Warhammer: Dark Omen

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Признавам си, че fantasy стратегиите са ми голяма слабост – дайте ми повечко орки, гоблини и елфи, добавете някой и друг трол, насипете една хубава купчина от вампири и зомбита, полейте обилно с магия и готово! Мога да изкарам доста безсънни нощи (добре все пак, че през деня съм на работа – мога да се наспя)! Няма съмнение, че WARHAMMER II: DARK OMEN притежава всички компоненти на горната рецепта, така че… ъ-ъ-ъ… отивам да подремна малко…

Та значи, докъде бяхме стигнали, преди да се отдам на малка творческа почивка… Аха! Тъкмо щях да добавя, че всичко това е гарнирано с много добра графика и превъзходен gameplay и нищо чудно след няколко месеца вече да имаме и трета част – аз със сигурност ще съм много доволен… Не е трудно да се досетим, че след като има Warhammer II, би трябвало да има и Warhammer I – и настина, тази игра излезе през 1996 година, но за съжаление не стана много популярна поради една-единствена причина – бе МНОГО трудна! Дори и аз (не е за вярване) бях затруднен  донякъде! Имаше и няколко други дреболии, които предизвикаха критики, и ето че Mindscape са си взели бележка и са направили почти идеалната стратегия – wargame!

Всъщност идеята на играта не е тяхна – доколкото разбрах, в основата е стара картонена игрица със същото заглавие на компанията Games Workshop. Действието се развива в „Имало едно време едно царство…“ Е, не е точно царство, а империя, в която съжителстват различни раси – централната част на империята е плодородна равнина, населена предимно с хора, там се намира и столицата Nuln. На север империята граничи с мрачното и бурно Sea of claws и с ледените Northern Wastes – царството на троловете. От другите три страни централната равнина е заобиколена с планини, които са пълни с… ама не ме прекъсвайте де, разбрах, че сте се досетили! Какво друго може да има в планините освен dwarves? Ако успеете да прехвърлите планината, на изток ще стигнете до трудно проходимата гора Loren, където управлява кралят на елфите, а на север се намират полунезависимите Border Princes. Тези мощни местни владетели имат много привилегии, срещу което обаче трябва да пазят империята от набезите на орките и гоблините. Точно в тази област започна и първата част от играта – там се появихте за пръв път като Morgan Bernhardt – шеф на малък отряд наемници, чиято основна цел бе да изкарат някоя и друга златна монета. Събитията обаче се развиха по неочакван начин – оказа се, че шаманите на орките са се докопали до древен магически артефакт и имат намерение да използват мощта му, за да си върнат на хората за многобройните поражения! И кой пак трябваше да оправя бъркотията – разбира се, вие и вашите mercenaries… С една поредица от успешни мисии успяхте да разрушите артефакта, преди неговите унищожителни сили да бъдат напълно освободени, след което се оттеглихте да си харчите трудно спечелените жълтички… Да, ама номерът не мина! Набутахте се в нова бъркотия – и началото пак по никакъв начин не предвещава проблемите, които ще трябва да разрешавате! Отново в качеството си на Morgan Bernhardt (заедно със своите верни наемници) ще се наложи да спасявате империята! Първите ви мисии са съвсем елементарни – трябва да се поразходите из добре познатите ви имения на Border Princes и да съберете сведения за зачестилите появи на орди undeads. Съвсем скоро тези епизодични срещи се превръщат в пълномащабна (и много трудна) война! Единственият ви изход е да се доберете до източника на проблемите и да го отстраните! Постепенно армията ви ще се увеличава; ще се увеличава и наличната ви информация. Кампанията ви отново ще се състои от поредица от мисии и ще трябва да премине през три етапа, всеки в различна част от империята; след всеки епизод ще събирате все повече и повече сведения, докато откриете кой е тайнственият Dread King и какво трябва да направите, за да объркате зловещите му планове!

Мисиите ви всъщност са мащабни битки на много реалистичен 3D терен, където ще имате пълна свобода да командвате своите отряди (units), с цел не само да унищожите противника, но често и да му попречите да постигне някаква своя конкретна задача. В началото армията ви е съвсем скромна – личната ви кавалерийска гвардия, малък отряд пехотинци, още по-малък отряд стрелци с арбалет и едно оръдие. Ще имате възможност донякъде да насочвате хода на кампанията, като можете да вървите директно към целта или пък да допускате от време на време някое отклонение с цел да завербувате могъщ съюзник или да се сдобиете с ценен артефакт (magic item). Успех в битките ще постигнете само ако се научите да използвате умело особеностите на терена и ако постигнете добро взаимодействие между различните си отряди. Освен това войските ви натрупват experience points, което естествено повишава бойните им качества. Няма да успеете да направите от всичките си бойци елитни ветерани, затова ще трябва много внимателно да преценявате кои отряди да използвате във всяка конкретна битка и срещу кой противник да ги изпратите. Особено внимание ще се наложи да обръщате на събирането на различните magic items – това са артефакти, които войските ви могат да използват по време на битките и носят различни преимущества. Някои от тях са скрити в различни сгради, статуи и т.н., докато други ще трябва да отнемете от противника – и тук има една особеност! Когато отряд на противника (или ваш) изпадне в паника, той се опитва да избяга от бойното поле; и ако този вражески unit има магически артефакт ще трябва на всяка цена да го спрете (или ще се наложи да започнете мисията отначало)! В една битка можете да използвате до 10 units, но в течение на кампанията ще се срещнете с общо 24 различни войски. Някои от тях ще се присъединят към вас, други ще останат само за една-две мисии, а трети ще постъпят по различен начин в зависимост от хода на кампанията. Много от отрядите си имат свои специфични особености, така че ще бъдат безценни при едни обстоятелства и почти безполезни при други, при това наличието на повече бойци не винаги  е преимущество!
По-голямата част от битките ще се водят в съвсем ограничено пространство и победата ви ще зависи от взаимодействието и умелото маневриране на войските. Много неприятно е например да посочите на конницата си къде да се разположи, но поради липса на достатъчно място за маневра тя да избере някакъв сложен обходен маршрут (който обикновено я отвежда точно пред вражеските стрелци с лък).

