facebook facebook
 
 
ИГРИ » PC
 
   
 
Sid Meier's Civilization V
Ревю | 07.10.2010 | автор: Орлин Широв


оценка:
Производител:
Firaxis Games
Издател:
2K Games
Жанр:
Походова стратегия
Платформа:
PC
сайт на играта »

плюсове

Нова освежена графика

Нов режим на визуализация - Strategic View

Пристрастяващ геймплей

минуси

Проблеми с AI

Бъгове в мрежовата игра

Няма ги религиите и корпорациите

Опростен геймплей

Никога няма да забравя първата игра от вече очевидно безсмъртната серия Civilization. Тя се събираше на 4 дискети от 1.44 Mb (разбира се, добре компресирана с ARJ) и след първоначалното объркване от множеството опции и възможности за избор, играчът просто потъваше в политическия и военен театър. Възможността за игра на едно PC от повече от един човек (hot-seat) превръщаше мен и приятелите ми в зомбита за цели дни, а споровете за това кой кого да нападне или да не понякога прерастваха в сериозни кавги. Екранната резолюция не надвишаваше 640х480 пиксела, но това не пречеше на никой - геймплеят беше това, което превръщаше всеки докоснал се до Civilization в неин роб до живот. Годината бе 1991 и Сид Майер, бащата на тази култова поредица, осъзнато или не, поставяше основите на цяла една нова гейм култура - походовите стратегии.

Днес, 19 години по-късно и след четири игри от серията с множество допълнения, петата част на неповторимата Civilization вече е факт. Виждаща бял свят пет години след последния хит на Сид Майер, Civilization V е, може би,

най-очакваната част от поредицата

особено след като последният й вариант, Civilization Revolutions, се появи само за конзоли и остави поколения РС геймъри разочаровани. Накратко: Civilization е походова стратегия, в която избирате дадена цивилизация и с военни, културни, дипломатически и други прийоми (в различните части Сид и компания променят мнението си за способите за контрол над всемира) имате за цел да се превърнете в най-великата световна сила. Научният прогрес, търговията, индустрията и куп други важни държавно-политически проблеми ще се стоварят на главата ви в това състезание за надмощие, започващо от пра-историята и завършващо в далечното бъдеще.

Докато предишните части на играта залагаха на доброто старо правило “Ако не е счупено, не го поправяй” и просто повишаваха нивото на сложност с нови и разнообразни методи за световна доминация, то петата част е поела в една малко по-различна посока. Екипът от Firaxis Games си е поставил за задача да префасонира изцяло култовата стратегия и в резултат на това игровите механики са „измислени” отново и почти по нищо не напомнят на тези от предишните части. За разлика от предшествениците си, Civilization V създава усещане за по-различна игра, излязла от работилницата на приятел на Сид Майер - повечето хубави неща от серията са запазени, но променени и имплементирани по съвсем нов начин. И наистина, главен дизайнер на Civilization V този път не е Сид Майер! Той се е доверил на основните идеи на Джон Шафер - фен от мод обществото на Civilization II, който вече е неразделна част от екипа на Firaxis. Основната концепция на Сид за подход към петата част е 33/33/33 - 33% новости, 33% подобрения и 33% от доброто и изпитано старо. И въпреки че бащата на Civilization се е постарал Джон да следва именно този подход, за добро или лошо единият оставащ процент по-често е попадал в първата категория.

