PlayStation: конзолата, променила историята

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 17 фев. 2013

Броени часове преди анонса на следващата конзола на Sony едва ли има по-подходящо нещо от това да се върнем назад в историята, за да си спомним как се роди платформата, променила завинаги начина, по който милиони хора по цял свят се забавляват – оригиналният PlayStation.

Годината е 1991 г., месецът – юни

По време на традиционното изложение Consumer Electronics Show, висшият ръководител от Sony Кен Кутараги обявява нова конзола, която компанията му разработва заедно с Nintendo. В концептуално отношение тя представлява SNES със CD драйв, а идеята зад нея е проста, но с голям потенциал. Лошото е, че партньорството между двете големи японски компании вече не е такова, каквото е било и нещата съвсем скоро ще се променят. Само след един ден. Точно 24 часа след анонса на Кутараги, Nintendo публично обявява, че ще произвежда своята SNES-CD конзола с техника на Philips. Това е първият път, когато Ninendo и Sony няма да си сътрудничат за гейм конзола, а начинът, по който се случва разрива е истински шамар за репутацията на Sony.

Унизен, но решен на всичко, за да отвърне на удара, Кен Кутараги решава, че компанията му няма да се откаже от игрите, а ще търси своя алтернатива. Той веднага събира екип от софтуерни инженери, които дотогава са работили по специален 3D енджин, предназначен за триизмерна графика в ТВ шоу програмите. Идеята на Кутараги е да използва това за база, върху която да създаде собствена конзола. Първоначалният му ентусиазъм е охладен, когато висшето ръководство на Sony не прегръща идеята. По онова време видео игрите не се считат за особен пазар, господството на Nintendo е абсолютно и на Sony не подхожда да участва в създаването на толкова детски продукт. Кутараги, когото историята ще помни като “Бащата на PlayStation”, обаче не е склонен да отстъпи.

“Нима ще приемете това, което Nintendo ни причини?”, пита той самият Норио Ога, председател на могъщата корпорация. След кратък размисъл Ога отговаря: “Вече няма надежда да работим с Nintendo по тяхната 16-битова машина. Нека да планираме нашият собствен курс”.

Знаменателни думи, наистина

Но тяхното изричане е лесно, докато реализацията на плановете е съвсем друга. Шефовете на Sony знаят, че за да имат шанс да привлекат достатъчно разработчици, те трябва да им предложат нещо, което Nintendo не може да им даде. Стогодишната компания се слави с тромави процедури, при които издаването на сертификат за игра на конзола на Nintendo отнема месеци. Освен това Nintendo прибира лъвския дял от приходите на издадените игри, да не говорим, че традиционно покровителства своите собствени студия и прави разработването от външни студия доста трудно.

В отговор Sony и в частност младият Фил Харисън, който се е присъединил към компанията през 1992 г., започват масирана кампания сред потенциалните разработчици. Харисън им обещава, че PlayStation сертификат ще се издава за не повече от две седмици, че приходите ще се разпределят по-справедливо и че дъщерните студия няма да получават привилегии.

Една от компаниите, които изглеждат най-склонни да си сътрудничат със Sony е Namco. Когато Харисън гостува в японското й студио, той остава заинтригуван от демото на игра с името Ridge Racer. Спомените на бизнесмена са, че още в този ранен етап програмистите на Namco изглежда се справят доста лесно с новия хардуер. Докато той си води бележки по Ridge Racer, един от шефовете на студиото го дръпва настрани с предложението да види още една игра, по която се работи. “О, с удоволствие”, отговаря Харисън. “Как се казва тя?”. “Tekken”, е краткият отговор.

Дебютът е на 3 декември 1994 г.

Тогава Sony пуска първите си 100 000 PlayStation конзоли по магазините в Япония. Очакванията на компанията са скромни – толкова скромни, че за да се дистанцира при евентуален неуспех, ръководството решава да премахне името Sony и продуктът да се нарича само PlayStation. Когато въпросните 100 000 бройки се разпродават за броени дни, всички все още са предпазливи. Нови 200 000 конзоли тръгват по магазините и се изчерпват отново. Тогава става ясно, че Sony може и да е попаднала на нещо, но голямото вдигане на завесата тепърва предстои.

И то ще стане в Европа и Северна Америка. И двата континента няма да получат първите си запаси преди края на 1995 г., а от реакцията на потребителите там ще зависи наистина всичко. Междувременно SEGA си взима бележка от новия конкурент на конзолния пазар и започва да действа агресивно. С един доста гениален ход компанията обявява на E3 1995, че тайно е внесла в САЩ стотици хиляди бройки от новата си конзола Saturn и ще започне да ги продава още на следващия ден. Още по-интересна е цената – само 399 долара. С това SEGA печели вниманието, а наблюдателите продължават да бъдат скептични относно шансовете на Sony. В Япония PlayStation вече се продава на цена около 399 долара, а традиционно на Запад конзолите струват повече.

Но Sony има своята стратегия

Конференцията на компанията, която е насрочена за следващия ден, е привидно скучна и почти кара присъстващите да задрямат. Но това е съвсем целенасочено, тъй като Sony пази големия си коз до самия край. Честта да изиграе последния ход се пада на Стийв Рейс, не особено познато име и служител на Sony само за две години. Повикан на сцената от свой колега, Рейс взима микрофона, прави пауза от няколко секунди, промълвява думите “299” и се връща на мястото си. Залата избухва в аплодисменти.

Ходът наистина е гениален. Цената е с повече от 100 долара по-ниска от очакваното и успява да бие офертата на SEGA. Началото, разбира се, е трудно. Цена от 299 долара означава, че Sony ще продава PlayStation на загуба, а нито една компания до този момент не е продавала своя конзола на загуба. Но атрактивната цена е ключова за привличането на първоначалния интерес. До пълното хипнотизиране на публиката остава само една крачка и тя идва с наемането на известната рекламна агенция TBWA, която създава агресивна кампания за новата конзола. Рекламата Double Life и до днес си остава уникална, а имайки предвид коя година е направена тя, маркетинговият гений на Sony и TBWA е очевиден.

Останалото, както казват, е история

Първата пратка PlayStation конзоли в Съединените щати е разпродадена още при дебюта си. До края на 1995 г. Sony е продала 800 000 системи в Северна Америка, докато SEGA е пласирала само 400 000 от своя Saturn. Още 4 милиона PS конзоли ще намерят новите си собственици през финансовата 95-96 г. Дванадесет месеца по-късно цифрите се утрояват. За да задоволят глобалното търсене между 1997 и 1999 г. са произведени 60 милиона конзоли. Sony направи последната си PlayStation конзола през март 2006 г., а година по-късно стана ясно, че това е първата домашна конзола, минала 100 милиона продадени бройки.

Освен че е комерсиален триумф, PlayStation предизвиква и истинска културна революция. Някои от най-добрите игри на онова поколение принадлежат именно на нея – от Gran Turismo 2 до Tomb Raider, от Tekken 3 до Metal Gear Solid и до Final Fantasy VII. PlayStation се ражда от едно предателство и поредица от дръзки решения, но последвалият триумф не трябва да се помни само като едно перфектно отмъщение. Sony успява да задмине изцяло Nintendo, счупва поредица от рекорди и създава цял един нов пазар. PlayStation наистина променя историята.

Автор: Иво Цеков