War Times

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Tемата за Втората световна война е доста експлоатирана напоследък. Има хиляди филми, посветени на този период от историята на човечеството, а за PC игрите – да не говорим. Разбира се, гейм ърството не страда от това, а дори напротив – красноречиви примери са Battlefield 1942, Blitzkrieg, Sudden Strike и много други. Сега иде реч за поредната игра, която се развива в този отрязък от време. Този път обаче тя е на Strategy First, всеизвестна със стратегии като Celtic Kings: Rage of War, Europa Universalis-сериите, Desciples и други.

War Times ви предоставя няколко възможности за разцъкване. В соло-режим можете да играете срещу компютърни опоненти (за тренировка в мрежа) или да се впуснете в кампанията. Има и мрежова игра през LAN или Internet. Online играта ви позволява да играете на сървърите на Strategy First.

Кампанията ви предоставя възможност да се изживеете като генерал на някоя от великите сили, участвали в конфликта – САЩ, Германия, Великобритания и СССР. Япония и Италия за жалост отсъстват. Мисиите са разделени на две: от страната на Оста и на съюзниците. Задачите с швабите са 14, а тези на коалиционните сили – 28. Във втората група обаче попадат мисиите на Русия. Между отделните задачи има и сравнително добре направени филмчета, които обясняват ситуацията преди битката. Хубавото е, че анимациите не са правени с енджина на играта. Освен това мисиите пресъздават реални битки, които са се състояли по това време.

Интересното е, че всяка една от нациите си има свои собствени
единици

с коренно различни характеристики. Това спомага за специфичния стил на игра с всяка една от тях. Дори и най-обикновеният пехотинец се различава по нещо от този на останалите страни. Така например руснаците имат едни от най-мощните танкове (след немския Tiger Tank), докато американската пехота доминира над всички останали свои колеги на бойното поле.

Друга особеност при единиците е, че за разлика от повечето стратегии, излезли в последно време, войските не трупат опит и не качват характеристики. Важно е да се отбележи, че unit-ите са базирани на своите исторически еквиваленти. Даже са използвани оригинални скици за реалното им пресъздаване. Това доста помага за съпреживяването на военната атмосфера.

Бойните части са разделени на няколко основни категории – пехота, бронирани, въздушни и водни. В първата категория влизат най-различни минохвъргачи, редовни войници, миньори, огнехвъргачи (това е специален пехотинец само за швабите) и други. Във втората попадат всички видове наземни превозни средства като транспортни камиони, бойни мотори, противопехотни машини и танкове, разбира се. Във въздуха се срещат не само конвенционалните бомбардировачи и изтребители, но и транспортни самолети, които са доста удобни за диверсионни операции. При корабите има незнайно защо само обикновени транспортьори. Бойните плавателни съдове присъстват само в самостоятелните мисии (подобно на C&C: Zero Hour).

Икономиката

в играта се крепи на три основни ресурса – минерали, масло и население. Първите две се добиват по стандартния начин – трябва просто да построите определена сграда върху залежа от съответния ресурс, да изпратите няколко работници да го копаят и суровините сами ще започнат да се изливат в складовете ви. Единствено наблизо трябва да имате Headquarters (главната сграда, а за американците може и Resource Centre), където вашите бачкатори да трупат събраните природни блага. Тук пак се открояват различията при отделните страни. Например при руснаците и германците не е нужно да изпращате работници да събират масло. Тяхната платформа го прави автоматично!

Третият ресурс ви е необходим за построяването на армия. Той се увеличава по стандартен начин – като строите определени сгради, наречени supply store. Като споменах думата “строеж”, нека да уточня още една важна особеност. Не се нуждаете от работник, за да съградите дадена постройка. Просто трябва да влезете в менюто за строеж (горещият клавиш е B), да изберете сградата, да я поставите, където трябва, и тя сама започва да се сглобява. Доста удобно е. Друга особеност при строежа е, че можете да поставяте съоръженията в определен радиус около главната сграда. Ако искате да увеличите това пространство, просто ще се наложи да конструирате нов Headquarters.

Графично

War Times изглежда зашеметяващо. Всичко е изпипано до най-незначимия пиксел. Дърветата се поклащат от време на време, взривовете и експлозиите изглеждат повече от зашеметяващо, а пехотата оставя кървави следи по терена, когато бъде ранена или избита. Може би единственият недостатък е, че единиците понякога се движат доста необичайно.

Звукът е на същото добро равнище. Когато взривите някоя по-голяма постройка, се чува не “бум”, а най-зрелищното “БУУУМ!”, което можете да си представите. Всяка една от нациите е озвучена НАПЪЛНО на своя собствен език като дори единиците имат акцент. Музикалният фон се променя според ситуацията. Ако губите битката, то тогава той ще е по-напрегнат, а ако е точно обратното – ще ви подтиква да се биете безмилостно и да съсипете своите врагове.

Но все пак има малки проблеми. Въпреки наскоро излязлата актуализация 1.01c (препоръчвам ви да я инсталирате веднага), някои „буболечки” все още продължават да се разхождат по вашето PC. Един от най-съществените проблеми е pathfinding-ът, както всъщност е в повечето игри от този тип. Когато отидете да видите докъде е стигнала армията ви, изведнъж се оказва, че редовният състав е налице, с изключение на геройски изгубилите се по пътя, а те са обикновено две трети от армията.

И въпреки всичко, когато теглим чертата и се абстрахираме от дребните bug-ове, можем да кажем с ръка на сърцето, че War Times е доста изпипана и добра стратегия, която всеки себе уважаващ се стратег трябва да има в личната си колекция.

Автор: Кирил Илиев