Войната и двата нови ъгъла

Първата сериозна и значима промяна в Civ V е основата на картата. Казваме довиждане на квадратите, по които се предвижваха единиците през последните 19 години и започваме да свикваме с шестоъгълници. Вече всички градове, бойни единици и т.н. могат да бъдат атакувани от шест различни позиции, а не от осем, както бяхме свикнали досега. В това отношение нещата изглеждат по-прости, но дали? Тази промяна не е случайна, като залага на механизъм, добре познат в настолните икономически стратегии като „Заселниците на Катан”, където доказано работи и дава възможност за по-динамично предвижване. Това е позволило и на дизайнерите да се развихрят и да пресъздадат по-истински околната среда, като извивките и чупките на бреговата ивица или планините например, които вече изглеждат доста по-истински. Не мога да сдържа и възторга си от новия режим на визуализация, алтернативен на стандартния, наречен Strategic View. В него, наблюдавате игровото действие отгоре, досущ като на настолна игра (не мога да не спомена отново „Заселниците на Катан”), а всички бойни единици и градове са изобразени с икони и по-този начин позволяват много по-детайлен анализ на военните действия. Stategic View много напомня на на фейслифтната и преродена Civilization 1, базирана на шестоъгълници, и с това определено заслужава специално внимание от всички фенове!

Ако има един аспект в петата част, който е претърпял най-значими промени, то това са битките. Досега бяхме свикнали да събираме на едно „квадратче” възможно най-голям брой армии и след това заедно да ги изсипваме върху вражеските купчини. Това водеше до множество неясноти и объркване от страна на геймърите, когато например купчинка от 20 мускетари при опит да превземе вражески град, можеше да бъде унищожена от 5 стрелеца с лък, разположени зад стените. Всичко това се пораждаше от непреценени бонуси при атаки, защита, предимства срещу определен тип единици и т.н. В новата Цивилизация, това бреме пада от плещите ни и няма да ни се налага да изчисляваме на отделен лист хартия кой тип армия срещу какъв тип единици и на какъв терен е по-добър. Първо, събиране на повече от една военна единица на шестоъгълник вече е невъзможно и второ, всеки път, преди да нападнете, ще виждате кратко резюме на резултата от евентуалното нападение. Просто, нали?

С тези две промени Сид Майер и компания определено опростяват нещата и изцяло променят облика на битките в Civ V. Вече много внимателно ще трябва да позиционирате армиите си около врага, да прецените най-изгодните позиции за атака (хълмове, гори т.н.), а допълнителна щипка стратегическа сол добавят и нововъведените атаки от разстояние. Вече не е нужно да забивате стрелците си директно в бойните слонове на врага - ще можете да атакувате от разстояние и своевременно да избягате при евентуален неуспех. Още по любопитно е, че градовете имат собствена защита и могат да атакуват нападащите варвари от разстояние. Това спестява досадното задължение от предишните части да се събират „дванайски” за защита на градовете. Правилото само една военна или не-военна единица на шестоъгълник важи с пълна сила и тук и по този начин в града не можете да пазите повече от една армия.

Незначимата сила на перото

Ако в предишните части сте залитали по култура, религия и други миролюбиви способи за подчиняване на цялото земно кълбо, то този път трябва да се подготвите за частично разочарование. Религиите и корпорациите са безследно изчезнали от Civ V, а вместо тях Сид, Джон и компания са въвели “политики” - различни държавни решения, които дават бонуси към производството, силата на армиите, щастието на народа ви и т.н. Те дават добра възможност за различно развитие на отделните нации (отвъд иначе линейното научно дърво), като някой политики дори са взаимно изключващи се - ако залагате на Autocracy пример, което носи големи военни бонуси, не може да развивате политиките от Freedom, които носят културни предимства. Този нов аспект от играта, идвайки за сметка на религиите, корпорациите и други културно-икономически елементи, е интересно решение, което, по моему, намалява степените на свобода и малко или много прави стъпка назад в идейното развитие на серията. За сметка на това обаче подобрява динамиката и кустомизацията при различните стилове на ръководена на нациите.

