S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Пикник край пътя…
…или гайд за начинаещия S.T.A.L.K.E.R.

“Привет Сталкерчета, как е хавата? Охо, печени пържоли от мутирал комар.. я дайте насам. Не е лек сталкерският живот, не е-е-е! Слушайте батко си, прекарал толкова часове в Зоната, колкото младоците не могат и да си представят. Сблъскал се с всичко – от мутиралите прасета и ненаситните за кръв невидими гадове, до бойните отряди на полуделите Монолитци. И оцелял след всичко това… как беше оная приказка – ‘Ще живее, но ще куца’, а в Зоната има много неща, които могат да ти отвинтят тъпата кратуна, ако си достатъчно глупав да се натресеш в тях… или болтовете са ти свършили. Бе, я дайте водката, че нещо много се замота…”

Закърпи я!

Първо, още преди да си настроиш контролите, трябва да направиш нещо, без което S.T.A.L.K.E.R.-ът е чисто късане на мъките – пачване. Не че не можеш да я врътнеш и на версия 1.01, но това означава да си готов във всеки един момент да бъдеш изхвърлен на десктопа, а след това да се окаже, че най-близкият ти сейв се е скапал. Освен това непачната, играта се бъгва много брутално при всеки опит да я играеш по-свободно от основната сюжетната линия, губейки почти цялото й очарование. За бъговете и неработещите неща да не говорим.
Този текст е писан на базата на пач 1.3. В него са оправени всички простотии и неработещи странични куестове.

Има малки промени в геймплея, а търговците на оръжие предлагат двойно по-разнообразен и адекватен инвентар. Бойните костюми пък се износват с времето и покрай щетите, които поемате, и имат нужда от смяна. Което пък, от своя страна, прави нужни парите в играта, засилва елемента с търсене и продажба на артефакти, засилва съспенса и прави заглавието най-добрия шутър от излизането на едно друго, разделено с точки заглавие насам – F.E.A.R.

Ако се притеснявате за версията на играта си – то спокойно – независимо от релийза можете да я пачнете безпроблемно – стига да сте запазили оригиналното .exe. Сейвовете, направени от базисната версия, не работят с първия и втория пач. Можете да намерите пачовете в секцията новини на www.pcmania.bg. Дали е задължително да ги сложите – НЕ, ще ви спестят ли адски много ядове и ще направят ли играта много по-интересна и готина за цъкане – ДА.

Брони, оръжия и атмосферни условия

За разлика от повечето игри в жанра в S.T.A.L.K.E.R. имате инвентар. Лимитът му е 50 кила. С тях тичате и вървите нормално. Ако го надвишите до 55, ще се изморявате много по-бързо при спринт, а от 55 до 60 стамината ви ще пада дори само да ходите. Над 60 спирате на едно място и не можете да мръднете. Което, както сами се досещате, не е оферта по време на битка – затова внимателно с бутона за взимане на предмети. Най-добре е да претърсвате телата едва в края на престрелката. При добър мениджмънт на аптечките, превръзките и амунициите ще можете да носите пистолет, 2 автомата и снайпер/пушка помпа без проблем. РПГ-то и гранатометът тежат адски много, мунициите им са малко и в общи линии ги използвайте само на мястото, където ги откриете. Същото важи и за хранителните продукти.
Веднъж на 24 часа трябва да хапнете или ще пукнете. Много от вразите носят консерви – преджобвайте ги и папайте на място. Само в местността Dark Forest си купувайте и си носете 2 салама за из път, тъй като зомбитата нямат нужда от храна и не си носят.
След последната кръпка броните вече се изхабяват като оръжията с течение на времето. Това, освен че засилва нуждата от постоянното им заменяне, прави адекватно и тяхното разнообразие. Броните са прекалено тежки, за да носите резервна в инвентара (освен ако не искате да се откажете от някое оръжие) – ще получавате нови от куестовете (тези, които не са по основната история), които след известно време се презареждат и можете да направите пак.

Към края на играта изборът ви на броня се свежда до 4. Научно-изследователски брониран костюм, екзоскелет, и броните на една от двете големи сталкерски фракции – Duty и Freedom. Първите два костюма са най-добрите и най-скъпите (80 000 и 100 000 рубли). Научният предлага най-добрата защита от всякакви гадости (огън, радиация, експлозии – до 90% от щетите се редуцират). С него можете да се разхождате преспокойно дори и сред най-зловещите аномалии, удряйки по една аптечка от време на време. Екзоскелетът е най-слабо защитен от аномалии, но пък 80% куршумоустойчивост ви правят практически неуязвим и ви позволяват да се разхождате сравнително спокойно под кръстосан вражески огън.

