facebook facebook
 
 
ИГРИ » PC
 
   
 
Tales of Monkey Island - Chapter 1
Ревю | 14.07.2009 | автор: Лили Стоилова


оценка:
Производител:
Telltale Games
Издател:
Telltale Games
Жанр:
Куест
Платформа:
PC
сайт на играта »

плюсове

Monkey Island :-)

Забавна, абсурдна, любима

минуси

Попретупана в някои отношения

Абсурд. Сладък, опияняващ, гъделичкащ ви отвътре със стръкче маймунска козина, абсурд. Абсурдът е новата ни религия. Така е, поне докато си тананикаме полугласно „Plunder, plunder how I wonder….” И някой изтърси ехидно “Orange”. Такова беше чувството горе- долу преди девет години, когато изведнъж ни спряха кранчето и поредицата Monkey Island потъна в дълбините на геймокеана, оставяйки ни без повече продължения на хоризонта.

Беше си драма. Подсмрък- подсмрък

И изведнъж, без много време за дискусии, от нищото изскочи обещание за нова игра. И за нула време тя вече е факт. Направена по нова схема, тя е разделена на пет глави и всяка ще се издава самостоятелно, като ще получаваме по една на месец. Накрая се очаква и специална версия, в която петте части са сглобени.

Първата част - Tales of Monkey Island Chapter 1: Launch of the Screaming Narwhal беше пусната на седми юли.

Историята… yadi, yadi, ya-daaaaaaa…

Всичко започва типично. Илейн е хваната от LeChuck, а русолявият ни хитряга ще я спасява. Ситуацията обаче започва да накуцва и с двата крака, когато уж точно сме нагънали злия зомбиран лошковец. На лицето на Гайбръш дори не успява да се разлее самодоволна усмивка, преди ръката му да изродяса. Малки гнусни зелени мазоли я покриват със скоростта на термити. Разбира се, момчето ни скорострелно губи и кораба си - знаем, че е добър в това. Озовава се на забутан остров, от който никой не се е измъквал досега - Flotsam Island.

Предстои ви да се спасявате оттам, да разгадаете какво има на острова, да разберете цялостно какво се е случило с вас, Илейн и LeChuck. И кашата не става по-ясна. Тя е все по-мътна и дълбока и вие ще си я сърбате цели пет части. Просто нямам търпение да видя какво ще се случи по-натам. Финалът, разбира се, е отворен и играта приключва с питанка, която ще ни гризе чак до другия месец - това все пак е едва част първа. Признавам си, не съм свикнала игрите ми да са с такава дължина и да чакам продължението…

От друга страна, така играта ще ни радва цяло лято - на час по лъжичка. Нищо, че е развита на принципа на сапунка… Тепърва с опита си ще открием плюсовете и минусите в тази различна схема. Ако не всички епизоди са готови, това дори дава свобода на създателите да поправят малките дразнещи пропуски още в идните глави и да угодят на геймърите по най-ефективния начин.

Пъзели

Геймплеят на играта е точно такъв, какъвто всички фенове искаме. Трябва да се признае, че захванали се с MI, Telltale Games поемат бремето на всички очаквания и е страхотно това, че успяват да ги оправдаят. Поредицата е с име в жанра и след деветгодишната пауза трябва да им признаем, че не е било лесно да запазят духа на поредицата… Играта е класически MI - много хумор в точната насока, разпръснат в диалозите и оригиналните пъзели.

Трудността на задачите не е нито много висока, нито много ниска и готиното е, че следва точно абсурдната и забавна логика, станала така популярна в предходните игри от поредицата. И ако се настроите на тази вълна, решенията стават лесни и дори някак извратено-логични.

Сред по-запомнящите се пъзели са тези, в които се налага да използвате карта, за да стигнете до специално място. След като схванете логиката им и те са много забавни, особено вторият. Готини хрумки има и в частта, в която сте приковани на стол от един странен, странен французин – лекар със садистични наклонности и притеснителен вид, доста грим, розови гащета и бяла перука. Много ми хареса и последният сериозен пъзел с идолите, които сами ще разгадаете, лутайки се в джунглата. Уникална е сглобката от хумор, логика и кретения, която движи развитието в геймплея напред.

