facebook facebook
 
 
 
   
 
PlayStation: конзолата, променила историята
17.02.2013 | автор: Иво Цеков


Броени часове преди анонса на следващата конзола на Sony едва ли има по-подходящо нещо от това да се върнем назад в историята, за да си спомним как се роди платформата, променила завинаги начина, по който милиони хора по цял свят се забавляват - оригиналният PlayStation.

Годината е 1991 г., месецът - юни

По време на традиционното изложение Consumer Electronics Show, висшият ръководител от Sony Кен Кутараги обявява нова конзола, която компанията му разработва заедно с Nintendo. В концептуално отношение тя представлява SNES със CD драйв, а идеята зад нея е проста, но с голям потенциал. Лошото е, че партньорството между двете големи японски компании вече не е такова, каквото е било и нещата съвсем скоро ще се променят. Само след един ден. Точно 24 часа след анонса на Кутараги, Nintendo публично обявява, че ще произвежда своята SNES-CD конзола с техника на Philips. Това е първият път, когато Ninendo и Sony няма да си сътрудничат за гейм конзола, а начинът, по който се случва разрива е истински шамар за репутацията на Sony.

Унизен, но решен на всичко, за да отвърне на удара, Кен Кутараги решава, че компанията му няма да се откаже от игрите, а ще търси своя алтернатива. Той веднага събира екип от софтуерни инженери, които дотогава са работили по специален 3D енджин, предназначен за триизмерна графика в ТВ шоу програмите. Идеята на Кутараги е да използва това за база, върху която да създаде собствена конзола. Първоначалният му ентусиазъм е охладен, когато висшето ръководство на Sony не прегръща идеята. По онова време видео игрите не се считат за особен пазар, господството на Nintendo е абсолютно и на Sony не подхожда да участва в създаването на толкова детски продукт. Кутараги, когото историята ще помни като "Бащата на PlayStation", обаче не е склонен да отстъпи.

"Нима ще приемете това, което Nintendo ни причини?", пита той самият Норио Ога, председател на могъщата корпорация. След кратък размисъл Ога отговаря: "Вече няма надежда да работим с Nintendo по тяхната 16-битова машина. Нека да планираме нашият собствен курс".

Знаменателни думи, наистина

Но тяхното изричане е лесно, докато реализацията на плановете е съвсем друга. Шефовете на Sony знаят, че за да имат шанс да привлекат достатъчно разработчици, те трябва да им предложат нещо, което Nintendo не може да им даде. Стогодишната компания се слави с тромави процедури, при които издаването на сертификат за игра на конзола на Nintendo отнема месеци. Освен това Nintendo прибира лъвския дял от приходите на издадените игри, да не говорим, че традиционно покровителства своите собствени студия и прави разработването от външни студия доста трудно.

В отговор Sony и в частност младият Фил Харисън, който се е присъединил към компанията през 1992 г., започват масирана кампания сред потенциалните разработчици. Харисън им обещава, че PlayStation сертификат ще се издава за не повече от две седмици, че приходите ще се разпределят по-справедливо и че дъщерните студия няма да получават привилегии.

Една от компаниите, които изглеждат най-склонни да си сътрудничат със Sony е Namco. Когато Харисън гостува в японското й студио, той остава заинтригуван от демото на игра с името Ridge Racer. Спомените на бизнесмена са, че още в този ранен етап програмистите на Namco изглежда се справят доста лесно с новия хардуер. Докато той си води бележки по Ridge Racer, един от шефовете на студиото го дръпва настрани с предложението да види още една игра, по която се работи. "О, с удоволствие", отговаря Харисън. "Как се казва тя?". "Tekken", е краткият отговор.

Дебютът е на 3 декември 1994 г.

Тогава Sony пуска първите си 100 000 PlayStation конзоли по магазините в Япония. Очакванията на компанията са скромни - толкова скромни, че за да се дистанцира при евентуален неуспех, ръководството решава да премахне името Sony и продуктът да се нарича само PlayStation. Когато въпросните 100 000 бройки се разпродават за броени дни, всички все още са предпазливи. Нови 200 000 конзоли тръгват по магазините и се изчерпват отново. Тогава става ясно, че Sony може и да е попаднала на нещо, но голямото вдигане на завесата тепърва предстои.

