UEFA Champions League 2004 – 2005

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 06 мар. 2005

Един ден EA Sports се примирили, че нови правила на футбола не могат да измислят. Феновете не спирали да се оплакват, че поредицата затъва в девета глуха и липсата на нови идеи я смазва, а разработчиците така и не можели да видят очевидни пътища за развитие. Хората от Electronic Arts изпадали във все по-дълбоко униние. Една сутрин, на една от обичайно скучноватите оперативки, един от служителите скочил от стола си (като по този начин за малко не бутнал леля Сийка, която разнасяла кафетата), плеснал се по челото и извикал: “Еврика, пичове! Открих какво трябва да се направи!”. Десетки погледи, изпълнени с надежда, се насочили към него. “Не можем да променяме правилата на сокъра, нали? Ми дайте тогава да променим правилата на наш’та джитка бре! Но защо да спираме дотук? Да променим концепцията! Това вече няма да е спортна игра, а телевизионно предаване!”. В този момент нахълтала охраната и някой казал: “Майк, аз нали ти казах да си стоиш в стаичката на чистачите и да не се бъркаш на разработчиците!”…

Телевизия или…?

Въпросната случка се разигра единствено във въображението на автора на тази статия, но той все пак си мисли, че няма начин нещо подобно да не се е случило в офисите на ЕА преди няколко месеца (също така си мисли, че е крайно време да спре да си говори в трето лице). Един от най-известните футболни симулатори е на път да се превърне в конкуренция на Краси Минев. Но просто няма начин да не започна статията със следното твърдение: ако във FIFA 2005 приликите с телевизионно предаване бяха само леко загатнати, то в настоящото заглавие те буквално ни се навират в очите. Не казвам, че това е нещо лошо, просто е… странно. На пръв поглед реализацията не е особено добра – в горната и долната част на екрана има две дебели черни линии, сякаш гледате широкоекранен филм. След няколко изиграни мача обаче това престава да прави впечатление и не дразни особено.

Всичко, което сте видели на телевизора, ще откриете и в играта. Например “картина в картината” – при някои ситуации в някой ъгъл на екрана се отваря малко прозорче, което показва треньора ви (да, вече имате и треньор, който не е просто снимка, а истински 3D модел) да нервничи край страничната линия. Когато топката излезе извън терена (в тъч или аут), започва кратко повторение на интересните положения до момента. При гол, освен анимацията на радващите се футболисти, в горния ляв ъгъл се появява умалена версия на светлинното табло, което показва информация за попадението. Изглежда разработчиците са прекарали не един или два часа в гледане на Евроспорт (или Шампионска лига по бТВ, откъде да знам :)) и старателно са си сваляли скрийншотове.

Режимите на игра

също са претърпели някои промени. Play Now няма какво да го обяснявам – хващате един от 239-те отбора, включени в заглавието, и цъкате до полуда. Предполагам, досещате се, че български отбори няма, но като имаме предвид уменията на родната мод-общност, очаквам това скоро да се промени. В Home & Away пък играете два мача – един като домакин и един като гост, като правилото за гол на чужд терен важи (е, ако държите, може и да го изключите и да направите режима идентичен с първия). UEFA Champions League е ясна – трябва да спечелите Шампионската лига, започвайки от групите и надделявайки във фазата на директната елиминация. Чрез режима Tournament можете да направите свой собствен турнир, а в Situation можете да нагласите играта по ваш вкус – да определите какъв да е резултатът, колко време остава до края, колко картона са получили двата отбора и т.н. Има и тренировка.

Най-интересен е режимът Season – сериозен опит за промяна на игралната концепция. В началото му си избирате един отбор, с който трябва да преминете през поредица от петдесетина мисии, за да стигнете до заветната цел – спечелване на Шампионската лига. Създавате си треньор по ваш избор чрез огромното количество инструменти за промяна на външния вид (не, не скалпели :)) и сте готови. Първата ви задача е все пак да се класирате за Шампионската лига, след което отборът ви бива купен. Идва нов собственик с много пари и огромни изисквания. От него под формата на мейли ще получавате различни задачи, като например – вкарай поне два гола на втория ти отбор (резервите), победи поне с три гола като използваш система 4-3-3, продай трима играчи и купи трима нови на тяхно място и други такива. Тази идея според мен е приятно оригинална и дава много по-голям стимул да продължиш да играеш още и още. При успех в мисията получавате по-голям бюджет за трансфери, а също и ще отключвате 25 различни скрити бонуси. В последната категория попада и доста идейното “Игра от първо лице”, което за момента не съм виждал в действие, но ни е обещано, че присъства. При сериозен неуспех пък следва вестникарско заглавие от типа на  “Отборът Х в криза! Треньорът уволнен!”, а вие си търсите нова работа 🙂

