Starcraft

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Почти година и половина трябваше на Blizzard след излизането на Diablo, за да пусне своята дългоочаквана стратегия в реално време Starcraft.

Междувременно конкуренцията не си губеше времето и към края на 1997 година на пазара излязоха поне десетина игри от този тип, включително и хитовата Total Anihilation. Вероятно директорите на Blizzard са доста разтревожени дали тяхната игра ще успее да се пребори за челното място в класацията в жанра, но това не е наш проблем. Напротив, ние – имам предвид както играчите, така и издателите на списания за игри, можем само да сме доволни от наличието на многобройни и равностойни съперници! Ето защо казвам – и предполагам, че ще се присъедините към мен – ДА ЖИВЕЕ КОНКУРЕНЦИЯТА! Аз лично съм убеден, че Starcraft превъзхожда другите игри от тази категория, включително и Total Anihilation, но виждам и един проблем – играта е доста трудна, най-вече защото изисква прилагането на няколко съвсем различни една от друга тактики и стратегии (различни и от това, което бяхме свикнали да прилагаме в Command & Conquer и в Warcraft).

Когато този брой на списанието излезе от печатницата, вероятно вече ще сте наясно с повечето от основните принципи на играта, затова ще ги споменем съвсем накратко.

Новото в играта е наличието на три коренно различаващи се раси. Разликата е не само във външния им вид, във войските и сградите, които те могат да строят, но и в самите принципи на тяхното съществуване. За сравнение – помислете си за момент, има ли някаква особена разлика между червените и сините в C&C например, или дори между хората и орките във Warcraft? Ще установите, че разликите са по-скоро козметични и че след като сте поиграли с едните, без затруднение ще можете да играете и от другата страна. Е, това няма да може да стане в новата игра – след като “превъртите” мисиите с хората, ще трябва да започнете да се учите почти отначало и за втората, и за третата раса!

Кои са основните действащи лица в играта?

На първо място, разбира се, хората – наречени TERRANS (по латинското наименование Terra на планетата Земя). Съвсем логично Blizzard препоръчва на новите играчи да започват именно с хората, а и хронологично сценариите с тях предшестват епизодите с другите раси.
Както се досещате, човешката раса разчита на техниката и технологиите за постигане на своите цели. Хората не разполагат с необичайно добри войскови единици или с изключителни units, но чрез research на някои нови технологии ще имате възможност да приложите дребни, но много ценни хитрости. Сред основните преимущества на Terrans е възможността на почти всички техни СГРАДИ да се местят, при това летейки, т.е. могат да преминават над иначе непроходими терени. Отначало ще ви се стори, че това не е особено сериозно преимущество – но само отначало! На първо място, техните складови сгради могат винаги да са в непосредствена близост до находищата на ресурси, което дава огромна икономия на работници и ВРЕМЕ! Можете да премествате всяка (е, почти всяка) застрашена сграда извън опасните зони. Допълнително можете да колонизирате местности, които са недостъпни за ground units, и по този начин да се пазите единствено от летящи вражески сили. На последно място, но не и последно по значение – можете да премествате заводите заедно с преместването на фронтовата линия, което отново означава сериозна икономия най-вече на време! Второто сериозно преимущество на хората са техните роботи-работници (модел SCV). Те могат да ремонтират всички механизирани войски, включително и ЛЕТЯЩИТЕ, при полеви условия (без да са необходими заводи или каквито и да са сгради или летища), дори и по време на битка. Пехотинците на хората (marines) са слаби, но пък могат да се укриват (до четирима души) в бункери, където са напълно НЕУЯЗВИМИ, докато бункерът има останала поне една hit point.

Втората кампания е на расата ZERGS. Те са доста неприятни на външен вид – май съзнателно е търсена прилика с извънземните гадини от сериите на Aliens; ако не друго, то един от клиповете към играта сякаш е взет направо от тези филми! ZERGS са пълна противоположност на хората, те са изцяло БИОЦИВИЛИЗАЦИЯ (нека специалистите да ме извинят, предполагам, че използвам неправилен термин, но пък е ясно за какво става въпрос). Всички техни “механизирани” войски и дори техните “сгради” са живи същества! Получават се от едни и същи гадини – larves, бълвани от Spawning Pool. От ларвите можете, когато пожелаете да получите чрез мутация (или еволюция – пак навлязох в чужда територия) АБСОЛЮТНО ВСИЧКО – “сгради”, работници и всякакви наземни и хвъркати units и дори летящи транспортни средства. Зергите имат две действително ОГРОМНИ предимства – техните сгради и войски РЕГЕНЕРИРАТ (нали са живи същества)! Второто преимущество е способността им да се заравят в земята, където са неуязвими и могат на спокойствие да се възстановят или пък да дебнат за невнимателни хора! Веднъж заровили се, могат да бъдат открити само от units, притежаващи качеството detection. Една от слабостите на зергите е нуждата от веществото creep – хранителната среда, която поддържа живота на техните същества-сгради. Ларвите могат да еволюират в сгради само върху терени, покрити плътно с creep.
Допълнително техните “пехотни” войски са най-слабите в играта и нямат дистанционна атака.

