Warlords Battlecry III

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 08 авг. 2004

Предполагам, че щом четете този текст, сте играли поне една от трите части на реалновремевата серия стратегии Warlords Battlecry или имате намерение да го направите. Поради факта, че и трите части доста си приличат една с друга, можете да приемете гайда като общ и за трите, въпреки че акцентът пада върху последната. Ще минем през бърз урок как да си сглобим и развием геройче, коя раса да предпочетем и защо, какви магии и единици да използваме и на края един бърз поглед към мултиплейър победите.

Концепция на играта

Обобщено в едно изречение, геймплеят на Warlords се базира върху две основни опорни точки – героят ви и ресурсните мини. Контролът над силен герой дава възможност за завоюване на повече мини. Това, от своя страна, ви позволява по-бързото натрупване на единици за изнасяне на врага. Винаги в началото на играта ще разполагате с 4 мини с главните ресурси – злато, желязо, кристали и камъни. Останалите трябва да завладеете. С изключение на елфите (всички типове) мините се превземат само от героя, замъка и генералите (дългоушковците разполагат с феникси – евтина летяща единица, предназначена за същата цел). Освен мини, тези юнити могат да превземат и вражески сгради, но ако не съвпадат с расата, която водите, няма да можете да произвеждате войски в тях.

Продуктивността на дадена мина може да се покачи, в случай че сложите в нея работници. Има и няколко типа юнити, които генерират ресурси като wisp-овете на елфите или леприконите на феите. Още в самото начало на играта трябва да разберете кой ресурс е жизненоважен за расата ви и да се опитате да си го набавите. Това става най-лесно като погледнете цените за ъпгрейда на главната си сграда. Така например тролите, орките и минотаврите са адски лакоми за камъни и почти не използват кристали в пълна противоположност на елфите и немъртвите. Играта свършва, когато срутите и последната активна сграда на противника.

Героят

Най-важната част от войската ви. Героят във Warlords, за разлика от WarСraft например, освен че могъщ пълководец и воин/магьосник, крепи върху плещите си почти цялата икономика на расата ви. Освен че може да завладява мини и вражи структури, той има т.нар Команден радиус. Всички юнити в него получават бонуси към атаката и защитата си и имат по-висок шанс да вкарат критичен удар. Колкото пък е по-голям, толкова повече мини/сгради ще можете да превземате едновременно. Освен него, героят дава и няколко “глобални” бонуса като морал и намаляване на цените за сгради, ъпгрейди и войски. Лидерът ви има четири базови характеристики.
СИЛАТА определя точките му живот и увеличава щетите, които нанася. Увеличава и скоростта на регенерация на живота му.

От ЛОВКОСТТА зависи скоростта му на удар, придвижването и времето, нужно за прихващане на мини/сгради.

ИНТЕЛИГЕНТНОСТТА определя бързината, с която се регенерира маната му, нейното количество, процента за успешно извършване на магиите и нивото на опит, което получават като бонус новопроизведените единици. Герой с висока интелигентност може да вади от казармите не новобранци, а истински ветерани.

ЧАРЪТ е може би най-важният атрибут на героя ви. От него зависи командният ви радиус. Всяка точка, заделена за този показател, намалява с доста сериозен процент цените на всичко в играта – от строежа на сгради и войска до ъпгрейдването им.

Създаване на герой

Първият въпрос, на който трябва да си отговорите, е: магьосник или воин. И двата типа класове си имат своите предимства. Няма да се спирам на всеки от подкласовете в играта, защото разликите между голяма част от тях са козметични. За начинаещ играч най-подходящо е клас Warrior, Warchief, Dragon/Demon Slayer или Паладин. Те имат множество умения, даващи им повече здраве и сила на удара, както и защита от различни типове магии. Маговете са доста слаби в началото на играта, но като понатрупат достатъчно опит, заклинанията им стават унищожителни, въпреки че са пряко зависими от маната. Макар да няма ограничения за избора ви на клас и раса, трябва да се съобразите все пак, че един некромансър например не би бил много добър предводител на елфи или хора.

