Sea Dogs

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

“Ти нали играеш RPG-та? Ето, пиши за Sea Dogs.” Така ми казаха и бяха прави. На сайта на производителя играта е класифицирана като “RPG-at-sea”. Вярно е, че жанрът RPG е с почти необятни граници. Но ако някой ме накара да класифицирам Sea Dogs с едно кратко изречение, ще отговоря: клонинг на Pirates! Но не просто клонинг. Руснаците от Akella са доразвили концепцията на Pirates!, но са успели да добавят и нови елементи. И тъй като в последните години излязоха само две добри пиратски игри (имам предвид игри за пирати, а не от пирати като тези, които се продават на “Славейков” да речем), а именно Monkey Island 3 и 4, мога да кажа, че предстоят дълги часове на пиратски битки!

Почти съм сигурен, че всеки, който е играл Pirates!, вече е загърбил списанието и тича към най-близкото място, откъдето може да си купи Sea Dogs. Не всички са имали удоволствието да попаднат на тази класика от далечното геймърско минало или на другото култово заглавие Sea Legends.

Главният герой се казва Nicolas Sharp (не можете да му смените името:-(). Той е млад, кръвта му кипи, жадува за слава и богатство. По време на действието последната граница не е космосът, а морето. И така

Nick решава да се пробва като търговец.

Да ви разказвам какво му се стоварва на главата след това не би било любезно от моя страна. Ще кажа само, че историята сякаш е извадена от роман на Емилио Салгари – няма да скучаете.

Не сте длъжни да следвате строго основната сюжетна линия. Играта изобилства от миникуестове, а ако искате, можете просто хаотично да нападате и ограбвате (или поне да се опитвате) всеки срещнат кораб. Това последното всъщност не е особено добра идея. В региона има четири воюващи сили: Англия, Франция, Испания и пиратите. Добре е да сте в добри отношения с поне една от тях.

За да се превърнете в ужаса на моретата, ще ви трябва и подходящ кораб. Видовете плавателни съдове, до които имате достъп, са повече от двайсет на брой, като всеки има параметрите скорост, маневреност, брой оръдия, размер на полезния товар, екипаж и т.н. Можете да зареждате оръдията си с четири типа снаряди: обикновени гюлета – правят дупки и са евтини;
шрапнели – отлични за избиване на екипажа на противника, ако сте решили да го взимате на абордаж, но – уви -късобойно; верижни гюлета – идеални за разкъсване на вражеските платна; бомби – разрушителни, но скъпи.

Няма да имате възможност сами да си изградите собствена ескадрила,

но ще срещате NPC-та капитани на кораби, които ще ви помагат в битките срещу дял от плячката.

Начините за припечелване на пари са много. Това е добре, защото разходите за поддържане и ремонт на кораба и за заплати на екипажа също не са малко.

Можете да се подвизавате като търговец. Това не е най-бързият начин за забогатяване и определено не е най-интересният. Но ако това е изборът ви, ще ви стане по-интересно, едва когато забогатеете – просто тогава пиратите ще ви обърнат по-сериозно внимание.

Ако сте решили, че животът на пират е за вас, със сигурност ще минете през множество сражения. Можете да потапяте кораби и да събирате остатъците от товара, плуващи по повърхността. Истинската плячка пада, когато вземате кораби на абордаж. Докато екипажите на двата кораба се избиват на палубата, вие трябва да се дуелирате с капитана на противниковия плавателен съд. Не очаквайте разнообразие на удари и хватки като в Mortal Kombat примерно. За щастие нещата не са сведени до “Муш! Фъх, уби ма!”. Колкото и да сте умели в боравенето с меча, нямате никакви шансове, ако противниковият екипаж е в пъти по-многочислен от вашия. Ако прекалите с нападенията срещу плавателните съдове на някоя нация, не само ще сте нежелан в пристанищата й, но ще бъдете и целенасочено преследван.

Друг начин за подобряване на финансовото ви състояние е изпълняването на различни задачи, възложени ви от губернаторите на островите и куестове.

За да ни убедят, че това наистина е RPG-at-sea, авторите са ни предоставили възможност за солидно развитие на главния герой.

Ще трупате опит при всеки потопен кораб и изпълнен куест

и ще можете да подобрявате деветте показателя на Nicolas. Те са: мореплаване, ремонт на кораба, търговия, точност при стрелба, презареждане на оръдията, координация на екипажа, защита, абордаж и бой (със сабя, не някаква азиатска система). Ще можете да си наемате и офицери, който да влияят положително (в редки случаи отрицателно) на показателите ви. В моя екипаж имаше сляп главен стрелец, боцман, претърпял корабокрушение (не обяснява защо), и дърводелец, който рядко успява да върже две думи на кръст. Офицерите най-често можете да намерите по кръчмите – мястото, което освен за разпространяване на слухове, служи и за набор на обикновени моряци.

Музикалният фон на играта е дело на Московския симфоничен оркестър.

Дори да ви дразни такава музика, трябва да признаете, че да се направи игра за пирати с дет-метъл съпровод би било издевателство. Звуците са на добро ниво. Особено ми харесаха стенанието на кораба по време на буря, звука от разпорването на платна и падането на главната мачта. За жалост диалозите не са озвучени.

Графиката е много добра. Липсват каквито и да е ръбести предмети (освен където това е бил замисълът). Изключително впечатляващи са битките с участие на няколко ескадрона, в мъгла или буря. Лицата на персонажите са много детайлно нарисувани, но са статични като бетонен блок. Жалко е, че липсва търчащ напред-назад по палубите екипаж. Щеше да ми е интересно да ги наблюдавам по време на битка.

Възможност за игра в мрежа няма. Творението на Akella върви относително стабилно, но изобилства от дребни бъгове. Слава богу, че ги има, защото иначе би трябвало да поставя оценка 7 за геймплей.

Sea Dogs е адски пристрастяваща и забавна. Непрекъснато ми се иска да довърша някой куест или да потопя още няколко кораба. Не съм се забавлявал така от доста време.

Автор: Борис Цветков