Предвидено е третата част на кампанията да се играе с расата Protoss. Те са хуманоиди – но това не означава, че приличат на хората. Протосите представляват “енергийна” цивилизация. Сградите им се нуждаят от постоянно енергозахранване, осъществявано чрез мрежа от pylons.

Техните войскови единици са най-мощните в играта. Сякаш това не e достатъчно – обикновено имат и специални “енергийни” видове атака. Често само един “изстрел” може да се справи с цял отряд противници. За щастие на враговете им протосите не могат да се ремонтират, но пък са допълнително защитени от самовъзстановяващи се енергийни щитове. Едва ли ще се изненадате, ако ви кажа, че много от техните units имат и разни екстри – да стават невидими или дори да правят невидими и други приятелски войски около себе си! Трябва да спомена, че терраните са успели да изкопират нещичко от тях – например също могат да правят някои от войските си невидими – но срещу значително по-висок разход на енергия.

И понеже вече няколко пъти стана въпрос за енергията – ресурсите в играта са три: кристали, vespene gas и енергия. Обаче докато първите два ресурса трябва да се добиват от работниците, то енергията е “гратис” – т.е. за нейното натрупване е необходимо само време.

Аналогично на Warcraft и в Starcraft ще срещнете “герои”. Те представляват units с подобрени бойни параметри или пък с някакви допълнителни екстри. Естествено загубата им води до загуба и на сценария, така че ги пазете като че са от стъкло!

Описанието на играта няма да е пълно, ако пропусна да спомена, че оригиналният CD съдържа по 10 мисии за всяка от расите плюс много добре изпипан редактор на сценарии. Освен това multiplayer възможностите са добре направени – с един CD могат да играят в мрежа до осем Terrans.

А, за малко щях да забравя – не е нужно да храните вашите войници и работници, но трябва да предвидите достатъчно складово пространство за тяхната храна. Поне при хората ще трябва първо да строите storage depots, преди да можете да произвеждате допълнителни работници или войски. При останалите раси също има сгради или units, аналози на складовете – например при зергите ще трябва да правите достатъчно на брой Overlords и т.н.

Пишещият тези редове си признава, че също се опита малко да поиграе – естествено с хората; и дори успя да стигне до петата мисия, преди да му видят сметката. И за да не повтаряте моите грешки, ето ви и малко от безценния опит, които успях да придобия:

Сградите, които хората могат да строят, са следните:

Command Center – произвежда роботите-работници. В него складирате и събраните кристали, и vespene gas. Към командния център може да се пристрои и Comsat Station.

Comsat Station – натрупва енергия, която може да бъде използвана за еднократен поглед към произволна част от картата, разкриват се и противниковите невидими войски!

Storrage Depot – има едно-единствено предназначение – определя броя на войниците и работниците, които можете да строите. НЕ МОЖЕ ДА ЛЕТИ!

Barracks – за производство на пехотинци, естествено!

Academy – служи за research на някои базови допълнения. Освен това не може да строите почти никакви по-високотехнологични войски, без да имате налична академия.

Factory – произвежда леко механизирани войски, може да се пристрои Machine Shops за research.

Starport – от него ще получавате хвъркатите войски и транспорти. Ако пристроите Drydocks, ще може да извършвате и research.

Weapons facility – сега вече е ред на тежката артилерия! Пристройката се нарича Chemical Plant.

Research Center – заедно с пристроените Genetic Labs и Physics Lab дава high technologies. Може да строите и research vessel, което на практика представлява летяща бойна единица, особено полезна срещу протосите.

Missile Turret – безценна защитна единица. Атакува САМО летящи цели, но има качеството detection и разкрива ВСИЧКИ невидими противници (дори и подземните зерги)! Задължително комбинирайте с бункери!

Bunker – основата на отбраната. Задължително комбинирайте с Missile Turrets. Във всеки бункер може да поставите до четири units пехота (marines или firebats). Намиращите се в бункера войски са неуязвими, а могат да обстрелват и земни, и ХВЪРКАТИ цели. Стремете се да строите бункерите на височини и дръжте по възможност един SCV наблизо за спешни ремонти. Дали вътре ще вкарате marines или firebats зависи от местоположението на бункера. Оръжието на firebats е ефективно само срещу наземни цели и е с много кратък обсег на действие. Не поставяйте firebats в бункери, построени на височини – ще бъдат АБСОЛЮТНО безполезни.

Nuke Silo – изстрелва балистични ракети с “атомни” бойни глави. Нуждаете се обаче от scout в близост до врага, който да подаде информация за наличните цели.

Pillbox – за съжаление не зная каква е практическата полза от това – врагът ме изрита, преди да успея да го построя!

И за накрая – Blizzard действително са свършили много добра работа! Освен това в играта почти няма бъгове (всъщност има два, които обаче са от полза за играча!). Ако все пак поискате, ще може да си изтеглите и patch от , който освен другото, подобрява и AI на ръководените от компютъра units (включително и на вашите войски, когато сте ги оставили сами да си избират целите).

Автор: Генко Велев