Spider-man 3

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Спайдърмен сюжет, GTA геймплей

Преди около три години излезе играта Spider-man 2. Спомняте ли си как тогава недоволствахме, защото в сравнение с нейните конзолни братовчеди, версията за PC беше, така да се каже, осакатена. Днес, няколко години по-късно, можем да се радваме, че благините, от които бяхме лишени тогава, са реализирани в компютърната версия на Spider-man 3. На тяхно място обаче се появиха нови проблеми, за които има да се тръшкаме. Като се замисля май на Activision и Beenox хич не им върви със заглавията, отразяващи приключенията на Човека-паяк в PC вариант.

Преди 3 години

конзолните фенове получиха една качествена игра. Тя предложи нелинеен геймплей, купища предизвикателства в комикс стил, заченки на ролеви елементи и прилична графика. За да има баланс в природата, или по някаква друга причина, ние, компютърните маниаци, трябваше да се задоволим с едно подобие на игра. То, от своя страна, ни предложи възможността да убием 4-5 часа в компанията на линейното и обидно лесно паяково приключение. Е, случват се и такива неща, си казахме тогава и зачакахме търпеливо следващата версия на играта. Сега я получихме. И да си призная, наистина в нея са имплицирани всички онези благини, на които конзолните фенове се наслаждаваха преди три години.

По същество Spider-man 3 представлява екшън приключенска игра, реализирана в GTA стил. В паяжината на нейния геймплей са обвързани десет различни сценария, в които можете да се гмурнете. Обикаляйки сравнително големия виртуален град, ще се изявите като същински комикс герой, спасявайки бедното и беззащитно население от набезите на освирепели бандити. Освен това, сритвайки задниците на лошковците, ще трупате специални точки, които подобряват хипер-мега-ултра супергеройските ви умения.

Всички обичат Спайди…

Любимецът на народа визуално изглежда доста добре. Разработчиците от Beenox са се постарали да изпъкват и най-дребните детайли от аполонската мускулатура на ученолюбивия фотограф Питър Паркър. В интерес на истината и някои от другите супергерои са пресъздадени прилично – Сандмен и Ню Гоблин, които можете да видите и в новия филм по темата, изглеждат почти като истински, както се казва. От друга страна, случайните персонажи – обикновени престъпници, граждани и беззащитни жертви, не притежават особено лицеприятно излъчване. До тази ситуация вероятно се е стигнало, за да се щадят хардуерни ресурси, но имайки предвид изискванията на играта се замислям, че може и да не е това основната причина.

Екшън приключението Spider-man 3 започва някак хаотично. Изведнъж попадате в света на комикс-героя и без да получите особено подробна представа за това какво се случва около вас, започвате да се шматкате напред-назад из града. Може би точно това е идеята на производителите – да създадат подобна на GTA игра, по атмосфера и геймплей стил. Ако това се цели, можем да приемем, че всичко е окей, но лично на мен тази неориентираност някак си не ми се нрави. Хубаво е да има свобода и нелинейност, но поне преди това да се изгради обща представа какво аджеба се случва.

Струва ми се, че производителите са действали малко прибързано – създали са града, разделили са го няколко части, в които виреят различни разбойнически групи, по подобие на The Godfather: The Game; развили са няколко добре познати комикс сюжета и толкоз. За да се осъществи обаче връзката с филма, създателите са акцентирали на интригата с Ню Гоблим и Сандмен.

Екшън & акробатика

Дойде време да обърнем внимание на кютека в Spider-man 3. Първите ми впечатления от играта в това отношение бяха по-скоро положителни. На пръв поглед ми се стори, че битките са интензивни, изпъстрени с разнообразни акробатични движения и зрелищни удари. След известно време обаче осъзнах, че те всъщност са по-скоро скучни и еднообразни. Движенията на Човека-паяк са супер, но съпротивата на противниците никаква я няма. А натискайки бутона, който активира специалното умение на Спайди да забавя времето, ставате почти недосегаеми.

Групички от по 5-6 противника се гърчат в предсмъртна агония минутка след като са се изпречили на пътя ви, а най-лошото е, че това се случва без особена мисъл от ваша страна – просто скачате между тях и започвате да кликате на поразия. Естествено, ако мачкате повече гадове, ще получавате добре познатите на конзолчиците бонуси в ролеви стил, чрез които ще подобрявате различни характеристики, ще заучавате нови умения и ще ставате още по-силни.

Почти невъзможно

е да се движите адекватно с помощта на стандартен кийборд. Така че, ако искате да се възползвате максимално от възможностите на Човека-паяк, ще трябва да се сдобиете с джойпад. Но едва ли някой ще се учуди от това, след като вече сме свикнали да очакваме недоработен продукт що се отнася до тази поредица и тези производители. За да бъде картинката пълна, ще ви спомена, че освен проблема с управлението, съществува и такъв с камерата. Тя на моменти е способна да ви изкара извън нерви с безумното си движение. И ако за сакатото управление може да се търси причината в първоначалното конзолно проектиране, то не знам на какво друго, освен некадърност, може да се дължи неадекватната гледна точка.

Spider-man 3 наистина предлага нещо, което се случва за първи път – възможността да се преобразите в черния Спайдърмен. Нахлузвайки новия костюм, Паркър става значително по-силен, по-бърз и издръжлив. За сметка на това обаче, ако прекалите с използването му, рискът съзнанието ви да бъде превзето от чуждоземната субстанция нараства. Честно казано това, че можете да джиткате с тъмната страна на Човека-паяк, определено е позитив, освежава донякъде геймплея, но никак не е достатъчно, за да изкара играта на повърхността.

Автор: Асен Георгиев