The Lord of the Rings Online: Mines of Moria

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Джуджетата копаха надълбоко и бяха твърде алчни. Малко обаче знаеха що за зло дебне в недрата на Мъгливите планини. Но Дурин бе непреклонен и не искаше да спре. Уви, тъга и сенки погълнаха Мория…

Докато значителна част от света в момента се занимава с Играта-чието-име-няма-да-бъде-назовавано, в тази статия една доста по-малка, но в пъти по-лоялна и зряла групичка от фенове се отправиха на опасна и дълга експедиция в света под Средната земя. Те тръгнаха на пътешествие към най-великата обител на джуджетата, наричана от тях самите Хазад-дум. За някои елфи това е просто Мория, което в буквален превод от техния език значи Черната бездна или яма, защото в момента е нищо повече от един мрачен и страховит подземен комплекс от мини и катакомби. Тя е най-известна и като мястото, където дълги години едно непобедимо чудовище бродело самотно – балрогът на Моргот.

По пътя на Задругата

Откъде да започна? Толкова много часове прекарах с тази игра през последните седмици, че тотално се изгубих в нейния свят. Още преди да излезе експанжънът, изпратих Задругата от Ломидол на тяхното опасно пътешествие към Мордор. А няколко дни по-късно поех и по техните стъпки. Първо през Ерегион, проправяйки си лека полека път през десетките куестове и предизвикателства. И най-накрая до западната порта на Черната яма, водеща към необятното царство на джуджетата.

Нито един скрийншот не може да се сравни с усещането, което ще изпитате, когато за първи път стъпите в Мория. Без съмнение тя е едно от най-невероятните места, създавани някога от човешката мисъл. Огромен комплекс, изграден от множество малки коридори, дълбоки мини и огромни зали, чийто тавани не могат да се видят. Това е подземието, вдъхновило всички останали.

Mines of Moria е нещо повече от един визуален шедьовър, тъй като промените, които Turbine са направили по геймплея, със сигурност не са за пренебрегване.

Ако сте играли някога на Lord of the Rings Online (Lotro), значи сте запознати с т.нар. traits система. Преди експанжъна обаче нямахме възможност

да специализираме героя

си в някаква конкретна роля, което сериозно ощетяваше разнообразието при класовете. Хънтърът си беше демидж дийлър, гардиънът – танк, минстрелът – лечител и т.н. Сега обаче, екипирайки определени class traits, наред със стандартните характеристики, ще получавате и допълнителни бонуси. Например хънтърът може да се съсредоточи върху нанасянето на масивен демидж като Bowmaster, но също така би могъл да се специализира в зашеметяването, вкореняването и във вкарването на противниците в капани и по този начин да се превърне в отличен крауд кънтрол чрез The Path of the Trapper. Или пък да вземем за пример капитана – един наистина безценен клас в Lotro. Сега той може да наблегне на второстепенната си роля да лекува (Hands of Healing), да нанася повече демидж и да офтанква (Lead the Charge) или да бъфва съюзниците си (The Leader of Men).

Занаятчийските гилдии

са друго доста интересно нововъведение в експанжъна. Веднъж щом се присъедините към една от тях, ще започнете да трупате репутация и да получавате достъп до особено ценни рецепти. Можете да създавате въпросните предмети с различна честота – от един на ден до един на седмица, което ще попречи на масовото им производство, но по този начин може да сте сигурни, че героят ви ще изработи някои наистина полезен и мощен артефакт, без да разчита на еднократни рецепти и критичен шанс.

Единственият недостатък е, че може да сте член само на една занаятчийска гилдия. Това принципно не е проблем за призвания като Woodsman, в което има две събирачески и само една производителна професия. Но хора, избрали да бъдат Historian например, ще трябва да избират между Scholar и Weaponsmith.

Може би най-готиното хрумване в цялата игра са т.нар.

