Schizm

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 06 ное. 2001

Забелязали ли сте, че напоследък стана модерно да се чете фентъзи. Sci-Fi фантастиката постепенно отмря и в момента е много трудно да се намерят качествени заглавия, които с гордост да наредите в библиотеката до пълната колекция “Галактика” на бившето варненско издателство. А да не забравяме и комерсиалния елемент – щом читателят иска истории за дракони и рицари, а не за визията на автора за бъдещето, така да бъде.
Същата тенденция можем да срещнем и в компютърните игри. Да ви призная честно, взе да ми писва от подземия и дракони – и без това се улових преди седмица, че чувствам опашката си прекалено суха и че ме сърби лявото крило…

Интро

Schizm е стандартен куест със сюжет, издържан перфектно в каноните на научната фантастика. В далечното трето хилядолетие човечеството е покорило космоса. Експедиции са изпратени в абсолютно всяко ъгълче на вселената – такава, каквато я познаваме. 98% от проучените планети са пусти или населени с примитивни форми на живот. На една от тях обаче експедицията намира следи от разумна цивилизация. Изпраща се втора група изследователи, която да проучи артефактите на древната и определено много развита извънземна култура. Странното е, че всичко е запуснато, но изглежда така, все едно че домакините са си тръгнали вчера.

Всичко това действа като атомна бомба в научните среди. Зареждат се дискусия след дискусия с една единствена цел – да се разбере кои са обитателите на планетата. Сравняват загадъчния свят дори с кораба “Мари Целесте” – испанска шхуна, намерена в Бермудския триъгълник, чийто екипаж е безследно изчезнал. Половин година след откриването на планетата се случва нещо странно – изгубена е всякаква връзка с наземния екип и лагера на учените. Към повърхността полита малка спасително-техническа експедиция, която да проучи какво става. Докато корабът е в орбита, всички системи внезапно отказват. Единственият шанс е спасителната капсула. Така двама членове на екипажа – техничка/пилот и втори пилот/военен – се оказват на непозната планета без следи на живот, разделени един от друг на около 4000 мили (куестаджиите в редакцията доста се чудехме що за планета е това, но след проблясъка на един от колегите, че най-накрая сме намерили homeworld-a на Xel Naga, опустял заради терористична атака на зерга Осама Бел Кериган, се отказах да се допитвам до външни експерти. :))

Инсталирате играта и първото нещо, което ви се набива на очи, е менюто на български. Мда-а, правилно прочетохте – на български. След Hired Team: Trial и Echelon Schizm ще бъде достъпна за всеки един от нас, включително и онези, които не знаят много добре езиците на запад от Драгоман. Също ще ви се набие на очи и конфигурационното меню, което ви позволява да контролирате само звука. Така че забравете за смяна на резолюции, промяна на клавиши и т.н. Всъщност играта не е 100% преведена, но за по-малко от три седмици след официалната премиера българските разпространители от “Пулсар” успяха да ни сервират ръководство изцяло на матерен език и субтитри с блестящо качество на превода. Чувството от играенето на Schizm е сходно с усещането при гледане на качествена фантастика с плюса това, че вие да водите действието.

Приключенията

Започвате играта с двама герои, които, както вече споменах, са разделени един от друг, но по всяко време можете да превключите помежду им. Техничката се приземява върху огромна конструкция – най-вероятно жилищен комплекс, за когото след по-внимателно оглеждане се разбира, че е жив биологичен механизъм. Пилотът пък се оказва в един огромен облачен град, в който кварталите са свързани помежду си със система от лифтове и балони. Нито един от двамата не знае нищо за мястото, в което е попаднал, а появяващите се образи на членове от предишния екип само допринасят за всеобщия хаос и объркване.

Интерфейсът на играта е доста опростен – използва се само мишката, а инвентарът и менюто с опциите се показват, когато приближете курсора до най-горния или долен ъгъл на екрана. Нямате електронен бележник за записки, но се работи върху идеята последните 15 страници от ръководството да са празни именно с тази цел. И, повярвайте ми, те ще са ви необходими. По принцип можете да минете играта първо с единия персонаж, а после – с другия, но голяма част от отговорите на загадките изискват комбинираните знания и на двамата. Споменавайки загадките, ще добавя, че тяхната трудност е… хмм, добре де – още първият по-сериозен пъзел е умопомрачителен. Пробвах с логика, после минах на математика. Имате четири бутона и четири цветя, реагиращи на тях. В петото цвете има предмет, който ви трябва, за да продължите напред. Бутоните действат на нелогичен принцип като след определени комбинации се отварят нови. Изчислих, че възможните варианти са 63. Накрая се отказах от налучкването и когато пробвах системата на отделяне чрез отрицание, работата взе, че стана.

За други куестове ще ви е нужно да си прерисувате всяка една руна и драскотинка от стената, буквално да преписвате разговори и да си чертаете карти. Жестоко! В един момент така се потапяте в играта, че просто забравяте как е минал целият следобед. Това е перфектният начин за уплътняване на времето, докато вали (ако не ви се спи или нямате друга причина, за да сте в леглото ;)). И пак ще повторя – всичко е на български, което, съчетано с другите качества на играта, атмосферата и геймплея, ще накара геймърите от 10 до 40 годишна възраст, които са фенове на куеста, да цвилят от удоволствие.

Аутро

Тук, по традиция, трябва да си говорим за графика, звук и други технически параметри. Наистина, пикселите са малко едрички, а терена – леко ръбат, но я се замислете: ако всичко това беше издържано в по-плътни текстури, то системните изисквания щяха да направят играта недостъпна за 90% от куест-обществото в България. А движенията са толков реалистични и плавни, че за по-малко от половин час фона няма да ви се набива в очи, а той самият е малко произведение на изкуството.
Очакват ви неземни пейзажи със страхотни оранжеви небеса и още по-страхотни залези. Музиката е доста приятна – засилва усещането за мистика и тайственост, а когато излезете от играта ще почуствате, че ви липсва.

Единственият по-сериозен  проблем на Schizm е, че може да ви изяде прекалено много време (между другото вече би трябвало да се е появила на пазара).

Автор: Георги Панайотов