facebook facebook
 
 
ИГРИ » PC
 
   
 
S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky
Ревю | 01.10.2008 | автор: Георги Панайотов


оценка:
Производител:
GSC Game World
Издател:
Deep Silver
Жанр:
Шутър
Платформа:
PC
сайт на играта »
Цена:
69.95 лв.
купи играта »

плюсове

Атмосфера колкото си щеш

Жив и мърдащ свят

Много по-динамична и екшън ориентирана от първата част

минуси

Бъгове колкото си щеш

На моменти издишащо ИИ

Все още няма превозни средства

Обичам S.T.A.L.K.E.R. Влюбих се още от момента, когато се появиха първите по-подробни данни за нея. А когато излезе, бях склонен да простя на програмистите тоновете бъгове и всички неизпълнени обещания. Наистина - украинците сътвориха игра с толкова много атмосфера в себе си, която брутално те поглъща, че за първи път от години откраднах време от приятели, работа и семейство, за да се гмурна в този виртуален свят. Clear Sky всъщност е оригиналният S.T.A.L.K.E.R., съдържащ изрязаното след алфата съдържание. Уви и той, както предшественикът си, страда от толкова много бъгове, че ден след официалния му релийз вече беше пусната за сваляне първата кръпка, оправяща част от проблемите.

Предистория

Clear Sky ни връща десет години назад във времето преди момента, в който Стрелок се озова с амнезия в бомбоубежището в Гордън. Зоната не е това, което си спомняте. Всъщност хем има Зона, хем няма. След втория взрив в Чернобил ядрената електроцентрала и територията около нея е под карантина. Има аномалии, но те са по-скоро спорадични явления, а дори и най-простите артефакти (Stone Flower-ът например) са толкова редки, че цената им е направо в облаците.

Група от сталкери обаче успява да мине покрай Brain Scorchera и да достигне до саркофага с реактора. Всички, успели да се доберат до един от двата реални финала на оригинала, знаят какво се крие под него. Резултатът е неконтролируем разлив от енергия, създал Зоната - такава каквато я видяхме през погледа на Стрелок. Въпреки емисиите обаче, тя тепърва ще се разраства и ще можете да видите света с наистина чисто и синьо небе.

Този път ще поемете ролята на безименен наемник, оцелял след енергийна емисия и набутан във войната за контрол на зоната между фракциите. За разлика от Стрелок, той доста добре помни миналото си, но никой не може да разбере как и защо аномалиите на Зоната напомпват силата, скоростта и рефлексите му.

Всъщност ще се сблъскате с доста от ключовите фигури. В Гордън ви чака един много по-млад и не чак толкова разплут търговец. Wolf отново ще ви дава интересни мисии, а Бармана все още не се е отказал от сталкерстването. Дори ще налетите на самия Стрелок, придружен от Fang и неговия регенериращ здравето сталкерски костюм.

Такава, каквато трябваше да бъде

Clear Sky е това, което много ми се искаше оригиналният S.T.A.L.K.E.R. да бъде. Промените в геймплея са по-скоро козметични, но го променят из основи. Като за начало екипировката ви и търговската система в играта са различни. В предната игра беше безумно да се купуват брони, тъй като те бяха неунищожими и на ключови места из играта намирахте по-добри версии. Същото важеше и за оръжията, да не говорим, че цените, поставяни от търговците, бяха меко казано неадекватни.

По-късно с пач бе активирано чупенето на броните, което пък доведе до силна смъртност сред сталкерите. Дойде и втори пач, след който се спъвахме в брони буквално навсякъде. Търговците все така не предлагаха добра стока или ако го правеха, беше на все същите неадкеватни цени.

Сега обаче защитните костюми и оръжията могат да бъдат поправяни от механиците във всеки по-голям лагер. Самите брони не се срещат навсякъде и можете да получите безплатна единствено след изпълнение на куест или на 2-3 локации в цялата игра - тоест трябва да се купува. Същото е и положението при оръжията - вече можете да изкарате с любимата си пушка до края на играта, без да се притеснявате, че след третата граната в лицето ви тя ще се счупи.

Броните и оръжията също така могат да бъдат ъпгрейдвани. Ако пък искате да носите артефакт със себе си, трябва да излеете пари в добавянето на антирадиационен джоб към дрешката си. Всяка карабина пък може да бъде превърната в скорострелен душегубец на къси и средни дистанции. Имате възможност да балансирате между параметрите й или да заложите на безшумност и добра точност при стрелба на дълги разстояния. Дори можете да промените калибъра й и калашникът да стреля с НАТО-патрони.

