Warhammer Online: Age of Reckoning

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 31 окт. 2008

Зелените орки скърцат със зъби, смърдят отблъскващо и размахват своите боздугани. Джуджетата държат в едната си ръка халба бира, а в другата – брадва, по-голяма от тях самите. Върховните елфи дебнат из горите, въоръжени със заострени стрели и уши. Техните тъмни събратя кроят план да им отмъстят и подготвят своите унищожителни магии. А империята на хората живее буквално под сянката на Хаоса, който заплашва да погълне техните територии. Това е светът на Warhammer. Тук няма мир и спокойствие. Само една непрестанна и брутална война.

Време за равносметка

Ако трябва да бъда напълно откровен, бях особено скептично настроен към Warhammer Online: Age of Reckoning (WAR). Трусовете в лагера на Mythic, напускането на хора от екипа буквално месеци преди премиерата, както и елиминирането на няколко столици и класове герои от геймплея, ме накараха да се замисля, че първото и единствено MMORPG по вселената на Warhammer се е насочило към един грандиозен и шумен провал. За моя изненада обаче се оказа, че това е единствената масова онлайн игра, която изглежда стабилна и завършена още в първите си дни, което е истинско постижение за екипа на Mythic, които вече имат опит с MMORPG-то Dark Age of Camelot.

Основният въпрос, на който ще се опитаме да си отговорим сега, обаче остава – дали WAR удари в земята WoW?

Ред срещу Унищожение

Не случайно Mythic разправят под път и над път, че войната във WAR е навсякъде. Въпросът е на коя страна предпочитате да застанете в Ерата на равносметките. Тъмните елфи нападат земите на върховните си събратя. Империята на хората е под обсада от силите на Хаоса. А набитите джуджета кръстосват брадви с многовековните си врагове – зеленокожите орки. Вярвате или не, за всяка една раса съществуват специфични кариери, както авторите предпочитат да назовават добрите стари класове. Ако да речем джуджетата могат да бъдат Engineer, Ironbreaker и Runepriest, то само Хаоса ще тръгнат по пътя на Chosen, Magus, Zealot и Marauder. По този начин общият брой на класовете достига внушителните 20, като бъдете сигурни, че те не представляват просто различни наименования на стандартните танк, лечител, демидж-дилър.

Веднъж щом си харесате сървър, раса, клас и оформите външния вид на героя си,

веднага ще станете част от войната

Край на спокойните стартови нубски територии. Оръдията са вече извадени от подземията, броните и мечовете са свалени от стената, а магиите намират приложението си извън прашните томове на знанието.

Таванът на развитие може и да е ограничен едва до 40-то ниво, но с почти всяко качено ще изучавате ново умение, което не е просто поредният ранг на някое старо. Тези, които вече сте придобили пък, се подобряват автоматично всеки път.

Ако предпочитате да странствате като самотен вълк в PvE или просто да сформирате малки групички и да биете мобовете, докато не пуснат любимото ви оръжие, ще намерите десетки куестове, които да задоволят това ваше желание. Повечето от тях са напълно стандартни за жанра. Ако отворите картата на играта, ще видите къде приблизително трябва да отидете, за да ги изпълните и по този начин няма да ви се налага да губите време в лутане или в досадно правене на справки в сайтове а ла thottbot. Нещо повече – ако трябва да съберете N на брой предмети от даден тип противник, той ще ги дропи всеки един път, когато го убиете. Край на безкрайното колене на вълци, само и само за да пуснат тези така бленувани 5 нещастни лапи. В WAR убивате 5 и сте готови.

Няма как да не отбележим, че героите ви, освен че могат изберат и три различни специализации, подобно на талантите във WoW, ще изучават пасивни тактически умения, както и мощни способности, които ще може да използват само тогава, когато натрупат достатъчно морал, оцелявайки колкото се може по-дълго в конкретната битка. Все малки, но доста готини идеи, които правят геймплея разнообразен или елиминират много от наистина досадните елементи в повечето MMORPG-тата.
Когато се натъкнах на първия си

публичен куест

пък, останах изумен от неговата гениалност. На практика това са груповите задачи от останалите MMORPG-та. В WAR обаче те действат по един съвършено различен начин. Ето как…
Шматкате си се из гората, нищо неподозиращи, и изведнъж се натъквате на район от картата, където протича първият етап от публичния куест, включващ убийство на няколко десетки обикновени противника. Някой преди вас е изтребил половината от тях, така че вие се залавяте с останалата част. Най-хубавото в случая е, че не е нужно да сте в група с останалите хора, които се мъчат да го изпълнят. Край на досадното lfg, lfm… Просто влизате в района на публичния куест и започвате да се биете.

