Spider-Man 2

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 01 авг. 2004

Втората част на холивудската продукция “Спайдърмен” успя за нула време да хване в мрежата си редица нови рекорди. Още с премиерния си уикенд тя натрупа повече приходи, отколкото който и да е филм досега. Успехът й е просто феноменален. А на какво се дължи това, за мен е просто мистерия. Не че филмът е лош, напротив. Той дори е доста симпатичен. Но къде-къде и по-хубави режисьорски творения са се прожектирали по широките екрани. Явно вкусът на редовия киноманиак клони все повече и повече към комерсиалното, забравяйки за филмите, които се правят за удоволствие и с желание, а не единствено и само за пари.

PC vs. конзоли

Както си му е редът, Activision пуснаха на пазара и редовната игра по темата. Тя следва стриктно сюжета на кинопродукцията “Спайдърмен 2” и се появи на пазара едновременно както за конзоли от следващо поколение, така и за PC. Но между двете версии се наблюдават доста смущаващи различия. В ущърб на нас, притежателите на компютри, естествено. И едната, и другата се основава на филма за човека с червено-сини чорапогащи, но разликата в геймплея е доста голяма. Ама наистина, меко казано доста! Просто PC версията е разработена отделно от конзолните си събратя. Съответно от Fizz Factor, а не от Treyarch. И в крайна сметка ние получаваме една по-детска, по-елементарна и по-семпла екшън-приключенска игричка (макар и прилична), докато притежателите на конзоли имат удоволствието да се наслаждават на геймплей, подобен на самия Grand Theft Auto III. Защо? Вервайте ми, нямам и ни най-малката представа. Любопитно е да се отбележи, че на официалния сайт на играта (поне в момента) трудно ще откриете описание на различията между двете версии. Няма и един ред. В раздела за PC-изданието на въпросното заглавие пише просто едно “Coming soon”.
Activision по една или друга причина си траят. И докато Spider-Man 2 за PlayStation 2, Xbox и GameCube жъне успех и получава оценки над 90 процента от общо 100 по почти всички специализирани западни геймърски сайтове, ние ще трябва да си цъкаме на това, което ни се предлага, и да стискаме зъби.

Открийте разликите

Конзолната версия на Spider-Man 2 се отличава с изключителна свобода на действие. Спайди има възможността да се полюшва над улиците на цял Манхатън и да избира дали да помага на пищящите за помощ жители или да следва основната история. В първия случай той ще трябва да се справя с произволно случващи се престъпления из улиците на града, като банкови обири, улични хулиганства и др. Дори можете да се изживявате и като доставчик на пица, без майтап. В PC изданието обаче този нелинеен геймплей липсва изцяло. Т.е. вие имате една-единствена възможност и тя е да следвате главната история. Естествено, може да бродите и из града безцелно, но никой негов жител няма да се разкрещи за помощ. Плюс това често пред очите ви ще изплува надписът “Няма нужда да продължавате по-напред”.

Във варианта си за PlayStation 2, Xbox и GameCube, Spider-Man 2 въвежда за първи път в историята на тази поредица и малко ролеви елементи. Когато Спайди помага за разрешаването на уличните проблеми или убива босовете на различните нива, той трупа и т.нар. “точки на героя”, които по-късно може да използва за ъпгрейдването на своите умения с паяжината и за научаване на нови комбинации от удари. Както може би се досещате, и тази доста готина екстра отсъства в PC версията на играта.

И накрая третата основна разлика, която се наблюдава между двете издания, е начинът, по който Спайдърмен кръстосва града с помощта на своите паяжински умения. В конзолната можете да регулирате височината на скоковете си и посоката, в която Спайди се полюшва, веднъж щом се е закачил за дадена сграда. А в PC изданието не стига, че такова животно нема, а и сте ограничени във възможността си да се закачате където си пожелаете. Из цялата игра са разпръснати (и по-специално във въздуха) малки паяжинки, с помощта на които можете да си се люшкате из улиците (уви, съвсем опростено).

И какво получаваме в крайна сметка?

