Path of Exile

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 ное. 2013

След седем години на разработка и сякаш безкраен период на бета тестове, Path of Exile най-накрая излезе официално на 23 октомври тази година. Струваше ли си чакането?

Първо, за онези от вас, които не са запознати със заглавието, това е екшън-ролева игра, чието действие се развива в свят, наречен Wraeclast. Тя e дело на малко новозеландско инди студио, което не крие факта, че обожава първите две части на Diablo. Подчертаваме първите две. Ако трябва да оприличим Path of Exile с друга игра, то със сигурност това би било Diablo II. И все пак, това не е Diablo, а заглавие с не една и две изненади.

Седем класа герои

Без съмнение това е доста голяма бройка за игра от този тип (поне при премиерата й). Седмият персонаж – Scion – бе добавен на 23 октомври и може да бъде отключен единствено към края на третия акт. Основната разлика между Path of Exile и другите игри от жанра е, че всеки герой стартира на различно място в гигантското пасивно дърво с умения. Оттук насетне пътят на развитие, по който ще поемете, зависи единствено от вас. Например към пасивните умения на другите класове.

Колкото и да е трудно за вярване, в цялото това дърво няма нито едно активно умение. Къде тогава могат да бъдат открити магиите?

Grinding Gear Games са искали да създадат система от умения, която не е изцяло свързана с конкретен клас. Вместо това те фокусират способностите върху малки скъпоценни камъни, които могат да бъдат поставени в сокетите на предметите. Откривате ги, докато странствате из света на играта. Те се срещат в най-разнообразни окраски и могат да влизат единствено в сокет със същия цвят. Звучи сложно, но само след няколко минути ще свикнете със системата.

Благодарение на този геймплей елемент често ще бъдете изправяни пред доста дилеми по отношение на това какво да екипирате на базата на скъпоценните камъни, които притежавате. Общо взето системата е гениална и стимулира играчите да се спрат и да се замислят относно своята екипировка и умения, както и върху факта къде точно искат да инвестират точките в пасивното дърво. От какво се нуждае вашият персонаж? Още сила? Може би интелект? Именно вследствие на всичко това са възможни невероятни билдове на герои.

В основата си Path of Exile е типична екшън-ролева игра

В нея откриваме три акта. Изпълнявате куестове, събирате предмети, убивате чудовища… Знаете как е. Бойната система е изключително гъвкава и плавна и ще преминавате през ордите от чудовища с гръм трясък. Дори и да решите да не обръщате внимание на историята, играта пак си остава забавна заради страхотния си геймплей.

Пътуването из Wraeclast е лесно – достатъчно е да отключите т.нар. waypoints, докато куествате. Пейзажите, на които ще се натъквате, са достатъчно разнообразни – акт 1 ще ви пренесе по крайбрежните ивици, 2 ще ви подкани да откриете пътека през имперските градини и т.н. Grinding Gear Games са свършили отлична работа по отношение на визията. Да, Path of Exile не е толкова добре полирана, колкото Diablo III, но притежава свой собствен чар. Може би единственият й по-съществен недостатък по отношение на визията като цяло е, че предоставя твърде близка гледка до героя. Има какво да се иска и от ъгъла на видимост. Но пък от друга страна, вероятно повечето играчи нямат подобни проблеми.

Качеството на играта варира между отделните актове

Първият е малко досаден и еднообразен в сравнение със следващите два, което е жалко, тъй като първите впечатления винаги са най-важни. Веднъж щом достигнете до акт 3 обаче, Path of Exile определено успява да блесне.

По отношение на произволната генерация на нивата, Grinding Gear Games определено са свършили отлична работа. Много трудно ще се натъкнете на ниво, което да бъде изцяло едно и също с някое предходно. Това стимулира преиграването. От друга страна обаче, ако умрете и се върнете до waypoint, нивото е рестартирало, а вие ще трябва да си проправите път отново през орди от чудовища до мястото, където сте загинали. Това, разбира се, не се случва твърде често. Но определено е факт и вероятно зависи от това колко бързо завършите дадено ниво.

Икономиката в Path of Exile също е необичайна. Злато няма.

Икономиката в Path of Exile е необичайна и иновативна, като въвежда poe currency вместо традиционното злато. Тази валута и различните предмети, които играчите притежават, играят ключово значение в развитието на персонажите и стимулират бартерната търговия между играчите, поддържайки икономиката на играта интересна и активна.

Организацията на предметите пък е твърде олдскул и наподобява игра на Tetris. Изумен съм от факта защо Grinding Gear Games не са усъвършенствали тази своя система. Така например някои предмети, като щитовете, заемат прекалено много голямо място в инвентара. За щастие местенето на екипировката не е чак толкова зле. Търпи се.

Най-важният въпрос обаче остава – колко дълго може Path of Exile да задържи вниманието ви?

Три акта достатъчни ли са? Общо взето – това заглавие те впримчва по един особен начин. По време на бетата пък авторите постоянно отстраняваха проблеми и добавяха ново съдържание със завидна скорост. През две седмици се появяваше нещо различно. В момента авторите пускат нови и малки ъпдейти през една-две седмици, а първият мащабен експанжън, който ще добави акт 4, се очаква през март 2014 г.

Races и Leagues също предоставят най-различни предизвикателства за играчите, които искат да спечелят точки и награди. Авторите осъзнават факта, че не всеки може да играе по цял ден. Именно поради тази причина предизвикателствата варират. Някои са по-кратки от другите. Общо взето винаги има какво да се прави в Path of Exile.

Може би най-привлекателният аспект на игра та е, че тя е абсолютно безплатна

Спокойно, не е Pay to Win. Още от самото начало авторите бяха непреклонни в желанието си да финансират заглавието чрез микротранзакции от напълно козметично естество. С други думи – няма предмети, които увеличават трупането на опит, нито пък такива, които правят оръжията ви супер мощни. Имате възможност да си купите различни ефекти за предметите ви, по-специфични анимации за уменията и т.н. Разбира се, бъдещето на Path of Exile зависи изцяло от геймърите, които трябва да продължават да играят и да подпомагат финансирането й с въпросните микротранзакции…

В заключение – Grinding Gear Games са свършили отлична работа с Path of Exile. Да, тук и там откриваме по някой и друг проблем, но като цяло геймплеят е страхотен. Ако търсите нова екшън-ролева игра, в която да забиете зъби и нокти с дни наред, това е заглавието за вас. Без съмнение Path of Exile е сред най-добрите в жанра.

Автор: Петър Йорданов