Малко притеснителен и необясним е един фрагмент от играта, в който френският маркиз охка, заклещен, и по оттенъците в охкането му, се ориентирате как да напредвате с пъзела… Но какво пък… В MI всичко е позволено. :-) Хубаво е поне, че Guybrush успява да се озапти сам от порива и не намира дупка, в която да му втъкне един ветропоказател… Разбира се, това му минава през ума. :-)

Ако се затрудните, има и вградена система за подсказки, която получи доста добри думи от критиката, защото успява да ви помогне, без да провали играта. Лично аз така и не я използвах, защото играта наистина не е толкова трудна и ако не бързате да я превъртите (а тя е и кратка, така че – не бързайте), няма и много да ви се наложи да използвате подсказките. Ако нещо не ви хрумва веднага, спокойно си помислете, че другите части ще бъдат на пазара месец по месец. А след скорошния финал на тази, човек наистина се чувства малко гадно - все пак девет години сме я чакали. И оправдано искаме още. :-)

Управлението

Предходната част имаше лично за мен един много сериозен минус - това, че контролите бяха с клавиатура. Тук това и е така, и не е. Най-готиното решение лично за мен би било, ако си играете като в класически куест – point & click – само с мишока. Създателите обаче са се спрели на друго решение – компромисно. Ако много държите, можете да играете само с мишка, като придвижването става с click и drag, което не е удобно. Не че ако сте упорити, не можете да свикнете. По-добър вариант обаче е да използвате и клавиатурата. Като придвижването става от нея със стандартните клавиши за придвижване (в четирите посоки), а другите действия извършвате с мишката (за разлика от предната игра в поредицата). Така например, за да вземете нещо и да използвате предмети или да водите разговор, използвате мишката.

Полето за игра е много изчистено и имате само достъп до инвентара, без излишни иконки в полезрението ви. В инвентара можете да комбинирате два предмета в специални полета за това или да разглеждате дадена придобивка. Общо взето стандартните неща, но с леко променен интерфейс за поредицата.

Какво би била MI поредицата без LucasArts?

Може би нещо като разтопен сладолед - пак е вкусно, но просто не е сладолед… Затова и такова светотатство не е на лице. :-) Екипът работи с Dave Grossman, който се труди по поредицата и преди (LuicasArts). Музиката е отново дело на Michael Land, който озвучава и предните ни маймунски приключения, а гласът на Гайбръш е отново даден от Dominic Armato, който наистина реално прави половината игра с ролята си. Изобщо ключовите фигури са запазени. В самата игра ще се срещнете и с много от старите герои и ще има препратки и намеци за вече познати неща, които будят някаква носталгия и усмивка на лицата на феновете. Като цяло грижата за фенове от време оно е пълна и всичко си е съобразено с тях. :-) Ако някой е решил да изпробва поредицата точно сега, предполагам отново ще се потопи в атмосферата и хумора. Но за да разберете напълно какво става, тъй като препратките са доста, е плюс ако сте разцъквали заглавията и по-рано.

Претупване

Въпреки че играта е стабилно прескочила с всичките си пипалца в графата ми „най- любими”, тя си има и своите недоизкусурени елементи. В графично отношение като цяло е приятна. Някои неща са супер яко визуализирани, за резил - други са попретупани. Така например можете да видите различни герои, при които е очевидно, че е използван един и същи модел като изходен. Някои изглеждат и по-малко изпипани от други. Същото е и с околната среда. На моменти и камерата може да предаде фронта, докато се движите и прескача малко нестабилно. След това картината отново послушно си застива.

Някои играчи се оплакват и че героите не са достатъчно оригинални (не главните, разбира се), че в някаква степен те са клиширани образи – ексцентричния французин и т.н. За мен това не е така. Типажите са си готини и цялата атмосфера си лъха на хилеж.

Възможно е, авторите да е трябвало да се съобразят с крайни срокове и бюджет и затова да има леки пропуски в някои отношения, като цяло обаче те са напълно пренебрежими и играта е мега яка.

Таргет група

Който и да сте, нямате извинение да пропуснете това приключение. :-) Ако някак си не сте запознат с поредицата, започвайте играта още със старите попълнения. Останалите мисля, че сами вече нямате търпение да изиграете тази част точно като мен. И всички дружно чакаме петте поредни месеца смях, лятно настроение и абсурди. 


Маймунски подвизи през годините

The Secret of Monkey Island (1990г.)

