Sudden Strike

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 23 дек. 2000

Доскоро си мислех, че вече не се правят игри като едно време. Преди около три седмици обаче бях напълно разубеден. Играта, която ме накара да променя позицията си, се нарича Sudden Strike. Това е стратегия в реално време, в която става дума за Втората световна война. От много отдавна (още от 1995-та) очаквам истинска игра на тази тема, още повече тя (темата) представлява интерес за мен и в исторически план.

Доста време бяхме залъгвани от жалките опити на SSI да утолят жаждата ни за реализъм с техния Panzer General. Всъщност за времето си играта беше страхотна и съм прекарал (и не само аз) отровно количество часове в нейната компания. Но SSI не предложиха почти нищо ново в продължението, макар че и то грабна вниманието ми за известно време. На последвалите Panzer-и им загубих връзката, затова спрам до тук. Основното е, че от първия General досега се е променило само графичното оформление и тук-таме някой детайл, но  по същество концепцията остава непроменена. 

Като се замисля почти няма други заглавия, които да са свързани с темата за Втората световна война и да заслужават да ги спомена. Може би само Commandos, но тя е доста по-различен тип игра.

В сметката не влизат и разни там RedAlert-щини

Сигурно феновете на серията няма да останат доволни от коментарa ми. Има обаче едно нещо, което изхвърля C&C от класацията на стратегиите с такава тематика. Просто тази игра няма нищо общо с реалните исторически събития. Де факто целият сюжет там е фикция – някакво евентуално развитие на Втората световна война, което изобщо не е съобразено с действителната ситуация, странни бойни единици и т.н. Ако става дума за измислици, предпочитам добрия стар Dune 2. Там поне е използвана фантастиката на Франк Хърбърт. Всъщност в повечето случаи реалната история превъзхожда многократно който и да е измислен сюжет. CDV са прозрeли това, възползвали са се максимално и са направили една меко казано великолепна стратегия в реално време. 

В Sudden Strike кампаниите са три: съюзническа (американци, англичани и французи), германска и руска. Не ми е ясно защо руснаците не са в една категория със съюзниците. Не казвам, че мисиите им трябва да са общи, в крайна сметка те са воювали на различни фронтове. И все пак можеха поне да ги сложат под общ знаменател (или нещо такова), нали ужким и те участват в антихитлериската коалиция. Ако искаха да бъдат съвсем автентични, създателите на Sudden Strike може би трябваше да добавят и кампания с японците, а защо не и с италианците. Все пак фашизмът се е зародил първо в родината на Мусолини… 🙂

Основното предимство на играта е, че ви

позволява пълна свобода на действие

Можете напълно да контролирате войските си, да определяте сами къдe да бомбардирате противника, да направлявате разузнавателните полети. Ако мисията ви е нападателна, сами решавате направлението на основния удар по врага, концентрацията и целите на артилерийската подготовка, както къде и кога да започне тя. Има десетки начини за постигане на всяка цел като пред вас се открива огромно поле за импровизации.
Единственото нещо, което може да ви попречи да правите каквото си искате, е врагът. Всичките ви войски са изцяло под ваш контрол, а командите, които им подавате, са адски разнообразни. Може да заповядате на единиците да се разпръснат или да се прикрият. Когато воювате в населено място, ще разберете големите проблеми на всеки агресор при водене на бойни действия в застроена зона. Практически всяка къща може да се окаже ядро на вражеска съпротива. Обикновено най-трудно се елиминират оръдията. Войските ви са скупчени прекалено нагъсто в тесните улички и стават лесна мишена за вражеския артилерийски огън. Танковете, създадени предимно за открит терен, губят голяма част от ефективността си, когато трябва да се сражават в някой град или село.

Както и при истинските войни, едно от най-широко използваните оръжия е противотанковата мина. Това оръжие дава неимоверни преимущества на защитаващата се страна. Ако създателите на играта бяха включили и противопехотни мини, ситуацията би се усложнила неколкократно, но липсата им не е фатална. 🙂 Ако искате да използвате мините срещу живата сила на врага, може просто да стреляте по тях, когато противикът влезе в обхвата на експлозията им.

Танковете са двойно по-неефективни когато действат без поддръжка

на пехотата. Просто те имат изключително малък визуален обхват. Въобще най-добре винаги комбинирайте войските си. Иначе един едничък вражески танк би могъл да се разправи с почти цялата ви пехота. Както всъщност би станало в едни реални бойни действия.

