facebook facebook
 
 
 
   
 
OnLive: PC игра или не?
31.10.2010 | автор: Иво Цеков


Наскоро дебютиралата онлайн услуга за РС игри OnLive разпали страстите в геймърската общност. Оформи се своеобразен дебат относно това доколко OnLive наистина представлява РС гейминг, като се застъпват две противоположни тези: някои твърдят, че това е просто още един и технически по-добър начин да се играят игри, докато други смятат, че OnLive отнема всички черти, които правят РС-то уникална платформа.

Забравете ъпгрейдите!

По същество OnLive е услуга за стрийминг, която премахва напълно изискванията пред вашето РС. Срещу абонаментна такса от 15 долара (плюс цена за "наем" на отделна игра) може да играете дори заглавия със супер високи хардуерни изисквания и на най-слабия компютър. OnLive стриймва от интернет директно на вашия компютър. С други думи може да играете на Just Cause 2 на всяко едно РС, което е в състояние да подкара Win XP и елементарно видео. А от октомври дори вече няма месечна такса! Невероятно е, чак да те хване страх. Сигурно е услуга, базирана на извънземна технология.

Наистина, новите технологии винаги плашат хората. Преди време, когато дигиталната дистрибуция на игри правеше първите си крачки, много геймъри се притесняваха дали заглавията, които купуват, реално са техни. А сега никой не поставя под въпрос пазаруването през Steam.

Но дали това наистина е РС гейминг?


OnLive работи на отделен сървър, разположен на незнайно място, и поддържа резолюция 720р (1280х720) на устройство, което може дори да не е компютър, а резултатът от вашите действия с мишката и клавиатурата се връща обратно, което осигурява почти нормална игра. Макар че това е технологично чудо и нормален начин да играете, стига да не обръщате внимание на ограниченията, играта изобщо не върви на вашия собствен компютър.

Ако трябва да сме прецизни, OnLive означава, че играта не върви на "персоналния" ви компютър, а на сървър, който се използва съвместно с други потребители. Но най-важното е, че OnLive отнема всичко това, което харесваме в РС-то. Не можеш да използваш модове в игрите, не можеш да променяш резолюцията им, не можеш да ъпгрейдваш компютъра за по-добро представяне. С други думи, с изключение на това, че ползвате мишка и клавиатура, цялото нещо прекалено много напомня на конзола.

ОnLive - РС или конзола?

Все пак тази услуга има потребители (засега само в САЩ, но догодина във Великобритания, Белгия и Люксембург) и не можем да ги пренебрегнем. Тя не може да замени това да притежавате и модифицирате собствен компютър. Но пък води още фенове в лагера на РС геймърите. Накратко, повече хора, играещи на РС игри, е добро нещо! Или поне такава е логиката на поддръжниците на OnLive.

Действително повече е по-добре. Но не можем да бъдем сигурни, че тези нови хора могат да се впишат в културата и обществото на РС геймърите. Можеш да играеш Fallout: New Vegas или CoD: Black Ops на три платформи (PC, PS3, XBOX360), но когато го правиш на РС, това значи нещо специално за всички нас. Тази платформа ни дава повече свобода и контрол над преживяването. Това е едно качество на РС-то, което OnLive никога няма да замени.

И така, може ли OnLive да свали нивото на РС-то като гейм платформа, защото кустомизацията и настройките на качеството ще бъдат ограничени?

Донякъде. За мен това е свързано с въпроса какво прави играта на РС игра на РС. Дали това е специфична конфигурация от дъно, процесор, видео карта, RAM, хард диск и операционна система? Или пък комбинация от този хардуер и възможността да играем така, както искаме ние - да кустомизираме, да настройваме, да ъпгрейдваме и да модифицираме така, както никъде другаде не можем? За мнозина именно второто е нещото, което определя РС гейминга. OnLive просто не се вписва в тази дефиниця и следователно не е РС гейминг. А какво мислите вие? 

напиши коментар
 

715 мнения
профил »
Sonic The Hedgehog каза на 01.11.2010, 19:39 ?. :

Да подкарам която си искам PC игра? СУПЕР!!! ЗАЩО НЕ?

И без това ми е писнало от 2001 насам да съм с най-смотания комп в моя град и да играя заглавия, които съм превъртал минимум 4 пъти.

Честно казано, не се ровичкам много в опциите на игрите - само сменям резолюцията, ако е нужно и толкова.

Единственото, от което се интересувам е дали игрите ще вървят нормално. Не ми пука дали ще са със 60 или 70 кадъра в минута.

46 мнения
профил »
katotemoto каза на 01.11.2010, 19:54 ?. :

+1

40 мнения
профил »
39Ghost39 каза на 04.11.2010, 13:09 ?. :

+1

25 мнения
профил »
Nuzzobuliwyf каза на 09.11.2010, 18:32 ?. :

В такъв случай ти за мен не си геймър! Просто играеш игрички..Има огромна разлика! Още от зората на ПС гейминка се оформи правилото (гласно или негласно), по което се познава човека геймър ли е или просто лаик, убиващ си времето с игри. Геймъра има изградени навици, контролите му са стриктно подредени - при първото стартиране на игра той отива веднага в менюто за опции и настройва всичко, което може. Може да нямам парички за скъпи геймърски клавиатурни от по 100+ лв., но дори тези евтинити ги подбирам да са ми удобни при игра - левият шифт задължително трябва да е голям. Особенo при FPS всички контроли трябва да са ми подредени както на мен ми е удобно - няма такова нещо default!!! И имам геймпад за аркадни игри. И имам волан с педали за симулаторите. Въобще не ми трябва конзола! Ще ъпгрейдвам, когато се наложи и когато имам финансовата възможност, но оставам *PC GAMER*!!! Отговора ми на въпроса на автора - OnLive за мен демо версия на pc гейминг!