Гайбръш за пръв път се появява на мониторите и се настанява удобно – за десетилетия напред, като любим герой на малки и големи. През 1990 г. всичко започва с неговото изявление „Искам да бъда пират.” В хода на играта се влюбва се в красивата губернаторка Илейн Марли и така се конфронтира със злия пират LeChuck, който също й е хвърлил око или две.

Monkey Island 2: LeChuck's Revenge (1991г.)

Гайбръш решава да се сдобие с най-великото съкровище на всички времена – това на Big Whoop. Отново се сблъсква с LeCkuck, в неговата зомби-форма. Финалът е с няколко интерпретации.

The Curse of Monkey Island (1997г.))

Лично за мен - най-любима игра в поредицата. Всичко започва с годежен пръстен за Илейн и май, както често се случва, след пръстена идват и проблемите… Тук те не са от брака. Мадамата ни се превръща в златна статуя, защото краденият пиратски пръстен е прокълнат. Планът - спасявате момичето и се отървавате от безотказния LeChuck, който пак досажда, въпреки че е с двата крака в гроба.

Escape from Monkey Island (2000г.)

След медения си месец сладурите ни отново са на лице. Сега Гайбръш и Илейн трябва да се справят с конспирацията на LeChuck и Ozzie Mandrill и да превърнат Карибите в туристическа атракция.

Tales of Monkey Island (2009г.)

Животът е прекрасен - MI отново на хоризонта. :-).

 
системни изисквания
Windows XP / Vista, Single-core CPU with 2 GHz, 512MB RAM, DirectX 8.1 sound device, 64MB DirectX 8.1-compliant video card, DirectX 9.0c
напиши коментар
 

2188 мнения
профил »
iddqd каза на 14.07.2009, 13:07 ?. :

Най накрая нещо свежо на хоризонта. Само нещо графиката малко неме кефи лично аз намирам 3 тата част за по красива, а е на 100 години.

389 мнения
профил »
Draksis каза на 14.07.2009, 14:56 ?. :

Относно графиката - аз взех, че намалих общото качество и всичко стана по-весело, по-анимационно и по-хумористично. Пробвайте! :)

Иначе само представянето на Гайбръш за мен е достатъчно да падна от стола от смях. Наистина, Telltale са се представили изключително. :)

655 мнения
профил »
WidowmakeR каза на 14.07.2009, 16:51 ?. :

Играта е наистина изключителна, но просто имам едни съвсееем малки минусчета:
Защо под ягодите трябва да се активира картата?! Та тя е от хартия дявол го взел, а не някакъв си механизъм. И защо въобще трябваше да заравям онази недодялана кукла на специфично място? Не можеше ли просто да зарова къклата на произволно място и да кажа на онзи скапан дебелат "ей ти не си прочел картата правилно", както каза и в самата игра?! И въобще за какво ми е да зарявам недодяланата кукла? Вторият вариант е да ида и да му дам куклата и да кажа "Хей, виж какво намерих с твоята кара". ЛОЛ! Наистина не са помислили върху тези неща.

42 мнения
профил »
Niko216 каза на 15.07.2009, 10:48 ?. :

Нали в това е предизвикателството!!!!Brainiac.

655 мнения
профил »
WidowmakeR каза на 15.07.2009, 14:41 ?. :

Безпорно нещата без никаква логика са най-трудните. Играй Indiana Jones: Riders of the Lost Arc за Atari 2600 щом обичаш предизвикателства!!!Brainiac.

2 мнения
профил »
Proks каза на 14.07.2009, 18:44 ?. :

Велика игра. Хареса ми вметването за какво иде реч в по старите игри от поредицата.

4179 мнения
профил »
VK_ каза на 14.07.2009, 20:58 ?. :

Не мога да повярвам, че изминаха 9 години от последния Мънки Айлънд. Леле как върви времето.. като топъл хляб =)

46 мнения
профил »
kFp_Kamko каза на 14.07.2009, 23:58 ?. :

Някой да ми помогне с играта... Какво да правя с бомбата след като я запаля ... ''The mighty pirate" неможе да я метне на кораба понеже му е тежка .... 2 часа се лутам вече и нямам представа как да го мина това... Помощ :)))))

241 мнения
профил »
mooncrosser каза на 15.07.2009, 00:16 ?. :

За kFp_Kamko !SPOIL! Пъхни я в гащите (wink)

389 мнения
профил »
Draksis каза на 15.07.2009, 00:27 ?. :

kFp, не е хубаво друг да ти минава играта вместо теб, но нейсе. Пъхаш я в гащите на Ван Уинслоу, и почваш да се катериш по въжената линия. Това е.

