb Entertainment
Издател:
Жанр:
Походова стратегия
Платформа:
PC

През есента на миналата година Red Orb Entertainment най-сетне благоволи да пусне може би най-дългоочакваната игра – Warlords III: Reign of Heroes. А е може би най-дългочакваната, просто защото предишната Warlords II беше една от най-хитовите стратегии в началото на това десетилетие! Не забравяйте и че в тези години още не съществуваха Heroes of Might and Magic, нито Master of Orion, да не говорим за стратегиите в реално време. А играта за времето си беше много хубава – дори направо превъзходна!

И така миналата година се появи третата част – с превъзходна графика (както си му е редът) и всички, които пазеха добри спомени за втората игра, є се нахвърлиха точно както се полага на хора, чакали от толкова време… И бяха почти разочаровани… Като изключим графиката, имаше малко новости, а някои елементи бяха дори опростени! Освен това имаше само една кампания, която ви принуждаваше да играете само от “добрите” и сериозно намаляваше броя на различните units, с които можехте да играете… А сега вече сме август ’98 и ето че се появи продължение на продължението и производителите определено са си взели поука от мнението на геймърите! Или както пишеше в едно review – …без революционни новости, но за сметка на това има

ново от всичко, и то по-много…

Малко е засукано, но пък са прави – в Warlord III: Darklords Rising има повече нови елементи, отколкото в “оригинала” – Reign of Heroes! Преценете сами – сега разполагате с ЧЕТИРИ кампании (срещу една преди), без да слагаме в сметката самостоятелните сценарии.
Най-интересното поне за мен е, че сега кампаниите се играят от най-различни страни и имате възможност да опитате от всичко – дори да си възвърнете трона и да отмъстите на “добрите”, които ви изритаха по четирибуквието в миналата игра! Сега естествено ще можете да използвате и всички налични units – включително разни симпатични ghosts, wraiths и други подобни гадости – или ще разполагате общо с точно 95 различни войски! Добавете към това наличието на пет нови типа герои (всичко 15), на 19 допълнителни spells (общо 35), както и на няколко нови skills – и ето че многообразието става вече действително сериозно! За да е пълно описанието, ще трябва да добавим, че Red Orb Entertainment прилагат към играта безплатен bonus – и този безплатен бонус е… цялата Reign of Heroes!

А сега по същество…

Warlords III: Darklords rising е класическа похїдова военноикономическа стратегия, но икономическата част се ограничава единствено в златото (gp), необходимо главно за създаване и издръжка на наличните войници. И след като основното ударение се пада на войската ви, логично е разглеждането на играта да започне именно от

армията

Състои се от “обикновени” units и от heroes. Източниците за набиране на обикновените войски са три: основната част се генерира БЕЗПЛАТНО от градовете; вторият източник са наемници и третият са наградите при изпълнението на някои quests или от “претърсването” на ruins. Всеки град може да произвежда до четири типа войски, като единственият “ресурс” за производството им е времето – колкото са по-висококачествени, толкова повече ходове са необходими за генерирането на един unit. Преди обаче да можете да произведете каквото и да е било, трябва (за всеки град поотделно) да купите “плановете” за съответната войска. И последно – докато създаването на самата войска е free, след това при всеки ход за всеки unit ще трябва да плащате доста солиден upkeep.
Героите ви обаче, за разлика от обикновените войски, могат да бъдат само наемници – при това доста скъпи! За да имате шанс да се появи кандидат за “работа”, ще трябва да разполагате със запас от поне 1500 gp. Въпреки това наличието на герои обикновено си струва – те са единствените, които могат да изпълняват quests и да претърсват ruins; освен това героите ви трупат experience points и качват нива (максимално до 10), а срещу всяко качено ниво получават ability points – възможност за заучаване на нови магии (естествено само за героите-spellcasters) и за придобиване на нови специални skills.

И обикновените войски, и героите могат да се групират в stacks до 8 бойни единици и в произволен състав – не съществуват ограничения относно възможните комбинации. Имайте предвид обаче, че някои действия (например претърсването на руини) се извършват пряко и САМО от героите и те могат да загинат, независимо че сте ги комбинирали с мощна група войници.

При оценката на войските и на героите ще трябва да се събразявате със следните характеристики:

Strength (атака) – максималната стойност на този параметър е 15, което означава, че (при стандартни опции за битката) шансът unit с атака 15 да отнеме единица hit point от врага е 15/20, т.е. 75%.

Hit points – това не се нуждае от обяснение; имайте предвид обаче, че количеството им не може да надхвърли 4, независимо от вида на използваните артефакти, магии и въобще всичко, което по принцип увеличава наличните HP.

Movement points – и този параметър не се нуждае от обяснение, различните терени изискват “разход” на различно количество movement points за единица разстояние.

Skills – различните умения могат да бъдат притежавани както от героите, така и от обикновените войски; някои от уменията се отнасят само за конкретната единица, други влияят върху цялата група; ако съответният unit се намира в град, влиянието може да се разпростре върху всички защитници, независимо че са от други stacks; а има и такива, които се проявяват само при наличието на определени условия.

Някои от уменията се унищожават взаимно – например leadership и chaos и т.н.; обаче ако сумарното влияние е отрицателно, то то не може да бъде под -1; ако сумарното влияние е положително, то не може да надхвърли +5; освен това “еднопосочни” влияния (напр. fear се наслагват само ако са от различни типове източници – например наличието в един stack на два units (дори и различни), които дават всеки по +1 moral, дава общо само пак +1; ако обаче имате герой с артефакт и действаща магия, влиянието от трите източника се сумира (и пак не може да надхвърли +5).

