Unreal

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Появи ли се вече играта, която ще детронира култовия триизмерен хит Quake 2 от челното място в жанра на пространствените екшъни? Може би ще погледнете с насмешка на този въпрос и ще сметнете, че подобно хрумване все още е нерелистично?

Последният триизмерен култ вече лети към истинските геймъри и носи „нереалното“ име Unreal. Играта се превръща в новата мания за поклонниците на 3D-екшъна.

За разлика от повечето свои предшественици обаче Unreal си има подробно разработена сюжетна линия и най-вече – има доста за четене. Това леко отдалечава играта от класическите триизмерни касапници, където основната цел е да направиш на парчета всяко нещо, което мърда. В крайна сметка обаче изпипаната драматургия на Unreaл си е само пикантна подробност за по-любознателните геймъри. Почитателите на неспирния екшън могат пак да си мелят всичко наред (както са си свикнали от Doom или пък Quake), без да се притесняват особено, че с това ще объркат фабулата на действието.

Започвате приключението си в единична килия на затворническия кораб „254 Вортекс Рикерс“ по пътя към неизвестна наказателна колония. Събуждате се от крясъците на умиращи хора, миризмата на изгорена плът и убийствена болка в главата. Целият сте в рани. Наоколо се стеле дим. Корпусът пандизчийския звездолет постоянно се тресе от експлозии. Защитното поле на всички килии е изключено. Какво, по дяволите, става тук?

Вие сте последният оцелял обитател на затворническия сектор. По земята се търкалят агонизиращи или вече мъртви арестанти, тъмничари и членове на корабния екипаж. Крайно време е да напуснете тази подвижна гробница, да излекувате нараненото си тяло и да разберете какво всъщност е станало. Измъквате се от килийния отсек през вентилационните шахти. Пилотската кабина също напомня ковчег.
Навигаторът на „Вортекс“ направо издъхва в ръцете ви. Но поне  успявате да разберете част от това, което всъщност е станало. Според дневникa малко преди да достигне затворническата колония, навигаторът регистрира магнитно поле с неизвестен произход в сектор гама 83H. Капитанът разпорежда промяна на курса, но корабът попада в гравитационното поле на нерегистрирана планета. Шефът на полета включва двигателите на пълна тяга, но изглежда без особен успех. „Вортекс“ полита като метеор към повърхостта на загадъчния свят.
Изглежда вместо затворник ще се окажете космически корабокрушенец.

Нова серия от експлозии ви измъква от унеса в пилотската кабина. Изгледа корпусът на „Вортекс“ е твърде нестабилен, за да бъде използван като убежище. Крайно време е да се измъкнете и да потърсите някаква помощ.
След безплодно бродене из пустите помещения на затворническия транспорт най-после стигате до коридор, който води към машинното отделение и аварийния изход. Зад вратата обаче става нещо. Чува се приглушен говор, стъпки, викове, изстрели от леко ръчно оръжие, ръмжене и шум на разкъсваща се плът. След това настава гробна тишина. Вратата бавно се отваря и вие се изправяте пред ужасяваща картина – няколко души от охраната са разкъсани на парчета. С периферното си зрение забелязвате голямо, мускулесто и грозно същество да изчезва зад близкия ъгъл. Застивате на място. Май ще трябва със сила да прокарате пътя към свободата си. Изведнъж виждате и нещо друго – в локвата кръв пред вас се търкаля дисперсният пистолет на единия от стражите.
Сграбчвате дръжката на оръжието и се приготвите да разкажете играта на всеки противник, който дръзне да ви се изпречи…