И то ще стане в Европа и Северна Америка. И двата континента няма да получат първите си запаси преди края на 1995 г., а от реакцията на потребителите там ще зависи наистина всичко. Междувременно SEGA си взима бележка от новия конкурент на конзолния пазар и започва да действа агресивно. С един доста гениален ход компанията обявява на E3 1995, че тайно е внесла в САЩ стотици хиляди бройки от новата си конзола Saturn и ще започне да ги продава още на следващия ден. Още по-интересна е цената - само 399 долара. С това SEGA печели вниманието, а наблюдателите продължават да бъдат скептични относно шансовете на Sony. В Япония PlayStation вече се продава на цена около 399 долара, а традиционно на Запад конзолите струват повече.

Но Sony има своята стратегия

Конференцията на компанията, която е насрочена за следващия ден, е привидно скучна и почти кара присъстващите да задрямат. Но това е съвсем целенасочено, тъй като Sony пази големия си коз до самия край. Честта да изиграе последния ход се пада на Стийв Рейс, не особено познато име и служител на Sony само за две години. Повикан на сцената от свой колега, Рейс взима микрофона, прави пауза от няколко секунди, промълвява думите "299" и се връща на мястото си. Залата избухва в аплодисменти.

Ходът наистина е гениален. Цената е с повече от 100 долара по-ниска от очакваното и успява да бие офертата на SEGA. Началото, разбира се, е трудно. Цена от 299 долара означава, че Sony ще продава PlayStation на загуба, а нито една компания до този момент не е продавала своя конзола на загуба. Но атрактивната цена е ключова за привличането на първоначалния интерес. До пълното хипнотизиране на публиката остава само една крачка и тя идва с наемането на известната рекламна агенция TBWA, която създава агресивна кампания за новата конзола. Рекламата Double Life и до днес си остава уникална, а имайки предвид коя година е направена тя, маркетинговият гений на Sony и TBWA е очевиден.

Останалото, както казват, е история

Първата пратка PlayStation конзоли в Съединените щати е разпродадена още при дебюта си. До края на 1995 г. Sony е продала 800 000 системи в Северна Америка, докато SEGA е пласирала само 400 000 от своя Saturn. Още 4 милиона PS конзоли ще намерят новите си собственици през финансовата 95-96 г. Дванадесет месеца по-късно цифрите се утрояват. За да задоволят глобалното търсене между 1997 и 1999 г. са произведени 60 милиона конзоли. Sony направи последната си PlayStation конзола през март 2006 г., а година по-късно стана ясно, че това е първата домашна конзола, минала 100 милиона продадени бройки.

Освен че е комерсиален триумф, PlayStation предизвиква и истинска културна революция. Някои от най-добрите игри на онова поколение принадлежат именно на нея - от Gran Turismo 2 до Tomb Raider, от Tekken 3 до Metal Gear Solid и до Final Fantasy VII. PlayStation се ражда от едно предателство и поредица от дръзки решения, но последвалият триумф не трябва да се помни само като едно перфектно отмъщение. Sony успява да задмине изцяло Nintendo, счупва поредица от рекорди и създава цял един нов пазар. PlayStation наистина променя историята. 

напиши коментар
 

25 мнения
профил »
Ethan каза на 18.02.2013, 20:35 ?. :

Първоначално когато се запознах с конзолите бях xbox фен, но след като разбрах каква е философията на Sony започнах да им симпатизирам. В момента те са на върха, а Nintendo затъват, ли затъват. Надявам се на 20 Февруари Sony да не разочароват, а отново да ни зарадват.

P.S.: Поздравявам автора, много добре написана статия.

562 мнения
профил »
ivo tsekov каза на 18.02.2013, 20:52 ?. :

Благодаря, мисля че точно сега беше времето да си припомним някои славни моменти от историята на гейминга и се надявам, че читателите ще харесат този поглед назад.