Проблемът с него е, че е зверски тежък и в момента, в който го облечете, няма да можете да тичате. Можете да го купите от базата на Freedom или да получите уникален такъв след изпълнение на задача за тях. Стандартните бойни костюми на Freedom и Duty са с една идея по-добри от стандартните сталкерски, но са по-скъпи и можете да си ги купите, единствено ако сте в добри отношения с някоя от фракциите. Всеки един от четирите костюма е оборудван с фенерче и подобрен прибор за нощно виждане, правещ образа по-“нормален” и с възможност за употреба на светли места.

Дори само това ги прави задължителни, заради стотиците тъмни местенца в играта, а панорамна картина през нощта бие от всякъде срамежливия лъч светлина на фенерчето.
Същото е и положението с оръжията. Всяко едно от тях има няколко характеристики – скорострелноста и пробивната мощ са ясни. В Handling влизат откатът, точността и шансът за засечка. А животът на оръжието се определя от неговото durability – колкото по-ниско, толкова по-зле. Всичко влияе върху него, но в общи линии употребата му във влажна среда със силна радиация, или да поемете гранатен взрив докато стреляте са най-пагубни. Това в комбинация с невъзможността да поправяш оръжията прави уникалните модифицирани пушкала с доста кратък период на употреба, особено на средните и високите нива на трудност. В общи линии – най-доброто оръжие е това, което ползват враговете ви. Да, нищо не ви пречи да влезете в базата на Freedom и да си вземете скорострелния снайпер със заглушител, трепещ всичко с няколко куршума в торса. След това да изметете Агропром или Лаборатория 16. Но каква полза, ако се стискате за всеки куршум и след първите 10 гада амунициите свършат.

Точността ви при стрелба се влияе от всичко, от качеството на оръжието до това дали вали дъжд или сте в силно радиоактивна област. Между другото, може да спестите адски много патрони в зоните със зомбита. Горките сульовци имат забавено време за реакция (ама са адски точни, ако почнат да те стрелят, мамка им), а тиймплеят им и интелектът са ги хванали липсата. За това просто им скачайте на нож – падат от 1 или най-много два удара. Другият вариант е да притичате през нивото и да се скриете зад някой ъгъл или ограда. Изпушете една цигара или изяжте един кроасан. Когато свършите, всички глупчовци ще са се събрали в перфектна групичка за граната – безплатни фрагчета, хе-хе.

Артефактите

Можете да екипирате абсолютно всеки намерен артефакт, като лимита, който можете да носите едновременно върху себе си, е 5, в раницата – за колкото стигне място. Артефактите са сравнително леки – 0.5 кг. и при положение че повечето вървят за 2500 рубли, се превръщат в доста удобни за търговия. Освен позиционираните в играта артефакти след всяка аномалия остава по един. Големината му зависи от нейната сила. Животът на аномалиите и техните позиции са Random при всяко зареждане на ниво, но не могат да надвишат 1 игрова седмица. С други думи – има места с голямо скупчване на аномалии, които след като прикоткате добър защитен костюм (scientist или някой от производните му), можете спокойно да прибирате “реколтата” и да си осигурявате по 35-40 хиляди на разходка.

Артефактите са няколко основни типа, а всеки има три “версии”. Повечето предлагат бонус към някоя от основните ви дефанзивни статистики (куршумо-, ударо- и взривоустойчивост), но за сметка на това генерират радиация (която може да е смъртоносна, ако не е я контрирате със спецификите на костюма си или с друг артефакт). Задължително носете предмет, увеличаващ здравето ви с 150, 200 или 400 процента, независимо от редукцията на защитата ви. Добавете най-добрите версии и на следните артефакти. Антирадиационен (около огнени аномалии), намаляващ стамината ви, но позволяващ ви да носите “заразни” предмети. 100% повече стамина, намиращ се около електрически аномалии (на втория етаж на стълбището, водещо към Лаборатория 16. Последният ще ви позволи да тичате страшно дълго, ако сте с тегло до 50 килограма, и да не се изморявате, а дори да регенерирате стамина, когато ходите с тегло до 60 килограма.

Освен бармана и търговеца в началото всеки сталкер има малка сума пари, която може да не достигне, за да изкупи предметите. Оглеждайте се за сталкера си за уникални имена (повечето са Vitka The Great или нещо си. Тези, които са само с 1 – Martin, Volk и т.н., са уникални). Те носят доста сериозни суми.

Безплатна защита в началото на играта

След интрото и срещата си с Търговеца, излезте от бункера и влезте в сталкерското селце точно пред вас. Там можете да вземете куест от Wolf. Той е застанал до лагерния огън, с гръб към къща, към покрива на която има дървена стълба. Качете се по стълбата и когато стигнете дупката отвора в покрива, клекнете с [CTRL] и [Shitf]. Само че не влизайте на самия таван. Огледайте се точно до стълбата. Ще забележите, че от външната страна на покрива минава перваз.

