Soldiers: Heroes of World War II

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Спомняте ли си момента, в който за първи път седнахте пред PC, за да играете? И онова неповторимо чувство, притъпяващо усещането ви за време, каращо ви да се пулите пред монитора с часове, без да усетите глад или жажда? За жалост голяма част от геймърите са позабравили това невероятно усещане. През ръцете и мишките им вече са минали толкова много игри, че вече нищо не може да ги изненадва и да ги накара да почувстват старата тръпка. Подобни размишления вероятно са измъчвали и разработчиците от Best Way. Навярно припомнили си невероятното чувство от зациклянето над качествена игра, с дружни усилия, много пари и време те успяват да създадат Soldiers: Heroes of World War II. Това е заглавието, което ще накара старите кучета отново да усетят онова готино и позабравено чувство, което повечето от нас изпитваха в ранните години на PC-гейминга.

Тактика и екшън

Soldiers: Heroes of World War II размазва в стената всички заглавия, излизали до момента и попаднали в нейния жанр. Освен това е кодирана със StarForce 3 – най-непробиваемата защита, позната на софтуерната индустрия в момента. Ето защо това е втората игра след TOCA 2, която успява да се опъне ефективно на световната хакерска общност.
Най-точното и кратко определение за Soldiers: Heroes of World War II, което мога да дам, е невероятно добро съчетание между геймплея на Commandos и Command&Conquer, между тактиката и напрегнатите реалновремеви сражения. В нея няма да се налага да строите своя база или да събирате ресурси. Този елемент, характерен за повечето стандартни стратегии, отсъства напълно. В началото на всяка мисия играта ще ви предоставя управлението на определен отряд от войници, с чиято помощ ще трябва да изпълните зададените поръчения. На пръв поглед тя прилича на наскоро излязлата Desert Rats vs. Afrika Korps. Но след един-два часа интензивен геймплей, ще разберете, че Soldiers: Heroes of World War II я надминава неколкократно.

Леко поизтъркана тематика

Както и повечето десетки исторически стратегии на тази тема, и Soldiers: Heroes of World War II пресъздава най-значимите събития, случили се по времето на Втората световна война. И то доста добре. Ще попаднете под обстрела на руските снайперисти, немските танкове, английската пехота и американските самолети. След като се насладите на чудесното основно меню, гарнирано с подходяща за случая музика, естествено, първо ще трябва да се насочите към соловата кампания на играта. В нея ще можете да застанете начело на руснаците, немците или двете съюзнически армии в лицето на Америка и Англия. Четирите кампании (за всяка държава по една) се състоят от по пет мисии. Не си и помисляйте обаче, че те ще могат да бъдат изиграни за нула време. Изкуственият интелект на Soldiers: Heroes of World War II е просто ненадминат. По-лукави AI-копелета не бях виждал досега. Дори и в игри като Blitzkrieg и Sudden Strike. Поради тази причина често ще трябва прибягвате до доста дразнещия метод сейв, лоуд, сейв, лоуд, сейв, лоуд… и после пак сейв и лоуд до полуда, докато накрая успеете да минете тормозещата ви мисия. Този момент може и да подразни повечето хора, но чувството от успешно преодолените препятствия е неповторимо. Нивата в кампаниите (общо двадесет бройки) са допълнени с още седем бонус нива, които ми се видяха значително по-лесни, но затова пък не по-малко интересни.

Един войник, една армия

Между другото, неслучайно Soldiers: Heroes of World War II е кръстена по този начин. Войниците/хората са от изключително важно значение в тази игра и ще предопределят изхода от почти всяко сражение. Само те могат да управляват различната техника, да поправят и поддържат или да я обезвредят и обездвижват. Както на теория би трябвало да е във всички игри, но за съжаление не е, тук пехотата и бронираните машини вървят ръка за ръка. Танковете сами по себе си няма да ви вършат абсолютно никаква работа, ако не разполагате с четирима души, които да ги управляват. Това не се отнася само за бронираните машини, а и за всички превозни средства. В зависимост от техния вид, броят на необходимите пехотинци варира от един до четири. Също така от време на време ще трябва да зареждате машините с гориво. Не искате танка ви да спре неочаквано насред бойното поле, напълно безпомощен и незащитен от ударите на постоянни артилерийски атаки, нали? Презареждането отново става с помощта на пехотата. Някои ще измърморят, че това е ненужно усложняване на геймплея, но според мен не е така. Точно обратното. Това прави играта много реалистична, приятна и разнообразна.

