Tomb Raider: Underworld

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 31 дек. 2008

Mictlan, Kurnugia, Naraka, Annwn, Yum gan, Aaru, Niflheim, Bhogavati, Xibalba. Много имена за един и същи свят – подземното царство. Или пък става дума за много други светове? Домове на мъртвите. Надежда или котило на страх и ужас? Измислени или реалност?

Дървото на живота, числото три, змията, кръгът… Символи, които са в основата на различните митологии, интерпретирани по много начини, всъщност са навсякъде. Според някои теории еднаквостта им произтича от това, че самият човек стига до тях по логичен път, независимо от своята различност (най-вече базирайки изборите си на собственото си тяло – оттам идват и съответствията). Но може би има и друга причина. Може би наистина има изгубено знание и древните са знаели повече за живота от нас. Повече за смъртта.

Кой?

Разбира се, това може да бъде разгадано единствено от Лара Крофт, която отново ще ви отведе до най-неочакваните и екзотични кътчета, ще преплува морета и ще претича цялото земно кълбо, не само за да изследва, но и съживи древните митове.

Тръгвайки в търсене на майка си, следвайки поредицата от мними случайности, които все по-убедително я водят в една посока, Лара този път попада в света на мъртвите. Водят я и следи, оставени приживе от баща й. Следи, които само тя би могла да разчете. Лара стига до входове към други светове, пръснати като парченца от пъзел по цялата планета – Средиземно море, Тайланд, Мексико, Андамански острови, стигайки отвъд границите на въображението…

Играта е най-добрата в поредицата до момента. Всеки отделен фрагмент в геймплея е отделна дестинация, която е представена по най-цялостния и завършен начин. Всяка локация е създадена въз основа на отделен различен и уникален пъзел, който някак се простира из целия фрагмент и събирайки отделни следи, в крайна сметка го завършвате и продължавате нататък. Различните нива носят наистина адски различен геймплей и усещане. Започвате приключението си в погребани на морското дъно руини, солидно подплатени със скандинавска митология. Оказва се, че дори са приютили самия Кракен, който е по-сляп от къртица, но му стига да ви докопа на сляпо и за малко, за да ви осигури най-бързия начин до мечтаното Отвъдно. По- късно изведнъж се озовавате в потъващ кораб. Тук всичко се променя. Налага се да спринтирате по потъващия съд, който се върти под краката ви и неусетно тичате по стените му. Когато морето се готви да го погълне напълно, можете само да се опитате да минете по най-нестандартния начин, търсейки решение в неизчерпаемите акробатични номера на Лара… Геймплеят постоянно мени това, което се изисква от вас, за да оцелеете и да спасите света. Отново :-).

Продължителността на фрагментите е много добре преценена и не става отегчителна. Всеки един има нещо наистина запомнящо се. В Тайланд това пък е пъзелът с Шива и Кали, който по уникален начин ви води в погребаните под солиден пласт треволяци, тайни входове и проходи. Тук разбирате откъде тръгват и митовете за Нага. Трябва да ви кажа, че щe го разберете по много неприятен начин от първа ръка :-D.

Защо?

Историята е цялостна и толкова добре пресъздадена, че да не остави някакви неотговорени въпроси, включително и от предните игри. Всички заплетени възли се развързват. Натла е работила с баща ви, а сега е в тандем с Аманда, като единствената цел на всяка е да извлече лична изгода от ситуацията. В отделни моменти в играта Лара се хваща на хорото и работи в тандем с една от тях. Всеки, разбира се, се опитва да прецака останалите и всеки някак се оказва свързан с тях като история, за което имаше препратки и в предните игри, но цялостно е разкрито чак сега.

Ако пък не сте запознати със случващото се в поредицата, създателите услужливо са включили кратко филмче, което ви разказва всичко, което сте пропуснали или позабравили. Интересно е, че и всичко, което се случва в настоящата игра, бива записано обобщено и накратко в дневника на Лара и можете да следите действието детайлно. Има и обяснения за всички неща, които виждате, което е наистина адска зарибявка и дообяснява всичко. Няма нужда да питате Google, както правех аз по- рано 🙂 Всички детайли около митовете, които нищите, са включени в самата игра. Има и вградена hint система, която пък ще помогне на всички, които не се чувстват сигурни в себе си също да напреднат и превъртят приключението. В нея Лара първо ви подсказва какво да направите по- завоалирано, ако не се досетите, може да ви каже и директно. Ако пък проблем за вас са не пъзелите, а битките, можете да използвате и друга новост с много настройки. Можете да използвате player- tailoring, с помощта на който да зададете колко трудно да умира Лара и колко усилия да отнема това на нейните опоненти.:-) Това може да бъде променяно във всеки един момент, в който решите, че предизвикателствата ви са твърде много или твърде малко. Имате уникална свобода на геймплея.