Дипломацията също е претърпяла промени, като интересен за споменаване е фактът, че  вече не можете да търгувате науки, но имате възможност да изучавате определени дисциплини заедно със съюзниците си и така да инвестирате по-малко време в открития. По отношение на преговорите изкуственият интелект има редица проблеми, като понякога предприема неуместни предложения за мир или спонтанни и необосновани атаки. Интересни са и така наречените градове-държави. Това е нова хрумка на дизайнерите, които са решили да ни представят куп независими градове, които имат собствено управление и се опитват да привлекат световните сили на тяхна страна във военни конфликти, търговия и т.н. Те са и единственият способ, чрез който можете да достигнете до културна победа - трябва да подобрите отношенията си с тях и да лобирате за техния глас, редом с тези на другите участници в играта, за спечелване на изборите в съвета на Обединените нации. Градовете-държави са много своенравни и представляват предизвикателство за играчите, особено със способността си да предизвикват конфликти между вас и други супер-сили чрез дипломация.

Автоматизация

е мотото, което е движело идеите при промяната на механизмите за разрастване на градовете ви. Ще можете да строите различни сгради и чудеса сами, но вече населението ви ще се управлява от само себе си - не трябва да разпределяте работниците и професиите ръчно, а те сами ще заемат изгодни места около градовете и ще произвеждат пари, храна и продукция. Ако добавим към това и възможността да купувате шестоъгълници около града си със злато, сами ще се убедите, че мениджмънтът на градовете, вече няма нищо общо с познатия ни от предишните части. Длъжен съм да спомена, че вече колкото и да се развивате, няма да можете ръчно да променяте инвестициите в наука и култура. Този баланс вече се поддържа автоматично, а шпионажът изобщо отсъства от играта!

За сметка на това Firaxis са включили много добри съветници, които ще помогнат на начинаещите играчи да се ориентират в политиката, културата, науката и играта както цяло. Автоматично ще бъдете подканвани да променяте продукцията в градовете, да премествате единиците си, които имат още ход, или да атакуват врага наблизо. Накратко - в Civ V е помислено за новите играчи и геймплеят, малко или много, е претърпял промени именно в тази насока.

Технически детайли

Новост за серията е начинът на разпространение на играта - всичко вече се случва по онлайн системата Steam и всички мрежови игри се случват именно посредством нея. Въпреки редицата малки проблеми в мултиплейъра, само за броени дни Civilization V се превърна в най-играното заглавие в Steam. Бъдещето на поредицата определено се крие в груповата онлайн игра.

Графиката и звукът на Civ V получава най-добра оценка от всички нововъведения досега. Декорът е нарисуван много свежо, като околната среда е доста реалистична и съставена от множество динамични обекти. Бойните единици са нарисувани добре, битките са зрелищни, а новият изглед Strategic View кара Civ V да изглежда като луксозна бордова игра. Авторите са компилирали играта в два различни варианта - единият за DirectX 9, а другият - за 11. Така всеки, който иска, ще може да пробва новата част дори и да не притежава най-новият модел видео карта. Жест от страна на разработчиците, който определено трябва да бъде оценен от старите геймъри.

Саундтракът пък се състои от часове етно и класическа музика, като цивилизацията която изберете, ще определи и музикалния фон, който ще ви съпровожда, докато опитвате да превземете света. Атмосферата, която играта създава, е доста оптимистична, като авторите са си поставили за цел да реализират играта си с „оптимистично чувство за бъдещето на човешката цивилизация”.

Заключителни слова

Въпреки, че Civilization V е игра, ориентирана по-скоро към новите играчи, не може да се отрече, че тя предлага по нещо и за старите кучета. Дори и само новата военна механика в комбинация с шестоъгълниците е добра причина играта да бъде пробвана от всеки любител на стратегиите. Прекрасната графика и безсмъртната концепция за световна доминация с дадена цивилизация определено са сигурна рецепта за дълго забавление и ще спечелят много нови фенове. Аз лично нямам търпение да видя нови цивилизации (в официалната версия са включени само 18), нови модове и промени на оригинала, за което авторите са се погрижили добре. (Civilization V върви със специален пакет за модификация, който, сигурен съм, ще роди много оригинални модове.) Основната поука от новата Цивилизация е, че концепцията на Сид 33/33/33 доказва, че работи добре и задоволява потребностите както на старите фенове, така и на новите играчи. По този начин Civilization V се превръща в еталон за подражание, по отношение на изработване на нови части за стари хитове. 

