S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 09 фев. 2010

Припят. Призрачният град, разположен най-близко до Чернобилската атмона електроцентрала. Днес той е необитаван. Жилищните блокове в него са празни, вратите на къщите са отворени, а на детските площадки няма никого. Единственото, което се чува, е проскърцването на ръждясалите люлки, отдавна забравили що е то детски глъч. Дори изоставените от Съветската армия танкове и военни съоръжения не представляват интерес за никого, тъй като корпусите им са пропити от радиация…

Чудесно място за приключение, не мислите ли? Особено когато става дума за S.T.A.L.K.E.R. – играта, предлагаща един от най-впечатляващите постапокалиптични светове. Добре дошли за трети път в Зоната, където оцеляването е нещо много повече от най-обикновена думичка. Където бродят мутантите, а опустошителни радиационни емисии вилнеят поне по един път на ден. Където на всяка крачка може да се натъкнете на странна аномалия, а заедно с нея – и на мощен артефакт.

Не случайно S.T.A.L.K.E.R. се превърна в любимата ни игра, която не успя да ни отблъсне дори и с безбройните си технически проблеми и бъгове, които съпътстваха и Shadow of Chernobyl, и прикуела Clear Sky. Три пъти за щастие обаче, както казват някои. И наистина – факт е, че с Call of Pripyat GSC Game World ни поднасят най-стабилния S.T.A.L.K.E.R. въобще, комбиниращ най-добрите елементи от първите две игри в един завършен и полиран продукт.

Действието в третата игра се развива малко след събитията в Shadow of Chernobyl

Правителството подхваща мащабна военна операция, чиято цел е да установи контрол над Ядрената електроцентрала на Чернобил. За тази цел то изпраща първата разузнавателска група в Зоната – няколко хеликоптера, които да огледат територията от безопасно място, създавайки подробна карта на всички аномалии, които изникнат пред очите им.

Въпреки внимателната подготовка, операция „Феъруей” се проваля и по-голямата част от хеликоптерите се разбиват в различни части от Зоната. За да разберат какво се е случило, Тайните служби на Украйна изпращат майор Дегтяров – с други думи вас – който ще трябва да направи всичко възможно, за да преживее една от най-опасните си мисии в живота.

Едва ли е нужно да ви казвам, че историята е може би най-слабата характеристика на играта. Това, което прави този постапокалиптичен шутър толкова примамлив и интересен, е странстващият, приключенският, ако щете – откривателският елемент. Търсенето на нови оръжия, артефакти и брони, изследването на различни местности по картата, борбата на живот и смърт с неблагоприятните условия и недружелюбните обитатели. Въобще – усещането, че сте част от един истински, жив свят, водещ свой собствен начин на живот, към който вие ще трябва да се приспособите, ако искате да оцелеете. Това е S.T.A.L.K.E.R. В този ред на мисли в Call of Pripyat ще откриете

три огромни района

подредени под формата на триъгълник и до голяма степен пресъздадени изключително фотореалистично. В горната част на картата се намира Затон, осят с безгранични блатни райони, гигантски ръждясали кораби, „плуващи” сред пустошта, или странни, изкривени до неузнаваемост дървета. Долу вляво е Юпитер, чиято основна база е разположена край изоставена железопътна станция и където през нощта може да видите бледо сияние от застиналите жп мотриси. И разбира се – прословутият Припят, намиращ се вдясно от Юпитер и пълен с изоставени съветски жилища, обитавани от плъховете на Зоната.

Call of Pripyat буквално прелива от второстепенни куестове, които този път не изглеждат толкова линейни и често дори превъзхождат основната история. Благодарение на тях и подобренията, направени в A-Life, Зоната изглежда по-жива от всякога, макар че този път в нея няма да откриете прословутите войни между отделни фракции. Това със сигурност ще ви стимулира да останете в нея още дълго време, благодарение на freeplay режима, дори и след като преминете през основната история.

Елементът на оцеляване е застъпен още по-сериозно

През Зоната ежедневно преминават мощни емисии, познати ни от Clear Sky, които убиват всичко по пътя си и могат да доведат до появата на нови артефакти във вече посетените от вас аномалии. Ако се намирате в средата на нищото и около вас няма подходящо бетонно или подземно укритие, считайте, че сте труп. Но спокойно – ако ще умирате, поне ще няма да бъде изненадващо. Няколко минути преди преминаването на емисия ще бъдете предупредени.

В играта е въведена и нова стелт система, благодарение на която враговете ви ще ви откриват въз основа на два признака – видимост и звук. Макар и повечето куестове да не се възползват максимално от нейните възможности, тя ще се окаже безценна в онези моменти, когато сте ранени, нямате муниции и умирате от глад (което се отразява на регенерацията на енергията ви), а на среща ви бродят група недружелюбни бандити. В този ред на мисли – изкуственият интелект също е претърпял промени, отново за добро, така че често ще се наложи доста да се поизпотите, преди да го надхитрите, убиете, претършувате тялото му и отидете да подремнете след тежък ден на странстване. Естествено – има и изключения. Някои кучета например все още не знаят как се катерят стълби, но това не е болка за умиране.

S.T.A.L.K.E.R. нямаше да е това, което е, без противните мутанти, бродещи свободно из Зоната.

Играта върви в комплект с няколко относително нови чудовища

Макар и достъпни чрез модове в предишните заглавия, този път ще имате удоволствието да се изправите официално очи в очи с Chimera и Burer. От първото честно казано очаквах нещо много повече, поне като визия. Може би някои от вас си спомнят, че преди то висеше като трофей в някои къщи из Зоната. Наподобява гигантско псе, но без козина и с две глави. Burer пък представляват джуджеподобни същества с телекинетични способности, които обичат да живеят основно в подземните части на Зоната, избягвайки светлината на всяка цена. Срещите с тях определено не са едно от най-приятните неща на този свят, но каквото и да правят, не могат да стъпят и на малкия пръст на ужасните кръвосмучещи твари.

Факт е, че Call of Pripyat поддържа DirectX 11. Не очаквайте обаче той да направи чудо с вече поостарелия енджин, в който впечатляващите сцени вървят ръка за ръка с посредствено реализирани на места текстури. Което неминуемо ни навежда на следващата тема – Call of Pripyat без съмнение е добра игра, която се връща към корените на Shadow of Chernobyl. Но, убеден съм, ще се съгласите – време е за истинско продължение. И GSC Game World планират такова със сигурност. Според тях обаче е все още твърде рано, за да го обсъждат или анонсират. Аз мога да чакам, а вие?

Автор: Владимир Тодоров