UEFA Champions League 2006-2007

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Футболът никога не е изглеждал по-добре

Винаги, когато някой спомене името на FIFA – култовата серия на ЕА – ще се намери друг, който ще се осмели да опонира, че предпочита Winning Eleven Pro Evolution Soccer на Konami. Разбира се, че нямаме право да бъдем съдници и ограничаваме желанията на геймърите – все пак различните игри се правят именно за индивидуалните вкусове на играчите. Целта и на двата производителя обаче е да създадат перфектната футболна симулация, която да затвори устата на конкуренцията. В тази неравна битка нещата винаги са били на кантар.

Ту PES изглежда по-добре, ту Electronic Arts изпъкват с някой нов режим на игра. Тази година обаче има обезкуражителна новина за всички любители на серията на Konami.

UEFA Champions League 2006-2007 е невероятна!

Новото издание на футболната симулация на ЕА не носи името FIFA, но пък има всичко, което сме свикнали да виждаме в тези игри. Тя е посветена на най-големия европейски футболен шампионат „Шампионската лига” и се появява именно в момент, в който той е пред прага на финалната си фаза. В UEFA Champions League 2006-2007 (UEFA CL) са включени почти всички клубни отбори на Европа, които участват в „Шампионска лига” и „Купа на УЕФА”. Казвам почти всички, защото авторите са изпуснали да добавят например български грандове като Локомотив – София, ЦСКА, Литекс и т.н. За сметка на тях в новото творение на ЕА България е представена гордо от Левски, който фигурира с пълния си блясък в секцията Rest of the World (където между другото се мъдри и Ювентус с Валери Божинов, който играе в Б групата на италианския шампионат).

Въпреки дребните пропуски ЕА са включили 268 отбора от 17 лиги, като във всеки тим има средно по 25 играчи. Това прави над 6500 футболисти, като ВСИЧКИ са с истинските си имена, а повечето са с истинските си лица и сходни телосложения. За разлика от серията FIFA, тук няма да видите нито един национален отбор, което е следствие на лиценза на геймката. Мат Холми, главният геймдизайнер на UEFA CL, разяснява, че двата лиценза – този на FIFA и този на UEFA – са съвсем различни и няма никакъв начин да бъдат обединени в едно. Така надеждата да видим новата FIFA 08 като сбор между клубните шампиони и националните отбори се изпарява на момента. Същият този Мат Холми е новото попълнение в английския екип на Electronic Arts, който е основната причина новата игра от серията да изглежда блестящо. Не трябва да забравяме, че FIFA е дело на канадския клон на Electronic Arts и вероятно настоящата геймка изглежда по-различно именно заради английските си корени. Всъщност откога канадците се оказаха футболни разбирачи? 😉

Бърза игра

Във всички серии на FIFA авторите се опитваха да възпроизведат усещане близко до това, което човек изпитва като гледа футбол пред телевизора. Вследствие на това, при фалове, тъчове, аутове и други спирания на играта, ЕА винаги ни изненадваха с “невероятни” cut-сцени, които показваха как играчите спорят със съдията, как гонят топката зад линията на тъча и т.н.. Тази концепция изглеждаше добре до един момент, когато, след като сте изиграли 500 мача, вече сте видели всичко, което cut-сцените могат да предложат и яростно блъскате бутона Esc, за да ги прескочите. Евала на Мат Холми, който се е сетил да подшушне това на колегите си от ЕА и тази година, за първи път те са добавили възможност за “Бърза игра” (Quick Corner Kick, Quick Goal Kick и т.н.). Благодарение на бутона “Q” (L1 при PS2 версията) можете да изпускате всички тези “филмови” сцени и да преминавате директно към изпълнението на статичното положение.

Така динамиката на играта не се губи и атаките ви не се накъсват, както преди. Това променя изцяло усещането при изпълнение на статичните положения. Към това трябва да добавим и генерално увеличената скорост на игра, което изстрелва динамиката на ново ниво. Основната причина това да е така е фактът, че според ЕА в „Шампионската лига” срещите са доста по-атрактивни и динамични. Така можете да вземете на спринт половината терен за доста по-кратко време от преди, като контраатаките в този им вид приличат на случващото се по истинските футболни терени.

Поведението на играчите

Футболистите в UEFA CL се държат почти като живи хора. Финтовете, спринтовете, борбата за първа топка, шпагатите, защитните движения и всички останали аспекти на футболната игра са изпипани невероятно добре и въпреки че голяма част от тях бяха въведени още във FIFA 07, тази година те са доизкусурени и са съвсем близки до реалността. Невероятно добре изглеждат дърпащите се за фланелките състезатели, бутащите се с рамо защитници и т.н.

Единственият по-дразнещ елемент на геймплея е пълното бездействие на компютърните ви съотборници. Те няма да предприемат никакви действия, докато противникът ви атакува, освен ако вие не се опитате да направите нещо. Това е елемент, върху който ЕА трябва да поработят, защото, въпреки че всичко зависи от вас, все пак на моменти, защитата например, трябва да може да противодейства адекватно на нападението без активната ви намеса.

