Sensible Soccer 2006

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Предполагам все още има живи геймъри, които си спомнят златната класика от 1992 години, наречена Sensible Soccer. Тя беше едно от любимите забавления за млади и стари, както на аркадните автомати, така и пред РС-тата у дома. Футболистите в тази геймка бяха представени като снопче от 2-3 пиксела, а геймплеят беше дотолкова опростен, че всичко можеше да се извършва с два-три бутона. Както сами предполагам се сещате, преди 14 години нямаше много други футболни игри и тази дебилна интерпретация по темата беше доста зарибяваща. Две години по-късно обаче, а именно през 1994 година, се появи първата FIFA, която грабна сърцата на феновете и завинаги заличи SS от спомените на геймърите.

Ето че сега през 2006 година, когато FIFA е номер едно на пазара за спортни игри, а Pro Evolution Soccer е неговата адекватна конкуренция (опитваща се да догони класата на ЕА), геймдизайнерът Джон Хейр (автор на Sensible Soccer) е решил да изпробва феновете с актуален римейк на класиката от миналото.

Sensible Soccer 2006 е дело както на гореспоменатия дизайнер, така и на целия екип на Kuju Entertainment. Те, в сътрудничество с Codemasters, са решили, че около световното първенство по футбол тяхната непретенциозна игрица все пак ще мине метър.

Да ама не…

Основният коз на Джон Хейр (или това, с което той е успял да убеди Codemasters да застанат зад него) е лекотата и опростеността на геймката му. В този ред на мисли, трябва да ви споделя, че в SS 2006 играта се провежда само с 3 бутона – шут, пас и спринт (има и бутон за контрол на вратаря и такъв за смяна на играчите). Клавишът за шут се използва и за подсечка, като няма да ви излъжа, ако ви кажа, че само с него можете да играете през цялото време. Помен няма от различни видове влизания (опасни, сигурни), като с бутона за удар към вратата/глава/шпагат можете да взимате всяка топка от вашите противници.

Когато решите да подавате, идва следващият потресаващ момент. За разлика от логичното, т.е. да подавате, където си поискате, вие можете да изпратите коженото кълбо само в 8 (осем) посоки. Те биват указвани от жълта стрелка, която стои под играча, с който владеете топката. Така се оказва, че от определен ъгъл изобщо нямате никакъв шанс да вкарате (например от дясната/лявата част на границата на наказателното, откъдето, между другото, се бележат голяма част от головете в истинския футбол). Тук трябва или да сте позиционирани фронтални срещу вратата или да застанете така, че някой от диагоналите да попадне във вратата. Тази неадекватност на геймплея би направила впечатление на всички фенове на FIFA или PES. Или, казано иначе, би издразнила всеки човек, който се е докосвал до друга футболна игра.

Симпатична ли е графиката?

Огромната гордост на Джон Хейр е приличащата на комикс графика и футболистите с уголемени глави. Аз поне не разбирам как човек може да се гордее с това… Горчивата истина е, че Sensible Soccer 2006 изглежда зле на фона на добрите футболни симулации, но все пак не трябва да забравяме, че тя дори не претендира за място сред тях. Суперсемплата графика дава възможност играта да върви на по-стари машини. Футболистите имат много слаба прилика с истинските лица на играчите, а имената им са умишлено объркани. Така ще управлявате Eti’i, Rinildo, Rinildinho и тем подобни.

В Sensible Soccer 2006 има възможност за игра както с клубни отбори, така и с национални. Можете да си направите и собствен тим, с който да се помъчите да покорите световните стадиони. Преди започването на всяка среща можете да сменяте типа на топката, с която играете, терена, стадиона, продължителността на мача и други стандартни за футболни симулации настройки.

За съжаление комбинацията от суперглупав геймплей, адски нереалистичен стил на игра, смешната графика, липсата на спортен коментатор и много други детайли, превръщат Sensible Soccer 2006 в жалка пародия на футболна симулация. Дизайнерът, подвел Codemasters да издадат това извинение за компютърна игра, трябва да бъде наказан, а перспективата за създаване на лека игра, за непретенциозните компютърни фенове, които искат кратки, бързи и динамични срещи, може да бъде реализирана по-добре за мобилни телефони, например.
Сега, в условията на FIFA доминация, господин Джон Хейр ще трябва да дава Sensible Soccer 2006 на собствените си деца, защото някой по-възрастен едва ли би загубил времето си с тази геймка.

Автор: Орлин Широв