Virtua Fighter 4

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Оригиналност

Жалко наистина, но и Virtua Fighter 4 не предлага нещо коренно ново в жанра. Стилът на игра, разбира се, не е точно копие на този на Tekken, още повече, че именно Virtua Fighter сложи начало на жанра на тримерните тупалки. И все пак разликите са твърде, твърде козметични. Може би единственото по-сериозно нововъведение е т.нар. “recovery mark”, икона, която се появява до някой от бойците в случаите, когато той е “зашеметен” от тежък удар или специална техника. Ако понеслият поражението не успее да се възстанови в следващите една-две секунди (за целта трябва бързо да се натисне Ляво-Дясно или Нагоре-Надолу), поражението от последвалата атака на противника е доста по-сериозно.

Режими

Дори само изцяло новият A.I. режим е достатъчен за положителната оценка по този показател. Всъщност, това пък е вторият новаторски елемент във Virtua Fighter 4, макар на този етап да не съм съвсем сигурен дали той наистина може да ви помогне да подобрите играта си. В този режим вие можете да “режисирате” стила на своя персонаж, като го обучавате в нови комбинации от удари и техники. След като завършите и съхраните A.I. профила на своя боец, можете да го запишете на мемори картата и да го заредите в произволен момент. Така избирайки конкретен противник, на практика можете да проверите доколко ефективна срещу него е замислената от вас стратегия.

Между другото, липсата на отборни схватки е по-скоро недостатък.

Графика и анимации

Ако още някой случайно е виждал Dead or Alive 3 за Xbox, нека ми обясни защо куп хора твърдят, че DOA3 изглежда по-добре от Virtua Fighter 4. Защото според мен това просто не е вярно. Мога да се съглася само донякъде, че арените на VF4 леко отстъпват на тези на DOA3, но всичко останало в играта е далеч по-добро. В края на краищата в такива игри бойците са далеч по-важни от фона, на който се провеждат двубоите, нали? По мое мнение моделите на героите във Virtua Fighter 4 категорично превъзхождат тези на Tekken Tag Tournament, да не говорим за “пластелинените човечета” на Dead Or Alive 3. Колкото до анимациите, макар за тяхна основа да са използвани някои от “класическите” движения от първите три издания на играта, мисля че именно във Virtua Fighter 4 могат да бъдат видени най-атрактивните удари и техники в жанра.

Отчитане на ударите

Първо трябва да направя уговорката, че всъщност отрицателната оценка е само за един конкретен проблем, а не за системата за отчитане на ударите като цяло. Всъщност този проблем трови геймплея на жанра като цяло, но при Virtua Fighter 4 той е особено осезаем. Става въпрос за ударите, особено тези от разстояние, които просто “преминават” през противника без да бъде отчетено поражение. Разминаването, особено при ниските удари с крака и подсечките,  във Virtua Fighter 4 понякога е доста очевидно и следователно доста дразнещо. Ще бъде повече от пресилено да се каже, че това скапва геймплея като цяло, просто от време на време може да бъде доста изнервящо.

Автор: Ивелин Иванов