Допълнителните умения на героя най-често са съобразени с расата, която е избрал, давайки му бонуси към морала на единиците, докато ги предвожда и т.н.  Останалите умения са свързани с магическите школи, които може да изучава, специални удари и т.н. Няма таван за точките, които можете да качите на едно умение. Важното при тях, особено при магическите школи, е, че с течение на времето, ако се концентрирате само върху едно, ще можете да го подобрите до безобразно добър ефект. Например некромантите при първите 10 нива черна магия получават по едно заклинание на качен левъл. Всяка следваща точка след десетата, заделена на този скил, увеличава шанса за успешна магия, както и нейната сила (демиджа или времетраенето, ако е даваща бонус). Изключение са призоваващите  магии. При тях, ако призоваваните същества са слаби, се увеличава количеството им, с повишаване на умението в боравене с дадената магическа школа, а ако са силни (демон, лич и т.н.) – се вдига страхотно много нивото им.

Героят трупа опит с всяка единица, убита от вашите войски. В началото имате опцията да го направите Hardcore, в такъв случай ще получава двойно повече опит, но умре ли, няма да възкръсне в края на мисията и ще го загубите завинаги. Таванът за нивата на героите е 50, а за войските ви – 20. И в двата случая един напълно нагрухан герой с няколко ветерана от предишни мисии изнасят противника, ако се действа бързо в самото начало.

Системата за трупане на опит е следната: за обикновен юнит – 1 точка, за сграда – 3, за герой или дракон – 25. Ако героят ви е маг, в самото начало на играта, докато не понатрупа малко мощ, е най-добре да седи дълбоко зад бойното поле, скатан в някоя кула, където да дава бонуси за расата и дефанзивните ви структури. Ако пък е могъщ воин, смело можете да го изпратите да чупи каски на фронтовата линия.

При оформянето на боен лидер разгледайте добре дали сред уменията му има такова, даващо бонус щети към основните му – огнени, енергийни или замразяващи, особено ако няма намерете оръжие, което да му ги осигури. Повечето бойни герои вкарват критични удари достатъчно често, за да им слагате оръжия с тази функция. Също така след първите няколко мисии избягвайте оръжията, даващи бърз удар.

Сградите, ъпгрейдите и всичко останало

Играта е доста небалансирана – някои раси имат значително количествено преимущество под формата на сгради или войски (например Империята с трите си магьосника), но все пак има няколко общи правила. Винаги в началото на мисията взимайте със себе си поне един работник (единствено елфическите wisp-ове могат да бъдат запазени като ветерани и предавани от мисия в мисия), който да построи главната база, докато героят ви хваща мини. Лично предпочитам да събера колкото се може повече от ресурсите на противника и в същото време да направя всички нужни ъпгрейди и сгради, за да стигна до пето ниво на цитаделата ви и оттам да продължа играта с генералите на дадената раса. Дотогава три-четири стратегически поставени кули са достатъчни за отразяване на по-слаби атаки.

Във всяка кула можете да слагате допълнителни войски, за да ги подсилвате. Всеки пехотинец увеличава скоростта й на стрелба, всеки стрелец увеличава щетите й с 10 и диапазона и с 1, а всеки магьосник – с +20 за щетите и +1 диапазон на действие. Изключение прави героят, който, поставен в кула, увеличава всичките и параметри двойно. Магьосниците, поставени в кула, сменят и типа щети, които тя нанася. Това е особено полезно поради факта, че всеки един юнит има определена издръжливост по отношение на някои атаки и непоносимост към други.

Първата ви работа е да се сдобиете с казарма и стрелци. Ако имате герой призовател или силни единици от предишни мисии, можете да пробвате да смажете опонента още в самото начало с тях. Другият вариант е да се опитате да хванете цитаделата му. Това е и основната “ръш” тактика при мултито. Затова групирайте постройките си така, че да заемат минимално място и в същото време да са на достатъчно разстояние зад отбранителните ви съоръжения. Първата ви работа, след като стигнете до трето ниво на цитаделата, е да направите всички възможни ъпгрейди за допълнителни ресурси и да набухате максималния брой работници в мините с базовия ви ресурс.

Преценете добре точно какви са силните страни на расата ви и се концентрирайте върху войските, които получават най-голям бонус. Така например елфите имат възможно най-силните стрелци (тъмните – магове, а на висшите – генерали стрелци), орките и минотаврите – най-могъщата пехота и т.н. Затова при първите е безумие да се опитате да нагърчите врага с кашимерия, а при вторите трябва да се молите да не ви налазят дракони. При първи досег с играта може би най-добрият избор като раса са рицарите. Имат възможно най-слабите стрелци, но за сметка на това разполагат с най-силната кавалерия и летящи единици (без драконите). По-важен при тях обаче е ъпгрейдът за опит, който позволява вместо традиционните 1 точка за убийство да получават по 6, което им дава възможност адски бързо да се развият до Елитен статут.