1126 мнения
профил »
vanmx каза на 01.11.2010, 23:16 ?. :
Редактиран на 02.11.2010, 01:58 ?.

Защо идеята не ми харесва:

1. Вещоман съм. Обичам си колекцията хардуер и игрите за него, които са на дискове в лъскави обложки. Поради тази причина не си падам по онлайн дистрибуцията, защото както пише в статията, имам чувството че по този начин игрите не ги купувам, а просто ги играя. А пък при OnLive дори и хардеура не не е мой. Обичам усещането от това хардеура да е до мен и да го виждам как работи, независимо дали е конзола или компютър.

2. Този начин на играене на игри те прави зависим от интернет връзката. Дори да играя сингъл плейър игри, пак ще ми е необходим високоскорестен интернет. Ако прекъсне връзката, кефът отива на кино. А пък съм далече от мисълта че тази технология ще работи без никакви бъгове, прекъсвания и т.н. Представям си ако тази услуга привлече 5-6 милиона човека (не дай си боже), какъв срив в системата ще стане.

3. Разнообразието от игри в момента е малко. Вероятно ще стане по-голямо, но едва ли ще можем да играем старите класики от близкото и далечното минало. Освен това доколкото разбирам, OnLive включва само PC или мултиплатформени заглавия

В OnLive цялото очарование на гейминга просто липсва. Не е нито PC гейминг, нито конзолен гейминг, ако въобще може да съществуват такива определения. Превъща гейминга в занимание за безчуствени и студени хора, които играят игри само защото просто нямат какво да правят и играят без никакъв интерес или тръпка, просто само за това се чувстват кадърни и имат много време и пари за губене. Ако това е гейминг, то значи и гледането на gameplay филмчета от youtube пак е гейминг. Още много неща против тази технология ми минават през главата, но спирам дотук. Не ми харесва OnLive, защото съм сантиментален и всичко което правя го правя с чувство. Ето това мисля по въпроса.

1884 мнения
профил »
Sentry каза на 01.11.2010, 23:49 ?. :

OnLive си е конзола от нов тип и според мен предимството, че не купуваш скъп хардуер и че можеш да платиш за точно толкова, колкото играеш, ще се хареса на много хора, на които не им се занимава с излишни глупости. Възможността да се тестват всички игри преди да решиш да ги играеш сериозно също е добре-дошла във времето, когато повечето developer-и не правят демота и повечето игри са разочароващи.

Не съм съгласен с vanmx, че OnLive взима духа от геймето. Напротив, според мен OnLive взима всички досадни неудобства на гейминга и го предлага в най-чистата му форма - забавление. Не ми трябва да мисля дали мога да заделя 80 лева за игра, която може и да не харесан, не ми трябва да купя видеокарта или конзола за 400 лева, а просто мога да си пусна посредственото PC или дори телевизора и да си пусна играта, която искам да играя. Да, трябва ти интернет, но в действителност ползването на интернет ежедневно е нещо съвсем нормално и за много по-млади хора интернета е като водата и електрозахранването - нещо, което така или иначе трябва да имат, за да се чувстват комфортно.

Според мен Online Streaming-а на игри, както и Online пазаруването на такива са стъпка напред за gaming-а като цяло и премахват много ограничения и възможни експоатации от страна на retailer-ите.

1126 мнения
профил »
vanmx каза на 02.11.2010, 01:40 ?. :
Редактиран на 02.11.2010, 01:58 ?.

Точно заради липсата на тези"излишни глупости" избирам конзолата и компютъра. Иначе сигурен съм, че много хора също ги смятат за излишни и точно това е причината да се страхувам че тази платформа ще придобие прекалено голяма популярност, а сегашните начини за играене на игри ще страдат за негова сметка.

1884 мнения
профил »
Sentry каза на 02.11.2010, 10:18 ?. :

Ами не. Не мисля, че ще страдат, просто защото библиотеката с игри, които може да се пусне на сървъра е ограничена. Както каза Радостин, това е като старите компютърни клубчета, просто от дома ти. Също така все пак става дума за солидна интернет връзка с прилично малко закъснение на data пакетите, което няма да може да си позволи всеки. Общо взето има толкова опастност тази технология да измести типичния gaming, колкото и motion конролите и 3dто :)

1220 мнения
профил »
vasito каза на 02.11.2010, 06:30 ?. :
Редактиран на 02.11.2010, 06:31 ?.

Something smells fishy! We dont need casual PC gamers. Не ми звучи много добре. Хич!
Какво печелят разработчиците и издателите?

1884 мнения
профил »
Sentry каза на 02.11.2010, 10:19 ?. :

Че то casual gaming-а се развива главно на PCто :)

942 мнения
профил »
Радостин Стефанов каза на 02.11.2010, 09:23 ?. :

Това си е реално варианта на старите клубчета в които се плащаше на време.

99 мнения
профил »
Ред каза на 02.11.2010, 10:33 ?. :

Доста смешно говорите от ПЦ Маниа за ПЦ игрите като нещо свещенно ^^.

По темата : Доста добра идея и мисля ,че определено си заслужава. Съмнява ме обаче ,че няма да има скандали със гейм компаниите. До колкото разбирам така можеш да играеш игри без да си ги купуваш. Това ми изглежда като директна загуба за големите компании ( не че ми пука де ) и в скоро време сигурно ще станем свидетели на ответен удар >:

1884 мнения
профил »
Sentry каза на 02.11.2010, 10:46 ?. :

Всъщност имаш някакво безплатно време за играене на дадена игра(половин час?) и след това ако искаш да продължиш плащаш за времето си на игра като част от сумата отива за издателите и разработчиците на играта.