На лов за силни усещания

Променен е и начинът за откриване на артфеакти. Всъщност вече наистина трябва да ги търсите, защото те не се валят по земята просто така, чакайки да ги забършете. Можете да си купувате детектори, които да ви упътят към действаща аномалия. Благодарение на тези устройства ако се приближите до правилната зона, тя ще изчезне и на нейно място ще намерите артефакт. Естествено - първият ви детектор е куча марка и ви ориентира само с пиукане, казвайки ви дали сте близо до целта, докато по-скъпите модели показват на дисплея си точното й местоположение. Освен че внася глътка реализъм, ловът на артефакти добавя ново ниво на опасност. В новата Зона аномалиите са скупчени, а при DX10 шейдъри са много трудно забележими. Така става много лесно да се натресеш в неправилния участък.

Светът на Clear Sky е жив и пулсиращ. Всяка една от фракциите се бори за контрол над парчета от зоната. Ще можете да изпълните мисии за всяка една от тях, а когато благоразположението й към вас стане достатъчно високо - да се присъедините към нея. Отново ще срещнете добрите стари Дълг, Свобода, Сталкерите и Бандитите.

В момента, в който станете част от някоя от фракциите, е възможно автоматично да се превърнете във враг на друга. Сталкерите и бандитите не се траят, мисиите на Дълг често включват атаки срещу лагери на Свобода, а всички се стрелят по Военните и Монолитци. ИИ-то на NPC-тата е скочило зверски и не само че се крият, когато метнете по тях граната, но се организират в рейдове, прикриват се един друг и в общи линии действат като истински играчи. Е, има пропуквания тук-там, но общият резултата е повече от впечатляващ. Екшънът във всяка една зона не спира. Подобно на capture the point мултиплейър игра - има базови точки, които ще щурмувате и след това ще трябва да защитавате от контраатаки. В цялата патаклама се намесват и мутантите (особено вечер) и ако си мислите, че вампирите от първата част са болка в задника, то си представете какво е глутница от 6 такива, опитващи се да проникнат в базата ви.

Зоната е разширена с около 10 игрални километра, но основното действие се развива по вече утъпканата пътека, минаваща през Гордън, червената гора, сметището, езерото Янтар, Припят и самият Чернобил естествено.

Хубава работа ама украинска

Има обаче един фактор, който разваля усещането от всички подобрения - бъговете. Имаше ги преди, има ги и сега и отново правят играта неиграбилна. Ако можеш да преглътнеш разбъзиканите странични куестове, това че те прострелват през 30 сантиметрова бетонна стена и изчезващите във въздуха гранати, то има няколко момента, които напълно могат да ти скапят удоволствието. Понякога сталкерите от групата ти са напълно неадекватни, а когато трябва да презаредиш за 50-ти път сейв, защото ключово за прогреса на играта NPC се натриса на аномалия, впуска се в престрелки, дето изобщо не му е работа да ги води или просто се самовзривява с граната, ти иде да засилиш играта към коша. Някои от ключовите куестове не се активират, което пък води до увисване на прогреса ти до момента. Първият пач оправя по-сериозните неща, но пък сейвовете, направени до инсталацията му, стават неизползваеми.

Оригиналният S.T.A.L.K.E.R. стана плейъбъл чак след втората кръпка и енджойъбъл - едва след четвъртата, да ме прощавате за чуждиците. Да не говорим, че до първия пач на Clear Sky липсваше индикатор за умора и бе нормално да срещнеш из стартовите зони на играта сталкери с екзоскелети и енд гейм оръжия, които мрат като мухи при всякакъв повод, давайки ти възможността още от самото начало да разполагаш с най-добрия арсенал. След поправката вече всяка фракция си използва типичните за нея оръжия и няма проблем. Иначе DX10 опциите са смазващи окото и правещи мозъка на палачинка, но все още енджинът е неоптимизиран и на места се срещат резки спадове в кадрите дори на зверски наточени машинки. А при различни видео карти понякога липсват определени текстури (за Radeon 4xxx серията това са телените огради). 