Споменахме вече и драконите. Всяка раса има сграда за производство на летящи единици, Тя се ъпгрейдва до два пъти и то само при напълно развита цитадела. За сметка на това ви позволява да наемате леки, удобни за разузнаване въздушни единици и могъщите дракони. Всяка раса има по два типа огнедишащи влечуги, които са:

А)адски скъпи

В)адски бавно произвеждащи се

Но пък си имат и своите преимущества. В мулти много рядко се стига до тях, но стигне ли се, добре е да знаете някои неща. Герой с над 30 точки чар ще си купува Celestial дракончета за 750 кристала/злато вместо за 1500. Няколко дракона, освен стандартните щети, нанасят и допълнителни или след унищожението на целта извличат определен ресурс от нея. Ако решите да съградите собствено гущерово Луфтвафе, то ще ви трябват поне 4 сгради за тях и много добре развита икономическа система.

Най-силната раса/единица

Както вече ви казах – играта е доста небалансирана. Някои раси като че ли са специално направени, само и само да смазват точно определени други, но има няколко, които постоянно имат надмощие. При избор на най-добра единица ще разглеждам само генералите. Защото те като сила и ефективност са много по-добри от всяка друга конвенционална единица (освен архонтите на империята – летящи, с титаничен огнен меч и магия за премахване на всякакви зарази и възстановяване на жизнените точки на всички около тях).

Първото качество на генерала е да е “малък”. Наистина огромните минотаври и огрета са на теория най-мощните единици, но именно поради масивните им размери рядко повече от двама могат да удрят една и съща единица, трудно се придвижват по терена и поемат страхотни щети за отрицателно време. Друг проблем е доста завишената им цена. Втория критерий е присъствието на специално умение. Някои от генералите са доста слаби войски (например свещениците на Рояка, Нагите или Нимфите), но притежават силни магии, по-бързо конвертират вражи мини и сгради или могат да лекуват.

Личните ми фаворити са Moonguard-овете на висшите елфи – хипермощни стрелци с умението едновременно да изстрелват по една стрела срещу всички врагове в обсега им. Десетина от тези момци спират всичко що не е имунизирано срещу Piercing щети, а след ъпгрейда за огнени стрели и този проблем отпада. Двама с малко умение и микромениджмънт спират два Minotaur King-a, а струват доста по-малко. Винаги съм предпочитал стрелците във фентъзи игрите и за това им присъждам титлата на “Най-ритащи задници копелета” в играта.

На второ място са вампирите на немъртвите – доста солидни бойци с Life Steel способността. На трето са Рубинените големи на тъмните джуджета – адски издръжливи и на по-високите нива вкарват достатъчно щети. По този начин се нареждат и расите, въпреки, че немъртвите са малко по-сложни за игра от доста линейните елфи. Най-слаби ми се сториха феите и варварите – първите разчитат на бързината си, а не на мощта. С тях основното предизвикателство при сингъл и мулти мисии е да оцелеете първите няколко вълни на врага и да го засипете с дракони, а вторите, освен с Reever-ите не, могат да се похвалят с качествена и кадърна конница, пехота или стрелци.

Но все пак и тук важи правилото че най-силна раса няма – има добри играчи. И въпреки че не ми се е случвало да видя двубой Тъмни елфи vs. Феи, завършил в полза на вторите, и това може да се случи в скоро време. Играта предлага наистина огромно разнообразие от комбинации герой-раса, за това експериментирайте, докато не попаднете на тази, най-точно отговаряща на стила ви на игра. Някои като джуджетата са по-дефанзивни, а ако изпуснете парата в началото с орките, например после ще ви е трудно да догоните ставащото на екрана.

Артефактите

Можете да екипирате героя си с всичко. И тъй като в мулти ще срещнете герои с най-редките сетове предмети, нека ви кажа как са го направили. Отваряте произволна карта с редактора, нагрухвате всички възможни предмети на нея и няколко пъти я преигравате, докато се окомплектовате по ваш вкус. Знам че е равносилно на чийт, но така или иначе всеки потенциален враг в Интернет го е направил (освен глупавите, страдащите от прекалено висок морал и оперираните от спортна злоба).

Надявам се да съм ви бил полезен. Ще се видим някъде из сървърите, надявам се.

Автор: Георги Панайотов