137 мнения
профил »
CryEngine3.5 каза на 02.11.2010, 11:04 ?. :

Това може да няма големи хардуерни изисквания , но за хора със слаб интернет ще е безполезно.Ако във населеното ви място интернет доставчика ви е мизерен , ще имате много делай и пренасянето на действията от клавиатурата и мишката ви и връщането на видеото вероятно могат да се забавят понякога.А ако наистина стане известна услугата и много хора започнат да я използват несъмнено сървъра ще започва да издиша яко. И най-добре е вместо да плащате на определено време да си купите играта за винаги.Но ще е идеално за тестване на игри примерно.

642 мнения
профил »
WidowmakeR каза на 02.11.2010, 11:57 ?. :

Onlive е начинът, по който да се избегнат всичките 123213 конкурентни конзоли на пазара както и калпаво графични и малко съдържателни игри излизащи за тях. Пускайки игра за onlive създателя няма да е хардуерно пристисниат и играта му няма да е задължително 7 GB.

Тва е бъдещето и вкарат ли го тука веднага го съпортвам и пикая върху всички боксове, и нинтендота. Да се научат че немое 20 години с една конзола...

1565 мнения
профил »
n00b каза на 02.11.2010, 13:05 ?. :

Винаги съм имал сравнително мощен компютър, понеже работата ми го е изисквала. Такива плебейски решения като OnLive не ме интересуват.

320 мнения
профил »
dido_y каза на 02.11.2010, 20:28 ?. :

"ОnLive - РС или конзола?" - Каква е тази глупост?
Много ясно, че е PC!
Щеше да ми е интересно, ако беше разработена технологията за конзоли, дали щеше да направите статия от рода "ОnLive - конзола или PC?"

1. Да не се налага да си upgrade-ваш компа, не е минус.
(По скоро upgrade-ването си е скъпо удоволствие/нужда)
Освен това не е задължително да го правиш, само заради игрите!
Плюс това спестените пари от hardware сега ще ги даваш за игри!

2. "Не можеш да използваш модове в игрите, не можеш да променяш резолюцията им..." - Да не забравяме, че това е нова технология все пак.
Според мен това ще се промени за напред.


>>PSАз не ползвам модове и какво толкова да кустомизираме и настройваме по игрите?
Аз настройвам единствено резолюцията и контролите (ако се налага изобщо).

137 мнения
профил »
CryEngine3.5 каза на 02.11.2010, 21:17 ?. :

Тука за модването съм съгласен.То в днешно време няма и какво толкова да се модва....Колкото се отнася до резолюция и графика , за какво да я променяш като сигорно по подразбиране ще е на макс? А съм сигурен , че ще могат да се сменят контролите.
Единствения недостатък на това нещо е , че ще изисква добър интернет и че игрите са под "наем" .

1884 мнения
профил »
Sentry каза на 02.11.2010, 22:53 ?. :

dido_y, всъщност е конзола. OnLive може да се ползва на какъвто и да е телевизор с малко евтино устройство, което служи за приемник и предавател на сигнала, предоставя меню за избиране на игри и т.н. Не е нужда да имаш компютър за да играеш.

942 мнения
профил »
Радостин Стефанов каза на 03.11.2010, 07:27 ?. :

Не знам защо но си представям следното
Тъкмо си на края на играта и присветва весело съобщение:
" времето ти свърши, ще доплащаш ли? "
и докато търсиш отчаяно как да доплатиш , играта ти изключва и трябва да повтаряш опита.

369 мнения
профил »
emsito каза на 03.11.2010, 08:22 ?. :

OnLive идеята звучи добре за тези със слаби машини но ако интернета верно не е наред ще има мн ядове повече ядове от тва да не ти тръгне някоя игра другото което е че вярно тъкмо гледаш си стигнал на края тъкмо да убиеш някой бос и изведнъж те реже някво да си платиш ако искаш да го убиеш добра е идеята но не е много достъпна или поне изцяло достъпна

556 мнения
профил »
ciborg каза на 03.11.2010, 21:44 ?. :

Идеята на OnLive е добра и иновативна, но това определено не може да бъде наречено PC гейминг. Скоро ще направят монитори с вградена лан карта и ще премахнат и компютрите и конзолите като хардуер, нужен за игра. За мен това далеч няма нищо общо с това, което наричаме PC гейминг.

101 мнения
профил »
ted каза на 04.11.2010, 06:13 ?. :

Интересно ми е .. някой замислял ли се е за времето което е необходимо на информацията да пътува ? така скъпоценните милисекунди ???
Който е играл FPS игри по активно знае за адски добре за какво става дума при RTS игрите също се усеща но там не е толкова добре осезаемо като при FPS игрите.
Тази платформа няма бъдеще в хард кор гейминга вярно за игри в сингъл плеър няма никакво значение при стратегиите също. Огромната разлика е при игрите къде играчите се опитват да изцедят всяка милисекунда и си вземат мишки и клавиатури с време на реакция милисекунда.
Изискването за широколентов достъп до интернет е ок .. но колко от вас се замислят че факторът PING/Latency също играе голяма роля ???


137 мнения
профил »
CryEngine3.5 каза на 04.11.2010, 09:05 ?. :
Редактиран на 04.11.2010, 09:05 ?.

Аз точно за това говоря. Пренасянето на действията(контролите , които натискаш от клавиатурата и мишката и видеото ще трябва да бъдат пренесени на огромно растояние).Разбира се най-вероятно всеки контрол ще бъде представен от 1 байт(примерно всяко копче бъде представено като 8 бита , тогава ще има 256 възможности,а клавиатурата и мишката предлагат по малко бутони). Видеото от своя страна ще е половин HD стандарт до колкото знам , което значи ,че ще иска доста добра интернет връзка.И все пак колкото и да е добра връзката и малко информацията пренасянето на един пакет от българия до там където е сървъра на онлайв(не знам къде е) ще отнема доста време.Заради проблеми по трасето е възможно на моменти много силно да се овиличава МС-то. Най-вероятно от компанията ще сложат множество сървъри на различни точки от земното кълбо , така че всеки човек да използва сървъра , който е най-"близко" до него.
Всъщтност ако искате да пробвате дали ще може да го играете пуснете 1 лайфстрийм 720р и едновременно с това 1 онлайн РПГ където няма много(разбира се една онлайн игра изпраща много повече информация , от колкото са бутоните , които вие пращате на онлайв сървъра, но приблизително може да си правите изводи) хора едновременно.Ако ви засича, значи дори сингал игрите ще ви лагят яко.

