Resident Evil 5

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 апр. 2008

Може би е добре да започнем с лошата новина. След спекулациите за премиера, поне за японския пазар, през март тази година, Capcom обявиха, че всъщност RE 5 ще се появи едва през… 2009-та! Всъщност новината далеч не е толкова лоша, като че ли. Дебютът на Resident Evil 4 също беше отлаган на няколко пъти и в края на краищата това се оказа само за добро. Capcom знаят чудесно, че след феноменалния успех на “Четворката”, поредицата е наистина в апогея си. Едно забавяне, дори от година, не би променило нищо… стига наистина да си струва.

А дали ще си струва наистина? Играта очевидно ще изглежда добре, но пък и едва ли някой се е съмнявал в това. Далеч по-интересният въпрос е как ще се играе.

Естествено, Capcom биха могли да направят още един RE 4, но с други декори и други действащи лица, и никой, ама никой не би им се разсърдил. Плановете на Джун Такеучи (продуцент на новото заглавие и ключова фигура в екипите, отговорни за Onimusha и Lost Planet) обаче са други. Той твърди, че макар Resident Evil 5 да разчита на наистина добрите, проверени идеи на своя предшественик, всъщност идеята е да се опитат и много нови неща. Идеята е още, това да е едно ново начало за поредицата. И за момента изглежда, че това не са просто маркетингови алабалистики. Преди всичко Resident Evil, една от най-мрачните игрални поредици на всички времена, е на път да се излезе на дневна светлина. В буквалния смисъл. Едва ли сте пропуснали факта, че новото място на действието е именно под изгарящото слънце на Африка. Как, по дяволите, тогава авторите на играта смятат да поддържат добре познатото, настръхнало напрежение от неизвестното? Такеучи сан смята, че именно в ярката светлина е решението. Той обяснява, че когато човешките очи свикнат със заслепяващите лъчи на слънцето, мракът хвърлен от всяка по-плътна сянка, става дори още по-непрогледен. Е, поне в първите няколко секунди, докато зрението се адаптира към новата среда. Но представете си сега какво означават дори няколко кратки секунди на кажи-речи пълна слепота, когато играещият знае чудесно, че смъртта го дебне навсякъде! Показаните до момента геймплей клипове илюстрират чудесно тази идея. Действието се развива сред африканско село, взето сякаш на заем от прословутия Black Hawk Down – нажежени до бяло улици, набързо сковани колиби и извиращи отвсякъде зомби… така де, местни жители. Ако главният герой иска да оцелее, той просто трябва, рано или късно, да потърси прикритие в някоя от колибите наоколо. И наистина – първите мигове при прехода от ярка светлина към плътна сянка (сещате се, че електричеството не е след екстрите, които предлага едно африканско село) се равняват, чисто визуално дори, на черен екран. После от мрака постепенно започват да изплуват очертания, от които нерядко може да ти настръхне косата. Сега си представете цялото това упражнение, повторено отново и отново, отново и отново. Какво да кажа – яка идея, наистина яка!

Предполагам ви вълнува още доколко игралната система на Res Evil 4 ще намери място и в новата игра. Capcom смятат, че – логично – би било неоправдано да се отказват от една вече доказано добра (меко казано!) идея. Прословутият “екшън бутон” отново ще играе ключова роля в геймплея. Създателите на RE 5, обаче, искат сериозно до доразвият неговата роля. Как точно? Засега никой не знае. Такеучи споменава, че една от най-осезателните “нови употреби” на въпросния бутон ще е в ръкопашните схватки. Играта отново няма да има система за битки без оръжие, поне не в някой от добре познатите й вече варианти. Вместо това продуцентът на новото заглавие намеква, че целта е да бъдат доразвити атаките без оръжие, така че те да станат по-лесни за изпълнение, но едновременно с това и по-забавни. Все още нищо не се споменава по въпроса дали ще става въпрос само за “завършващи техники” или и за атаки, които да могат да бъдат редувани с огнестрелни откоси.

И като стана дума за стрелба, оръжията отново ще бъдат вашият най-добър приятел сред кошмарите на Resident Evil. Все още нищо не се споменава за конкретния арсенал, с който ще разполага играещият, но е повече от сигурно, че той ще е доста по-богат от всичко виждано до момента в поредицата. Джун Ямаучи споменава в свое интервю, че “оръжията този път ще бъдат доста по-реалистични”, без да уточнява какво точно има предвид с това. Едно е сигурно – безспорно би било интересно да видим Resident Evil, в който подборът на правилното оръжие представлява сам себе си тактическо предизвикателство.

Едва ли сте пропуснали и името на главното действащо лице в играта – бившата звезда на “Старс” Крис Редфийлд. Казвам “бившата”, защото излиза, че по времето на събитията от Resident Evil 5 прословутият специализиран отряд е разпуснат от почти десет години. Какво се е случило междувременно с Крис и как точно се е озовал той насред Африка, авторите разбира се нямат никакво намерение да ни развалят изненадата още сега. Отново Джун Такеучи споменава обаче, че една от целите, които Capcom са си поставяли с новото издание от поредицата, е да кажат повече за “митологията” и света на Resident Evil като цяло. Като се знае, че по въпроса са изписани вече тонове фенски справочници, би било интересно наистина да разберем какво още имат да ни кажат сценаристите на играта.

В този ред на мисли идва и новината, която май вече не е новина – пълнометражният 3D анимационен филм във вселената на Resident Evil, по който явно вече се работи сериозно. Аз лично не си спомням да съм попадал на официален анонс за подобен филм, още по-малко – на някаква конкретна информация, свързана с него. Освен може би, че се прави от самите Capcom. Искрено им пожелавам да не повтарят грешките на Square и да си наемат (поне) доказан сценарист, по-възможност неяпонец. При цялото ми уважение към класическата и съвременната японска култура трябва да кажа, че “райтърите”, които се подвизават в японската гейминдустрия, понякога наистина прекаляват с налудничавите идеи, което прави куп японски игри неразбираеми за западния геймър. Освен това дано на Capcom да е ясна разликата между добър гейм и добър филмов сценарист.

Може би единственото нещо, което осезаемо липсва сред тоновете интересни новости около Resident Evil 5, е споменаването на възможност за кооперативен геймплей, която аз лично намирам за повече от интригуваща. Кой знае, като се има предвид, че Capcom вероятно са свършили поне 80% работата по графичните елементи на играта, годината дивелъпмънт в повече най-вероятно ще бъде посветена най-вече на работа по-баланса на геймплея и изпробването на работни концепции. Един господ знае какво още ни предстои да научим “от кухнята” на Res Evil 5.

Автор: Ивелин Иванов