SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 26 окт. 2009

Едва ли има някой, който да не е чувал за поредицата “Убийствен пъзел” (Saw). Това донякъде се дължи на факта, че до момента към нея се числят цели шест филма, а популярността им е голяма. Главният герой – или по-точно антигерой – е психопат, известен с прозвището Jigsaw, който вместо направо да убива жертвите си, ги изправя пред предизвикателства, които често пъти ги карат да взимат невъзможни решения. Събитията в едноименната игра се развиват между Saw 1 и Saw 2, но не е задължително да сте ги гледали, за да попаднете в атмосферата на този хорър от Konami.

Между четири стени

Приютите за душевно болни напоследък се радват на висока популярност в гейм средите. Съвсем наскоро имахме възможност да вилнеем с Батман в Arkham Asylum, а в Saw ще отскочим до Уайтхърст – изоставена лудница от края на XIX век, която Jigsaw е избрал за арена на своите… хм, да ги наречем игри с по-висок залог. За разлика от Батман обаче, вашият герой тук е не се отличава със суперспособности, а е по-скоро зает само с мисълта как да отърве кожата си. Това обаче създава една не по-малко интересна – ако това е точната дума – атмосфера, в която всяка крачка може да бъде последна и всяка играчка да се превърне в плачка.

В Saw във вашите ръце е поверена съдбата на детектив Дейвид Тап. Фанатично посветил се на това да залови тайнствения психопат, Тап най-сетне попада в неговите ръце, но това далеч не е краят на проблемите му. Вместо да го убие, Jigsaw поставя в тялото му ключ, към който всички останали затворници в приюта се стремят, тъй като той ще сложи край на техните изпитания. Оттук из мрачните коридори на Уайтхърст Тап започва игра на котка и мишка с преследвачите му и злия гений на Jigsaw.

Внимание стъпало! 

Konami са майстори на хорър жанра и поредиците Silent Hill и Castlevania го доказват. На свой ред Saw също показва как дори трудната по принцип задача да се направи качествена игра по филм може да се свърши правилно, когато се положат съответните усилия. Ако сте играли Condemned или Manhunt, веднага ще попаднете в свои води. Детектив Тап трябва да разчита само на себе си и на това, което успее да открие по пътя си, за да се справи з многобройните капани, които Jigsaw е заложил. За да се измъкнете от банята, в която сте заключени отначало например, трябва да затворите трите врати на тоалетните и да видите в огледалото отражението на кода за катинара, изписан върху тях. Това е и основната идея на играта – да се придвижвате напред, разрешавайки различни пъзели. Не мислете обаче, че те са леки и разтоварващи като кръстословицата в неделния вестник. Ще ви се наложи да бъркате в тоалетни, пълни със спринцовки, в човешки вътрешности и варели с киселина.

Дизайнът на нивата е линеен, но от време на време може да откриете тайни стаички или скрити коридори, в които има полезни за вас предмети. Те могат да бъдат дози болкоуспокояващи, механични джаджи, които ви помагат със задачите или оръжия за близък бой. За да ги откриете обаче, трябва да си отваряте очите на четири, предвид това колко тъмни могат да бъдат някои части. Основният ви източник на светлина е запалката, с която почвате, но по-късно може да я смените със светкавицата на фотоапарат или фенерче. Освен това е възможно зад вратата да ви дебне клопка, за избягването на която е необходима бърза и правилна реакция.

С гол в ръката нож

Когато в един момент от играта намерих първия си патрон за помпа, по лицето ми се разля доволна усмивка. Най-сетне, помислих си, ще покажа на всички какво се случва, когато искате да видите вътрешностите ми. Оказа се обаче, че светът на Jigsaw функционира по малко по-различен начин. Огнестрелните оръжия дават твърде нечестно предимство в борбата да оцеляване, така че надеждите ми скоро да открия заветната пушка се оказаха напразни. Вместо това ще трябва да си отваряте очите за всеки предмет, който може да ви послужи за оръжие. Такива са метални тръби, скалпели и бейзболни бухалки, като и по-оригинални предмети като патерица и дори ръка на пластмасов манекен. Всяко оръжие се изхабява с течение на ударите, които нанасяте с него, затова винаги се оглеждайте, за да го подмените с ново.

Всъщност споменатият вече патрон все пак ще ви влезе в употреба, но по друг и не по-малко оригинален начин. С него може да зареждате капани, които – когато бъдат активирани неволно – ще пръснат главата на преследващия ви. Най-хубавото на тях е, че могат да бъдат презареждани, стига да имате още патрони под ръка. Използването им е добра тактика, когато искате да прилъжете някой след вас или пък да си подсигурите гърба. Само внимавайте да не би да не им станете жертва в тъмното.

Битките в играта са може би най-сериозната слабост в иначе прецизния геймплей. Движенията на Тап са твърде мудни на моменти, което не ви позволява да нанесете така важния първи удар в битката. Блокирането също не върши чак толкова работа, а оръжията са почти еднакви що се отнася до тяхната ефективност. Въпреки че са разнообразни по вид, повечето нанасят еднакви щети и няма особен смисъл да се придържате към едно определено. Разбира се, някой би възразил, че човек в състоянието на Тап – изтощен и дезориентиран – просто няма как да бъде боец. Но всеки, който е играл Condemned, знае, че когато е разработена правилно, системата за ръкопашен бой може да бъде адски интензивна, особено когато става въпрос за хорър игра.

Ужаси, а изглеждат приятно

Saw използва модифицирана версия на Unreal Engine 3 и това си казва думата. Интериорът на приюта е впечатляващ и допринася за атмосферата. По пътя си ще минете през овехтели коридори, подземия, хирургически зали и лаборатории, всички от които изглеждат повече от зловещо. Често пъти коридорът пред вас ще е толкова тъмен, че дори и запалката няма да ви помогне да видите повече от метър напред. Понякога това е дразнещо, но безспорно създава автентичност и ви кара да играете в напрежение. Звуковите ефекти също са на ниво, като най-големият плюс е участието на актьора Тобин Бел, който дава гласа си на Jigsaw. Музиката обикновено се ограничава до фоново оформление, но в напрегнатите моменти е важен фактор от действието.

Въпреки някои свои недостатъци, Saw е сполучлива игра. Системата за бой е нейният най-голям недостатък, но извън нея почти всичко друго работи перфектно. Най-сетне, освен просто решаване на загадки, играта предлага и доста драматични моменти, увлекателна история и два различни края. Ако искате да тествате нервите си и да се потопите в най-чистия вид сървайвъл хорър, това е вашата игра.

Автор: Иво Цеков