101 мнения
профил »
ted каза на 04.11.2010, 09:40 ?. :

Забавянето няма да е чак такъв голям проблем поради следната причина имаш примерно 5ms закъснение от хардуера ти сложи още 1 ms за да обработи компютъра информацията и да я прати по мрежата сложи 40 ms забавяне до сървъра и чак след 46 ms сървърът ще получи информацията която си му пратил.Представи си онлайв варианта ти изпращаш командата с 6 ms от компютъра си минават още 40 ms докато стигне до onlive и най вероятно още 1 ms докато я получи играта така че разликата няма да е толкова голяма в това отношение. Сървъри по целия свят е задължително да има освен ако не се ограничат само до САЩ ако има такъв в Европа той най-вероятно ще е в Германия тъй като цяла Европа има доста добра свързаност към там средното 30-40ms максимум 50-60ms. Оптималният трафик който услугата иска е 5 мегабита тоест около 600 K/S. Проблемите който могат да се получат са при някой квартални доставчици който поръчват трафик Х и продават трафик 30-40 Х на клиентите си и когато има натоварени часове (хората се връщат от работа) забавянето се вдига много кратно за пример 10 ms към abv.bg стават 150 ms тогава и без това не става за Онлайн игра... но да не можеш да цъкаш сингъл... си е направо кофти.
Регистрацията в Onlive е отворена... :) но при опита ми да се регистрирам.. каза че имам много голямо забавяне до сървъра и ще повлияе на преживяването и ми отказаха достъп :)

2757 мнения
профил »
Zlob каза на 04.11.2010, 09:20 ?. :

Като всяка една новост и към тази се подхожда с неувереност и страх донякъде.Аз съм "ЗА" такова нещо понеже не мога постоянно да си ъпгрейдвам PC-то,за да може игрите да вървят на max.Купих си конзоли точно с тази цел да не се занимавам постоянно със смяна на PC части!Не съм толкова голям маниак,който да иска игрите задължително да вървят на абсолютния максимум без никакво насичане.Точно тези думички "да не се занимава с глупости" даден потребител потвърждават,че тази услуга има повече конзолни характеристики с тази разлика,че човек дори няма представа къде се намира сървърът с игри.Не знам каква скорост ще е необходима за нормална игра и май това си остава най-сериозния проблем.

679 мнения
профил »
torrin каза на 04.11.2010, 09:42 ?. :

а накой пробвал ли го е? Любопитно ми е как точно са успяли да постигант подобно нещо и с какъв резултат, насичат ли игрите и т.н. защото 720p резолюция в да кажем минимума от 24 кадъра в секунда е огромно количество информация

1884 мнения
профил »
Sentry каза на 04.11.2010, 11:15 ?. :

Никой не може да го е пробвал, защото за сега сървърите са само в NA, следващата година ще има за британия и още някои европейски страни и след това ще се разраства още.

Пичовете, които се притесняват за latency - структурата на пускането на услугата предполага, че сървърите са локални за всяка териотория и са повече от един. Аз лично към сървъри в централна европа имам 50мс lag, което не мисля, че е много, когаот играеш каквато и да е игра. Все пак при стабилна връзка без spike-ове на латентността си говорим за 1/8ма от секундата, което би могло да бъде овладяно ако знаеш, че съществува.

679 мнения
профил »
torrin каза на 04.11.2010, 14:48 ?. :

мисълта ми е дали onlive е нещо което е възможно само в "цивилизованите държави" с доста по високо качество на предлаганите интернет услуги или е възможно и при нас с бтк/висящите от дърветата кабели и други подобни местни особености :)
Защото едно е WoW играеш и да имаш 50-100 мс пинг до сървъра, но друго е да предаваш некомпресирано видео в high definition и разумен фрей рейт, защото доколкото аз разбирам това onlive е нещо като гейминг по remote desktop :D

1884 мнения
профил »
Sentry каза на 04.11.2010, 14:57 ?. :

Ами с качеството на услугите в по-малките градове в момента, определено не е възможно.

137 мнения
профил »
CryEngine3.5 каза на 04.11.2010, 13:44 ?. :
Редактиран на 04.11.2010, 13:46 ?.

Определено латенсито , за хора със стабилен интернет няма да е проблем.В българия обаче доставчиците(най-вече в малките градове) предлагат много некачествен интернет.Аз примерно съм със виваком 12мбит(доста мизерено) ми се е случвало да имам големи проблеми със интернета.
Сега като спомена torrin , най-вероятно видеото ще е с доста ограничен фреймрейт , което малко или много ще намали игралното изживявне.Други лоши неща са малкото екранче(Window Mode) и даването на пари на време без да може за винаги да се ползват игрите.

