Red Dead Redemption – PCM2.0

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 23 апр. 2014

Дивият запад – една наистина интересна тематика, слабо използвана в игрите от край време. Но преди няколко години сякаш почти от нищото Rockstar San Diego направиха най-пълното уестърн изживяване, което сме виждали до момента. В следващите редове ще разберете причината за това смело изказване.

Годината е 1911. Мястото – Дивият американски запад. Запознайте се с Джон Марстън – бивш бандит, който е решил да стане част от по-примерната прослойка на обществото. Имащ жена и дете, но и тъмно минало, заради което Бюрото за разследване го вербува. Накратко – предложена му е сделка, която гласи, че ако намери и предаде на закона бившите му приятели от бандата, с която се е движел, ще бъде помилван за предишните си деяния. С развитието на историята ще видите как представителите на закона далеч не са примерни хора, а Марстън е оставен почти без избор относно “сделката”, ако иска да има нормален живот. Всъщност героите, които ще срещнете по време на приключението, са изненадващо колоритни – от шериф на град, през мексикански революционер, до преподавател в Йейл – и това са примери само от главната история. По време на обиколката ви из света ще попаднете на немалко странници, които също допринасят за изграждането на света, но за този аспект на играта след малко. Озвучаващите актьори са подбрани отлично – мъжете като цяло имат грубовати гласове, отражение на суровата реалност, а слушайки жените рядко може да се каже, че са изискани дами.

Играта започва сравнително клиширано – тръгвате да заловите първия от бившите си приятели, но след неразбирателство бивате прострелян и оставен под горещото слънце да умрете от раните си. И тук започва същинската игра – за ваше щастие, добродушна млада фермерка ви намира и помага да се изправите на крака. Вместо да ви хвърлят веднага в следващата престрелка, разработчиците умело ви правят част от света – в знак на благодарност, ще изпълните няколко задачи за фермерката, докато през това време ще се научите как работят някои от механиките в играта, ще се разходите в околността, ще отидете в първия град и така малко по малко ще се върнете към основната сюжетна линия.

Дивият запад се свързва с два типа местности – типичните градчета и пустиня. Rockstar явно добре са си свършили работата, защото по време на странстванията ще видите не само пустини с храстчета и кактуси, но и много повече – хълмове, планини, долини, по някое ранчо тук-там, разрушени и изоставени градове, гробища, мини. Тъй като придвижването тук става на кон, колкото и да са бързи тези животни (ако прекалите със сръчкването им обаче, ще бъдете изхвърлени на земята), те не са автомобили, така че не очаквайте невероятните скорости, които един спортен автомобил от GTA може да развие. Точно заради този факт, картата ще ви се стори огромна. Заради разнообразието от терени обаче тя е далеч от еднообразна. По пътя си ще видите диви животни, като например птици (дори има challenge, при който убиването им ви прави по-точни), диви коне и мечки, които можете да ловувате – убийте ги, вземете им кожата и я продайте в магазина в близкия град за малко бързи пари. Но не е изключено някои от животните да нападнат вас, което може да доведе до неприятен край за коня ви (но в типичен уестърн стил можете да си хванете див кон с ласо и с мини игра да го подчините… или да откраднете нечий от завързаните пред кръчмата в града, но ако прекалите с това може да изпратят ловци на глави след вас) и дори самите вас, но пък доставя една сладка тръпка, докато галопирате към следващата си дестинация. Най-добре разбирате колко голяма е картата, когато отидете в горния край на някой хълм и погледнете на юг към Мексико – изглежда на десетки хиляди километри надолу, а гледката е невероятна със своите мащаби.

Мотаенето из голямата местност нямаше да е толкова приятно, ако играта не изглеждаше добре – дори днес графиката е адекватна. Красивото голямо небе, топлите залези и студените нощи – сякаш почти можете да ги усетите през телевизора (или монитора) си. Ясно ще виждате, когато изведнъж пред слънцето премине облак – над вас се смрачава, а отпред е осветена част, допринасяйки за усещане за минаващо време в пълния цикъл на ден и нощ.

