Test Drive 5

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

През 1988 г. Accolade издаде една игра на име Test Drive, която предизвика невероятен фурор. В нея геймърите за пръв път в историята на домашните компютри имаха възможност в истинско 3D да карат луксозни спортни коли от типа на Ferrari или Porsche. Първият Test Drive беше доста семпъл като графика, но въпреки това нямаше проблеми с тогавашната конкуренция и превърна Accolade в една от най-проспериращите софтуерни къщи в света. Шефовете на компанията естествено използваха успеха на играта и в следващите години се появиха съответно Test Drive 2 и 3, които не бяха толкова революционни като първата програма, но също се продаваха повече от добре. Някъде по това време обаче Electronic Arts също се усетиха за потенциала на този тип игри и хвърлиха на пазара Need for Speed. С това господството на Accolade свърши, а Test Drive 4 беше откровен провал, защото не можеше да се сравнява почти по нито един показател с Need for Speed 2. Собствениците на Accolade очевидно са си направили необходимите изводи от случилото се, защото точно за Коледа се появи новият Test Drive 5, който трябва отново да върне господството на фирмата при екшън състезанията с коли.

Test Drive епо-голям от всичкопускано до този момент

Това е първият извод, който може да се направи при стартирането на играта. Геймърите получават възможност да се пробват зад воланите на общо 28 коли и да карат на 18 различни трасета, които са разхвърляни по всички части на земното кълбо. Самите писти са доста разнообразни като графика и стил на каране и включват разходки из улиците на Москва, диви преследвания в Сан Франциско, надпревара в Единбург, ралита из американската прерия и доста други приятни изненади. При колите положението е същото. Освен стандартни любимци като Chevrolette Corvette и Dodge Viper ще можете да покарате и по-екзотични автомобили от типа на Nissan Skyline, TVR Cerbera и Saleen Mustang. Точно както и в Need for Speed 3 обаче в началото на играта повечето коли и писти не са на разположение, а ще трябва да си ги спечелите с помощта на много победи по трасетата. Този подход си има своите добри страни, защото гарантира по-дълъг живот на играта, но в същото време може да откаже част от по-нетърпеливите геймъри, които няма да имат нервите да спечелят цял куп състезания, за да могат да видят всички екстри на Test Drive 5. Тук трябва да отбележа и разнообразните състезания, които са включени. Освен стандартни неща като единична надпревара, цял сезон и състезания за време са представени и популярното от Need for Speed 3 полицейско преследване и доста екзотичното drag racing, в което обаче не се пускате с истински драгстери, а с “обикновените” спортни коли от арсенала на Test Drive 5.

Дотук горе-долу ви разказах за добрите страни на Test Drive 5. Сега остава да видим и недостатъците :-). Може би най-големият е, че през цялото време имате натрапчивото усещане, че играете нещо като

Need for speed за бедни

Видно е, че авторите на играта са се постарали поне в количествено отношение сериозно да се борят с Need for Speed 3. Както обаче всички много добре знаем, количеството не винаги е свързано със съответно качество. За съжаление това в голяма степен е валидно и за Test Drive 5.
Още първото впечатление при стартирането на играта е, че тя щеше да предизвика фурор, ако се беше появила преди 7-8 месеца. Тогава просто нямаше да има Need for Speed 3 и графиката на Test Drive 5 във всички случаи щеше да бъде най-доброто на пазара. За съжаление Accolade позакъсняха в публикуването на своята игра и сега ще трябва да се сравняват лице в лице с могъщия конкурент. А това сравнение за съжаление въобще не е в полза на Test Drive 5! Програмистите отново са допуснали основните грешки, които провалиха Test Drive 4. Колите на моменти приличат на кашони с текстури, а фоновете са доста бледички снимки, които седят изкуствено и не създават впечатлението, че действително се намирате на пистата. Същото се отнася и за част от крайпътните обекти, които чисто и просто са си обикновени двуизмерни sprites. Изобщо като цяло графиката не е лоша, но при геймъра винаги остава усещането, че не се намира на истинска писта и в истинска кола, а това безспорно е най-лошото нещо, което може да се случи при игра от този тип. При звука Accolade също не са успели да достигнат някакви нови висини. Като цяло предложеното като ефекти и музика върши добра работа, но пак Need for Speed показа, че с малко фантазия и използването на модерни технологии са възможни още по-впечатляващи резултати.
Постната графика и посредствения звук обаче имат и един приятен страничен ефект. Test Drive 5 има доста умерени системни изисквания. Играта иска задължително 3D-ускорител, но благодарение на вградената поддръжка на Direct3D няма да имате проблеми с нито един от по-модерните чипове. Освен това ще ви е необходима “само” машина от типа на P200 и 32 MB RAM. Както може би знаете от личен горчив опит Need for Speed 3 не доставя особено удоволствие на такава конфигурация, така че Test Drive 5 e добра алтернатива, ако ви се играят екшън-ралита и все още не сте си взели Pentium II.

Според мен Test Drive 5 е едно голямо разочарование. Играта в никакъв случай не е лоша, но след излизането на Need for Speed 3 очаквах Accolade да пуснат на пазара нещо, което е поне съпоставимо с конкуренцията. За съжаление точно като при Test Drive 4 това не стана и ако авторите не си вземат сериозна поука скоро абсолютно никой няма да си спомня, че серията Test Drive някога е била сред най-големите геймърски хитове!

Автор: Никола Дърпатов