2188 мнения
профил »
iddqd каза на 15.07.2009, 01:44 ?. :

Мене даже и графиката почна да ме кефи. Само управлението ми е малко гадно.

42 мнения
профил »
Niko216 каза на 15.07.2009, 10:44 ?. :

Много яка, донякъде лесна и с доста чувство за хумор.

П.П.Не очаквах да е толкова дълга за 250-те mb, но тва е + нали?

46 мнения
профил »
kFp_Kamko каза на 15.07.2009, 10:53 ?. :

Мерси :)) Помогнахте ми много

45 мнения
профил »
Sir_J каза на 15.07.2009, 16:56 ?. :

"...идолите, който сами ще разгадаете..."

Вече не само по коментарите на новини и по форуми се бърка това елементарно правописно правило, а именно: множествено число = коИто; единствено = коЙто.....
Още по - лошото е, че на никой (съдейки по коментарите) не му е направило впечатление... Не знам за вас, но такива правописни грешки просто ми развалят кефа от иначе добрата статия...

389 мнения
профил »
Draksis каза на 15.07.2009, 17:30 ?. :

Когато човек бърза, правописни грешки все ще има. Неведнъж ми се е случвало да напиша вместо "от", "то", вместо "или", "лии", и всякакви такива подобни глупости.

Лили просто е била въодушевена от играта и не си е гледала много-много в пръстите в бързината да ни донесе тази невероятна статия. Поздравления за което, Лили! :)

Във всеки случай, аз не бих се захващал за такава дребна грешка. Случва се на всекиго.

45 мнения
профил »
Sir_J каза на 15.07.2009, 18:04 ?. :

Въпроса не е (само) в тази конкретна статия... Напоследък навсякъде (форуми, новинарски сайтове и т.н.) гледам масово такива грешки, а от седмица две ми направи впечатление и в самите сайтове (а не само коментарите към тях) такива грешки. Конкретната статия е просто още едно потвърждение за лошата грамотност... Нищо чудно скоро това да стане толкова масово, че да няма вече "които", "полицаи", а неща от рода на "отиди в опцийте и..." да не правят впечатление никому. Затова и пиша този коментар, за да наблегна на тази изключително дразнеща тенденция.

220 мнения
профил »
Маце Борко каза на 18.07.2009, 00:57 ?. :

На мен ми е интересно няма ли някой, който да изпълнява функцията на редактор.

2188 мнения
профил »
iddqd каза на 15.07.2009, 18:55 ?. :

Братле маи си объркал сайта. По добре си намери саит кадето да обсъждате грамтика в българския език, тука не е мястото.

45 мнения
профил »
Sir_J каза на 15.07.2009, 20:14 ?. :

ami dai togava naprawo na shlyokavitsza da pi6em statiJte a?

4179 мнения
профил »
VK_ каза на 15.07.2009, 20:39 ?. :

... и докато спорът по правопис и "тайпо-та" се вихреше, аз изиграх епизод едно и вече нервно чакам 2ри =Р

2188 мнения
профил »
iddqd каза на 17.07.2009, 00:44 ?. :

аз мисля да мина новата версия на единицата, понеже несъм я играл навремето.

242 мнения
профил »
StormChaser каза на 17.07.2009, 13:09 ?. :

Опитай я, заслужава си (макар че аз съм играл старата версия и то преди мноооого време) !
напиши коментар
 
ОЩЕ ЗА ПОРЕДИЦАТА
Tales of Monkey Island - Chapter 4 27
Tales of Monkey Island - Chapter 5 14
Tales of Monkey Island - Chapter 2 11
Tales of Monkey Island - Chapter 3 10
ОЩЕ ИГРИ ОТ ЖАНРА
PCM & GW - Legacy of Kain 33
Tales of Monkey Island - Chapter 4 27
Machinarium 25
The Next BIG Thing 21
Still Life 2 16
Sherlock Holmes vs. Jack the Ripper 14
Tales of Monkey Island - Chapter 5 14
The Talos Principle 13
Back to The Future: It's About Time 13
Gray Matter 12