Геймплейно играта е без забележки, главно защото всичко, което очаквате да има в един уестърн, го има и тук. Свободно яздене и ходене от град в град, игри с карти и зарове (а след това можете да станете и да надупчите партньорите си), сбивания, пиене на уиски в бара, дуели по улиците, масивни престрелки с множество бандити, стреляне с онези стари картечници, които трябва да “навивате”, дори и няколко стелт мисии, а противниците ви сравнително адекватно се прикриват, местят се, викат – всичко това присъства. Арсеналът в играта е достатъчно богат – от култовия Colt и подобни на него пистолети, през стандартни за Дивия запад пушки, през полуавтоматични версии на тези оръжия (все пак е 1911-а) и тихи, но смъртоносни ками за мятане и коктейли „Молотов”, та до споменатите картечници, всичките със звуци, каквито се очакват, допринасяйки за страхотната атмосфера. За реалистичното поведение на простреляно NPC и търкаляне при падане от склонове се грижи физичния енджин Euphoria (както и за забавното залитане на героя ви, когато се напиете до козирката). Играта е изградена върху енджина собствено производство RAGE на Rockstar, но за разлика от GTA IV, която ползва същото дуо софтуер, тук графиката е кристално чиста, докато във втората има един лек ефект на размазване.

Друг аспект, доразвит от GTA IV, са случайните срещи с хора – ще намерите всякакви чудаци , които ще ви молят за услуга. Някои от тях имат поредица от свързани мисии, което прави светът да изглежда като много повече от просто игрална площадка за вашия куест и нищо повече. Понякога в тези мисии ще можете да решите дали да помогнете или не, а в свободното странстване пък действията ви ще афектират системата за “чест” (Honor). Когато натрупате повече, ще имате например намаления в някои магазини и ще получавате двойно повече пари от изпълнение на странични задачи. Ниската “чест” пък ще ви даде намаления в бандитския град Thieves’ Landing и вместо да поздравявате хората, ще ги обиждате безочливо. Приятен детайл тук е, че ако си сложите кърпа за лице (bandana), очевидците няма да разпознаят кой сте и нивото на честта ви няма да се промени. Популярността (Fame) е допълнителна система към тази за честта, която, ако редовно взаимодействате с хората из света, изпълнявате предизвикателства и играете карти например, ще ви направи famous hero или infamous villain, давайки ви малки бонуси, като повече време за преследване на вашата цел, ако сте ловец на глави, или пък безплатни питиета в баровете.

Музиката в играта е просто перфектна – изпълнена главно от инструменти, характерни за онова време. Бавни спокойни мелодии звучат по време на странстванията ви, а в мисиите бърза надъхваща музика ще ви държи в атмосферата, карайки ви да се чувствате като badass каубой.

И въпреки всичкото това съдържание, Rockstar отново са добавили малки детайли, които завършват картината на този страхотен свят. Например, можете да отключвате и други костюми, а когато играете продължително, облеклото ви става видимо прашно. Поплувайте малко в близката река и дрехите ви пак ще са като нови. Друг пример е напълно работещата влакова система в играта – влаковете спират на спирките, а вие можете да се качите, да седнете и да проследите пътя до следващата гара, или да се мотаете в купетата по време на движение. Разбира се, тъй като говорим за игра със истинска свобода, можете да правите и всякакви щуротии тип GTA – например в случая да сложите двуколесна каручка заедно с коня на релсите и да видите какво ще стане, когато влакът дойде.

Всъщност има един много забавен бъг в играта – някои от тези двуколки понякога започват да подскачат, сякаш имат хидравлика. Ако се чувствате смели, можете да се пробвате да се качите, но има шанс да бъдете изстреляни във въздуха, което прави бъга още по-забавен. Освен този, някои са имали проблеми с черен екран на играта и нужда от рестартиране на мисията, но по време на моите 35 часа видях само един мексиканец, който излизаше от стена, така че е впечатляващо колко чиста от бъгове е играта като цяло.

Само преминаването през главната история ще ви отнеме 20-ина часа, но ако искате да видите всичко, удвоете това число, което за не-ролева игра е масивно. Ако това не ви стига, има и мултиплейър с прогрес и отключване на благинки. С още 15 човека можете пък да се правите какво ви душа иска в света, а Mexican Standoff престрелките са ужасно забавни (особено ако сте умел с джойстика).

Дори в момента, 4 години по-късно, Red Dead Redemption със своя страхотен жив свят, интересна история, чиито завършек ще ви накара да запомните героя завинаги, и множеството неща за правене, все още стои като най-доброто уестърн изживяване, пресъздавано в игра. Нека го кажа така: ако тази игра беше пусната в продажба днес, 4 години по-късно, аз пак щях да съм впечатлен. Това е една от топ игрите за последните 10 години и задължителна, ако притежавате конзола.

———————————————————–

Статия е написана от Константин Иванович, който след това се качи обратно на коня си и отпраши обратно в пустинята. Това е поредната статия, създадена от читател, която публикуваме като част от новата PC Mania 2.0. Ако досегашните са ви харесали, имаме още добри попадения!

Искаш да публикуваме и твоята статия? Възможно е! Всички подробности ще намериш тук.

Автор: PCM 2.0