В крайна сметка услугата ще е подходяща за хора, които:
- имат стабилен интернет доставчик
- нямат добри РС-та или не им се налага да ги ъпгрейдват
- много често им умръзват игрите и им е по - изгодно да плащат на време , вместо да си купуват игрите за винаги
- знаят , че дадена игра се превърта за няколко , часа и възнамеряват да платят по малко за да я превъртят , вместо да си я копуват.
- са кежуал геймъри, нямат големи претенций и свободно време и просто искат да поиграят нещо.
- играят най-често на конзоли , нямат хубаво РС, а им се иска да изпробват дадено заглавие, което не излиза за дадената конзола итн.
- нямат пари да купуват игри ,конзоли и добро РС , но могат да си позволят месечната такса на онлайв + определено време игра
- не разполагат с големи суми и копуват само най-добрите игри , а другото го теглят от торент тракери

Няма да е подходяща за хора, които:
- нямат добър интернет
- разполагат с много пари , имат конзола или винаги добро РС , могат да си купуват оргинални игри , обичат да играят игрите на големи монитори(телевизори) със фул HD разделителна способност и винаги гледат да удадрят ФПС съвпадащо с максималния рефреш рейт на мониторите си
- са прости селяни пълни с пари,които имат много добри РС-та , но отказват да дават пари за "безмислени боклуци" като игри , а за сметка на това ги теглят от замунда и обвиняват фирмата производител , че още не е излезнал крак
- нямат много финансови ресурси и не могат да си позволят нито да си земат добро РС , нито да плащат месечната такса
- са играли една единствена игра през живота си и това е CS , напълно отговаряща на всички техни изисквания

Като цяло за това се сещам.Най-вероятно за определени групи от хора ще е доста полезна услугата.

1884 мнения
профил »
Sentry каза на 04.11.2010, 14:03 ?. :
Редактиран на 04.11.2010, 14:03 ?.

OnLive вече няма месечна такса ;)

Иначе анализът е добър :)

48 мнения
профил »
nastyduderox каза на 05.11.2010, 22:41 ?. :

Игрите могат и да се купуват така че проблеми нямате.

46 мнения
профил »
katotemoto каза на 06.11.2010, 15:58 ?. :

OnLive ще предлага ли демота?

1884 мнения
профил »
Sentry каза на 06.11.2010, 16:56 ?. :

Да.

137 мнения
профил »
CryEngine3.5 каза на 06.11.2010, 17:23 ?. :

Това ще е много добре за всички.За съжаление услугата е достъпна само за САЩ.Иначе като я пуснаха си направих един акаунт за безплатна проба , но изписа ,че имам много латенси и после видях във FAQ -"Онлайв е достъпен само за потребители от US" .

39 мнения
профил »
Sah War каза на 09.11.2010, 01:30 ?. :
Редактиран на 09.11.2010, 01:47 ?.

Основните минуси тук според мен са 7:
1. Липса на свобода — не притежаваш реално локално копие на играта, нито пък оригиналната машина, на която е пусната играта. И така се превръщаш в перфектно тъпо зомби, играещо на игри, които не притежаваш реално (локално копие на HDD-то си). Не бих искал всеки път да плащам, ако ми се прииграе стара класика (ако въобще ще поддържат такива по-стари игри), по-лесно ми е просто да си я инсталирам отново. Наемът (почасовото плащане и това, че то представлява временно наемане на чужд хардуер за гейминг, прилича ми на кредитите) не ми допада като финансов модел, затова тези с кредити предизвикват дълги финансово-икономически рецесии...

2. Лаг/ping/latency — за хората с бавна или калпава интернет връзка, това няма да е подходящ начин за игра. Вече се изказаха преди мен защо и при какви жанрове игри това в най-голяма степен убива забавлението.

3. Upgrade — колкото и яко да звучи, след време по-слабите машини няма да могат да подкарват игрите за тази платформа, въпреки че те ще се пускат (вървят) на поточен (streaming) принцип. Ъпгрейдването на хардуера е неизбежна парадигма, т.е., за да можеш да подкарваш по-гладен откъм ресурси софтуер, ти трябва неизменно по-мощна (нова, иновативна, усъвършенствана, по-добра) система (хардуерна).

4. Без възможности за промяна на настройките, customization, personalization, modding, mods... ако е и без patches и DLCs ще е много зле.

5. Не ми се мисли как ще се играе в multiplayer на това чудо, особено ММО-та или онлайн мачове с повече от 50 играча. Ако играеш MMO, това ще означава, че играеш игра, чийто хардуер и софтуер (файловете на играта) за работа нямаш локално, и която игра играеш на втори сървър, който пак е чужда частна собственост (не твоя)! Тогава в какво се превръща "забавлението" от играта? Вероятно в поточна линия за задоволяване на първични нужди и страсти...
Освен това вероятно ще бъгва много. А и резолюция от 720p отдавна е демоде за гейминг (за филми е ОК).

6. Как ще процедират със запазването на save game файлове? Поне за тях трябва да позволят да си ги теглиш неограничено и безплатно, без тях няма никакво доказателство за изживяването на забавлението (освен спомените ти и ако направиш видео на играенето ти през играта, която играеш). Ами трейнъри и чийтове? Те как ще се пробват през тази платформа?
А какво остава за проблеми с privacy infringement, все пак ще си даваш данните на компания, а това винаги крие рискове от злоупотреби с... (власт над/чрез) информацията.

7. Вие кажете (добавето към вече споменатото в дискусията). :)

П.П. Все пак технологията е обещаваща, но със сигурност притежава сериозни проблеми. Най-скритият от тях за мен е "минипулативната оконзолизация" на изживяването, т.е. ти се превръщаш в пасивен играч (за първично забавление, давано на ежедневни дози), в зомби, диктуват ти правилата от централизиран диктаторски сървър, а ти само потребляваш, без да даваш някакъв feedback в замяна. С други думи — перфектният роб на подивял консумеризъм и малко разум. За някои неща, като личната свобода, си има граници, които пазарните принципи не бива никога да диктуват. Иначе ставаш обикновено стадно роботче, като маша в чужди ръце. :|

1884 мнения
профил »
Sentry каза на 09.11.2010, 19:53 ?. :

Много мразя хора да говорят толкова самоуверено без да са информирани.

1 Реално това е по-гъвкав модел и предоставя по-голяма свобода. Имаш демо на всяка една игра, можеш да играеш играта за време, тоест да я наемеш или да я купиш еднократно и да можеш да я играеш когато си поискаш.

2 Ако нямаш качествен интернет въобще не можеш да играеш. Не е неподходящо, а невъзможно да се играе.