А къде всъщност сте попаднали? Това е почти неизвестната планета Грифон. Тя е изключително богат източник на редкия елемент Таридиум, който е основен източник на енергия за всички цивилизации във Вселената. Постепенно количествата от този елемент започват да се изчерпват и той става изключително ценен и скъп. На планетата Грифон обаче са останали огромни залежи от него. Таридиумът има и още едно свойство – да излъчва силни магнитни полета, които побъркват навигацията на преминаващите наблизо космически кораби. Затова  този свят се превръща в своеобразен междупланетен „Бермудски триъгълник“, където се разбива всеки приближил се на неразумно разстояние звездолет.
От векове планетата Грифон се населява от мирната раса Нали. Това са четириръки хуманоиди, които често ще ви помагат във вашето приключение. Ако ги видите – по-добре не стреляйте по тях. Понякога те ще ви отведат до тайни места, където са скрити нови и по-мощни оръжия.
От години съществата от расата Нали живеят в анонимност и сравнително спокойствие –  строят градове, замъци, крепости и миньорски колонии. За нещастие на планетата аварийно се приземява кораб на Скаардж – зли същества, които мечтаят само за кръв. За кратко време новодошлите излавят кротките туземци и ги правят свои роби. Екипажът на всеки нов корабокруширал кораб пък става мишена на кръвожадните пришълци.
Любимото занимание на чудовищата от расата Скраадж е да изпробват своите бойни умения и новите си оръжия върху неволните посетители на планетата.

Вашата задача е да докажете, че те не са чак толкова смъртоносни, колкото се говори. Предстои ви да преминете 40 нива, обединени в тематични групи. Първоначално трябва да пребродите затворническия кораб „Вортекс“, който доскоро беше ваш „дом“ и да потърсите начин да напуснете планетата. След това се спускате в минния комплекс, където се добива таридиумът. Той е пълен с машинарии за добив на ценната суровина,  за транспортирането є до фабриката за преработка и складирането на крайния продукт. Подземните галерии, разбира се, са пълни и със смъртоносните Скраадж и техните слуги.

Героят трябва да обиколи и криптите на хуманоидите Нали. Детронираните владетели на планетата изграждат лабиринт от подземни структури, за да скрият от нашествениците технологиите си и телата на своите предци и загинали сънародници.  Това обаче е напразно. Нашествениците от расата Скраадж откриват подземните съоръжения и ги превръщат в свои предни постове и развъдници за всякакви биомеханични гадини.

Пришълците превръщат в руини и разграбват повечето поселища на Нали. За нещастие ще трябва да минете и оттам. Пътят ви ще премине и през Небесния град – последният остатък от бляскавата местна цивилизация. Оцелелите Нали притежват умението да местят предмети със силата на мисълта. Затова те обединяват силите си, издигат в небето огромни скални маси и изграждат там своята религиозна Мека.

Героят ще трябва да изчисти от извънземни агресори и гробището на стари космически кораби. С течение на вековете то се превръща в свърталище на всевъзможна междузвездна измет. Това място направо плаче за прочистване, така че трябва да запретнете ръкави.

Чудовищата Скраадж не са единствените гадини, който претендират за контрола над планетата Грифон. За нещастие на този свят каца и кораб с бойци-наемници, чието единствено занимание е войната. Битката с тези виртуози на насилието се оказва не по-малко предизвикателство.

Преди финалния сблъсък трябва да превземете и бившите замъци на расата Нали. Те също са населени с войни на Скраа дж и са превърнати в непревземаеми бункери. Върховният жрец на Нали е взет за заложник в своя манастир, а според някои слухове в кралския замък се е заселил самият Лорд на войната, който командва пришълците.

Заключителната битка се води в кораба-майка на Скраадж. Това май се оказва единственият начин да се имъкнете от тази прокълната планета.

В битката срещу корабокруширалите гадини ще разполагате с 10 оръжия. Всяко от тях има поне два режима на стрелба. Както обиковено, арсеналът на виртуалния боец започва с най-обикновени многозарядни пистолети, бластери, ловни пушки, картечници, оръдия… Ще видите обаче, че създателите на Unreal са си поблъскали главите и са измислили някои доста оригинални пушкала като уреда за изстрелаване на шурикени, биопушка, която стреля с експлоадиращи топчета слуз и т.н.

Разбира се, Unreal разполага и с възможности за игра в мрежа. Боецът ви може да бъде както мъж, така и жена. Предвидени са три вида представители на силния пол и два вида бойци „със сутиени“. Новост при Unreal е, че в играта е вграден така наречения режим Botmatch – т.е. играете срещу компютъра, но симулираният противник е като вас. За първи път в Unreal е демонстрирана възможността триизмерните игри от жанра на Doom и Quake (first person view) да се обединят с тези от типа на Tomb Rider (third person view). Почитателите на Лара Крофт могат да играят Unreal от своята любима гледна точка само с една-едниствена команда, която трябва да въведат в конзолата.

Автор: Момчил Милев