1115 мнения
профил »
vanmx каза на 18.02.2013, 21:18 ?. :
Редактиран на 19.02.2013, 07:37 ?.

Най-великата фирма в света на видео игрите е SEGA. Повечето неща които виждаме днешно време в електронните развлечения са дошли от SEGA.

Иначе съм си Playstation фен. Винаги съм бил развълнуван преди премиерата на нов Playstation. Сега обаче съм скептик, дали е заради възрастта или защото гейм индустрията стана като чалгата, не знам.

Нещо не ме кефи идеята за PS4, конзола предлагаща много различни онлайн услуги, повечето от които нямащи нищо общо с гейминг, липса на обратна съвместимост, за да купуваме "HD classics" изданията на старите заглавия. Тъпата дигитална дистрибуция, невъзможността да играем игри закупени на старо и т.н глупости. Слагаш конзолата под телевизора и се абонираш да кихаш пари за някакви онлайн услуги, това просто не е гейминг.

Поне да се надяваме, че ще има качествени ексклузиви, не само CoD #30 фифа #50 и разни подобни комерсиални и изтъркани шитове.

Не мога да разбера пък какъв е тоя стремеж на производителите на хардуер, да наложат тия move, сензори 3д цайси и тем подобните глупости. То не беше eye-toy, kinetic, kinnect, move.... вече 15 години натрапват тия неща. За това време вече трябва да е станало ясно, че геймърите сме си доволни от стандартната периферия - мишки клавиатури и геймпадове. Това което искаме са качествени заглавия.

Като изключим някои стари конзоли, които искам да побъзикам, PS3 ще ми е последната конзола.

506 мнения
профил »
Azriel каза на 19.02.2013, 08:49 ?. :

Е нещо си забравил да напишеш, а именно че Sega сами се погребаха.За Mega Drive пуснаха 2-а не особено популярни аксесуара.После политиката им със Saturn ги подхлъзна леко, но най-големият фейл си остава Dreamcast или по точно големите обещания.За мен най-добрите времена на Sega бяха когато Mega Driwe доминираше при 16 битовите конзоли.Golden Axe 3,Streets of Rage,MK2 и много други игри са оставили своя отпечатък в историята на развлекателната индустрия.

1115 мнения
профил »
vanmx каза на 19.02.2013, 10:11 ?. :
Редактиран на 19.02.2013, 10:15 ?.

Да, Sega сами се закопаха с идиотската си политика, която започна след "залеза" на mega drive. За кратко време пуснаха сума ти му хардуер, който така и не доживя да разгърне потенциала си. Dreamcast е най-яркия пример за това - революционна конзола, но с много кратък жизнен цикъл.

Dreamcast обаче и сега си е култ, макар че в България не е много популярна, в Европа и САЩ има доста сериозно общество, които направо изкарват тази машинка за нещо свещенно. Има независими студия които правят игри за Dreamcast дори и сега през 2013-та.

445 мнения
профил »
goblin каза на 19.02.2013, 11:24 ?. :

За SEGA - просто нямаха финансов ресурс да се борят с агресивната политика на Сони - продажбата на хардуера на загуба ако нямаш достатъчно 1st party ексклузиви не е доходно, и навлизането на XBox направо ги накара да прекратят мъките си

1978 мнения
профил »
DragonSlayer каза на 19.02.2013, 00:39 ?. :

Поздравления за статията, наистина интересно четиво се е получило.



А кога ще има статия за това как ПЦ променя света? ;-)

2059 мнения
профил »
Zipy каза на 19.02.2013, 14:55 ?. :

PC-то е една страхотна платформа за правене на игри :)

121 мнения
профил »
NEXT каза на 21.02.2013, 13:11 ?. :

Зип май никой не хвана тънкият хумор :D

1978 мнения
профил »
DragonSlayer каза на 21.02.2013, 14:48 ?. :

Напротив! :) Точно затова му сложих плюсче, защото, макар и за моя сметка, попадението беше добро. :)

2059 мнения
профил »
Zipy каза на 21.02.2013, 16:54 ?. :

Dragon сигурен съм, че ако се хванеш за някоя конзола много ще се изкефиш, дори и на игрите, който са за PC.
A колко яки децки заглавия има.
Little big planet ще го цъкате с малкия и ще се насирате от кеф, има какво да покажат а и игри като Arcanum за Pc не са излизали скоро, ех колко добра беше тая игра.