3 Не, никога няма да се наложи да upgrade-ваш машината си, защото играта не върви на нея. Евентуално ще има ъпгрейд на сървъра, но ти няма да плащаш. Ролята на твоето PC или на твоя приемник, е да приеме готова картина, да ти я покаже на екрана и след това да изпрати твоите действия по контролера обратно към сървъра, където се обработва всичко.

4 Винаги имаш последнат аверсия на играта с възможности за много content. АКо някакво DLC излезе за играта, най-вероятно content-а ще бъде на сървъра и ще имаш възможност да го закупиш. Модове, естествено, няма да имаш възможност да закупиш или инсталираш, защото те не са официален софтуер, а са fanmade.

5 Multiplayer-ът няма да консумира от твоят интернет, а от този на сървъра, където се намират игрите. Тоест дали ще играеш офлайн или онлайн в OnLive няма никакво значение. Лагът ако играеш с друг потребител на Onlive ще бъде буквално 1 ms, а с външна платформа - може би около 20-30ms максимум. Естествено това се наслагва върху лага от onlive до теб, но се предполага, че той няма да е повече от 50-60ms.

6 Savegame файловете ти най-вероятно ще се пазят или на сървъра или на компютъра ти/приемника ти. И в двата случая тези файлове не ти трябват и ти не можеш да ги използваш, тъй като те са за точно тази специфична версия на игра, която върви на сървърите на Onlive.

137 мнения
профил »
CryEngine3.5 каза на 09.11.2010, 20:30 ?. :

"Най-скритият от тях за мен е "минипулативната оконзолизация" на изживяването, т.е. ти се превръщаш в пасивен играч (за първично забавление, давано на ежедневни дози), в зомби, диктуват ти правилата от централизиран диктаторски сървър, а ти само потребляваш, без да даваш някакъв feedback в замяна. С други думи — перфектният роб на подивял консумеризъм и малко разум. За някои неща, като личната свобода, си има граници, които пазарните принципи не бива никога да диктуват. Иначе ставаш обикновено стадно роботче, като маша в чужди ръце. :|"

О.о?Защо говориш все едно са те накарали на сила да използваш услугата им?Създателите са ти дали голяма свобода - да използваш онлайв или да не използваш онлайв.Никой не ти диктува правилата от централния сървър.Имаш право да правиш каквото си искаш и тези сравнения въобще нямат нищо общо с реалността.Все пак това е просто алтернативен начин за играене на игри , няма да замени PC-то и конзолите.
Всъщност всяка платформа си има предимства и недостатъци и всеки преценя какво да ползва, в зависимост от това с колко от недостатъците е съгласен и колко от предимствата му вършат работа.

11 мнения
профил »
Gospodinow каза на 10.11.2010, 12:25 ?. :

Аз лично съм си мислил това от както се базикахме с радмин в гимназията.... В момента пиша проект за университета по тая идея и мисля да изкажа мнение по въпроса.
Треам технологията им комресира доста картината ( от сайта пише , че ще са нужни 5мбита) само за сравнение 720п двд е средно 20мбита рейт за секунда. От тук минаваме , те са измислили начин да ползват ресурса на локалната машина и по точно изисква се пиксел шейдър 2 на потребителска машина. От тук продължавам и мисля , че мога да заявя , че в БГ нямаме никакъв интернет , който може да стреамне 5мбита за 1 секунда. 3 прични
1. Тайминга е много голям и се увеличава прогресиално
2. Скороста е споделена / дори и да успееш да подкараш , ако комшията ти реши да тегли филм , много е вероятно да загине връзката ти)
3.Доставчиците. Ако услугата се предлага от 1 , следователно всички останали няма да могат да я ползват.

За да докажа това отворете командният дос и:
1. ping -n 1000 94.156.231.43 7-11мс при 0,03кб
2. ping -l 1000 -n 1000 94.156.231.43 10-13 мс около 1кб - горе доло информацията за онлайн игра
3.ping -l 65000 -n 1000 94.156.231.43 2-3 сек 63кб
сървъра се намира във ВТ , аз съм на село (Ямболско)

Да вземем на примен 5мбита какт отвърдят от онлайв - това прави 625кб за секунда или ако искаме 60 кадъра в секунда , трябва да изпращаме по 10,41кб с максимално закъснение от 16.6мс: нека пробваме
ping -l 16000 -n 1000 94.156.231.43 около 500мс
И все още сме със споделен интернет , нека не го забравяме.

Това е което успях да намеря за монитора като информация:
1 пиксел = 1 бит
1 пиксел = 3 под пиксела =32 бит за цвят
60 херца или опресняване

и така:

1440х720х32х60=237мб за сек

КВМ сличовете могат да пренесът 1920х1080х32х60 + мишка порт + клавиатура порт + звук на разтояние до 500 метра. Според мен тук е разковничето.

Като цяло ако имаме 420п с 10кбита рейт , имаме видео с по добро качество от колкото 720п с 5мбита рейт. От друга страна ако имаме гарантирана скорост от 5мбита , ще става за игра със стреаминга.

11 мнения
профил »
Gospodinow каза на 10.11.2010, 12:31 ?. :

За пример , ползвам интернета на глобул за 2.5лв на месец 128кбита -гарантирана скорост. Закачам се към 3.5г мрежата и имам пинг около 90-110мс и с тези параметри играя онлайн игри без никакъв проблем.

1884 мнения
профил »
Sentry каза на 10.11.2010, 13:45 ?. :

Разковничето е просто и му се вика "компресия" - не е логично да изпращаш информация за всеки пиксел на всеки фрейм :)

137 мнения
профил »
CryEngine3.5 каза на 10.11.2010, 13:47 ?. :
Редактиран на 10.11.2010, 13:50 ?.