 
системни изисквания
P4 2GHZ, 512 MB Ram, Dx8 Video, Win 2000/XP/Vista
напиши коментар
 

380 мнения
профил »
des каза на 12.04.2009, 08:00 ?. :

Искам да питам,ако случайно някой е направил следното нещо.След като стигнете в Кордън и изпълните мисиите да избиете военните,трябва да вземете едно куфарче.Там до куфарчето стои един войник,без изкарано оръжие.Аз все забравям и го убим,но какво се случва,ако го оставите жив и му изпълните мисията да освободите шефа

90 мнения
профил »
adolf_aihman каза на 03.06.2009, 21:17 ?. :

Ами ти говориш с военния без оръжие и той ти казва че няма оръжие с което да ти помага.Ти му даваш пистолет той го взема зарежда го прицелва се и започва да те стреля.Така че не можеш да му изпълниш мисията.

6 мнения
профил »
Pifcho каза на 05.06.2009, 05:34 ?. :

Мен пък не ме е стрелял. Дадох му оръжие излезнах на мисия и като се върнах той беше избягал от килията и гарда дето пазеше беше много очуден как е успямл. :}

90 мнения
профил »
adolf_aihman каза на 03.07.2009, 11:33 ?. :

Значи или при теб е било различно-защото нали знаеш играта е с нещо като изкуствен интелект и често е различно.Или пък мен ми се струва че говориш за генерал Khaletsky който е в плен в килията в базата на сталкерите.

90 мнения
профил »
adolf_aihman каза на 03.07.2009, 11:34 ?. :

Ей des да нямаш предвид ония войник там под моста или за друг говориш?

380 мнения
профил »
des каза на 08.09.2009, 20:50 ?. :

Да, точно за тоя войник говоря

12 мнения
профил »
MetalGearRex каза на 08.09.2009, 21:41 ?. :

Войникът под моста ти дава куест да намериш PDA на негов приятел, умрял от жажда в една от аномалиите. Става дума за тази в тунела на ЖП линията, минаваща през средата на Кордон. Тази от източната (дясна) стран. Та там има една аномалия, която при опит да се приближиш към тунела, те телепортира обратно. И мъртвият войник е от другата страна на аномалията. Номерът е, че над разбития мост има една "черна дупка", както й казват, макар че тя е прозрачна аномалия, която те телепортира (срещат такива по-късно в Лиманск). Та качваш се най-горе на моста, имам предвид НАЙ-горе (има една стълбичка) и от там внимателно се приближаваш до дупката и скачаш в нея. Телепортираш се при трупа на войника, гепиш PDA-то, тръгваш навън от тунела, телепортираш се от страната на аномалията, както преди, т.е. "навън", занасяш исканото на войника и той ти дава една военна аптечка, а ти псуваш. Е, там има и още неща за обиране, така че не е съвсем без нищо, ама все пак. Пък да не говорим, че е "plot hole", че войникът не е можел да излезе, при положение, че ти просто като тръгнеш от неговата позиция навън и се телепортираш "навън".
А ако му дадеш пистолет, действително започва да те стреля. Забавно беше, че като направих това, след това го уцелих в ръката, той си изтърва пистолета и пак стана "любезен". :)
А какво става, ако дадеш пистолет на Калетски не знам. Явно успява да избяга, както каза някой по-горе.

26 мнения
профил »
Ироничен комунист каза на 19.11.2009, 23:36 ?. :

Хм. Действието не се ли развива една (а не десет) години по-рано, и първата местност не се ли казва "Cordon"-преведоно "кордон", а не "Гордън"?

380 мнения
профил »
des каза на 14.11.2010, 08:53 ?. :

И на мен тва ми направи впечатление...
напиши коментар
 
ОЩЕ ЗА ИГРАТА
S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

Тактика:
От Блатата до сърцето на Чернобил - подробен гайд на този страхотен радиоактивен шутър,

новини:
S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky Complete е колекция от професионални модификации, които подобряват визуалните и аудио ефектите в едноименния постапокалиптичен шутър.
Втората част на приключенията в Зоната страда от някои пропуски. Предлагаме ви различни хитрини и модове, с които да оптимизирате тази иначе чудесна игра.
За щастие този най-нов ъпдейт е съвместим със старите версии 1.5.08, 1.5.07, 1.5.06, 1.5.05 и 1.5.04 и няма опасност да прецака сейвовете ви...
ОЩЕ ЗА ПОРЕДИЦАТА
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat 57
S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl 10
ОЩЕ ИГРИ ОТ ЖАНРА
Duke Nukem Forever 280
Crysis 2 200
Call of Duty: Modern Warfare 2 139
Battlefield 3 133
Call of Duty: Modern Warfare 3 121
RAGE 98
Call of Duty: Black Ops: сингъл и кооп 74
Crysis 3 74
Call of Duty: Ghosts 70
Bulletstorm 69