1978 мнения
профил »
DragonSlayer каза на 21.02.2013, 17:53 ?. :

Зипи, стар съм аз веке за такива промени, в гейминга съм си консерва от време оно. :)

Но виж, за малкия съм съгласен, ако той има по-различни от моите предпочитания, нямам никакви възражения да му взема конзола (на подходящото време, щото сега трябва за други неща да мисли, не как да изкръшка от уроците, за да разцъква).

4164 мнения
профил »
VK_ каза на 19.02.2013, 06:23 ?. :

Интересна статия, браво! =) Иначе, vanmx, припомни ми времената, когато играех доста на моята СЕГА. Игри като Doom Troopers, Stargate, Earthworm Jim, The Punisher и Mortal Kombat. Какви времена бяха само =)

445 мнения
профил »
goblin каза на 19.02.2013, 11:30 ?. :

Много добра статия!

Интересно бе да науча, че и PS, подобно на XBox се е появила в резултат на нечие засегнато честолюбие /както Бил Гейтс стартира XBox в отговор на отказа на Сони да използва на Плейстейшъна операционна система правена от Майкрософт/

1715 мнения
профил »
Danivanov каза на 19.02.2013, 22:35 ?. :

Аз лично като се върна назад да си припомня какво е било положението с плейстейшън 1 гейминга, повечето пъти се разочаровам от застиналата графична гледка, най-приятните игри за конзолката в днешни дни са може би фпс шутърите от типа на дуум, които са стабилни откъм фрейм.

Индустрията доста е напреднала от 90-те насам, с днешните графични възможности може да се покаже всичко, което е голямо постижение. Фрейма е стабилен в днешно време при конзолите, няма ги лудите фрейм дропове на PS единицата, баш в най-напечените моменти да се чудиш защо контролите са пиянски. От друга страна, както намеква Ван по-горе, романтиката от това да занесеш мемори карта у приятел за да играете със сейвовете ти изчезва. Сплитскрийн мултиплейъра също е на път да изчезне след около десетина години заради онлайн услуги и маркетинг, всички тези промени се дължат на по-новите поколения геймъри и разбиранията им за гейминг. Дори физическите копия са се насочили към изчезване след около двадесетина години, все пак прехода очаквам да е много муден, зависи за какъв период от време масовия геймър ще се научи акаунти да прави, виртуални сметки да открива, но този преход вече е започнал.

Не мога по стаж да се меря с някои хора тук, 94 набор съм, но живота ми започва с този на гейминга от Сони, въобще целеустремения към съвършенство гейминг, и това почти винаги ме успокоява като ни хвърлят Сони гръмка идея от ново поколение.

15 мнения
профил »
Sick_side_Peasant каза на 21.02.2013, 17:59 ?. :

Като ми кажат PS, още се сещам за големите конзоли тип ''шкаф с ръчки"...
после започа да се ходи на компютри

506 мнения
профил »
Azriel каза на 22.02.2013, 10:36 ?. :
Редактиран на 22.02.2013, 10:40 ?.

По скоро не си знаел къде са. Много преди да видя конзола вече разцъквах на Правец16 Golden Axe и Double Dragon. Тая с Кинг Конг и Годзила не се сещам как се казваше ама си беше яка за онова време играта.Преди това на Правец 8 вече се играеше Moon patrol и Karateka. Е имаше някаква конзола с много шантави джойстици с врътка отгоре и само 2 игри. Едната беше pong и нейни разновидности, а другата някаква игра със стрелба много преди да се появи оная на нинтендо с хилещият се пес и патките.

946 мнения
профил »
Serious Sam каза на 23.02.2013, 16:50 ?. :

The Magnavox Odyssey
напиши коментар