1440х720х32х60=237мб за сек ще е само ако видеото е некомпресирано.
1пиксел =/= 1 бит.
При различни цветови гами 1пиксел може да бъде представен от различен обем информация.
Примерно ако е един бит=1пискел то това значи , че пиксела може да бъде или чисто черен или чисто бял(бита може да е 1 или 0). Ако говорим за 1пиксел=1байт това значи ,че има 256 възможни цвята. При 24битов цвят имаме 16 777 216 цвята.Обикновенно при 32битовите цветни режими 24 от битовете определят цвета другите носят различна информация.
В случая видеото от лайфстрийма по някакъв начин ще бъде компресирано в реално време(което не е невъзможно като се има в предвид голямата изчислителна мощ на сървърите).Щом са казали че 6мега бита интернет е достатъчен , значи е така и не вярвам да има някакъв проблем с качеството.
Колкото за фреймрейта едва ли ще е 60 кадара в секунда.Според мен ще е към 30.
Информацията , която идва от лайфстрийма не е нужно да се съгласува със рифреш рейта на монитора ти. Безпроблемно може да се гледа 24фпс видео на монитор с над 60херца оппреснителна честота.

11 мнения
профил »
Gospodinow каза на 10.11.2010, 16:20 ?. :

Значи 3 подпиксела = 3х1байт + още 1 байт за друга информация като пиксел стоп пиксел решийт и др... за 16.9 милионацвята
Обаче има ли проблем видеокартата да изпуска тази информация към монитора ?
Чел съм за старите agpx2 i PCIx1 пропускат от 300 до над 500мб за сек а и тогава цветовете са били по-малко и резолюцията по-малка.
Знаеш ли каква информация излиза от VGA монитора? До колкото знам аналоговата информация си върви без конпресия а дигиталната се обръща на аналогова и после митора я обръща пак (за тези който не са дигитални)

137 мнения
профил »
CryEngine3.5 каза на 10.11.2010, 19:28 ?. :

Ами има значение от видео картата и слота за вграждане , но в днешно време не е никакъв проблем,защото за разлика от PCIе х1 слотовете за които говориш , PCIe x16 предлагат от 4 до 8 гб/с . С каквато и видео карта да си няма да има проблем.
Честно казано не съм много информиран , но попринцип аналоговата информация най-често физически е представена от промяната на дадена физична характеристика с времето, например промяната на амплитудата и честотата на дадена електромагнитна вълна(създадена от променлив ток).Така се предава информация по радиото телевизията итн. Попринцип по VGA connector-а тече аналогов сигнал.Първоначално цифровия сигнал от РС-то се превръща в аналогов, за да може да се предаде на монитора.В самото пристигане на компресираната видео информация , РС-то не може да работи с нея , за това тя се декодира и да се представи в чист вариант.За целта се използват така наречените кодеци-уреди или компютърни програми , които могат да декодират или кодират видео сигнал , с тяхна помощ може да се компресира и декомпресира.При компресираното видео , което гледаш първо се декомпресира след това се подава на монитора във вид на информация за всеки отделен пиксел.Компресията и превръщането на сигнала от аналогов във цифров служат само улеснено пренасяне на информацията.За да се възпроизведе тя трябва да бъде приведена във вид какъвто даденият уред за възпроизвеждане я "иска". Тоест ако примерно си със някой от старите монитори със електронно-лъчева тръба , то трябва информацията да бъде приведена във аналогова, без значение каква е била по начало. Самото пренасяне на информация по интернет е възможно да премине през много етапи.Модемите (модем=модулатор/демодулатор)превръщат цифровата в аналогова информация , за да може тя да се предава по изградената телефонна линия например.По късно при достигане към РС-то тя може да се изменя многократно, като може да преминава през DVI към VGA адаптъри , ако видео картата не го поддрържа , а от своя страна самият адаптър променя по друг начин информацията за да стигне към монитора.Всичко е с цел лесно пренасяне.Например за предаване на радио вълни на растояние трябват големи енергий а те са правопропорционални на четвъртата степен от честотата на вълната . Тъй като звуковия сигнал , който е превърнат от механична вълна във променлив ток поддържа честоти от 16 херца до 20 килохерца ,а са необходими честоти от сорта на мехахерц , то се извършва амплитудна модулация, при която се променя амплитудата на високочестотна вълна спрямо амплитудата на звуковия сигнал.

Тези обаче превръщания не трябва да те притесняват , защото се извършват без големи проблеми и не отнемат голямо време.Единствено трябва да те притеснява качеството на интернета.

11 мнения
профил »
Gospodinow каза на 10.11.2010, 21:35 ?. :

Много добра информация, Благодаря.
Нека продължим мисълта:
Като обмислях този процес на предаване на информацията по мрежа си зададъх въпроса , къде информацията е в най-сбит вид. Знаех , че майкрософт ремоут контрол версията изпраща информацията (кода) предназначен за видео картата и клиента си я обработва със собствената карта. Това не е добре , защото ще трябва идентични графични карти и става излишно. Другото , беше стреам технологията но там стигнах до забавянето по мрежата и евентуално ако компресията е много голяма може клиента да не може да я разкодира и това , няма да е приятно. Най-накрая стигнах до KVM Swich , който прихваща сигнала , който излиза от графичния адаптер , компилира я и я предава по cat5 кабел или ethernet. Звучи много логично , защото от 20 години насам има 15 pin VGA порт и общо взето предполагам ,че информацията е константна късаеща се до информацията необходима за 1 пиксел. Никъде обаче не успях да намеря информация за това каква е информацията , която преминава при аналоговият адаптер към монитора. Дали са електрически заряди , отговарящи с различна честота или са информация във вид на байтове , който се композират в графичния адаптер и се декомпозират в монитора. Като цяло крайният въпрос е както следва:
Ще може ли да се компресира информацията от графичният (изходен) адаптер и да се достави до потребителя с обратна връзка за 16.6мс?
60 опреснителни рейта за 1000мс.
Направих си вечерното четене за оптичните кабели и данните са доста впечатляващи - 40гб за секунда в единичен мод. Устройството , което декодира оптичният сигнал го прави за 2-3мс , съответно кодирането е за още 2-3 мс , забавянето по самият кабел (предполагам) е 0мс , което означава , че остава време за обработване на самата информация и изпращане , както и получаване и разкодиране да става за до 10мс >= общо 16.6 мс
Нещото за което съм сигурен е:
Ако вземем 1 пц с "космически" параметри , свържем го с KVM по гигабитова мрежа може да се прати сигнал с 1280х1024х32х75 в рамките на тази локална мрежа.