Ето и по няколко думи за различните units, с които евентуално ще разполагате:

Grudgebringer Cavalry – това е личната ви гвардия; ако този отряд е унищожен, автоматично губите и играта. Същевременно това е войската, която задължително трябва да участва във абсолютно всяка от битките и естествено е да натрупа най-много experience points.

Grudgebringer Infantry – другият отряд, който от самото начало е с вас. За съжаление не са нещо особено като войници, но пък са сравнително многобройни и могат да удържат позициите си достатъчно дълго време, докато пристигнат подкрепления.

Grudgebringer Crossbows – безценен отряд, единствените ви стрелци с лък за 2/3 от кампанията; стрелците с лък са най-ефикасното средство за справяне с вражески магьосници.

Grudgebringer Cannon – характерно за оръдията е, че имат нужда от пряка видимост, за да стрелят – но пък са много дългобойни!

Carlson’s Cavalry – временен отряд, не се занимавайте с него.

Bright Wizard – основна бойна единица! Особено полезна е неговата магия за телепортация.

Helmgart Bowmen – временен отряд; използвайте го да отвлича огъня на врага от основните ви бойни единици.

Countess’ Guard – съвсем същото като предния отряд.

Imperial Greatswords – най-безполезната войска; въоръжена с тежки двуръчни мечове, но е много бавна и в melee търпи големи загуби, като съвсем често побягва още преди началото на самата схватка. Нещата може би биха били по-различни, ако успеят да натрупат повече experience points, но за съжаление това е практически невъзможно.

Flagellants – един от най-ценните units; само 9 са на брой, но са много добри бойци, освен това са много евтини и имат имунитет срещу fear атаки.

Imperial Steam Tank – временен unit; почти неуязвим, освен с магия!

Imperial Cannon – също като другото оръдие; ако желаете, можете да го получите за постоянно.

Imperial Mortar – безценно оръдие; можете да избирате между него и Imperial Cannon. Изберете мортирата – стреля по много стръмна балистична крива и иззад всякакви препятствия.

Mercenary Ogres – можете да ги имате за постоянно; добра войска и освен това всява fear в противника.

Outlaw Infantry – временна войска; използвайте ги като cannon fodder.

Ice Wizard – ще се присъедини към вас в средата на играта. Има две безценни магии – едната предпазва от стрели, а другата – cold wind – е по-далекобойна дори и от оръдието (практически може да прекоси цялото бойно поле).

Ragnar’s Wolves – кавалерия, която ще се присъедини към вас в средата на играта. Ще трябва да положите специални усилия да натрупа бързо experience points, в противен случай ще бъде лесна плячка за врага към края на играта!

Dwarf Warriors – ще се появят на два пъти във вашия лагер, като втория път ще останат за постоянно (ако не ги убият още първия път, разбира се).

Grail Knights – временна войска; най-ценното им качество е имунитетът срещу fear, за съжаление няма да имате практическа възможност да ги направите добри бойци (независимо от суперлативите, които ще прочетете по техен адрес).

Knights of the Realm – ще се появят в лагера ви вместо по-горните рицари, ако изберете друга последователност на мисиите си.

Wood Elf Glade Guards – временен, безполезен unit; става единствено за cannon fodder!

Wood Elf Archers – много ценна войска; за съжаление ще я получите доста късно, но дори и като новобранци са по-добри от вашите стрелци с арбалет.

Knarlroot-Treeman – много силен monster unit; за съжаление е временен и само в една мисия.

Outlaw Pistoliers – комбинирана войска – кавалерия, въоръжена с пистолети; имат големи заложби, но няма да разполагате с достатъчно мисии, за да ги направите бойци с достатъчно experience points.

А сега – последни няколко реда за врага:

За разлика от първата част, тук орките и гоблините ще се появяват доста рядко. Основният ви противник, при това вече доста опасен, ще бъдат многочислени орди undeads, сериозно подсилени с тълпа necromancers. Практически всички undeads освен с оръжията си, въздействат и с fear и terror атаки, като немалка част от тях самите не се поддава на подобно въздействие. За да е пълна картинката, трябва да се добави и това, че някои от undead войските са неуязвими без магическо оръжие, така че ако не успеете да съберете по-голямата част от артефактите (magic items), нямате никакви шансове!

Като че ли това са най-важните неща, които могат да се напишат в ограниченото пространство, с което разполагаме. Може би си заслужава да се добави, че можете да играете и multiplayer game, но само двама души. Естествено, вече няма да имате кампания, но всеки от играчите може да си състави армия (от хора, от орки и гоблини или дори от undeads) и да си премерите силите на бойното поле!

Автор: Генко Велев