Warhammer 40k: Dawn of War II – Chaos Rising

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 15 мар. 2010

Когато в началото на 2009 г. THQ и Relic Entertainment издадоха Warhammer 40,000: Dawn of War 2, играта бързо се превърна в любим избор на всички фенове на стратегическия жанр и на митологията на Games Workshop. Година по-късно мрачните космически приключения продължават в самостоятелен експанжън, наречен Chaos Rising. Всъщност макар и определян от авторите като експанжън, той е достатъчно голям, за да ви задържи пред екрана повече от 10-12 часа и спокойно може да се разглежда и като пълноправно продължение.

Нова глава в сагата

Вселената на Warhammer 40,000 е толкова голяма, че е трудно в няколко думи да се обхванат всички образи и преплитащи се истории. Но нека все пак се опитаме: събитията в играта се развиват съвсем скоро след края на Dawn of War и отблъскването на нашествието на Тиранидите. Действието протича на планетата Аурелия, някога процъфтяваща, а сега скована с вечен лед. Повечето от лицата, които ще срещнете, са познати, но като че ли най-голямата атракция на експанжъна са Chaos Marines. Те представляват зловещ и изкривен образ на Space Marines, които почитат Боговете на хаоса.

Именно на заснежената планета ще се разрази поредната битка, а без да издавам прекалено много от историята, ще спомена, че тя може да има няколко различни края, а на всичкото отгоре ще станете свидетели и на предателство в своите редици. Историята в Chaos Rising не е най-силната й страна, но ще допадне на всеки фен на поредицата и със сигурност е много повече, отколкото може да се видите в стандартна реалновремева стратегия.   

Всичко си е просто на мястото

Гледайки как героя ми качва поредното ниво, неволно се замислям колко много са се променили стратегиите в последно време. Строенето на бази и събирането на ресурси вече изглежда старомодно; сега всичко се гради на тактическите решения и умелото комбиниране на способностите на различните единици. Всъщност в това отношение Chaos Rising закономерно прилична на друг продукт на Relic – военният епос Company of Heroes. И тук в основата на геймплея е не движението на безлична маса от единици, бълвани една след друга от заводите ви, а управлението на отбран екип от герои с уникални умения. Ако сте играли оригиналната игра, тук спокойно може да пренесете цялата си малка армия заедно с всички отключени умения и екипировка. Ако не сте или просто искате да започнете на чисто, стартирате играта с предварително подбран отбор на 17-то ниво.

Именно ролевият елемент, на който Relic са майстори, прави Chaos Rising толкова интересна и интригуваща. Тук максималното ниво е увеличено от 20 на 30, така че за вас и подопечните ви стават достъпни нови умения. Различните единици имат уникални способности – някои могат да се придвижват незабелязани от радара на противника, други могат да го обстрелват с гранати от разстояние, а трети просто ги поглъщат. Минавайки една след друга мисиите в играта (общо 20 на брой), ще може да развиете своите бойци, да прибавите нови умения към арсенала им, както и да подсилите екипировката. Плячкосването в играта има важно значение и на моменти може да се почувствате сякаш играете Diablo.   

С какъвто се събереш, такъв ставаш

Oще едно нововъведение в играта прави особено впечатление. Това е така наречената Corruption system, която се определя и развива според вашите решения на бойното поле. Логиката е, че когато се сражават срещу злите Chaos Marines, силите на доброто също могат да бъдат покварени. Промяната може да възникне от относително прости ситуации като това как да подходите към даден проблем или дали ще обречете на смърт съюзниците си, или пък ще се опитате да им помогнете. В зависимост от поведението ви над екипа ви ляга сянката на покварата и някои от уменията се сменят с тези на врага. Така всъщност точките Corruption реално не ви ощетяват, те просто придават различен вид на играта и разширяват допълнително възможностите за нейното изиграване и развитие на бойците ви.

Концепцията за морала в игрите не е нова, а тук винаги е ясно какъв тип решение сте взели. Ето защо не трябва да очаквате някакви дълбоки разсъждения, а просто да се възползвате и от този сегмент. Най-важното е, че включвайки ролеви елементи и подобна морална система, играта става още по-разнообразна и достъпна.

Което си е добро, е добро

Освен пленяващия геймплей, не може да не изтъкнем ролята на звука и картината за създаването на необходимата атмосфера. Отново за разлика от традиционните стратегии, където единиците са просто безлични, тук авторите са се постарали да създадат истински образи, чиито глас и визия ви приобщават към историята. Самата игра пък ползва енджина Essence, познат на всички любители на жанра. Създаден от Relic, той захранва още и тяхната хитова поредица Company of Heroes. Енджинът спомага за някои ефекти, на които може и да не обърнете внимание в първия момент, но определено са оригинални. Скованата в лед Аурелия например постепенно се разпада, понякога буквално пред очите ви, и пейзажът се променя.

За да е обективно едно ревю, трябва да посочим и някакви минуси. Това обаче се оказва трудна задача. Интригуващ епизод от сагата Warhammer 40,000? Да. Разнообразие от единици и умения? Налице. Допълнителен бонус в лицето на Corruption системата? Има го. Тогава какво… Аха, сетих се, макар че не очаквайте да е нещо съществено – ако просто не сте фен на подобни игри и смятате управлението на повече от един герой за прекалено трудно и разконцентриращо, тази игра не е за вас. Комплексният й характер и разнообразието я правят подходящи само за хора, които са склонни да отделят малко време за учене. Ако все още се колебаете, уверявам ви, че си заслужава.

Автор: Иво Цеков