Total War: Shogun 2

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 04 фев. 2011

Поредицата Total War едва ли се нуждае от представяне и е добре позната на всеки РС геймър, който се интересува поне малко от стратегически игри. Смесвайки грандиозни тактически битки със стратегически решения на голямата карта, заглавията с марка Total War винаги са ни запленявали със дълбочината на геймплея си.

И този път ще бъде така

Новата Total War: Shogun 2, която излиза в началото на март, е завръщане към корените на поредицата и продължение на оригиналната Shogun от 2000 г. Нещо повече, и в сегашния състав на Creative Assembly, който работи по играта, влизат доста от хората, създали първата част. От това, което сме виждали до момента, Shogun 2 ще представлява класическо продължение – играта взима най-добрите качества на оригинала, надгражда върху тях осъвременени геймплей решения и полира продукта с характерен визуален стил. Някак изненадващо въпросната визия се оказва и сред най-отличителните черти на играта и й придава още по-впечатляващ вид, поне при този предварителен поглед. Но нека да не избързваме.

Урок по история

Действието в Shogun 2 се развива в един мрачен за Страната на изгряващото слънце период – в средата на 16. век Япония тъкмо е загърбила кървава гражданска война, оставила страната в разруха. Липсата на единна централна власт е позволила на няколко враждуващи фракции да откъснат различни части от територията и да се вкопчат в кръвопролитен конфликт една с друга. Геймърите трябва да направят избора си именно между една от тези девет фракции, а крайната задача е да обедините феодална Япония под едноличната ви власт.

Преходът от Тotal War: Napoleon до Total War: Shogun 2 е сериозен не само във времето и пространството, но и като специфика на отделните периоди. За да отразят обективно реалностите на новата си игра, разработчиците са взели предвид доста от спецификите на военното дело, такова каквото е било то в Далечния Изток.

Масовка, но не каква

Всеки, който някога е играл на заглавие от поредицата, знае че най-важният елемент от нея са битките. И то не стандартните безлични сблъсъци, които се решават за секунди, а мащабни сражения с огромно количество единици, които маневрират и се бият на грамадни карти. Shogun 2 няма да прави изключение, защото мощният енджин на играта позволява едновременното изобразяване на впечатляващите 56 хиляди единици на картата.

Ако това ви звучи прекалено страшно, не се притеснявайте, защото максималният брой войници, които може да контролирате е 20. Всеки един тип бойци обаче има своите специфични характеристики и се отличава със силни и слаби страни. При една от презентациите си, посветени на играта, Creative Assembly показа т.нар. “screamer arrows” – стрели, които при изстрелването си издават пронизителен звук, който всява паника у противниковата войска и намалява нейната психическа издръжливост.

Интересно е, че създателите на Shogun 2 не са се отказали от морските битки, които въведоха в Empire, при все, че те бяха по-забавни за наблюдаване, отколкото за водене. Корабите от тази епоха наподобяват гигантски плаващи замъци, а по бордовете им като настръхнали бодли на таралеж са разположени стотици стрелци. Важно е да отбележим, че вятърът, който досега затрудняваше маневреността, вече не би трябвало да бъде такъв проблем, защото корабите в Shogun 2 са с гребла. Морските битки ще си останат изцяло „морски”, в смисъл че няма да има карти, на които едновременно да присъства суша и море. Независимо от това из водното пространство ще бъдат разположени малки късове земя, чиято цел е да ориентират играчите.

Изкуството на виртуалната война

Имайки предвид, че географската ориентация на играта е Далечния Изток, едва ли ще останете изненадани, когато разберете , че пряката схватка далеч не е единственият начин да спечелите. Битките тук са повлияни от класически трактати като „Изкуството на войната” на Сун Дзъ и често предоставят възможност за алтернативен и безшумен, макар и не по-малко смъртоносен начин. В ролята на пълководци, геймърите могат да наемат различни специални единици като легендарните японски нинджи или куртизанките-гейши, чиито умения са безценни, когато искате да се отървете бързо и незабелязано от вражеските генерали. В това отношение играта предлага мини ролеви елемент, тъй като успешните покушения ви дават допълнителни точки, които може да разпределите в специално дърво на уменията. Но авторите на играта ни предупреждават, че използването на подобни подходи не е безгранично – един провален атентат може да коства загуба на престиж, а изпадналият в немилост нинджа може да дезертира редиците ви и да се присъедини към противниковия лагер.

Радост за окото

Ако битките безспорно са солта на играта, то този път момчетата от Creative Аssembly определено са се постарали да прибавят към тях и страхотна визия. Кадрите от играта показват Shogun 2 като стилно и изчистено графично приключение, където високите модерни визуални стандарти си дават среща със специфични елементи в японски стил. Визията не е предназначена единствено за окото, тъй като различните сезони и природни явления ще имат директно отражение върху битките. Така например в хода на кампанията може да се окаже, че сте водили битка в дадена провинция, удивлявайки се на цъфналите през пролетта черешови дървета, само за да се върнете по-късно отново там, но вече през зимата, когато земята е плътно покрита със сняг. Creative Assembly направи и демонстрация на обсадна битка, която се провежда през нощта докато наоколо се разразява гръмотевична буря. Подобна гледка наистина трудно може да се опише.  

Бойните анимации също са подобрени. Единиците в Shogun 2 вече имат общо 52 различни кости, което е увеличение с цели 25 процента спрямо предните Total War игри. Това закономерно позволява по-реалистични и плавни анимации и движения, а за да затвърдим вниманието към детайла само ще добавим, че за анимациите са използвани заснети и пресъздадени движения на реални бушидо бойци и членове на Британската кендо асоциация.
 
Писането на превюта по принцип е несигурно задача, защото много често сме ставали свидетели на концепции, които на теория звучат страхотно, но към бетата нещата се объркват, а в момента, в който бъдат претворени в що годе завършен вид, се оказват пълен провал. Това е нормално и е част от предизвикателството, пред което е изправено всяко едно гейм студио. Завършвайки този материал обаче, имам странното чувство, че с Total War: Shogun 2 няма да е така.

Автор: Иво Цеков