Undertow

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Честно казано, от самото начало бях доста скептично настроен на тема Xbox Live Arcade (XBLA). Microsoft така прекаляват понякога с фалшивия патос, че човек почва да се съмнява във всичко, което казват. В случая с XBLA идеята беше да се даде шансът на никому неизвестни все още създатели на игри и дори на абсолютни аматьори не само да направят своя игра, не просто да я споделят с многомилионната аудитория на Xbox Live, ами и дори да спечелят някой и друг долар от мероприятието. Всичко това с предоставените от Microsoft (почти) безплатни “инструменти” за гейм дивелъмънт, плюс шанса да разпространят играта си без това да им струва и стотинка. Звучи страхотно наистина. От една страна се дава път на нови, свежи и необременени от пазарната икономика идеи да излязат на сцената. От друга – каталогът на Xbox 360 рязко набъбва с куп нови, простички, но адски забавни заглавия. Геймърите пък печелят, защото могат да се сдобият с всичко това кажи-речи за без пари.

И не щеш ли, оказа се, че идеята е наистина добра. Не, идеята е страхотна направо! Вярно, че огромна част от XBLA заглавията са преработка (понякога доста нескопосана) на стари аркейд класики. Но напоследък се появиха и учудващо добре замислени и още по-учудващо добре изпълнени заглавия, като Geometry Wars, да речем.

Една от тези гейминг находки определено е и Undertow. Става въпрос за аркейд шутър, чието действие се развива в една равнина, макар моделите в играта да са изяло тримерни. Неслучайно споменах Geometry Wars, защото управлението на Undertow е доста сходно – левият стик на геймпада се използва за придвижване, а десният за стрелба в целия 360-градусов диапазон. Играта разказва (с учудващо добре изпълнени междинни анимации) за далечното бъдеще, когато сушата на нашата планета е погълната от моретата и океаните. Три фракции се борят за световно господство – тази на наследниците на Атлантида, тази на последователите на капитан Немо, и тази на милитаристите Iron Marines.

Всяка от страните в конфликта разполага само с четири различни типа единици, но и те са повече от достатъчни, за да осигурят един наистина завладяващ геймплей. И колкото и невероятно да звучи, Undertow заимства идеи от безспорния мултиплейър шампион Battlefield. Отново нещата се въртят около завладяване на пръснатите по бойното поле respawn точки и принуждаването на противника да изразходва резервите си.

В графично отношение Undertow е едно абсолютно аркейд бижу. Играта ползва Unreal 3 енджина и  – ей богу – това си личи. Разбира се, този енджин не би струвал и пет пари в ръцете на некадърници, но хората от Chair Entertainment са всичко друго, но не и аматьори. Undertow буквално гъмжи от невероятни “подводни” ефекти, някои от които смайващо реалистични. Само намерете някое геймплей видео от този аркейд шедьовър и се вгледайте н “следите”, които вашите изстрели, да речем, оставят след себе си. Абсолютно зашеметяващо!

Игри като Undertow са способни да разбият на пух и прах всички черни мисли на тема “обречени ли са малките, независими дивелъпъри в този бизнес?” Chair Entertainment са не само създатели, но и й издатели на своето творение, което означава, че именно те първи ще берат от плодовете на своя труд. Не на последно място заслугата за това е и на модела за дистрибуция, предложен от XBLA.

Автор: Ивелин Иванов