легендарни предмети

За разлика от обикновените, те трупат опит заедно с героя ви, качват нива, получават нови способности, които облагодетелстват вашите собствени, и могат да бъдат екипирани с разнообразни по вид руни с допълнителни статистики. Макар и това да са предимно оръжия (брони, уви, няма), легендарните предмети успяват да придадат допълнителна идентичност на вашия герой и са уникална зарибявка. Нивото на кустомизация при тях е огромно. Може да ги преименувате, да ъпгрейдвате демиджа им и да променяте типа щети, които нанасят, за да се нагодите към конкретната ситуация. Имате възможност да подобрявате и уникалните им умения, разпределяйки натрупаните с всяко качено ниво точки. Ако пък в някакъв момент се окаже, че вече не искате да използвате своя легендарен предмет, може да го разглобите и да използвате получените части, за да облагодетелствате новата си придобивка.

За да опиша в детайли цялата механика, по която действат, ще ми трябва отделна статия. Затова ще кажа само, че наред с публичните куестове, въведени благодарение на WAR, тази идея на Turbine е може би едно от най-добрите неща, случвали се в MMORPG жанра напоследък.

Макар че е обърнато по-специално внимание на кежуъл играча, който предпочита да странства сам из света на Lotro, Turbine са помислили и за всички онези, които обичат груповата битка.
Ако преди

инстанциите

в Lotro се брояха на пръсти или не бяха особено популярни, тъй като бяха или твърде гигантски, или наградите в тях бяха твърде скромни, то сега в Mines of Moria нещата стоят по коренно различен начин. Още в Ерегион ще попаднете на първите подземия за трима души, които се минават за по-малко от 30 минути, а в тях е пълно с нови “постижения”, които да допълнят вашите добродетели (virtues). Щом си проправите път до Мория и до 60-то ниво, пък ви очакват една дузина инстанции за шест души. Те са по-кратки от онова, с което сте свикнали досега, но за сметка на това битките с босовете са особено забавни и разнообразни, а накрая ви очаква едно сандъче, пълно с различни награди – от опит за легендарните ви предмети, през реликви, та чак до някои доста прилични артефакти.

Повечето подземия за 58-60 ниво имат и т.нар.

„труден” режим

Преди да започнете да обвинявате Lotro в плагиатство – това не е просто по-различното наименование на heroic-инстанциите във WoW! Не е нужно да трупате репутация като идиоти към някоя фракция за съответния „героичен” ключ или нещо подобно. От вас се изисква точно две неща – ловкост и бързина, тъй като трудният режим представлява едно по-специално предизвикателство в рамките на инстанцията. Например във Forges of Khazad-dum разполагате с точно 30 минути, за да стигнете до последния бос и да го убиете. Тук няма място за грешки, а познаването на правилния път и мобовете, които можете да пропуснете по пътя, е от ключово значение. В Skumfil пък – мястото, където орките се отървават от труповете и което е станало дом на всевъзможни насекоми и странни същества – трябва да достигнете до леговището на един голям паяк и да го убиете. Тук нямате ограничение във времето, но проблемът е, че по пътя до него е пълно с други осмокраки гадинки, които се „съживяват” с чудовищна бързина. Как се преминава през подобно място? С много, много бързина, ловкост и здрава концентрация.

Наградата, която ви очаква в края на всеки труден режим, обаче е повече от задоволителна – една монета, която всеки клас може да смени за съответното си парче от първата епична броня в играта. Това е една от първите стъпки при подготовката за битката с Пазителя от водата – главният бос в рейда Vile Maw за 12 души, към който всички играчи на Lotro в момента се стремят.

С Ерегион и Мория обаче новите територии в експанжъна не се изчерпват. Веднъж щом успеете преминете през целия подземен комплекс, ще се озовете в горите на Лотлориен и рано или късно ще се срещнете със самата лейди Галадриел, която ще ви накара да надникнете в нейното огледало. А после накъде? Мраколес, Исенгард, Ветроклин, Рохан, Гондор – това са само малка част от териториите, които ни очакват за в бъдеще. Трябва единствено да бъдем търпеливи.

Въобще – настъпват добри дни за феновете на Lotro и MMORPG жанра. Turbine свършиха наистина отлична работа, а интересът към тази игра е по-голям от всякога. Така че какво чакате? Ще се видим в Мория

Автор: Владимир Тодоров