Оригинално управление

Въпросът с контрола на единиците в тази игра е решен по доста новаторски начин. Освен стандартния за всички RTS стратегии начин, базиран на принципа “избери, насочи и кликни”, в Soldiers: Heroes of World War II присъства и един алтернативен метод. Чрез него може да поемете директен контрол над която и да е единица по всяко време. Нейното управление е изключително лесно – придвижването й се осъществява с помощта на клавиатурата, а курсорът на мишката се превръща в мерник, с който определяте посоката на огъня. Превключването от единия метод на контрол на другия често ще определя изхода от здравите мелета.
Всяка една отделна мисия може да се изиграе по коренно различен начин. Противниците ще се държат по новому всеки път, когато стартирате нивото. Тяхното поведение зависи пряко от вашите ходове и тактически постъпки. Това прави играта още по-интересна. Другият фактор, допринасящ за различното развитие на една и съща мисия, е това, че можете да използвате всякаква вражеска техника, стига тя да е читава, разбира се. Затова на места ще ви се наложите само да убивате хората, управляващи дадени оръдия или бронирани коли. Оставяйки машината непокътната, можете да я използвате. В някои от мисиите започвате с много малко хора (а често ще играете дори само с един войник и тогава бъдете сигурни, че става адски напечено) и без почти никакво въоръжение. Това е така, защото можете да претърсвате всеки труп, който оставите по пътя си, и да прибирате вещите му в инвентарите на своите войници. По този начин всеки ваш солджър има възможност да се сдобие с нови оръжия, амуниции, гранати, аптечки и др. А ако искате да си проправите

алтернативен път към вражеските позиции

можете почти напълно да унищожите сградите и въобще – да деформирате цялата околна среда. Това прави играта на Soldiers: Heroes of World War II още по-реалистична и неограничена.
Арсеналът от оръжия и бойна техника е изключително голям и напълно синхронизиран с този, който е бил в наличност по времето на реалните бойни действия между 1941 и 1945 г. Това, разбира се, включва и руските танкове T-34, и немските Panzer.
Играта прилича на Commandos не само защото в голяма част от времето ще трябва да се укривате и да дебнете жертвите си. Всеки пехотинец в Soldiers: Heroes of World War II е изключително важен, защото, ако бъде правилно управляван от вас, може да нанесе неочаквано големи щети на противника. Хората плуват, прескачат препятствия, клякат, пълзят и се укриват зад дървета, камъни и почти всичко друго, за което можете да се сетите. Това ги прави изключително полезни и често пъти с един човек обезвреждате няколко танка, стига да сте съобразителен в действията си.

По-добра от всичко, което сте виждали досега

Още преди да сте започнали да играете на Soldiers: Heroes Of World War II, направо ще ахнете при вида на прецизно изпипаните визуални детайли. Още в самото начално меню се забелязва хъсът, с който създателите й са работили върху този проект. Но почакайте да влезете в битка – тогава няма да си затворите устата поне няколко минути, защото това, което ще видите, е наистина великолепно. Местностите, където ще се развиват сраженията, не са еднообразни и семпли. Те са доста и – така да се каже – раздвижени във визуално отношение: обсипани са с постройки, останки от военна техника, пълни са с всякаква растителност, с ромолящи реки, паянтови мостове и т.н. Всичко това е изцяло триизмерно и божествено красиво. Самите пехотинци, танкове, самолети, камиони и въобще – всички други бойни единици, с които ще разполагате, са моделирани до последната подробност и, най-вече – са отлично раздвижени. Камерата може да се върти и приближава и това, разбира се, ще трябва да го прави често, съобразявайки се с типа игра, който прилагате в конкретната ситуация. Естествено, при такива визуални глезотийки се предполага, че играта ще консумира и адски много от ресурсите на PC-то ви. Затова с колкото по-добра машина разполагате, толкова по-гладко и безпроблемно ще ви върви. Иначе рискувате да изтървете един истински шедьовър в графично отношение.

Стига сте чели – намерете си играта!

Летните жеги са в своя разгар, а на геймъра не му остава нищо друго, освен да се поти над своето скъпо PC. Някои привилегировани ще отидат на море или на планина. Но и те рано или късно ще се върнат в прашната и изгаряща под слънчевите лъчи София (или където живеят). Тогава ще имат само едно спасение и то се казва Soldiers: Heroes Of World War II. Това е играта, която отново може да ме накара да се заседя повече от два часа пред добрия стар монитор. От много време насам не ми се беше случвало да си пусна нещо и да се унеса така, че да забравя да ям и да пропусна някоя друга среща. Най-хубавото е, че въпросната стратегия не е никак лесна. С четирите си кампании, плюс допълнителните бонус мисии, може да запълни значителна част от свободното ви време през лятната ваканция/отпуска. Така че посетете този своеобразен оазис, кръстен Soldiers: Heroes of World War II, появил се насред пустошта, наречена летен геймпазар, и се наслаждавайте на истинско качество.

Автор: Асен Георгиев