facebook facebook
 
 
ИГРИ » PC
 
   
 
Star Wars: Empire at War
Ревю | 28.02.2006 | автор: Пламен Димитров


оценка:
Производител:
Petroglyph
Издател:
Lukas Arts
Жанр:
Стратегия в реално време
Платформа:
PC
сайт на играта »

И преди е имало стратегии по Star Wars. Като се замисля, имало е и нелоши стратегии по Star Wars. Това, за което е пред вас в момента, обаче е истината, пичове! Мислехме че е невъзможно, но ето, че се случи – когато четете тази статия, най-вероятно вече сте врътнали най-добрата стратегия по Междузвездни войни, излизала някога! Мислехме, че Westwood са мъртви... е, това за съжаление си е така, но не и по отношение на духа на компанията, преродил се в новото студио Petroglyph, създадено все от стари кучета, работили по поредицата Command & Conquer. Star Wars: Empire at War е това, което чакахме отдавна – знак, че гейминдустрията не служи само за изстискване на пари от известни франчайзи, а допринася и за тяхното дообогатяване. А също така е и страхотна стратегия, ако не сте разбрали досега :)

Цяла галактика от възможности

Концепцията на играта не се е променила много от времето на превюто отпреди няколко броя. Страните в конфликта са, естествено, Галактическата империя и Бунтовническия съюз, а мястото – твърде тясно да побере и двете враждуващи фракции в галактика фар фар ауей. Времето – малко преди Епизод 4 “Нова надежда” или малко след преминаването на Анакин Скайуокър към The Dark side. Революцията не е станала повсеместна, но пък и Звездата на смъртта не е построена все още. В кампанията няма точно мисии от класически тип – винаги ще имате някаква задача, но кога ще я изпълните, зависи от вас. Пред очите ви е картата на галактиката с около тридесет планети и всички тривиални задължения като строежа на сгради и космически кораби или наемането на войници се изпълняват оттук. Планетите не са еднакви една с друга и всяка дава различен бонус, ако я контролирате – някои осигуряват повече живот за стормтрупърите, само на други можете да строите най-тежките кораби и т.н.

Планетите имат два слота за единици – орбитален и земен. За да превземете дадена скала, първо трябва да разбиете флотата, която пази орбиталното й пространство (ако има такава) и след това да спуснете сухопътни войски, които да довършат започнатото. Пари също се събират глобално – всяка завладяна планета носи определен брой кредити за периода от един галактически ден.

Двете фракции са доста различни една спрямо друга и създават напълно различни преживявания, когато играете с тях. Империята например има всичко – огромни финансови и производствени възможности, собствени лаборатории и академии и не трябва да се крие от никого. На Съюза пък му се налага да краде това, което не може да си конструира сам – например трябва да изпратите Трипио и R2D2 на контролирана от Империята планета, за да “вземат назаем” нови технологии. Тъй като разполагат с много по-малки възможности както откъм пари, така и като огнева мощ, Бунтовниците трябва да разчитат на тактики тип “удряй и бягай”, както и на малки raid флотилии, които могат да преминават покрай противникови кораби в орбита около дадена планета, за да подкрепят защитниците й или направо да я превземат, ако врагът не е сложил гарнизон. Затова пък предимството на изненадата постоянно е с тях, те винаги знаят местонахождението на имперските бази, докато противниците им трябва да изпращат дрони до неизследваните планети, за да видят какво има на тях. Важно е да се отбележи, че играта на галактическата карта също протича в реално време – не си мислете, че можете да се размотавате и да обмисляте дълго тактиката си.

Веселите моменти


Идват, когато най-накрая се отдадете изцяло на раздробяването на врагове на съставните им части, сиреч – битките. Земните сражения имат свои специфични правила, които са малко по-различни от тези в другите подобни стратегии в реално време. Например, ако на бойното поле има ваши сгради, можете да поръчвате единици от тях, но те няма да ви се предоставят направо. Ще трябва да ги спуснете от космоса на специално определени за целта места – supply points, което е малко странно на пръв поглед, но е важно за баланса. Всяка снабдителна точка има различен капацитет за това колко юнити можете да донесете от орбита през нея, така че трябва да избирате внимателно кого ще извикате: пехота (щурмоваци, бунтовници, базукари и други) канонерки (гигантските AT-AT, двукраките AT-ST и още), танкове – на играта не й липсва разнообразие. Всяка страна разполага и с няколко героя – Дарт Вейдър за Империята например. Той е изключително силен и само с помощта на Силата може да унищожи цели армии сам (малко прилича на Гандалф от Властелина :)), но не е безсмъртен.