Spells – достъпни са само за героите-spellcasters; много от магиите дублират някои от уменията (например flight), но естествено има и уникални; за разлика от Heroes of Might and Magic, тук можете да спечелите всеки сценарий и дори всички кампании, без дори да имате герой-magic-user. За всяка магия освен от spellcaster със съответното познание ще се нуждаете и от мана – един път за първоначалното є използване и впоследствие – всеки ход за upkeep.

Градове

Градовете са основният ви източник на доходи и бойни единици. Всеки град може да се ъпгрейдва до три степени, а когато завоювате противников град разполагате с допълнителните опции pillage, sack и raze. Първите две опции ви дават известно количество злато за сметка на загуба на възможност за производство на войски (т.е. ще трябва отново да плащате за “плановете” за производство на дадена войска впоследствие);
но често противниковите градове могат да произвеждат само неизползваеми от вас войски – така че при всички положения ще трябва пак да отваряте торбата с жълтиците! Все пак ще трябва да отчитате обстоятелството, че и двете действия намаляват “нивото” на града – а пак вие вероятно ще сте този, които след това ще трябва да изсипе цяла камара злато, когато ви потрябва ъпгрейд.

Градовете са уникални и в друго отношение – те са единствените места, където вашите герои могат да получат quests – и пак усложнение – задачите са три степени – лека, средна и тежка; от всеки град можете да получите “лек” quest, но за следващите две степени вече се нуждаете от град със съответния ъпгрейд.

Освен това много от градовете имат и прилежащи към тях sites – например shrine, mine, port и т.н. Всеки от тези sites носи някакви благинки – било парични, било завишение на характеристиките на произвежданите в съответния град бойни единици. Ако водите война на “изтощение”, можете да използвате опцията raze и само за противников site, но имайте предвид, че абсолютно всичко, което е унищожено, може пак да се възстанови (срещу съответното количество финикийски знаци, разбира се).

И последната функция (но не последна като значение) на част от градовете, (всъщност – на много малка част), е генерирането на мана. По принцип тя се генерира само от столиците и от не повече от два-три града допълнително, така че проверете още в самото начало на сценария откъде враговете могат да черпят мана и се опитайте да ги лишите от тези възможности или поне да ги ограничите.

Ruins

Руините са показани като самотни сгради, обелиски, кули, пещери и други подобни изображения. Тяхното предназначение е едно-единствено – всяка руина може само веднъж да бъде претърсена от герой (който може и да загине, така че си запазвайте играта преди това). Почти винаги успешното претърсване носи сериозни благинки – значително количество злато, няколко мощни units (които иначе не можете да създадете в градовете по никакъв начин), артефакти или дори “мана-кристали”! Често пъти дори ще получите quest, изискващ претърсването на дадена руина – и, разбира се, ползата ви ще бъде двойна – но само ако не позволите на противниковите герои да ви изпреварят!

Mana

Маната във Warlords III: Darklords Rising е три вида: сива, бяла и черна. Сивата мана е универсална – може да се използва от всички герои. А ако вашата столица произвежда сива мана, вие можете да използвате източниците както на черна, така и на бяла мана; ако обаче столицата ви е източник на “не-сива” мана, можете да използвате само собствения си цвят плюс наличната сива мана.

Втората особеност, свързана с маната, е, че тя се натрупва, но не повече от някаква определена максимална стойност. Колко точно е максималната стойност, зависи от градовете-генератори на магическа енергия (които владеете, разбира се) и от евентуалната наличност на “мана-кристали”.
Всеки “мана-кристал” ви дава по +1 сива мана всеки ход и същевременно увеличава с +1 максималния размер на вашия mana pool. Като че ли единственият източник на мана-кристали е претърсването на руини, но  може би получаването на подобни кристали е възможно и като награда за изпълнен quest. При всички случаи не разчитайте да използвате сериозно магиите, ако не успеете да намерите поне няколко кристала.

И последно – битките!

Сраженията са може би единственото нещо, което не е претърпяло никакво развитие от времето на предишните части на играта! Двете противоборстващи войски се подреждат вертикално от двете страни на екрана и премерването на силите започва от първите units. Първо влизат в действие специалните умения (ако има такива), след което се сравняват показателите strength на войските и теорията на вероятността решава кой да загуби hit point. Следва ново приложение на специалните умения и т.н. докато единият от двата stacks бъде изцяло унищожен. Имайте предвид, че ако нападате или отбранявате град, в битката участва целият гарнизон (който може да бъде до четири групи); и второ – натискането на shift и посочването с курсора на противниковата армия дава информация относно вероятния изход на битката – но само вероятния! Винаги съществува шанс и най-силната ви армия да загуби, а и обратното е вярно – стига да сте привърженик на безконечните save и load и да имате необходимото търпение (или късмет)!

Като заключение – не лоша игра, но аз лично, ако можех да избирам, бих предпочел Heroes of Might and Magic III – но какво да се прави – поне засега това като че ли е най-доброто за любителите на похїдовите fantasy стратегии. 

 
системни изисквания
Pentium 133 32 MB RAM
напиши коментар
 
ОЩЕ ЗА ПОРЕДИЦАТА
Warlords IV: Heroes of Etheria
ОЩЕ ИГРИ ОТ ЖАНРА
Total War: Shogun 2 31
Hearthstone: Heroes of WarCraft - PCM2.0 30
Napoleon: Total War 28
XCOM: Enemy Within 21
Disciples III: Renaissance 21
Worms Reloaded 17
King's Bounty: Armored Princess 17
XCOM: Enemy Unknown 15
King Arthur - The Role-Playing Wargame 12
Fallen Enchantress: Legendary Heroes 12