 
системни изисквания
Dual Core CPU 1.8GHz, 2GB RAM, 256 MB ATI HD2600 XT, 256 MB nVidia 7900 GS или Core i3 integrated grаphics, Win XP SP3/ Vista SP2 / 7
напиши коментар
 

54 мнения
профил »
dechko каза на 08.10.2010, 20:59 ?. :

Много опростена ми се струва.На 5тия ден ми омръзна (дървото на развитие е толкова линейно, че може да си остави на автоматик и почти няма да се усети разликата), а очаквах поне 2 седмици да се уча на базовите правила :(

147 мнения
профил »
BroO каза на 08.10.2010, 22:18 ?. :
Редактиран на 08.10.2010, 22:20 ?.

Бе от началото като я почнах ( за пръв път това заглавие ) ми беше много интересно, но въртейки тези дни въртиш-въртиш, колкото въртиш толкова тъпо ти става и на 2-рата седмица вече ми омръзна и те тамън я махнат от компа, много еднообразна и скучна, липсва й нещо.. незнам.

484 мнения
профил »
denik каза на 09.10.2010, 18:29 ?. :

Кой друг освен ШИРОВ!!!! би написал такава хубава статия за Цивилизацията!!!!!!!

6 мнения
профил »
Rakazul каза на 13.10.2010, 08:25 ?. :

Играта беше интересна, за пръв път игра този тип игра от поредицата. Като цяло ми хареса. Единственото което не ми допадна е че единиците бяха еднакви, можеха да ги напаравт малко различни.

1 мнения
профил »
CIVFANATIC каза на 12.05.2011, 18:00 ?. :
Редактиран на 12.05.2011, 18:02 ?.

САЙТЪТ ВИ СЕ ЧУПИ ПРИ ГОЛЕМИ КОМЕНТАРИ - КАЖЕТЕ НА ПРОГРАМИСТЧЕТАТА ДА ПРОВЕРЯВАТ ЗА ДЪЛЖИНА И ЕВЕНТУАЛНО ДА СИ ОПРАВЯТ БАЗАТА...

Оставам с впечатление, че писателят не е играл Цив 4, а директно е преминал от 3 (или дори първа част) към 5. Защо? Изреждам:

1) Изчислението на това какъв е процента за успех в битка го има още в Цив 4. За да се види трябва или да се задържи ALT-а и курсора в/у противника или с Go-to командата да се задържи курсора в/у противника. И листа хартия не е нужен... Отделно ако се избере целия стек с единици, с които се атакува противника играта избира единицата с най-голям шанс за победа.

2) Религиите и корпорациите са изчезнали, да, но policies не заместват тях и нямат нищо общо с тях. Те са заместител на т.нар. Civics в Цив 4 (активират се с F3).

3) Автоматизацията на гражданите в градовете я има и в Цив 4, като се дава възможност да се набляга на Храна, Продукция, Търговия, Наука или Велики личности. Отделно има бутон който забранява прираста на население на града.

4) Автоматичното подканване за:
- промяна продукция в градовете
- действия на единици имащи още ход
също присъства в Цив 4.

Посочените новости са новоОставам с впечатление, че писателят не е играл Цив 4, а директно е преминал от 3 (или дори първа част) към 5. Защо? Изреждам:

1) Изчислението на това какъв е процента за успех в битка го има още в Цив 4. За да се види трябва или да се задържи ALT-а и курсора в/у противника или с Go-to командата да се задържи курсора в/у противника. И листа хартия не е нужен... Отделно ако се избере целия стек с единици, с които се атакува противника играта избира единицата с най-голям шанс за победа.