Следващата фаза обикновено е по-трудна и включва убиването на шампиони за определен период от време, които са нещо като елитните гадове в WoW. Когато се справите и с тях, идва ред и на последната част от публичния куест – елиминирането на някой гигантски бос, наричан от Mythic герой. Тук вече се изисква по-голяма концентрация и присъствието на танк и лечител, ако искате да се измъкнете живи. Но веднъж щом успеете да го свалите, идва ред на най-хубавото.

Плячката!

В зависимост от това колко сте допринесли за изпълнението на публичния куест, ще получите определен брой точки. След това се хвърлят зарове от 1 до 1000, които могат коренно да променят мястото ви в общата класация. Да ви свалят от първото място или да ви качат директно на него. Така че дори и да сте влезли в последния момент, винаги има шанс да грабнете най-хубавата награда. А тя е различна за всеки в зависимост от торбичката, която ще получите. Какво става след това? Публичният куест се рестартира след няколко минути и всичко започва отначало.

Честно казано този тип задачи са най-хубавото нещо, което се беше случвало на някое MMORPG до момента. Просто е въпрос на време и други игри като WoW и Lotro да се възползват от тях.

А, да – за малко да забравя! Дори и да не успеете да завършите последната фаза на публичния куест, пак ще получите нелоша награда, стига да сте натрупали достатъчно influence в конкретната глава от историята в WAR. А това става с изпълняването на зададените задачи или убийството на мобовете в района на публичния куест. В зависимост от точките, които сте натрупали, ви очаква я еликсир, я някой зелен предмет или дори син или лилав в по-късния етап от геймплея. Така че споко – всеки получава по нещо.
Ако PvE-то не е по вкуса ви, винаги може да се включите в

супердинамичното RvR

(или Realm vs. Realm) и да демонстрирате уменията си срещу истински противници. Все пак WAR е изградена изцяло върху този принцип. И това не е просто по-завъртяно наименование на доброто старо PvP. Дали ще участвате в сценарии от типа на батълграундите в WoW, със задачи като Capture the Flag, където също падат нелоши предмети сякаш играчите са мобове? Или ще се борите за малките крепости, разпръснати из света на WAR? Това няма значение. Защото с всеки един убит противников играч ще трупате и опит, и renown (нещо като honor), ще качвате PvP рангове и ще получавате достъп до нови и по-мощни предмети от специализираните търговци.
Кулминация на RvR-а обаче е

превземането на противниковата столица

която става уязвима едва тогава, когато сте натрупали достатъчно точки, окупирайки ключови позиции из останалите територии, правейки публични куестове и т.н. На практика всички герои, дори онези в стартовите територии, допринасят за военното дело.

Веднъж щом обсадата започне, става напечено. Врагът е наредил стрелците и кастърите по стените на крепостта и е готов да залее с парещо масло всеки, който се приближи до тях. А вие сте подготвили тараните и катапултите и единственото нещо, което искате, е да разбиете противниковата порта и да се опитате да плените вражеския крал, само и само за да го отведете във вашата столица и да започнете да му се присмивате.

За да се насладите максимално на тази част от геймплея обаче, ще е хубаво да сте част от активна гилдия, влязла в поне няколко съюза. Което ме навежда на друга тема – гилдиите в WAR са едно живо, постоянно разрастващо се цяло, подобно на самия играч. Колкото повече напредва отделният играч, толкова по-развита става и тя самата, давайки достъп до най-различни готини бонуси като гербове, наметала, тактики, знамена и прочие.

Друго наистина впечатляващо хрумване на Mythic е т.нар. Tome of Knowledge. Това не е просто книга, а

личен дневник на вашите пътешествия в света

Една динамична енциклопедия, посветена на играта. Тя записва всяко едно убийство, всеки спечелен предмет или изпълнен куест. Общо взето всичко, което научавате за историята на WAR – ордени, култове, конфликти, войни, важни личности – което впоследствие може да препрочетете, когато искате.

Tome of Knowledge следи внимателно и вашите постижения. Нанесете сто критични удари и ще си спечелите титлата The Strategic Hitter, която другите играчи ще могат да виждат. Изпълнете 25 куеста и се превърнете в The Quester. Или пък се оставете да ви убие Chosen и ще станете известни като The Chosen One. Не може да си представите просто колко титли може да отключите из своите странствания. Пробвайте да кликнете сто пъти върху себе си и вижте какво ще стане…

Какво излиза в крайна сметка? WAR предлага един динамичен, забавен и изключително полиран геймплей, какъвто рядко може да се види в заглавията от последните години. Със сигурност тя не е съвършена – крафтинг системата например на този етап предлага само две основни и четири събирачески професии и се нуждае от сериозни подобрения, за да бъде максимално ефикасна. Въпреки всичко обаче това е MMORPG, което има потенциала да се развие в нещо наистина велико. Дори да достигне WoW след известно време.

Автор: Владимир Тодоров