Опитайте се да минете по него. Той е наистина малък и може да не ви се получи от първия опит – движете се бавно. Целта е да стигнете до ръба, където можете да се изправите и да минете от горната страна на покрива по керемидите. Ако успеете – продължете по покрива, така че стълбата и Wolf да са зад гърба ви. Целта е да се засилите (бутона за спринт) и да прескочите на следващата къща – крайна за селото. При успех отново продължете по покрива и стигнете до горния му ляв ъгъл (отново стълбата и Wolf са зад гърба ви). Там почти в края на покрива има малка дупка между дъските. Вътре на ръба до дупката има сандък, счупете го с няколко изстрела и се пресегнете през дъските да вземете костюма.

Очаква ви Mercenary Suit, който е най-добрата ви алтернатива за цялото ниво, или докато не докопате Сталкерски костюм. Има фенерче, но няма прибор за нощно виждане. По покривите на останалите сгради има разпръснати сандъци с благинки. Можете да ги достигнете, ако прескачате от дъска на дъска.

Пак в първото ниво, ако тръгнете по улицата, водеща до счупения ЖП мост, блокиран от военните, тръгнете преди моста в ляво, докато стигнете до изоставена индустриална сграда – в нея се разровете по телата и сандъците и ще откриете заглушител за пистолет, който можете да монтирате на всеки модел патлак или SMG.

Уникални оръжия

В нивото Junkyard, веднага в ляво, можете да изпълните куеста и да защитите сталкерите или да ги оставите да измрат (ако са заобиколени от бандити и метнете граната, избивайки всички, няма да ви спадне репутацията). Водачът на сталкерския отряд има персонализиран AK със сгъваем приклад и със заглушител и повишена точност.

Следвайки куест линията за Стрелок, ще попаднете в неговото скривалище (кръгла шахта в един от коридорите). Там ще намерите личния му голям АК с подобрена точност и скорострелност – най-доброто оръжие до средата на играта, може да му се монтира Zoom прицел.

В нивото с бара, точно на входа, има глутница кучета, които нападат всички. Ако не ги избиете (има куест за това) рано или късно, един от сталкерите, патрулиращи из града, ще се надене на тях. Той носи уникална Thunder карабина, с подцевен гранатомет. Тя има всички характеристики на стандартния Thunder (скорострелност, поразяваща мощ и точност – почти най-доброто оръжие в цялата игра, само един автомат е по-оферта), но използва доста евтините и масови руски 5.45 мм патрони.

До научния бункер преди да се наврете да изключвате Брейн скорчъра (пак там, но вече в самия комплекс – в ляво – има сталкерски сандък, в който ще намерите Спас 16 пушка-помпа – идеална за разправяне с Bloodsucker-и) има паднал хеликоптер (вижда се на картата). Зад него ще намерите тялото на Гордън Фриймън (да – същия, Half Life). Той е изпратен в света на Stalker от G-man. Но явно му е дошло в повече. В личния си лог споменава, че е бил принуден да замени верния “кози крак” (crowbar) за щафета салам и консерва с копърка (без майтап). В тялото му ще намерите и един от най-добрите пистолети.

На последния етаж на комплекса над Лаб 18 (след като се захлопнат вратите вътре – застреляйте шматкащата се светлинка – това е мутанта Poltergaist и той всъщност ви държи заключен) ще намерите и първото си РПГ седмица. Можете да се пробвате на хеликоптера, но няма смисъл да го разнасяте.

Gauss Gun ще намерите в припят, ако застреляте някой от снайперистите по покривите на сградите до виенското колело. С малко късмет оръжието (с още повече късмет и тялото с допълнителните амуниции) ще падне при вас. Иначе около Чернобил е бъкано с такива.

Аномалиите

Аномалиите не са голям проблем. В момента, в който наближите някоя, екранът ви ще се промени, а датчикът ще запиука сърцераздирателно. Важното е да не се стряскате и да използвате болтовете (6 бутон), за да определите точното им местоположение. Проблемни са само големите струпвания, но с костюм с добра защита дори можете да ги използвате в своя полза – повечето врази не подбират от къде и как минават. Но се пазете особено много от “завихрянията”. По-слабите от тях могат лошо да ви прецакат, но по-силните ви изпиват кръвчицата почти на максимум въпреки защитите и артефактите ви. Много трудно е да се измъкнете от едно от тях, ако ви засмуче, а влезете ли в струпване от няколко “завихряния”, по-добре се молете последният ви сейв да не е много назад.

7-те финала

В зависимост от това дали следвате куест линията Стрелок или се набутате в Чернобил и това с колко кинти разполагате, кого и как сте убили и какво решение вземете, ще станете свидетел на един от 7-те финала на играта. Само 2 от тях – тези от Стрелок куест са “реални”, останалите са… до тук със спойлерите.

“Е, сталкерчета, това е, което можах да споделя, а водката свърши и огънят изтля. Може би за финал ще ви посъветвам само едно. Намерете си от някъде повестта на другарите Стругацки ‘Пикник край пътя’. Добре скрита в сборници с разкази и апокрифна осемдесетарска литература, тя съвсем точно ще ви разкаже за един от най-великите от нас – Рижия.”

Автор: Георги Панайотов