The Elder Scrolls V: Skyrim

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Когато Bethesda обяви Skyrim за първи път в края на миналата година, компанията ни демонстрира един-единствен трейлър. И нищо повече. Да, премиерната дата беше обявена. Но каквито и да било детайли за геймплея бяха запазени в тайна. До днес.

Skyrim ще ни пренесе 200 години след събитията в Oblivion

Древните пророчества се сбъдват и драконите се завръщат в северната провинция на Тамриел. Вашата задача – като драконороден, т.е. съдбата ви е предопределила ролята на ловец на зло – е да се изправите срещу драконовия бог и да го победите.

Може би най-забележителната промяна в самото начало на играта ще бъде липсата на клас при създаването на герой. Да, ще може да избирате своята раса измежду общо 10 възможни, но дали ще бъдете воин/маг/крадец или някаква комбинация от трите зависи единствено от вас и от уменията, които ще изучавате по време на игра. Всеки път, когато качите ново ниво, ще  може да подобрявате една от трите си основни статистки – health, stamina и magica – и същевременно да изучавате по един нов perk.

Що се отнася до уменията – в Skyrim те ще бъдат 18. За сравнение – в Oblivion бяха 21, а в Morrowind – 27. Сред махнатите се споменава Mysticism, което включваше магии, които абсорбират, отразяват или премахват заклинания, движат обекти и т.н. Destruction, Alteration, Conjuration, Restoration и Illusion обаче ще се завърнат.

Според Bethesda сега героят ни ще качва нови нива по-бавно отпреди. Но пък за разлика от това няма да има таван на развитие. Също така ще имаме възможност да специализираме в конкретен занаят (готварство, шивачество, ковачество и т.н.), но онези от нас, които обичат да правят от всичко по малко, също ще останат доволни.

Битките се очертават като много по-динамични и тактически отпреди

Може би най-якото е, че ще има довършващи удари. И те ще са различни в зависимост от оръжието и противника, с който се биете. Също така сега и двете ви ръце ще участват активно в сраженията. В едната например ще може да сложите кама, а в другата боздуган – или пък каквито оръжия си пожелаете.

Куестовете също ще бъдат по-динамични и ще се нагаждат спрямо вас – т.е. ще бъдат произволно генерирани. Skyrim съхранява огромна информация за това какво точно правите във виртуалния свят. И същевременно – ви предлага такова съдържание, което съответства най-много на вашите умения и опит. Да речем, че влезете в град през деня и млада дама ви помоли да спасите дъщеря й от похитители. Играта ще „види” кои подземия сте посещавали досега и автоматично ще насочи мисията към място, на което не сте били до този момент и същевременно ще ви изправи срещу опоненти, които пасват най-добре на вашите силни и слаби страни. С други думи – това е своеобразна система Level Scaling 2.0, доразвита и пренесена директно от Oblivion.

Сред по-незначителните подобрения

можем да споменем и по-качествено направена перспектива от трето лице. Досега игрите на Bethesda се славят с изключително красивите си и детайлни светове. Но героите ни се движеха ужасно дървено и неестествено. Можем само да се надяваме, че това – предвид и наличието на нов енджин – е най-накрая оправено.

Диалозите също са претърпели промени. Сега те няма да бъдат водени по стария и статичен начин. Напротив – заговорите ли някого в Skyrim, той ще се държи така, сякаш приказвате с истински човек. Понякога ще ви гледа в очите, друг път ще ходи напред-назад около вас или просто ще си върши работата, която е правел, преди да го заговорите и т.н.

Също така може да забравите за стария навик да изхвърляте оръжията си на земята в града временно, за да освободите място в инвентара си. Вие пак можете, но този път ще има последствия. Някой може да ги намери и да ви ги върне. Или пък да предизвикате бой между хора, които искат да ги вземат.

Въобще – Skyrim се очертава като едно страхотно приключение. Level scaling-ът може и да се завръща, което едва ли ще се понрави на най-старите фенове на поредицата. Но всичко останало звучи страхотно. Поне на теория. Остава да го видим и на практика, което ще стане на 11 ноември тази година.

Автор: Владимир Тодоров