Геймплей

Не е особено променен. В основата си това е все същата игра, наречена футбол. Но! Има и няколко много важни промени в геймплея, които си заслужава да се споменат. Първо, изцяло е променена системата за свободни удари и корнери. При ъглов удар забравете за кръгчето, за което падаше голямо блъскане кой ще застане в центъра му и ще има възможност за шутиране. Вече избирате само типа удар (при близката греда, при далечната…) и го изпълнявате сами. След това всичко е само въпрос на умение и правилно подреждане на играчите. Признавам, че доста се ядосвам на тази промяна, защото преди вкарвах от корнер в поне 50 на сто от случаите. 🙂 При преките свободни удари също “мерникът” е премахнат, но е заменен от синьо квадратче. Отново изпълнението е по-трудно.

Промени са настъпили и в алгоритмите на съдийските решения – авторите признават, че вече е възможно реферът (който отново НЕ присъства на терена!) да се обърка и да не отсъди дадено нарушение. Въпреки че аз съм готов да се закълна, че той грешеше доста често и в предишните фифи, особено когато не ми отсъждаше дузпи :). Но това вече е документирано и официално. Щяло да вкара повече драма в мача. Може би в следващата част трябва да очакваме, че реферите ще започнат да взимат и рушвети… Съдията също така се е научил да дава авантажи – в горния десен ъгъл се появява малка иконка, указваща, че отборът на фаулирания играч има явно превъзходство и играта няма да бъде прекъсвана. Преди края на всяко полувреме ще ви се изписва колко минути продължение е дал реферът, но то не може да е повече от четири минути. Наказва се и игра с ръка.

Леко е пипнато и AI-то на противниците и сега те са сериозен опонент дори на Semi Pro трудност. Да не говорим, че правят смени по време на мач, добре финтират защитниците ви и понякога успяваха да ми оплетат пръстите от преследване. Абе явно всичко в това издание на симулатора е направено да е по-трудно.

Наказателно поле

Неприятно е, но и новото творение на канадците се разминава поне на разстояние един пряк свободен удар от съвършенството. На първо място – графиката не е пипната. Използвани са същите модели на футболистите, както и във FIFA 2005, че може би и от по-рано. Крайно време е от EA Sports да се замислят за нов графичен енджин, особено предвид намерението им да докарат телевизионната гледка на мониторите ни. Публиката също не е пипната, само зад вратите са добавени няколко двуизмерни човечета с приличен вид… е, в крайна сметка и това е нещо. Особено дразнят двете черни линии, споменати в началото – освен, че стесняват взора, те са и доста неестетични. Старата графика може да бъде отчасти обяснена с ниските системни изисквания, дадени от производителите, но това не е съвсем вярно – играта е с една идея по-тежка от предшествениците си.

При звука също има няколко промени, от които най-важната е, че от ЕА са разкарали коментаторите Джон Мотсън и Али МакКой и са ги заменили с други двама, чиито имена за съжаление не успях да разбера. Малка сълза в ъгълчето на окото – аз лично харесвах как коментират Джон и Али, но явно е време за промяна. Не че новите момчета са нещо кой знае колко различно – единият е с тежък британски говор, а другият – с шотландски акцент. Открийте десетте разлики с предишните коментатори :).

Друга новост е радио EA Sports, което слушате, докато не играете мач, а “тунинговате” тима си в Season режима. Това радио се води от други двама коментатори и е почти като истинско – водещите си спомнят факти от историята на първенството, анализират развитието на лигата дотук, сегиз-тогаз пускат по някоя песен, за да разведрят атмосферата, и не на последно място – получават телефонни обаждания от слушатели! Някои запалянковци се обаждат, за да изразят надеждата си относно новата управа на любимия им клуб, други – за да дадат прогноза за следващия мач, трети – просто за да кажат “Манчестър рулз!” (примерно) и да затворят :). Невероятно усещане за детайл оставя тази станция у играча – например когато стартирате мач, предаването не спира изведнъж, а водещият казва: “Съжалявам, че те прекъсвам, но ми дават сигнал, че отборите са готови да излязат на терена!”. Радиото е доста забавно, макар и не особено разнообразно. Не така стои въпросът със саундтрака обаче – този път ЕА са лицензирали петнадесетина иначе свежи парчета, който лично аз не харесах и нямах желание да слушам често.

За финал какво да кажа – старата песен на нов глас, само че вместо от селския хор, изпълнена от софийската филхармония.

Автор: Пламен Димитров