facebook facebook
 
 
ИГРИ » PC
 
   
 
Praetorians
Ревю | 01.04.2003 | автор: Асен Георгиев


оценка:
Производител:
Pyro Studios
Издател:
Eidos
Жанр:
Стратегия в реално време
Платформа:
PC
сайт на играта »

Напоследък в необятното Интернет пространство се изля доста информация за една игра, която повечето от нас очакват с голямо нетърпение. И най-накрая тя вече е факт и имам удоволствието да я представя пред всички вас. Praetorians е чисто и просто една маниакална реално-времева стратегия, в която са вложени адски много усилия.
Единственото нещо, което ми се стори малко странно около нея, е заглавието й. Защо са я кръстили така? Наистина в нея става въпрос за Цезар, Древен Рим и т.н., но ролята на преторианците в цялата тази работа е съвсем незначителна. Те всъщност са личната охрана на Цезар, а също така и едни от най-елитните части в непобедимата римска армия. Но както и да е, името не е от такова голямо значение. Важното е, че играта наистина има какво да предложи.

Нестандартният геймплей

я прави напълно уникална и единствена по рода си. Това не е просто поредната стратегия в реално време, която е пусната на пазара с цел залъгване на феновете. Това е Продукт с главно "П". :-) Той е дело на испанците от Pyro Studios - автори на невероятна поредица Commandos. Трябва да отбележа обаче, че Praetorians се различава коренно от предишното отроче на компанията. Но това определено не трябва да ви разочарова и в следващите редове ще разберете защо. 
Няма начин да не забележите невероятното начално филмче още преди първата кампания. Обикновено не обръщам голямо внимание на тези неща, но по-добре направена анимация от тази просто не бях виждал досега. Общо взето историята в играта се върти около исторически факти, свързани с Цезар и неговите завоевателни кампании из Стария континент. Мисиите са разнообразни и много зарибяващи. Отначало нищо чудно да ви се сторят малко трудни, но не се отказвайте. С натрупването на опит ще свикнете.
За проблема с трудността допринасят и голямото количество нововъведения в овехтелия и изтъркващ се жанр. Като чуете за стратегия в реално време, какво си представяте? StarCraft и WarCraft? Е, мога да ви кажа, че представата ви за този жанр ще се преобърне, веднага щом видите Praetorians. Тя ви дава възможност да поемете управлението на три различни една от друга фракции - римляни, египтяни и варвари. Всяка една от тях има свой собствен набор от единици, стратегии, умения и обсадни приспособления.

Сгради почти няма

Постройките са последното нещо, за което ще трябва да се притеснявате. Те са един изключително малък процент от геймплея на играта. Няма да е нужно да събирате и ресурси, защото главният фактор, на който са заложили производители, е на умелото управляване на армията, а не сръчното събиране на злато, дърва, минерали и други подобни шитове. ;)
За да може да извадите свой легион (формация от еднакви войници), ви трябват само три неща. Първо - град, който да превземете. Ако той е неутрален, това става без никакви проблеми. Второ - вашите основни единици (в трите раси те са различни по имена, но изпълняват еднакви функции). В този случай те трябва да построят защитна кула в близост до града. Накрая е необходим герой, който да набутате във вече добре укрепения град. Вътре той ще обучава селяните, които ще се превърнат в превъзходни воини. В зависимост от това за какви цели ще бъдат обучавани е различно и времето, за което те ще си научат уроците. Единственият "ресурс" в играта е човешката популация в даденото село. Но тя се възпроизвежда сама и то не много бързо, защото очевидно селяните нямат време за активен полов живот покрай тези ваши легионерски занимания. :)
Като за начало искам да ви разкажа някои неща за условно наречените от мен "основни единици". Техните функции са изключително важни и без тях сте напълно загубени. С тяхна помощ се завладяват селищата, строят се бойни машини и се поправят сгради. Също така те ще са ви нужни и при построяването на мост над река, която не можете да преминете. Основните единици имат възможност и да се бият. Не са от най-силните, но в самото начало могат да бъдат полезни. В атака се съчетават най-добре със стрелци.
Управлението на сбирщината от единици, които наричам легиони, е доста функционално. Не е нужно да казвате на всяка отделна какво да прави, с кого да се бие и т.н. Просто им посочвате къде да атакуват и готово. Естествено, ако имате желание, може да разделите легионите и на по-малки чрез опция в менюто. 
Играта е съсредоточена главно върху