Както вече споменах, ние, скромните PC фенове, сме принудени да се задоволим с една твърде опростена и прекалено лесна игра, която в сравнение с конзолния си събрат, много-много не струва. Макар и на моменти да е забавна, тя не представлява почти никакво предизвикателство за истинския геймър и се превърта за отрицателно време. Всичките готини екстри от конзолната версия са отстранени по неведоми за мен пътища. Защо? Защо??? Не, това не трябваше да става, не, не-е-е-е. (искам да благодаря на Академията за това, че ми оказа тази чест, и още – на мама, татко, кака, вуйчо, вуйна, леля…). Склонен съм дори да се разрева! За първи път имаме възможността да се сдобием с може би най-добрата екшън игра със супергерой, правена някога, а какво получаваме в замяна? Среден пръст!

Глътка свежест след монотонния геймплей на Spider-Man 2 са така наречените “шефчета”. Доктор Октопус (главният злодей във филма) няма да е единственият бос, с който ще имате удоволствието да се млатите. При това положение Spider-Man 2 щеше да бъде хиперкратка и скучна. Затова в края на отделните нива ще можете да премерите мускули и с познати от комиксите същества, които засега нямат намерение да се появят в кинопродукцията. И за да бъде играта ама съвсем елементарна, преди битка с тях под формата на няколко илюстрации ще ви бъде изпортена точната система, която трябва да използвате, за да ги победите. Оттам насетне всички изследователски наклонности на играча са брутално орязани.

Шутове и тупаници

Системата за водене на бой в PC версията на Spider-Man е доста простичка. Всички видове удари се изпълняват с помощта на левия и десния бутон на мишката. Но, първо, те въобще не са много и – второ, две крушета са напълно достатъчни, за да повалите огромна част от противниците, които ще срещнете. Когато умрат, враговете се изпаряват във въздуха като балони, пукнати с игличка… Пук и край. Всичко е напълно съобразено с възрастовите изисквания на играта ви, нали Activision?

Спайди може и да оплита в мрежите си повечето хора от разстояние или да им отнема оръжието. Но начинът, по който това става, е доста куц. А и е безсмислено да го правите в повечето случаи, тъй като Спайдърмен е доста устойчив на всякакви куршуми и удари. Интересно е да се отбележи, че в тази част на играта може да използвате мрежата си без никакви ограничения (преди имахте една скала, която спадаше всеки път, когато използвахте уменията си на паяк и се възстановяваше с течение на времето), което може пък и да не е толкова лошо в крайна сметка.

От време на време пък пред вас ще изкача съобщение, в което се казва, че усещанията на Спайди за скорошна опасност започват да се покачват. Тогава ще бъдете подканени да изпълните комбинация от клавиши, чиято цел е да ви измъкне от сложната ситуация (разбира се, отново автоматично). Например над главата ви започва да пада огромен къс от сграда. Надписът се появява и вие трябва светкавично да натиснете “скок” и “наляво”, за да се отместите. Успехът ще ви донесе малко игрови точки и нищо повече. Докато провалът просто ще ви отнеме част от здравето.
Поне визуално Spider-Man 2 изглежда доста прилично.

Виртуалният Манхатън

е жив и красив град, пресъздаден почти едно към едно в сравнение със своя оригинал (имайте предвид обаче, че рекламните плакати, разлепени из него, започват да стават адски монотонни след по-малко от половин час игра, особено надписа “Завръщането на Човека-маймуна”). Повечето герои, с изключение на Спайдърмен, изглеждат леко грозновати в близък план, но това не е болка за умиране. Направи ми изключително лошо впечатление и фактът, че не може да се качвате по покривите на най-високите сгради. В играта съществува някакъв

невидим таван

който ви пречи да разгледате града от някой особено висок небостъргач например. Аха да се покатерите и бум, Спайди е спрян от тайнствена сила. Защо? Отново нямам никаква идея… Представете си само как сте приклекнали на най-високата сграда в града и наблюдавате неговите улици в очакване на някой негов жител да изреве за помощ… Уви, това могат да правят единствено притежателите на конзолната версия на Spider-Man 2.

Преди известно време стана ясно, че Activision планират да издадат и още една игра за приключенията на Спайдърмен. Тя ще се основава на третия игрален филм, в който ще видим как Тоби Макгуайър поема тежкото бреме на отговорността и дълга, превъплъщавайки се за пореден път в човека-паяк. Но по предварителни очаквания това би трябвало да стане чак през 2007-ма година (ако питате мен, може и малко по-рано). Нека само да се надяваме, че Activision нямат намерението да ни извъртят още един подобен номер и да ни сервират толкова детски и слаб продукт.

Автор: Владимир Тодоров