В този ред на мисли трябва да спомена и auto-switching-a, който е отговорен за автоматичната смяна на играча, който контролирате. Тази функция не е нова, но в UEFA CL е претърпяла промени, които, по моему, не са най-удачните. Така може да се окаже, че контролирате играч, който най-малко очаквате да получи топката, след което може да ви се наложи безуспешно да помпате на бутона “S” в желанието си да намерите нужния футболист. Особено при защитни маневри, когато трябва да посрещнете връхлитащите нападатели, автоматичната смяна може да ви изиграе много лоша шега. Контролът в повече случаи се прехвърля на догонващите играчи, а не на защитниците, намиращи се пред спринтиращата заплаха. Хубаво е, че можете да изключите auto-switching-а (което не е добра идея, особено за начинаещи) или да го намалите до почти неосезаемо ниво.

Вратарите

Ако в досегашните серии на FIFA вратарите отнасяха най-много псувни и критики заради некадърността си, то сега цялата отговорност за неадекватното им поведение пада на вашите плещи. Не че досега нямаше възможност за контрол над тях. Тя просто беше доста ограничена и невинаги работеше по подходящия начин.

Тази година в UEFA CL вратарите стоят на голлинията до момента, в който не започнете да се помпате на “W”. Това ще ги накара да хукнат към топката, което неведнъж и два пъти ще ви спаси от чисти голови положения от типа сам-срещу-вратаря. Интересният момент е, че можете да контролирате защитник, който да се опитва да препречи пътя на нападател, очакващ пас и в същия този момент да задържите “W”. Така вратарят ви ще тръгне към играча с топка, а вие ще неутрализирате евентуалното подаване.

Контрол на отбора

Както и в предишните серии на FIFA, и тук можете да променяте формациите на тима, изпълнителите на статичните положения, персоналните защитници и т.н.. При натискане на бутона “Q” вашите съотборници ще започват да спринтират към вратата с надеждата, че ще реализират извеждащо подаване и евентуална голова възможност. Тук е мястото да спомена, че ЕА са определили някои играчи като звезди и над главите им ще виждате съответните маркировки. Тези състезатели обикновено са по-добри от останалите и имат някаква специална особеност – или са добри спринтьори, или точни стрелци или непоклатими защитници…

Преходът от атака в защита в UEFA CL също е реализиран много добре. Когато се наместите трайно около наказателното поле на противника, повечето от вашите играчи преминават централната линия и така оголват тила ви за рязка контраатака. Такива ситуации са доста опасни, но еквивалентът им в реалния футбол е доказал, че който дълго време не вкарва, лесно му го вкарват. Затова моята препоръка е, когато дълго време не можете да отбележите попадение, а сте около наказателно поле, опитайте да разиграете към центъра при смяна на фланга. Така част от халфовете ви ще се върнат назад и няма да сте толкова лесни за контраатакуване.

Режимите на игра

Освен стандартните приятелски мачове и „Шампионската лига”, ЕА са добавили и вече познатия Ultimate Challenge. В него ще трябва да доигравате класически срещи от предишни издания на лигата, като в повечето случаи, ще ви се налага да спасявате отбори от сигурно отпадане. Започвате в 60-та минута например, при резултат 2:0 за противниковия отбор и целта ви е да стигнете до продължения и да победите. Новият режим тази година се казва The Treble и представлява нещо като олекотен футболен мениджър с единствена цел: спечелването на „Шампионската лига”.

След като изберете отбор, ще трябва да минете предсезонната подготовка, да се борите в националното първенство, да реализирате трансфери и най-накрая, евентуално да попаднете в „Шампионската лига” или „Купата на УЕФА”. The Treble е един прекрасен начин да се запознаете с любимия си отбор – състава му, неговото управление и целия му път към шампионската титла.

Техническата страна

Графиката на новата UEFA CL е почти същата като тази на FIFA 07. Използваният енджин е съвсем същия като преди и е претърпял много леки, козметични промени. Състезателите са малко по-загладени, но за съжаление публиката не е мръднала нито на сантиметър. За визуализацията се използват Pixel Shaders 1.1, което означава, че потребителите на по-стари видео карти (MMX и др.) просто няма да могат да подкарат UEFA CL. Звукът е на ниво, както във всички игри на ЕА, като този път, той е съобразен с тематиката и химнът на Шампионската лига ще ви съпровожда под път и над път.

Песните на агитките са налице както и дюдюканията, свирканията и освиркванията. Разочароваща за някой би била информацията, че играта не тръгва на Windows 95, Windows 98, Windows ME и Windows NT 4.0.

Моето мнение е, че UEFA CL е най-добрия футболен симулатор, който сме виждали до момента. В него реализмът, полуаркадният геймплей, фактологията, графиката и звукът са вплетени по един уникален начин, който оставя PES доста назад. Хубаво е, че ЕА правят тази огромна крачка напред именно с европейско заглавие, посветено на Шампионската лига.

Автор: Орлин Широв