137 мнения
профил »
CryEngine3.5 каза на 11.11.2010, 12:43 ?. :

До колкото знам и цифровата и аналоговата информация представляват електрични сигнали , които врват по проводника.
Разликата обаче е във самият електричен сигнал.

Аналоговия представлява сложно изменящ се във времето(тоест не се изменя строго периодично,а винаги по различен начин) електричен сигнал.
Например при старите монитори със катодно-лъчева тръба(CRT) , става ублъчване на екран покрит с луминофор със електронен лъч. До монитора текат 3 сигнала , отговарящи за всеки лъч , които ублъчват точно определена точка от луминофора(има 3 вида луминофор, които излъчват различна светлина при сблъскване с електрони) отговарящя за всеки от 3-те цвята във един пиксел.
И така във времето колкото по силен е електричният сигнал , толкова по-силно повече електрони насочва лъчът , следователно луминофора на даден цвят свети по силно.В зависимост от това кой лъч е по силен , съответният цвят се вижда по ясно от другите 3 и така различните комбинаций между 3-те цвята , може да създаде всички други цветове потдържани от монитора.Ако 3-те лъча светят със еднаква и максимална сила , то на екрана виждаме бял цвят, ако не светят виждаме черен цвят.
Действително всеки пиксел има 3 отделни точки за цвят , но тъй като са много малки човешкото око възприема светлината като смесена и виждаме само един цвят комбинация между тях.
Тоест обобщено ,в зависимост от сигнала всеки луминофор от даден цвят може да заема по светли или по ярки стойности , при което се образуват цветовете.

При дигиталната информация електричният сигнал може да заема само 2 определени стойности във времето.Тук няма значение дали са 2 различни стойности на напрежението, 2 състояния(включване или изключване) или друга характеристика , защото в различните устройства това може да е различно.
Важното е , че в зависимост от тези 2 стойности определят стойността на 1 бит (тоест , както най-лесно се представя логически 0 или 1).
Тези стойности са 2 стойности са винаги еднакви и не могат да се променят.За това 1бит не може да пренесе много информация. За това най-често периодично се редуват , като комбинацията между точно определен брой битове може да даде характеристина на нещо.Например при различните цветови системи редица от няколко(например 24 в случая) бита може да даде информация за 1 пиксел.

Като цяло разликата между аналогов и цифров сигнал е това , че аналоговата е непрекъсната и сложно променяща се във времето , докато цифровата се променя само между 2 състояния , които във определена последователност дават информация за нещо.

Има хиляди начини и алгоритми за компресия на видео.Дори във един алгоритъм , може да има няколко подалгоритми , които могат да се използват или да не се използват при различните стойности на компресията.
При самата компесия може избирателно да бъдат използвани някой алгоритми , а други не , докато при декомпресия програмата или устройството , което ще я извърши трябва да може да "използва" всички видове начини за компресия , за да може да се справи с подадената информация.
Видеото представлява триизмерен поток от цветни пиксели.2те измерения са за ширина и дължина(тоест образуват всеки фрейм) , а третото представлява промяната на фреймовете във времето.
Това означава , че освен компресиране на самите фреймове чрез съкращаване на информацията за някой пиксели е необходимо и съкращаване на информацията за самото редуване на кадрите.
До колкото знам при някой MPEG компресий , кадрите се разделят на няколко вида I(intra frames) B(bidirectional frames) и P(predicted frames) .
I фреймовете съдържат информация за самите себе си и са компресирани с алгоритъм подобен на JPEG.Във момента , където има такива кадри нивото на компресията е най-слабо.
P фреймовете се получават чрез "предвиждане" , тоест ползва се част от информацията на стария фрейм , която съвпада с предишния.
B фреймовете се получават от предходен кадър и от следващ кадър(който може да е P) , като използват съвпаденията между тях.
B и P кадрите представляват зоните с най високо ниво на компресия , тъй като част от информацията сходна с предишния кадър се "изпуска"
Това показва , че I фрейма трябва да бъде разкодиран преди P , а P преди B.
Ако имаме последователност на кадрите- 1I 2B 3B 4B 5P 6B 7B 8B 9I ,то кадрите трябва да се пренасят през мрежата(при риал тайм компресия) по реда: 1,5,2,3,4,9,8,7,6

При достатъчно голяма изчислителна мощ на сървъра на онлайв би трябвало да може да се компресира достатъчно бързо информацията.Колкото се отнася до декомпресирането на такъв тип видео, то не е чак толкова тежка процедура и едно средностатистическо РС би се справило.

451 мнения
профил »
Logus каза на 11.11.2010, 17:27 ?. :

На мен ми е интересно да изпробвам услугата, когато стане достъпна и у нас. В момента много ми липсват демотата на игри. До момента се налага повечето да си ги тегля, да поиграя и едва тогава да реша дали си струват парите - да не говорим за случаите, когато направо съм си купувал игра и след 2-3 часа съм я захвърлял.

Относно скоростта - преди време четох, че България е в топ 10 по най-бърз, достъпен и евтин интернет, особено за домашни потребители. Всичките ми познати от различни европейски държави го потвърждават, когато коментираме темата. Така че ако имаме сървър в близост, лагът не би трябвало да е проблем.
напиши коментар