Единиците са наистина разнообразни. Почти всичко, което сме виждали в Panzer General, го има и тук, но значително по-раздвижено. Ще започна от пехотата. Тя може да бъде въоръжена с пушки, автомати, тежки картечници, огнемети и дори противотанкови установки. Допълнително войничетата ви могат да носят гранати или мини. При десант се използват парашутисти. Ще се сблъскате и със снайперисти. Те, разбира се, могат да стрелят на голямо разстояние, но визуалният им обсег не е достатъчен. За това се използват офицерите и генералите. Те са въоръжени само с пистолети, но забелязват противника на най-голяма дистанция и е добре да имате по един във всяка бойна групировка, особено ако е танкова. Бронираните машини са страшно оръжие и проста пехота нищо не може да им направи. Често обаче те нищо не виждат и могат да бъдат отстреляни дори от едно-единствено противотанково оръдие. Повечето танкове (освен най-скапаните) имат оръдие плюс няколко картечници (съществува един модел английски танк, в чийто арсенал присъства дори и горелка!). Бронята им е напробиваема за пушки, автомати и картечници (с малки изключения).

Следващите единици, които трябва да спомена, са средствата за противовъздушна отбрана (ПВО) и противотанковите самоходни оръдия. Танковете убийци изглеждат като обикновени танкове, но са по-добре въоръжени и доста по-бавни. Доста забавен е звуковият ефект, когато ПВО-то успее да свали някой нахален вражески бомбардировач. Имате чувството, че летателния апарат направо пада върху главата ви. Понякога противовъздушните оръжия са суперполезни и срещу наземни цели.
Статичната бойна техника също е много разнообразна – противотанкови и противовъздушни оръдия от най-различен модел и калибър, картечници, мортари, артилерия и т.н. 

Всички муниции са ограничени, затова войските ви регулярно трябва да презареждат от камион с боеприпаси (supply truck). Добре е винаги да имате под ръка такова камионче там, където е напечено. То служи и за построяване на понтонни мостове, танкови препятствия и поправяне на всякакъв вид техника.

Освен в сгради ще може да криете войничетата си и в бункери и други укрития. Ще може да се възползвате и от височините и другите особености на терена. Ползата от тях е, че войските, които са по-ниско, нищичко не виждат. Ако обаче имате нещастието да се окажете в тяхното положение, доста сте го загазили. Започнете да обстрелвате цялата площ на хълма и има вероятност да уцелите.

Реализмът в Sudden Stirke е пълен

Когато стане напечено, направо ще се почувствате като на истинско бойно поле – викове, писъци, руснаците с тяхното дежурно “За Родину”. Всичко е толкова реалистично, че направо ми увисна ченето (дори и сега след толкова време игра ми се случва понякога). Но реализмът би отишъл по дяволите, ако войските ви не ставаха по-добри след всеки изстрел, при всеки ликвидиран противник и след всяко преодоляно препятствие. Опитът е точно толкова ключов, колкото би трябвало да бъде. От него зависи всичко – бързината на предвижване, обхвата на виждане, точността и способността на единиците ви да избягват вражески огън. Съвсем като истински войници и вашата пехота, отлично умее да прави всякакви кретенски неща – да пуши, плюе и дори да… пикае! 🙂 Ако се загледате внимателно, като нищо може да уловите вашите кашици обилно да напояват плажовете на Нормандия да речем… :-))) И като стана дума за реализъм и Нормандия, трябва да ви кажа, че десантът, състоял се на този плаж, е направен страхотно. Ще можете да се насладите на усещания, подобни на емоциите при гледането на филма “Спасаването на редник Райън”. Стига да ви харесва, разбира се. 🙂

Но до тук с хвалбите. Време е и за малко критика. Първо – твърде много се залага на парашутистите. Всъщност десантът – бил той морски или въздушен – е най-кървавият начин да се води война. Хитлер го е разбрал след атаката на остров Крит и е забранил по-нататъчното масирано използване на такъв тип бойни действия. В тази игра обаче почти всяка мисия започва с въздушен десант.

Второ – артилерията. Използването й не е честа практика в Sudden Strike. Както е известно от учебниците по военно дело,

за да бъде успешна една операция

почти винаги е необходима артилерийска поддръжка.  Още по-отчайваща е липсата на самоходна артилерия. Обяснявам си този пропуск с това, че играта се стреми да бъде тактическа, а не “диво пуцане”. Все пак насладата от стрелбата на реактивнита минохвъргачка БМ-13, известна повече като “Катюша”, е наистина голяма. Само една от тези убийствени установки покрива с огъня си огромна площ и изпепелява всичко живо…
Изглежда в днешно време повечето разработчици са позабравили, че понякога няма нужда да си блъскат главите над някой засукан сценарий. Човешката история представлява идеален извор на свежи сюжети, особено за RTS. За да се направи свястна стратегия, не е нужно да се открива топлата вода. Просто трябва кратко проучване на историческите събития, изпипване на детайлите, добра графика и читаво озвучаване и хитът е готов. Какъвто е и случаят със Sudden Strike.

Автор: Павел Панков