2) Религиите и корпорациите са изчезнали, да, но policies не заместват тях и нямат нищо общо с тях. Те са заместител на т.нар. Civics в Цив 4 (активират се с F3).

3) Автоматизацията на гражданите в градовете я има и в Цив 4, като се дава възможност да се набляга на Храна, Продукция, Търговия, Наука или Велики личности. Отделно има бутон който забранява прираста на население на града. Не само това - автоматизацията с наблягане на НЕЩО в Цив 4 е ПО-ДОБРА от Цив 5, т.к. позволява да се наблегне едновременно на Храна и Продукция например, докато в Цив 5 може само на 1 аспект. От друга страна обаче в Цив 5 може да се посочи че определен шестоъгълник трябва да бъде "работен" от гражданин, без това да изключва автоматизацията. В Цив 4 обаче това го няма - ако пипнем дори и 1 гражданин, то автоматизацията се изключва и трябва сами да управляваме града, както в старите части. Което не е кой-знае какъв проблем, а и в някои етапи на играта дори е необходимо.

4) Автоматичното подканване за:
- промяна продукция в градовете
- действия на единици имащи още ход
също присъства в Цив 4.

Останалите неща изредени са новости м/у Цив 4 и 5, да. Но тези изредени от мен не са новости за Цив 5 и според мен нямат място в статията.

Иначе досега са излезли доста пачове за играта и въпреки, че съм я играл, по мое мнение (на човек играл всичките излезли официални части с експанжъните) все още има нужда от дошлайфане и доработване, докато стане добра за игране. И наистина както казаха колегите е изключително опростена (да не кажа скучна) в сравнение с Цив 4.

193 мнения
профил »
Rostik79 каза на 15.09.2014, 09:28 ?. :

Аз нещо пак си я инсталнах от СТИЙМ и поиграйвам напоследък. Допреди няколко седмици пуснах една кампания на тройката. Четворката почти не съм играл, но като цяло ми се струва, че 5-цата е доста по-опростена от тройката. Идеята да не могат да се слагат повече от 1 бойна единица на поле е добра и променя доста стратегията. Трябва да обсадиш града от всички страни, за да използваш повече единици едновременно. А през това време градът се защитава и обстрелва. Изобщо битките са подобрени и някак си по-логични. В тройката не беше рядкост някоя по-слаба единица да унищожи по-силна.
Не знам в четворката как е било, но най-после работниците строят пътища и други подобрения за 3-4 хода. Няма го това безумие да строи път в джунглата в продължение на 30-40 хода.
напиши коментар
 
ОЩЕ ЗА ИГРАТА
Sid Meier's Civilization V

Превю:
Очевидно Firaxis обмислено режат излишното и извайват необходимото, за да запомним 2010-та като годината на цивилизацията. Какво очакваме от Civilization V?

новини:
По данни на Steamspy, стратегията на Firaxis е натрупала тези продажби от премиерата си през септември 2010 г.
Модифицирана версия на Civilization V ще влезе в американските училища от есента на 2017 г.
Steam News обяви, че предстои безплатен уикенд за Sid Meier's Civilization V. Нещо повече - походовата стратегия на Firaxis се предлага с цели 75 процента отстъ
ОЩЕ ЗА ПОРЕДИЦАТА
Civilization V: Gods & Kings 3
Civilization III: Conquests
Sid Meier's Civilization IV
Civilization IV: Beyond the Sword
Civilization IV: Warlords
Civilization 2: Test of Time
Sid Meier's Civilization III
ОЩЕ ИГРИ ОТ ЖАНРА
Total War: Shogun 2 31
Hearthstone: Heroes of WarCraft - PCM2.0 30
Napoleon: Total War 28
XCOM: Enemy Within 21
Disciples III: Renaissance 21
Worms Reloaded 17
King's Bounty: Armored Princess 17
XCOM: Enemy Unknown 15
King Arthur - The Role-Playing Wargame 12
Fallen Enchantress: Legendary Heroes 12