Ако в орбита имате бомбардировачи можете да поискате и въздушен удар. Битките в космоса обаче са далеч по-интересни – картите и там на практика са двуизмерни, тоест плоски – няма движение нагоре и надолу, всичко е в една равнина. Трябва да избягвате астероидите, както и някои газови полета, които изтощават енергийните щитове на корабите ви. Всички единици в играта са особено добри срещу даден вид противник и много уязвими - срещу друг.

Най-малките изтребители са бързи, маневрени и много подходящи за скъсяване на дистанцията до врага, докато тежките кръстосвачи са гигантски оръжейни платформи с дебели щитове и хангари по себе си. По-големите кораби имат така наречените  hardpoints – уязвими места по себе си, които могат да бъдат атакувани поотделно. Взривявате двигателите на някоя голяма консерва и тя не може да се завърти, за да ви уцели. Гръмвате генераторите и щитът изчезва. Възможностите са доста и особено ако играете със Съюза, ще трябва внимателно и бързо да решите от кои системи на вражеските разрушители да се отървете, за да не ви разпарчетосат с два залпа.

Битките в космоса на моменти са много епични и изключително впечатляващи в графично отношение. Експлозии, лазери, торпеда, кораби и орбитални станции, разпадащи се на горящи отломки – визуализациите на всички тези неща могат да ви оставят без думи. Звукът също е на ниво – гласовете на героите не са тези на актьорите от филмите, но много добре ги наподобяват, така че нямам оплаквания по това направление.

Като в киносалон

Авторите добре са се сетили, че на една игра по филм й трябват филмови ефекти от време на време, затова има опция да погледнете ситуацията от кинематографична гледна точка – стратегически безполезна, но адски забавна. Интерфейсът е удобен, а има и добра ин-гейм помощ, която обяснява кой юнит срещу какво е най-ефективен. Почти всички единици имат специални умения – stormtrooper-ите се разпръскват, за да поемат по малко щети, кръстосвачите пренасочват енергия от щитовете към оръдията за по-голяма огнева мощ и т.н.
Едва ли съм успял да обхвана цялата дълбочина на джитката в статията, за това просто я изиграйте! Заповед на Императора! Отлична игра по страхотен филм, направена от едни от най-добрите в бизнеса. Не знам колко още суперлативи мога да сложа преди страницата да се самозапали :) Оценка шест по всички параграфи (и то не само защото съм фен на Westwood).

Внимавайте на чия страна заставате обаче. Скоро този смешен бунт ще бъде смазан от миротворците ни с цялата необходима жестокост, на която са способни. Щом завършим Звездата на смъртта, никоя планета няма да посмее да недоволства срещу властта ни, а джедаите ще бъдат забравени завинаги. Още ли не сте поели към командните си пултове? Гледайте да не разочаровате Лорд Вейдър... 

 
системни изисквания
хардуер: P 2 GHz, 512 MB RAM, 64 MB Video
напиши коментар
 
ОЩЕ ЗА ИГРАТА
Star Wars: Empire at War

Ревю:
Просто нямаше как да не се появи и продължение за Empires at War – най-добрата 3D стратегия по Star Wars франчайза, ако не и най-добрата SW стратегия изобщо.

Тактика:
Независимо чия страна заемете м този междугалактически конфликт, само Силата няма да ви помогне. Прочетете и нашите съвети, подбрани от майстора.

ОЩЕ ИГРИ ОТ ЖАНРА
StarCraft II: Wings of Liberty 130
Command & Conquer 4: Tiberian Twilight 59
StarCraft II: Heart of the Swarm 53
DotA 2 - PCM2.0 47
Demigod 42
League of Legends - PCM2.0 41
Warhammer 40k: Dawn of War II - Chaos Rising 38
Stalin vs. Martians 33
Total War: Shogun 2 31
Napoleon: Total War 28