мащабните и високостратегически битки

Те обаче могат да приключат изключително бързо и то с лош за вас край, ако предварително не организирате добре своята армия. Половината от същността на играта се състои в това как ще разположите единиците си. Кои ще са най-отпред, дали ще ги подредите като за атака или в защитно положение и т.н.
Също така може да загубите или спечелите битка като вкарате противника си в някой майсторски организиран от вас капан. Например набутвате свои стрелци в дадена гора. След това карате вражеските войници да ви подгонят към дърветата и оставяте стрелците да ги надупчат, възползвайки се от прикритието на гъстите зелени клони. Хубавото е, че не всички единици ще могат да ходят където си искат. Например кавалерията няма възможност да минава през гора, но за сметка на това не е проблем да прекоси плитка река. Легионерите пък не могат да преминават водните препятствия заради тежките си брони, но нищо не им пречи да претършуват някоя гора. Единствено стрелците могат да ходят навсякъде.
Нововъведения има и при самите единиците. Те не се движат, както сме свикнали досега, тоест поотделно, а са групирани в легиони. При трите различни раси формациите се различават по няколко критерия. Например римските са изключително добре строени, ходят малко по-бавно и се състоят от доста по-голям брой хора. При варварите и египтяните легионите са съставени от по-малко количество войници и не са толкова добре подредени, но се обучават по-бързо и изискват по-малко популация, за да бъдат направени. Разнообразието е доста голямо, има около десетина вида легиони, като не включваме разузнавачите, които се използват за изследване на картата. Освен единичните умения на някои от героите, и самите единици имат свои специфични способности. Например копиеносците могат да изкарват пиките си напред при евентуално нападения срещу тях, стрелците се приготвят за атака, а легионерите да образуват онзи смешен квадрат от щитове, наречен "римско каре", който всички сме виждали в приключенията на невероятно забавните Астерикс и Обеликс.
Когато играете в сингълплейър кампаниите и по-често, когато се мачкате с приятели в мулти, обикновено ще се налага да плячкосвате други селища. Ще ви дам един съвет - когато мислите да превземете някое село, нападнете само кулата на противника, който го е завзел преди вас, а не самото село - ако го унищожите, то няма да ви върши никаква работа. След като разрушите отбранителното съоръжение на врага, накарайте основните си единици да издигнат ваша кула на мястото на предишната. По този начин ще спечелите власт над това селище. И ако набутате вътре един герой, ще имате възможност да бълвате нова армия.
За да може да обучавате селяните в каквито войници поискате, трябва да натрупате някоя и друга honor точка, която се изисква от по-силните единици. Точките се натрупват по време на битки. Както вече казах, за да извадите нови единици, трябва да имате герой, който да ги тренира. Може да създадете герой като някой обикновен войник, което става с командата "promote". Лошото обаче е, че можете да имате само по един герой на сто точки от популацията ви.

Невероятната графика

допринася за отличната оценка, която ще даде всеки, видял новото отроче на Pyro. Създателите на Commandos този път са решили да запленят геймърите по света както с добър геймплей, така и с невероятна визия. Енджинът е разработен специално за Praetorians. Може само да умирате от яд, ако до момента не сте виждали нито един скрийншот от играта. Гледката определено си заслужава.
Най-голямо впечатление обаче ми направи снегът. По-реалистично пресъздадени климатични условия не съм виждал никога досега. От друга страна, хората са изключително детайлни и дори когато приближите камерата максимално, пак изглеждат адски добре. Постройките, които не са кой знае колко много на брой, също са перфектни, а реките текат почти като истински. Дори ще се натъкнете и на супер красиви водопади... 
Но стига приказки. По-добре е да се уверите със собствените си очи какво представлява Praetorians. На финала мога да добавя само, че съществуват различни видове стратегии. Такива като класическия BroodWar, сравнително новият WarCraft III, а за феновете на походовите - Heroes of Might and Magic. Но такава като Praetorians още не бях срещал. Според мен в нея са вложени идеи, които и за в бъдеще ще бъдат прилагани в този жанр. На пръв поглед ще помислите, че играта има нещо общо с Age of Mythology или по старата Age of Empires. Но това е само привидно. Praetorians е качествено ново заглавие, което всеки геймър трябва да изиграе. Мисиите са увлекателни и много от тях са исторически достоверни. Те са над двадесет на брой и предлагат изключително високо ниво на стратегия. Мултиплейърът от своя страна е супер зарибяващ и поддържа до осем играча наведнъж. Графиката е на най-високо ниво, а музиката е приятна за ухото. Това е чисто и просто играта-мечта. Не напразно се вдигна толкова много шум преди нейното излизане. Така че, фенове на компютърните игри, разцъквайте Praetorians и се забавлявайте! 

 
системни изисквания
PIII-500, 128 MB RAM, 16MB 3D Video Card, Win 98/2000/XP
напиши коментар
 
ОЩЕ ИГРИ ОТ ЖАНРА
StarCraft II: Wings of Liberty 130
Command & Conquer 4: Tiberian Twilight 59
StarCraft II: Heart of the Swarm 53
DotA 2 - PCM2.0 47
Demigod 42
League of Legends - PCM2.0 41
Warhammer 40k: Dawn of War II - Chaos Rising 38
Stalin vs. Martians 33
Total War: Shogun 2 31
Napoleon: Total War 28