Какво?

Какво друго можете да правите? На практика всичко. 🙂 Невероятно е, но вече можете да правите почти всичко, което си поискате (ако не включва червена точка +18). Лара може да стреля, докато кара мотор с една ръка, докато виси от стени и въжета, дори докато взима предмети. Вече може да се цели и в повече от един опонент наведнъж, което е много полезно при прилепи (защото умират бързо) или ако решите да понабиете канчето на повече опоненти едновременно. Подобрена е и системата с гранатите (за които имаше оплаквания в Legend). Много е яко и че можете да раздавате ритници, докато стреляте. Ако някой скъси дистанцията с вас опасно много, горко му. Съществена роля в битките играе и натрупването на адреналин. Когато натрупате адреналин, можете да използвате един точен изстрел, за да убиете опонент или просто да го направите по-ефектно :-). Това беше включено в предната игра в определени моменти, а тук можете да го стартирате за всеки един опонент (което е причина да има недоволни от улесняването на геймплея, дори ако настройките на играта ви са за по-високо ниво на трудност).

В началото на всяка мисия си избирате оръжия, с които да разполагате (въпреки че чух и за начин да използвате целия арсенал, което разваля част от идеята и няма да ви кажа LOL). Избирате и дрехите, с които искате да покорите света преди всяка мисия. Жени. Суетни сме. 🙂

Към нововъведенията трябва да причисля и другите интересни джаджи, които носите. Имате sonar map, която ви позволява да следите терена, на който се намирате, и ако ориентацията не е най-силната ви черта, можете да се възползвате. Тя работи и под вода. Има само отделни места, където умишлено нямате достъп до нея.

Много готино е, а и дава допълнителна стойност на играта (тъй като можете да я преигравате), това, че е абсолютно неправолинейна и имате много различни начини да минавате основните места. Опции има за всичко и са толкова много, че практически можете да настроите играта да бъде точно такава, каквато вие искате. Никога досега не е имало подобна свобода в поредицата.

Защо не?

Основни новости и промени в поредицата обаче бяха внесени още с Legend (преди две години), която успя да събере достатъчно овации и възторг дори от скептиците. Сега обаче нещата са малко неясни в тази насока. Докато лично аз, разбира се, съм във възторг от Underworld (просто нямаше начин, ясно е, че съм пристрастна :-)), то в световен мащаб критиците нямат и идея харесват ли я или не :-). Както се казва „ту му млякото горещо, ту пък друго нещо”. На едни не им харесва камерата, други са видели повече бъгове, отколкото опоненти, на трети им е била много лесна играта… Има и юнаци, които казват, че е много добра като цяло, но винаги има и едно малко „но”, така че имайте едно на ум, че е напълно вероятно да видите малки дразнещи детайли. Аз явно съм ги пропуснала. 🙂

При моя прочит на събитията, бъгове реално почти нямаше, може би е било случайност. Графиката, за която цари единодушно мнение, че е уникално красива, не ми създаваше някакви проблеми, текстурите си бяха наред през цялото време, нищо не забиваше и нищо не наруши изживяването. Напротив. Видях една пипната до безобразна детайлност уникална игра, в която дори бутате растенията, които ви се пречкат, отмествайки ги. Когато ви полази паяк, може да го съборите и стъпчете или ако много държите, да стреляте по него. Лошковците между другото могат да бъдат усетени и по стъпките, което внася допълнително детайлност. Опциите са направо учудващо много. И всяко нещо може да бъде свършено по няколко начина. Възползвайте се, мисля, че все някой ще е интересен и за вас.

Unnamed Days

Според календара на маите годината има 360 дни, като последните невключени дни са единствените, в които се отваря портал към Xibalba. Явно тези дни са именно сега – наближава и края на годината, което е леко стряскащо като съвпадение. 🙂 Възползвайте се и си купете играта – тя ще ви осигури най-истинското изживяване, вдъхновено от древните митове.

Освен познатата формула от епичност и атлетичност на Crystal Dynamics, Tomb Raider наистина предлага достатъчно новости и опции за индивидуални настройки, които да я направят вашата игра.

Автор: Лили Стоилова