Shade: Wrath of Angels

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 ное. 2004

Не знам дали сте наясно с този факт, но от известно време насам и съседните на нас славянски народи започват да пробиват в гейминдустрията с едни нелоши тепове. Едва ли има някой, който да не е чувал за хърватския еквивалент на Дюк Нюкем, наречен Serious Sam или пък да не е пробвал чешкия мегахит Mafia. Чехия изглежда ще има сериозен принос в бранша и занапред. Зародилата се в нея компания Black Element Software доведе на бял свят един доста любопитен екшън-приключенски хорър на име Shade: Wrath of Angels. Струва ми се обаче, че на тази игра не се отдава необходимото внимание. Имам странното чувство, че тя се пренебрегва от определена част от геймърите. Е, да се надяваме, че греша и че ще се намерят достатъчно хора, които да оценят нейните качества, които, уверявам ви, не са никак малко.

Как започва всичко?

В началото на играта главният герой, безименен и бивш военен, получава писмо от брат си, което (за негово нещастие) на бърза ръка го забърква в едно същинско дяволско приключение. На този най-обикновен къс хартия е написано в прав текст, че братото е направил странно археологично откритие – това, на което се е надявал цял живот. Заинтригувани и същевременно притеснени от писанията му, вие решавате да хванете влака и да отидете незабавно при него – в една затънтена част на Европа, където представата ви за нещото, наречено “свят”, ще се обърне поне на 180 градуса.

Докато следвате знаците, които мистериозно изчезналият ви брат е оставил, ще се озовете в безлюден град, в който и най-безмозъчният екшън-герой би се досетил, че има нещо гнило. Именно там ще се запознаете и с Ангела на Вярата, който ще ви дава различни насоки и задачи. Той ще ви пренася от свят в свят и ще ви помага така, както намери за добре. И ако искате да видите брат си отново и да добутате мистериозната история докрай, ще трябва му да се подчинявате безпрекословно. 

Добрият демон

За да ви улесни до някаква степен с изпълнението на вашата мисия, Ангелът на Вярата ще ви подари много специален меч и ще превърне във ваш роб цял един демон. Ще можете да го използвате почти във всеки един момент, когато усетите, че положението става напечено и има шанс да ритнете камбанката. Но при едно условие – показателят, който отчита вашата бойна издръжливост (а тя намалява, когато изпълнявате удари с меча, но не и когато тичате – за това я наричам бойна), трябва да е запълнен малко повечко от половината и да започне да святка. След това е достатъчно да натиснете един-единствен бутон и вашият герой моментално ще приеме формата на адско изчадие.

Но това е нож с две остриета. Например ще станете в пъти по-силен, но и едновременно с това бързината ви ще намалее. Най-хубавото обаче е, че когато се подвизавате като демон, вие сте практически неуязвим. Единственото нещо, което противниците ви постигат, когато ви удрят, е да стопяват издръжливостта ви. И когато тя се изчерпи, ще приемете отново нормалния си вид. Длъжен съм да поясня също така, че трябва много внимателно да преценявате и всяка своя атака, защото колкото повече удари нанасяте, толкова по-бързо ще се превърнете отново в човек.

Всичко под ножа

Когато не можете да разчитате на помощта на демона, ще бъдете принудени да развъртите обгърнатия от бяла светлина меч. Тук трябва да отбележа, че без да използвате комботата, предназначени за близък бой, сте почти обречени. Без тях е адски трудно. Ако и те не помогнат, със сигурност сте сериозно загазили и трябва да вземете крайни мерки. Например да метнете някоя магия, която можете да си купувате от точно определени за това места. Различните заклинания струват даден брой ангелски сълзи (това са малки, реещи се във въздуха, светещи кръгчета, които ще събирате из мрачните нива на Shade).

Естествено е след множеството проведени битки героят ви да не е в цветущо здраве и да се нуждае от нещо, което да го вдигне на крака. В повечето игри това са различни отвари, аптечки, храна и т.н. Забравете за тези неща, защото в Shade начинът, по-който ще можете да възвръщате загубената си кръв, е само един. През определено време ще се натъквате на светещи процепи в земята. И за да се „заредите” с кръв, ще трябва да забиете меча си в един от тях. Тази процедура ще възстановява определена част от здравето ви.

Kill zombies & run

По време на пътешествието си ще се натъквате на най-различни враждебно настроени изчадия. Първоначално ще ви се пречкат предимно безпомощни зомбита и скелети, въртящи мечове, но впоследствие ще трябва да премерите сили с тежко въоръжени демонични твари. Ще попаднете и на стрелци, които преди да намерите арбалет, ще ви скъсат нервите, но след това ще се превърнат в напълно безпомощни мишени. Акцентът на геймплея не пада върху воденето на масови и продължителни битки. По-скоро ще трябва да се съсредоточите върху тичането насам-натам из нивата. Докато кръстосвате световете на Shade: Wrath of Angels, ще трябва почти постоянно да изкачвате планини, да прескачате пропасти и т.н. Ако не беше мрачната атмосфера и подтискащата музика, можеше дори да си помислите, че сте пуснали някой jump & run.

Сейв-системата

Запазването на играта се осъществява по един леко нестандартен конзолен начин. Да, из нивата са разпръснати определен на брой чекпойнти. Но те не са предназначени за еднократна употреба, както е при повечето заглавия. Можете да се върнете при тях и да се запишете повторно всеки път, когато пожелаете. Не сте ограничени по никакъв начин. Единственото нещо, което трябва да направите, е да разбиете вече образувалата се на мястото на чекпойнта статуя и воала – време е за нов сейв.

Визия и последни думи

Спокойно мога да кажа, че графиката на Shade: Wrath of Angels е напълно поносима от гледна точка на сегашните изисквания. Не е нито прекалено добра, нито много лоша. Наистина, от време на време се забелязват някои недоизкусурени моменти, но това се случва рядко. Важното е, че визията е сносна и спомага за поддържането на една прилично стряскаща атмосфера. А и не мисля, че посредствената графика е проблем, тъй като напоследък станахме свидетели на игри с прекрасни енджини, които въпреки това не успяха да пробият поради простата причина, че не изпъкват с нищо друго и определено не изобилстват от готини хрумвания. Е, със сигурност мога да кажа, че Shade има какво още да предложи.

Дойде и моментът, в който трябва да споделя общото си впечатление от Shade: Wrath of Angels. Мисля, че всеки, който я пусне, ще остане доволен. Тя е много приятна, почти липсват моменти, в които можете да зациклите, и ви гарантирам, че веднъж щом се заиграете, ще ви се наложи да отделите сериозно количество свободно време и да се заредите добре с газирани напитки.

Автор: Асен Георгиев