Shrek the Third

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Поредна доза зеленясала кликомания

Най-лесно е да насметем някой или нещо, да се обърнем и да си тръгнем по живо, по здраво, доволни от постъпката си. Честно казано това смятах да направя в този материал, защото при стартирането на Shrek the Third определено изпитах смесени чувства. По-лошото е, че негативните усещания бяха преобладаващи. Трябва да призная обаче, че колкото и да се дразня на някои неща, свързани със създаването и целта на играта, тя предизвиква и известна доза положителни емоции. Именно за това ще оставя критическите си забележки за финала, а преди това ще ви представя свежите и забавни елементи от екшън приключението на 7-studios.

На времето имаше виц, в който се разказваше за един змей, който живеел много, ама мно-о-ого далече и всяка сутрин със събуждането си възкликвал сърдито:

“Е, да му *** майката, колко далече живея”

Предполагам, че жителите на кралство Far Far Away имат сходен проблем, но явно все още не са го осъзнали, защото нито в пълнометражната анимация, нито в играта, забелязах някой да се оплаква от адресната си регистрация. Абстрахирайки се от спомените за разни вицове обаче, се чувствам длъжен да споделя с вас, че, както по-проницателните от вас вероятно вече са се досетили, сюжетът в Shrek the Third се преплита с фабулата на третия филм по темата.

Основните моменти в играта не проследяват крачка по-крачка историята от пълнометражната анимация, но в най-общи линии се придържат към нея. Екшън приключението на 7-studios ще ви срещне с най-различни приказни герои: като започнем от добре познатия ни Щрек, минем през Котарака в чизми, Спящата красавица, Принцеса Фиона и завършим с олигофреничното, лепкаво и постоянно говорещо магаре, озвучавано от самия Еди Мърфи. Ако не друго, то поне разнообразието на игрови персонажи е сериозно.

Териториите, в които можете да разходите зеления задник на гигантското, но добродушно огре Шрек (а също така и на другите приказни герои), не се ограничават само с познатите ни местности, обхващащи Far Far Away и Блатото на Шрек. Близо тридесетте мисии, които предлага играта, са разпръснати из кралския замък, училището на Арти (слаботелесния наследник на трона); кораб, пълен с пирати; открити местности, предлагащи красиви пейзажи и други. Нивата не са особено дълги, нито кой знае колко сложни – общо взето са направени като за прохождащи в геймърството субекти. Като цяло играта е насочена именно към тази потребителска група.

Това не означава, че татковците, които решат да поемат управлението на владеещата седем вида бойни изкуства спяща красавица, няма да се забавляват. Нито че майките, впечатлени от невероятни чар на оранжевия мускетар, ще скучаят. Въпросът е, че тези от вас, чиито годинки са в повечко, по-скоро биха се изкефили на лафовете на приказливото магаре или донжуанските съвети на темпераментният котарак, отколкото на безспирния кютек.

Приказната атмосфера

с която е пропит светът на Шрек, е изцяло запазена. Това е едно особено сполучливо решение на 7-studios. Все пак, ако нещо в тази игра привлича хората, то това са именно образите на десетките добри и зли приказни герои. От друга страна геймплеят не предлага особено богат арсенал от възможности за оползотворяване на времето, прекарано в компанията на екшън приключението. В 90% от времето ще налагате противници, ще събирате различни бонуси и ще се усъвършенствате в управлението на отделните персонажи. Последното не е особено сложно.

Всеки от героите владее няколко вида удари – основен, по-силен и специален, който можете да използвате само при наличието на определена доза магическа субстанция. Нея пък ще събирате напред-назад из нивата, чупейки сандъци, бурета или просто кокалите на враговете. И така по целия път до срещата ви с баш злодея принц Чарминг. Ако обаче в един момент ви омръзне да биете беззащитни пирати и разбойници по главите, винаги можете да се разнообразите с мини игрите, които разчупват до някаква степен иначе еднотипната атмосфера.

В Shrek the Third не може да се открие някакъв дълбок смисъл, който да изпълни приключенията с висша цел или нещо подобно. Но всъщност едва ли някой предполага, че осем годишните малчугани ще търсят нещо повече от шарена анимация и здрав кютек. Това е и причината, поради която на по-зрелите играчи, най-вероятно заглавието ще се стори еднообразно, безцелно и скучновато. Особено поради факта, че около час джиткане е достатъчен, за да опознаете всички достойнства на играта и то по няколко пъти.

Съмнително лоша графика

Във визуално отношение разработчиците от 7-studios са си оставили пръстите. Жалко, защото приказната вселена на Шрек предполага една красива и изпипана визуална реализация. За сметка на това получаваме морално остаряла, ръбеста визия, която честно казано не е особено впечатляваща, дори въобще. По-скоро предизвиква асоциации за претупване и гонене на срокове. Най-вероятно целта е била съгласувано излизане заедно с филмовата премиера с чисто маргетингови цели. От гледна точка на музикалното оформление нещата стоят една идея по-добре. Майтапите, които ръсят Котаракът в чизми и Магарето, са добре пресъздадени, а и музикалните ефекти като цяло са приятни за ухото.

Неведнъж съм споделял своето недоволство, свързано с превръщането на гейминдустрията в машина за правене на пари. Особено дразнещи са тези заглавия, които паразитират върху еуфорията около някой филм с единствената цел да яхнат вълната и да осъществят максимум продажби поради общата фенщина. Много се съмнявам обаче, че заглавия като Shrek the Third ще напълнят хазната на техните създатели и разпространители. Това просто няма и как да стане с оглед на качеството, което такива игри предлагат. Според мен такива заглавия трябва да се подаряват като бонус при закупуването на филма, чиито сюжет брутално експлоатират.

Автор: Асен Георгиев